El valor de l’educació lenta

Des del cicle d’Educació Infantil volem contribuir al Desenvolupament global dels nostres infants, posant-los en el centre del procés educatiu i sent respectuosos amb la diversitat i els ritmes d’aprenentatge de cadascun d’ells….

Fomentem aspectes tan importants com les habilitats artístiques, sempre presents a les nostres propostes. Les competències socials (escolta activa, empatia, presa de decisions…) i la capacitat crítica i de raonament, que posem en pràctica diàriament en els moments de les converses. És per a nosaltres una prioritat desenvolupar l’autonomia, despertar la curiositat i fomentar el descobriment, posant a l’abast dels infants propostes riques i motivadores que abastin totes les intel·ligències i les àrees del currículum. Per assolir això, necessitem generar processos que respectin les necessitats dels infants. Per aquest motiu advoquem per una educació lenta que doni temps i espai als infants perquè explorin i desenvolupin, assaborint-ho i amb calma, tot allò per què tenen interès i predisposició. Afavorint així la compressió, el pensament, la reflexió i la plena consciència del que fan. Creiem que els infants han de poder viure amb plenitud la seva infantesa, gaudir al cent per cent del que fan, aprendre en profunditat i no en quantitat i madurar al seu ritme sense oblidar res de cap estadi evolutiu i sense avançar-nos en el temps. L’organització dels nostres ambients i les propostes plantejades, permeten als nostres infants desenvolupar-se individualment i al seu ritme. Aprenen entre iguals, en un aprenentatge lent i cooperatiu que permet la interacció i l’ajut mutu. Afavoreixen l’autonomia i la gestió del temps, ja que l’infant pot escollir que fer i distribuir el temps en funció dels seus interessos, aprofundint i donant prioritat a allò que li desperta curiositat i explorant per descobrir nous interessos i habilitats. Les propostes plantejades no estan pensades cronològicament, sinó que s’ajusten als diferents graus d’autonomia i competència dels infants. Donem també als infants, espai i temps per aturar-se i contemplar. Tenir aquests moments els ajuda a prendre decisions, a reorientar la seva activitat, a reflexionar. Tal com diu el mestre Joan Domènech,” Retornant temps, retornem la mateixa infància a les criatures”.

Domènech Francesch, Joan (2009), Elogi de l’educació lenta, Barcelona, Editorial Graó.