Un canvi de mirada: Capses d’aprenentatge

Des de fa uns anys el CFA Santiago Rusiñol està en procés de canvi per tal d’augmentar la motivació del nostre alumnat així com per iniciar un canvi de paradigma en la pedagogia que apliquem a l’aula. Arran de la participació al Laboratori de Transformació Educativa del qual en formem part des del 2019, vam plantejar-nos implementar una nova metodologia a les nostres aules: les Capses d’aprenentatge. Després de formacions especialitzades en aquesta metodologia, visites a altres centres referents d’aquesta pràctica i molt d’esforç i implicació per part de tot l’equip docent, vam aconseguir crear unes capses d’aprenentatge relacionades amb l’àmbit laboral.

La setmana del 13 de març vam dur les capses a les aules perquè el nostre alumnat pogués experimentar amb aquesta nova pràctica i es comencés a familiaritzar amb un nou sistema de treball que potencia l’autonomia i la cohesió de grup. La rebuda va ser tot un èxit:

• La novetat va despertar el seu interès per descobrir què amagaven aquestes capses.
  • La temàtica del món laboral és una proposta que vam recollir a partir d’enquestes prèvies per esbrinar els seus interessos.
  • La metodologia manipulativa i a partir de diferents dispositius s’adaptava a les necessitats de cada alumne en funció del seu ritme d’aprenentatge.
  • El producte final va provocar que els alumnes volguessin saber quins eren els processos a aprendre per poder dur a terme l’objectiu final de la capsa.
  • L’autonomia en el procés d’aprenentatge va incentivar que els alumnes se sentissin protagonistes del seu procés d’aprenentatge.

Ara ens toca analitzar els resultats, aplicar les propostes de millora i extreure’n les conclusions necessàries per poder implementar aquesta metodologia a les nostres aules.