Dilluns 1 de juny. AMPOLLES SENSORIALS!

Bon dia famílies,

Avui comencem una setmana i un nou mes, l’últim del curs escolar. Espero que estigueu tots bé i que hagueu gaudit del bon temps i hagueu pogut passejar una mica, tot i que encara estem a la fase 1 de desescalada.

La proposta d’avui és un recurs que a l’escola agrada molt als infants, s’hi poden passar molta estona jugant i observant les ampolles, sobretot quan s’han de relaxar.

DESCRIPCIÓ

És un recurs que va inventar la pedagoga Maria Montessori  per ajudar a calmar als infants quan es posen nerviosos o s’enfaden. És una ampolla d’aigua que conté essencialment purpurina i funciona bé per ajudar els nens a calmar-se sols, mentre miren el pot i esperen a que tot s’aturi i torni a la normalitat.

L’ampolla agitada (amb la purpurina i tots els objectes movent-se dins l’aigua) és un símil amb el que passa al caparró del nen enfadat nerviós, on tot va a mil per hora, tot es mou de forma descontrolada, tot va molt ràpid i gairebé no podem veure què passa.

Quan passen 2-3 minuts,  l’interior de l’ampolla va tornant al seu estat inicial, ja res es mou i podem anar veient amb claredat què hi ha dins de l’aigua. De la mateixa manera, el nen enfadat que es queda quiet, respira i es calma, en uns minuts va relaxant-se i després ho veu tot més clar. Funciona com a teràpia per als nens i els ajuda a entendre les seves emocions.

QUÈ ES NECESSITA?

• Ampolles de plàstic transparent buides.
  • Aigua
  • Coses per decorar les ampolles: el que vulgueu que sigui sòlid, que no pesi molt i que tingui diferents colors. Són bones idees: les boles de feltre de colors, els petits cascavells, peces de joieria, boletes de plàstic, botons, boletes gel per a plantes… No poseu coses que es desfacin perquè us embrutaran l’aigua i quedarà fosca.
  • Purpurina de colors o platejada.
  • Colorant per pintar l’aigua o paper pintoxo (si el poseu una estona dins de l’aigua la tenyeix)
  • Glicerina o oli corporal, opcional. Serveix per a què flotin els objectes que poseu dins de l’ampolla, però s’ha d’anar amb molt de compte amb la quantitat que poseu. Amb un dit ja és suficient, però dependrà del pes dels objectes que hi hagueu posat.
  • Cinta Adhesiva.

COM ES FA?

Prepareu els materials en una taula i col·loqueu les decoracions en petits platets o en gotets petits perquè el vostre fill o filla pugui veure’ls i anar agafant el que vulgui.

Agafeu una ampolla de plàstic buida i poseu-li les coses per decorar que vulgueu. Aquest és el moment que més gaudeixen els infants; deixeu que ells triïn què volen posar a dins (Procureu que no l’omplin massa). Poseu poques coses i variades.  El que vulgueu, però que no pesi gaire. Ompliu més o menys dos dits, un parell de centímetres màxim. Ara és el moment que hi heu de posar la glicerina o l’oli corporal, però us recordo que és opcional. (A l’escola no en posem).

Després, en un recipient a part, fiqueu aigua suficient per omplir l’ampolla. I afegiu el paper pinotxo durant una estona (per tenyir l’aigua) o bé una mica del colorant que vulgueu, per tan poca quantitat d’aigua, amb una gota n’hi ha prou! Deixeu que barregin els nens; al·lucinen quan l’aigua canvia de color! Si hi poseu més d’un color encara els agrada més. Si poseu blau i groc que surt verd, o blau i vermell que surt lila. És màgic!!!

Un cop tingueu l’aigua acolorida, ompliu l’ampolla amb l’ajuda d’un embut. Ompliu-fins a dalt, deixant només una mica d’espai per afegir la purpurina. Per a la purpurina, no hi ha quantitat “correcta”, però si poseu una capa (que cobreixi l’aigua) queda bé.

Amb tots els materials a dins de l’ampolla, hauria de quedar plena d’aigua. Si no és així, fiqueu-hi més aigua. Ha de quedar omplerta fins a dalt de tot.

I ja ho teniu! Poseu el tap i barregeu. Veureu que els materials neden dins de l’aigua a diferents ritmes, com si ballessin -la purpurina flota va caient lentament-. És el moment de decidir si us agrada el resultat o si voleu afegir alguna cosa més (més materials, més colorant, més purpurina?). Quan us agradi com ha quedat, agafeu cinta adhesiva i la poseu per sobre el tap així tancareu l’ampolla “per sempre” (per seguretat per evitar que algun nen l’obri i s’ho empassi).

Un cop l’hagueu acabat la podeu donar al vostre fill o filla i que hi jugui com ell o ella vulgui Hi ha infinitats de possibilitats! S’hi poden passar hores mirant els objectes com floten.

I recordeu, a partir d’ara si es posa nerviós o s’enfada sempre li podeu donar l’ampolla sensorial per a què es calmi.

M’agradaria molt que m’enviéssiu fotografies, vídeos, arxius d’àudio al meu correu lidiaperez@pereanton.cat. per a veure com us han  quedat les vostres ampolles sensorials, i també em podeu enviar els vostres comentaris, dubtes, suggeriments…. M’agrada molt que m’escriviu i saber com esteu.

Molts petons i una forta abraçada,

Lídia