LES LLEGENDES

Els alumnes de sisè estem treballant llegendes, rondalles i contes. Ara sabem algunes diferències que hi ha entre aquestes històries que normalment es transmetien oralment. A les llegendes hi sol haver personatges i llocs reals i en canvi a les rondalles els espais solen ser inventats. De les llegendes que hem llegit hem après paraules que no coneixíem, algunes relacionades amb la bruixeria o les dones d’aigua.
Ens hem interessat per les llegendes perquè la nostra classe du per nom La ramada encantada, que és un lloc de Perafita on hi ha una gran roca que es diu que representa una colla d’ovelles petrificades segons una llegenda que es va recollir.
Dins del tema de la bruixeria hem trobat que al segle XVII n’hi va haver una gran onada a tot Catalunya. També hem descobert que no totes les bruixes eren malvades com s’explica als contes. La gent deia que elles feien mal perquè no els agradava que fossin dones sàvies. I és que en aquella època coneixien molts remeis per curar malalties i en canvi els que manaven ho ignoraven.
Al Lluçanès hi ha diferents llocs d’on es diu que aquestes dones hi anaven a fer els seus preparats. Una d’elles era la Napa, que es deia així perquè vivia en una casa de Prats de Lluçanès anomenada cal Nap. D’aquesta es conta que tenia gallines al Cogulló d’Estela i al Roc Foradat. També que oferia llavors de carabassa a la quitxalla per tal que aquesta es deixés pentinar. S’explica que tots els que es deixaven pentinar acabaven morint. I un bon dia van descobrir que una nena portava una agulla clavada al cap. Llavors van anar a buscar la Napa a casa seva i ella els esperava al capdamunt de l’escala amb un tallant de trinxar carn. Finalment la van poder agafar, se la van emportar a la presó de Prats i després a la de Barcelona, un lloc on la van penjar a la forca.

Alumnes de sisè