Serveis Digitals

Enumeració i descripció dels serveis digitals

Els serveis digitals i telemàtics posen a disposició de la comunitat educativa el maquinari, programari didàctic en suport digital, els entorns virtuals d’aprenentatge i els continguts educatius que el centre considera adients, segons les decisions preses des de la direcció, amb l’assessorament de la coordinació digital i la comissió pedagògica. Els recursos tecnològics i les eines i aplicacions informàtiques conformen un pilar fonamental en la cerca de l’autonomia de l’alumnat.

L’aula d’informàtica ofereix un doble servei: impartició dels ensenyaments de COMPETIC 1 i aula d’estudis oberta per a l’ús formatiu autònom de l’alumnat.

Les aules d’ús multifuncional, a part d’estar destinades a tutories, i una d’elles a proves ACTIC, també ofereixen el servei d’aules d’estudi.

El centre és punt col·laborador del Servei d’Acreditació en Tecnologies de la Informació i la Comunicació (ACTIC) de la Generalitat de Catalunya per a la realització de proves on-line, per respondre a les actuals exigències d’una societat en constant transformació digital. Les proves es realitzen mensualment. Els candidats realitzen les proves telemàtiques mitjançant el portal ACTIC.

Infraestructura de xarxa i connectivitat

El centre disposa de connectivitat amb l’exterior, amb connexió a Internet, i interna, per mitjà de les les diferents unitats compartides (P, per a ús del professorat i T, per a ús de l’alumnat). També disposa d’un arxiu, d’ús i accés per part de l’equip directiu. Aquesta connectivitat és gestionada pel servidor del centre proporcionat pel Departament d’Educació. La connexió es pot fer via cable o Wifi.

Acords i protocols de gestió i ús

  • Aparells electrònics, material audiovisual i informàtic

Cada docent ha de vetllar per un ús responsable dels aparells electrònics del centre. Pel que fa al material audiovisual i informàtic cal tenir molta cura per garantir la disponibilitat de maquinari TIC i el seu bon funcionament.

  • Fotocòpies

El centre disposa de dues fotocopiadores connectades en xarxa. Totes dues estan a disposició del professorat. Les fotocòpies es faran a doble cara i en blanc i negre (en el cas de necessitar fotocòpies en color, cal l’autorització expressa del secretari o la secretària del centre). Caldrà estar alerta a l’hora de fer fotocòpies per tal que no s’acumulin diferents còpies a la vegada. Cada docent disposa d’una clau personal per fer les fotocòpies.

  • Telèfon

Tenim una connexió telefònica (93 788 709 49) amb dues terminals, una fixa i l’altra mòbil, situades a la consergeria. El conserge del centre s’encarrega d’atendre les consultes telefòniques i derivar-les a la persona responsable, cas que no pugui facilitar la informació sol·licitada. Les dues terminals són per gestions acadèmiques i administratives. No hi ha telèfon d’ús privat. Des del curs 2020/2021, el centre disposa d’un telèfon mòbil proporcionat pel Departament d’Educació per a ús de la direcció del centre.

Manteniment

Serveis TIC – Protocol de suport tècnic

Es disposa dels serveis TIC del Departament d’Educació per al bon funcionament del centre en relació amb el lloc de treball del professorat, de la direcció i administració del centre i espais d’atenció a l’alumnat. Incorporen tot el necessari perquè el centre estigui en funcionament: maquinari, programari, configuració, instal·lació, administració i suport.

Per comunicar incidències, consultes, peticions o queixes disposem del servei SAU (Servei d’Atenció Unificada), a través de sau.tic@pautic.gencat.cat. El SAU realitza la resolució immediata, si és possible, en cas contrari, envia la petició als equips especialistes.

Per tal de mantenir la infraestructura informàtica del centre en un estat adequat que n’optimitzi la utilització i minimitzi les incidències, es disposa d’un servei preventiu planificat de proximitat. Aquest servei és un suport al coordinador/a digital del centre per a dur a terme actuacions que permetin prevenir i evitar futures incidències o mal funcionament de les infraestructures TIC que només es poden dur a terme de forma presencial. Aquest servei es concreta en visites periòdiques d’un tècnic al centre. Addicionalment el coordinador digital pot demanar al SAU serveis específics en remot que també reforcen la prevenció d’incidències o mal funcionament de les infraestructures. El/la gestor/a TIC de cada territori fa una proposta de visites al centre. El/la coordinador/a digital del centre pot consultar les dates de les visites i fer-ne el seguiment mitjançant l’eina Planificador, dins l’Espai de Suport TIC.

Estudiants en pràctiques del cicle formatiu de grau mitjà de Sistemes Microinformàtics i Xarxes

El centre col·labora amb l’Institut Nicolau Copèrnic com a centre de pràctiques d’alumnes del cicle formatiu de grau mitjà, Sistemes Microinformàtics i Xarxes. La coordinació de l’alumnat en pràctiques es fa càrrec de la seva acollida i s’encarrega d’assignar un/a tutor/a que l’acompanyarà al llarg de la seva estada al centre. Aquest acompanyament té com a objectiu fonamental revisar i compartir la seva tasca pedagògica perquè el pla de treball a desenvolupar tingui l’aprofitament adient.

Se signa un acord de col·laboració per a la formació pràctica en centres de treball entre el centre docent de l’alumnat de pràctiques i el nostre centre com a entitat col·laboradora. També se signa un pla d’activitats per a la formació pràctica en centres de treball entre el tutor/a de pràctiques de l’alumne/a de l’Institut, el tutor/a de l’entitat col·laboradora i l’alumne/a. L’alumnat en pràctiques proporciona al centre suport i assessorament en tasques de manteniment informàtic. Realitza activitats formatives relacionades amb: maquinari i manteniment, instal·lació, configuració i actualització dels sistemes operatius, explotació i serveis de xarxa i amb aplicacions ofimàtiques.

El/la coordinador/a digital del centre, el/la tutor/a de pràctiques del centre i el/la tècnic/a preventiu de Departament d’Educació es coordinen amb l’alumnat de pràctiques per orientar-lo en les seves tasques de suport a realitzar en els períodes que es donen entre les visites del tècnic preventiu TIC.

Gestió d’usuaris

  • Moodle. Cada alumne/a accedeix amb el seu usuari. Està organitzat per grups-classe, ensenyaments i nivells. En el cas dels COMPETIC es registren autònomament a través de la guia que es dona a l’alumnat en la presentació del curs.

  • Entorn Oxford per als ensenyaments de llengües. Els docents faciliten usuari i contrasenya. És una aula virtual que s’empra com a recurs de suport o ampliació.

  • IOC. En un primer moment, l’alumnat es preinscriu per aplicatiu de forma telemàtica i autònomament per mitjà del web IOC des de casa, tot i que de vegades, si l’alumnat no té les habilitats suficients, la fase de preinscripció es fa presencialment al centre. A continuació, el tutor/a realitza el procés de matricula de forma presencial que inclou, una entrevista personal, la revisió i /o incorporació de la documentació de l’alumnat a la Secretaria GES, la concreció de l’itinerari formatiu segons les convalidacions aplicades i les pautes de comunicació, acompanyament i seguiment durant els seus estudis. Posteriorment, es fa una presentació grupal per orientar l’alumnat en l’aprenentatge en l’entorn virtual d’aprenentatge. 

Altres elements de gestió: Comissió d’Estratègia Digital i coordinació digital

Funcions de la Comissió d’Estratègia Digital

La Comissió d’Estratègia Digital està formada per tot l’equip docent del Centre. És impulsada i liderada per l’equip directiu i dinamitzada pel coordinador/a digital. Les seves funcions són:

  • Definir i implementar l’Estratègia en relació amb les tecnologies digitals, amb l’objectiu que l’alumnat, docents i centre assoleixin el nivell més alt possible de competència digital.

  • Elaborar i fer el seguiment de l’EDC.

  • Donar a conèixer l’EDC

  • Dinamitzar la comunitat educativa

Funcions de la coordinació digital

Són funcions de la coordinació digital, òrgan unipersonal de coordinació amb dedicació no lectiva i sense reconeixement administratiu (de permanència al centre):

  • Dinamitzar la Comissió d’Estratègia Digital

  • Proposar a l’equip directiu del centre els criteris per a la utilització i optimació dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.

  • Tutoritzar els candidats que es presentin a les proves ACTIC (acreditació en tecnologies de la informació i la comunicació) al llarg del període que requereixi l’examen telemàtic.

  • Informar a la secretària dels diferents candidats que s’han presentat a les proves ACTIC i del resultat de l’examen.

  • Vetllar perquè les proves ACTIC es portin a terme respectant la normativa vigent.

  • Col·laborar en l’actualització dels horaris de la realització de les proves ACTIC

  • Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics, així com garantir l’actualització de tot l’inventari informàtic del centre.

  • Coordinar-se amb el tècnic del servei preventiu planificat de proximitat durant les seves visites al centre per traslladar les incidències TIC del Centre.

  • Col·laborar amb la direcció en l’assessorament del professorat en la utilització educativa de programari i equipaments informàtics en les diverses àrees del currículum i en l’orientació sobre la seva formació permanent en aquest tema.

  • Fer la valoració de la coordinació realitzada durant el curs. Aquesta valoració formarà part de la memòria anual del centre.

  • Qualsevol altra funció que li encomani la direcció del centre en l’àmbit de les seves competències.

Equipament físic

Al centre desenvolupen l’activitat educativa en diferents modalitats formatives (presencial, semipresencial i a distància). Pel que fa a l’organització dels espais físics per a l’aprenentatge, l’escola compta amb tres aules ordinàries, una aula d’informàtica i dues aules d’ús multifuncional equipades (tutoria, aula d’estudi i proves ACTIC).

Quant a la formació presencial, les aules estan dotades d’equipaments informàtics i connectivitat. A més el centre disposa de la cessió d’una nova aula per part de l’Ajuntament, ubicada a un edifici annex, que els permetrà fer una organització més flexible d’horaris i de coordinació quan estigui condicionada amb connectivitat Wifi.

Totes les aules ordinàries estan equipades amb ordinador de sobretaula o portàtil d’ús del professorat, projector i pissarra blanca. Hi ha dues aules que disposen de panells digitals interactius (un del catàleg de serveis TIC del Departament d’Educació i l’altre subministrat per un altre proveïdor) que són utilitzats pel professorat i també per l’alumnat permetent la seva participació i interacció en activitats amb suport digital. A més, hi ha dues aules que disposen d’ordinadors: una de les aules ordinàries, amb 9 ordinadors de sobretaula, i una de les aules multifuncionals, amb 7 ordinadors de sobretaula.

L’aula d’informàtica està equipada amb 14 ordinadors de sobretaula d’ús de l’alumnat, a part dels dispositius comuns a la resta d’aules ordinàries. Aquesta aula ofereix un doble servei: impartició dels ensenyaments de COMPETIC 1 presencials i aula d’estudis oberta per a l’ús formatiu autònom de l’alumnat.

El centre disposa de 18 portàtils per fer activitats amb suport digital amb els diferents grups del centre i per realitzar les proves de validació telemàtiques, com a centre col·laborador de GES de l’IOC. Es compta amb un armari d’emmagatzematge i recàrrega específic per a aquests dispositius.

Com a centre col·laborador de proves ACTIC, disposem de 7 ordinadors de sobretaula, ubicats a l’aula 5, per realitzar les proves telemàtiques mitjançant l’accés al portal ACTIC.

Pel que fa a l’àmbit administratiu i de serveis el centre disposa d’una secretaria i una recepció equipades amb ordinador de sobretaula i connexió a internet. La recepció disposa d’una fotocopiadora, dotació del Departament d’Educació.

En relació amb l’àmbit dels espais per a l’organització pedagògica, es disposa d’una sala de professorat amb 4 ordinadors de sobretaula i una fotocopiadora. Cada docent també disposa d’un ordinador portàtil (dotació del Departament d’Educació dins del marc del Pla d’Educació Digital de Catalunya) i d’una tauleta digital (compra pròpia del centre).

Espais web i xarxes per a l’aprenentatge i la comunicació

Quant als entorns virtuals d’aprenentatge, es disposa d’EVA (Moodle), amb diferents aules virtuals dels ensenyaments que s’imparteixen. L’alumnat d’anglès també fa ús de l’entorn virtual Headway Online Practice (entorn virtual d’aprenentatge proporcionat per l’editorial Oxford). A més, també es fa ús del servei disponible en xarxa de creació i compartició de documents digitals Google Drive.

Respecte a la formació semipresencial, s’imparteix els ensenyaments de COMPETIC 2 i 3 en aquesta modalitat, per mitjà de les aules virtuals del nostre EVA (Moodle).

S’ofereix formació a distància, com a centre col·laborador de GES de l’Institut Obert de Catalunya. S’acull, orienta i tutoritza trimestralment l’alumnat fent servir l’entorn virtual d’aprenentatge de l’IOC, per mitjà del campus virtual i les aules de tutoria virtuals. Es convoca un dia, a final de cada trimestre (tres vegades durant el curs), l’alumnat que ha de realitzar les proves de validació telemàtiques que es realitzen amb ordinadors portàtils i de sobretaula de manera presencial al centre.

Criteris d’arxiu

El centre disposa d’un arbre de carpetes compartides al servei d’allotjament d’arxius a Google Drive que valora canviar per unitats compartides. Els recursos pedagògics, en aquests moments, s’arxiven a les unitats compartides del servidor (P, per a ús del professorat i T, per a ús de l’alumnat). Quant a la documentació de gestió i organització de centre s’arxiva a l’arxiu electrònic ubicat a la unitat G, destinada a la gestió per part de l’equip directiu.

*Document provisional que ha de ser presentat al Consell Escolar per a la seva aprovació.