Pla Covid-19

 

Gestió de casos de COVID-19 als  centres educatius 

 

1 de desembre de 2020 

 

Les recomanacions incloses en aquest document estan en contínua revisió i seran  modificades si la situació epidemiològica així ho requereix. Les novetats respecte de la  versió anterior del document estan marcades en color gris perquè siguin més visibles. 

Document assessorat per la Societat Catalana de Pediatria

1. Introducció  4
2. Requisits d’accés als centres educatius  5
3. Definicions  6
4. Gestió de casos  8
5. Retorn al centre educatiu 14
6. Vincle amb l’atenció primària 14
7. Formació 15
8. Actuació en cas de germans i/o familiars d’un cas 15
9. Gestió de casos del personal del centre educatiu 15
10. Com funciona la Traçacovid? 17
11. Indicadors bàsics de seguiment 18
12. Principals canvis respecte al procediment del 9 de setembre de 2020 18
Annexos: autoritzacions i cartes 19
Annex 1. Carta d’autorització de proves als centres educatius 19
Annex 2. Carta d’inici de quarantenes 23
Annex 3. Dates de fi d’aïllament i dequarantena 25
13. Referències bibliogràfiques 26

 

Aquest document ha d’aplicar-se en el marc del conjunt de mesures de prevenció i protecció de la salut recollides en el Pla d’actuació per al curs 2020‐2021 per a centres educatius en el marc de la pandèmia i en el Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2 actualitzat en data 18/10/2020. Segons la situació epidemiològica podria ser necessària alguna adaptació que es comunicaria als centres.

El o la responsable de la coordinació i la gestió de la COVID-19 al centre educatiu és el director o la directora.

El centre educatiu ha d’introduir les dades dels grups estables de convivència del centre a l’aplicació Traçacovid i ha de mantenir tota la informació actualitzada en aquesta aplicació.

El Departament d’Educació i el Departament de Salut es comprometen a fer arribar a tots els referents COVID implicats el directori de tots els centres educatius de Catalunya amb els telèfons de contacte i amb la Direcció de cada un d’ells per tal de facilitar la traçabilitat de contagis.

Les famílies o els alumnes mateixos (a partir de 16 anys) han d’haver signat una declaració responsable per la qual es comprometen a seguir les normes establertes davant la COVID19, a mantenir el centre educatiu informat de qualsevol novetat al respecte, a presentar la documentació acreditativa d’un cas positiu al director o la directora del centre, en cas d’haver-se diagnosticat per la xarxa privada de salut, amb la finalitat de fer la traçabilitat de possibles contagis en relació amb la gestió de casos. Les famílies o els alumnes mateixos (a partir de 16 anys) han d’haver signat l’autorització o no autorització de la realització de proves diagnòstiques als centres educatius per part de Salut. Aquesta informació és important tenir-la disponible des del principi de curs per si cal anar al centre a fer les proves necessàries a un grup de convivència estable o a fer un cribratge a tot el centre. Els centres educatius són els encarregats de recollir les autoritzacions en paper de les famílies i les han de fer arribar, agrupades en grups de convivència estable, al referent COVID Escolar (RECO) de l’equip d’atenció primària (EAP) de referència, perquè és l’EAP qui n’ha de tenir la custòdia. Els centres educatius han de conservar una còpia de les autoritzacions en suport paper o digital. A l’annex 1, es mostren els models d’autorització, tant en català com en castellà.

 

1. Introducció

El coronavirus SARS-CoV-2 també afecta la població infantil i juvenil, però les dades dels estudis de transmissió comunitària publicats indiquen que la capacitat de transmetre el coronavirus SARS-CoV-2 és menor en població pediàtrica. Els estudis que disposem indiquen que els infants s’infecten amb menys freqüència que els adults, especialment els menors de 10 anys (Park, 2020/Stringhini 2020). A l’entorn escolar, l’informe publicat per l’ECDC (6/8/20) posa en relleu que si s’apliquen les mesures preventives i d’higiene adequades, la transmissió a l’escola és poc freqüent, especialment a l’educació infantil i primària, de manera que no resulta la causa primària de la infecció per coronavirus SARSCoV-2. El pas de la primera onada epidèmica de la COVID-19 a Catalunya ha confirmat que els infants presenten quadres molt lleus o asimptomàtics amb molta més freqüència que els adults. Alguns estudis han revelat que la càrrega viral dels infants és significativament menor a la de les persones adultes (Ludvigsson J, 2020). Aquest fet és comú en els infants que tenen malalties cròniques de base, en les quals també s’han presenciat formes clíniques de més bon pronòstic en relació amb les d’altres franges d’edat. La càrrega viral podria explicar parcialment que nens i nenes desenvolupin aquestes formes més lleus de la COVID-19.

En l’estudi de seroprevalença ENE-COVID que s’ha dut a terme a l’Estat espanyol, les dades han mostrat una prevalença en la població general del 5,2% i en població infantil d’entre el 2,2 i el 3,9% segons les franges d’edat (Pollán M, 2020). Segons dades de la Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya (XVEC), l’1,6% dels casos notificats a Catalunya fins a mitjan agost tenien entre 0 i 4 anys, i un 3,0% entre 5 i 14 (Informe tècnic de resum dels casos de la COVID-19 a Catalunya-24.08.2020, núm. 23).

Les dades preliminars del projecte Kids Corona de l’Hospital Sant Joan de Déu (HSJD, 2020) mostren que els infants s’infecten en el mateix percentatge que els adults quan estan en contacte amb una font de contagi, però que en el 99% dels casos són asimptomàtics o presenten símptomes molt lleus. L’estudi de l’impacte diferencial del coronavirus SARSCoV-2 en infants i joves apunta amb força la possibilitat que aquesta expressió clínica més benigna en infants sigui la causa que aquest col·lectiu transmeti també menys el virus, la qual cosa seria una diferència important amb altres virus respiratoris com el de la grip, en què els infants són els principals transmissors (Somekh, 2020). L’estudi preliminar “Paper dels nens i les nenes en la transmissió intrafamiliar del SARS-CoV-2 (COPEDI-CAT)” liderat per Vall d’Hebron conclou que només el 3,4% dels pacients pediàtrics amb diagnòstic de COVID-19 confirmat a Catalunya entre l’1 de març i el 31 de maig (en ple confinament) van ser els transmissors de la malaltia a la resta del seu nucli familiar.

Les dades de què disposem del primer trimestre i amb el pic de la segona onada (i que es poden consultar al portal d’Escola segura del Departament d’Educació http://educacio.gencat.cat/ca/actualitat/escolasegura) mostren que les escoles són segures.

2. Requisits d’accés als centres educatius

La família/els tutors han de verificar, abans d’anar a l’escola, l’estat de salut del seu fill o filla i comprovar que no tingui una elevació de la temperatura superior a 37,5ºC ni la nova aparició de cap altre símptoma de la taula de símptomes.

Taula dels símptomes més freqüents de la covid-19

– Febre o febrícula>37,5ºC

– Tos – Dificultat per a respirar

– Mal de coll* – Refredat nasal*

– Fatiga, dolors musculars i/o mal de cap

– Mal de panxa amb vòmits o diarrea

– Pèrdua d’olfacte o gust (infants grans i adolescents)

*El mal de coll i el refredat nasal (amb o sense mocs) són molt habituals en infants i només s’haurien de considerar símptomes potencials de COVID-19 quan també hi ha febre o altres manifestacions de la llista.

Segons l’estudi COPEDI-CAT, realitzat en nombrosos centres d’atenció primària i hospitalària de Catalunya i coordinat per l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, els símptomes més freqüents de la COVID-19 en infants són la febre (59,6%) i la tos (49,4%), seguits de fatiga (40,5%) i dificultat respiratòria (31,5%). La resta són símptomes menys freqüents que poden ser també de sospita d’infecció per coronavirus SARS-CoV-2 segons criteri clínic.

• No es pot anar a l’escola, si l’infant, l’adolescent o la persona adulta presenta alguna de les situacions següents:

  • Es troba en aïllament perquè ha estat positiu per a la COVID-19.
  • Està en espera del resultat d’una PCR o d’una altra prova de diagnòstic molecular (excepte si ha estat un cribratge poblacional o un cribratge de tota l’escola).
  • Conviu amb una persona diagnosticada de COVID-19.
  • Conviu amb una persona que està en espera del resultat d’una PCR o d’una altra prova de diagnòstic molecular per ser un cas sospitós (no si es tracta d’un contacte estret asimptomàtico s’ha fet una PCR per a cribratge). 
  • Es troba en període de quarantena domiciliària per haver estat identificat o identificada com a contacte estret d’alguna persona diagnosticada de COVID19.
  • Sí que poden anar a l’escola els contactes de contactes estrets, és a dir, aquells infants o professionals de l’àmbit educatiu que conviuen amb una persona que està fent quarantena per ser contacte estret d’un cas positiu. Per exemple, els fills o filles del professorat en quarantena o els germans o germanes d’alumnes en quarantena poden fer vida normal, a diferència dels convivents d’un cas positiu.
  • En cas que l’alumne o alumna presenti una malaltia crònica d’elevada complexitat que pugui augmentar el risc de gravetat en cas de contraure la infecció per coronavirus SARS-CoV-2, es valoraran de manera conjunta amb la família/tutor i l’equip pediàtric les implicacions a l’hora de reprendre l’activitat educativa presencialment al centre educatiu (vegeu Document dels grups de treball de la Societat Catalana de Pediatria).

3. Definicions

(vegeu el Procediment d’actuació enfront d’infeccions per nou coronavirus Sars-CoV-2)

Cas sospitós: persona amb simptomatologia compatible amb la COVID-19 a qui s’ha fet una PCR i encara no té el resultat.

Cas confirmat amb infecció activa: o Persona que compleix criteri clínic de cas sospitós amb PCR positiva o test antigènic positiu. o Persona que compleix criteri clínic de cas sospitós amb PCR negativa o test antigènic negatiu i resultat positiu a IgM per serologia. o Persona asimptomàtica amb PCR positiva o test antigènic positiu amb IgG negativa o no practicada. • Cas confirmat amb infecció resolta: persona asimptomàtica amb serologia IgG positiva independentment del resultat de la PCR (PCR positiva, PCR negativa o no feta) o del test antigènic.

Cas descartat: cas sospitós amb PCR negativa o test antigènic negatiu en el qual no hi ha alta sospita clínica ni vincle epidemiològic amb un cas confirmat.

Contacte estret: en l’àmbit dels centres educatius són aquelles persones que formen part d’un grup de convivència estable (a l’aula o a una activitat extraescolar dins de la mateixa escola). El període a considerar és des de 48 hores abans de l’inici dels símptomes del cas sospitós fins al moment en què el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PCR, els contactes es buscaran des de 48 hores abans de la data de realització de la PCR (que ha estat positiva).

Per tant, els infants o adolescents del GCE es consideren contactes estrets independentment que portin mascareta. També es consideren contactes estrets les persones tutores dels GCE d’educació infantil i primària. En el cas del professorat que no pertanyi als GCE d’infantil i primària, es requereix un contacte sense protecció durant més de 15 minuts i a menys de dos metres, per definir un contacte estret. Per tant, a partir de la secundària, només serà contacte estret el professorat que no portés mascareta en la interacció amb el cas positiu.

Es poden definir altres contactes estrets en l´àmbit familiar o del centre educatiu segons indicacions dels serveis de Vigilància Epidemiològica.

  • Transport escolar: persones situades en un radi de dos seients al voltant del cas, sempre que no hi hagi hagut una protecció adequada durant almenys 15 minuts.
  • Menjador escolar: distància menor de 2 metres.
  • Aïllament: fa referència al període de temps que ha d’estar aïllada la persona diagnosticada de COVID-19. En els casos que no requereixin atenció hospitalària s’ha de mantenir fins que transcorrin almenys 72 hores des de la resolució de la febre i el quadre clínic amb un mínim de 10 dies des de l’inici dels símptomes. En casos asimptomàtics l’aïllament s’ha de mantenir fins que transcorrin 10 dies des de la data de la presa de mostra per al diagnòstic.
  • Quarantena: període en el qual un contacte estret ha d’estar en aïllament domiciliari. A tot contacte estret se li realitzarà una PCR amb l’objectiu de detectar precoçment nous casos positius. Si el resultat d’aquesta PCR és negatiu es continuarà la quarantena fins al desè dia. Des del desè dia al catorzè cal tenir especial atenció a la possible aparició de símptomes i, si apareguessin, cal consultar-ho precoçment amb el CAP.
  • Grup de convivència estable (GCE): es tracta d’un grup estable d’alumnes, amb el seu tutor o tutora (en el cas de l’educació infantil i primària), i en el marc del qual es produeix la socialització de les persones que l’integren. Poden formar part d’aquest grup estable altres docents o personal de suport educatiu a l’educació inclusiva, si la major part de la seva jornada laboral transcorre en aquest grup (seria el cas, per exemple, de vetlladores del GCE o d’auxiliars d’educació especial). Un o una docent i un o una professional de suport educatiu només pot formar part d’un únic grup estable. En el cas que terceres persones s’hagin de relacionar amb aquests grups (docents i altres professionals de suport educatiu) o en cas que diferents grups s’hagin de relacionar entre si, s’han de complir rigorosament les mesures de protecció individual, especialment el manteniment de la distància física de seguretat d’1,5 metres i l’ús de la mascareta. Igualment, fora del grup de convivència estable, quan coincideixen persones de diferents grups (desplaçaments pel centre, aules d’acollida, transport escolar, claustre del professorat, etc.) cal extremar les mesures de protecció (distància, mascareta, rentat de mans, ventilació…) per tal d’evitar que si es dona un cas positiu els contactes esporàdics també hagin d’aïllar-se.
  • Referent COVID Escola (RECO): és una o un professional no sanitari d’un equip d’atenció primària que juga un paper clau per contenir i identificar els brots de la infecció. És la persona encarregada de la identificació dels contactes estrets escolars (tant de la classe com de les activitats extraescolars que tinguin lloc dins de l’escola), així com de la coordinació amb la direcció de cada centre escolar per al procés de COVID-19. També té un paper important en el suport de les estratègies de cribratges que es puguin establir en els seus centres de referència. Cal que treballi de forma molt coordinada amb l’escola, l’equip d’AP i el Servei de Vigilància Epidemiològica (SVE) Territorial que és qui pren les decisions de com cal actuar en cada escola. També cal que treballi de forma molt coordinada amb les unitats mòbils de preses de mostres a l’àmbit escolar.

4. Gestió de casos

En un entorn de convivència com és un centre educatiu, la detecció precoç de casos i el seu aïllament, així com el dels seus contactes estrets, és una de les mesures més rellevants per mantenir entorns de seguretat i preservar al màxim l’assoliment dels objectius educatius i pedagògics.

Davant d’una persona que comença a desenvolupar símptomes compatibles amb la COVID-19 al centre educatiu:

  • Se l’ha de portar a un espai separat d’ús individual ben ventilat i s’ha de contactar amb el director o la directora del centre educatiu.
  •  Sempre que no hi hagi contraindicació per a l’ús de la mascareta, se li ha de col·locar una mascareta quirúrgica, tant a la persona que ha iniciat els símptomes –si és més gran de 2 anys– com a la persona que l’acompanyi (en cas que es tracti d’una o un menor o d’una persona que pel seu estat de salut no pugui quedar-se sola).
  • Si la persona amb símptomes no es pot posar una mascareta quirúrgica (infants molt petits, persones amb problemes respiratoris, que tinguin dificultat per treure’s la mascareta per si soles o que tinguin alteracions de la conducta que facin inviable la seva utilització), l’acompanyant s’haurà de posar una mascareta FFP2 sense vàlvula, a més d’una pantalla facial i una bata d’un sol ús. El centre ha de disposar d’un estoc d’aquest material per a les situacions en què es requereixi un equip de protecció individual (EPI) per a l’atenció d’un cas sospitós.
  • Si la persona presenta símptomes de gravetat (dificultat per respirar, afectació de l’estat general per vòmits o diarrea molt freqüents, dolor abdominal intens, confusió, tendència a adormir-se…) caldrà trucar al 061.

A continuació, el director o directora del centre educatiu haurà de realitzar les accions següents:

  • En el cas que es tracti d’un alumne o una alumna, establir contacte immediat amb la família per tal que vingui a buscar l’infant o adolescent.
  • Recomanar a la persona o a la família (en el cas d’un o una menor) que contacti amb el seu centre d’atenció primària de referència. Es recomana que sigui el CAP del sistema públic de salut que sigui de referència de la persona, per tal de facilitar la traçabilitat del contagi i el seguiment epidemiològic. La cita s’ha de concertar abans de 24 hores.

Quan la simptomatologia s’inicia fora de l’horari escolar o en dies no lectius, la família o la persona amb símptomes ha de contactar amb el seu CAP de referència o, fora de l’horari del CAP, amb els centres d’urgències d’atenció primària (CUAP), per valorar la situació i fer les actuacions necessàries.

Al Centre d’Atenció Primària:

• El professional de pediatria, medicina de família o infermeria atendrà el cas en les primeres 24 hores d’inici dels símptomes i es decidirà si escau la realització d’un test PCR o d’un test antigènic ràpid (TAR). Aquesta prova, en la mesura del possible, es farà en les primeres 24 hores després de l’inici dels símptomes tal com estableix el Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2:

“A tot cas sospitós d’infecció pel coronavirus SARS-CoV-2 se li farà  preferentment un test antigènic ràpid en les primeres 24 hores, sempre que els símptomes siguin de 5 dies o menys. Si els símptomes fossin de més de 5 dies o no es disposa de TAR, es farà una PCR”.

• En el cas que s’hagi realitzat una PCR per descartar infecció per coronavirus SARSCoV-2, s’indicarà l’aïllament domiciliari de la persona atesa en espera del resultat de la prova.

• En cas que s’estableixi el diagnòstic de cas confirmat, la família i/o la persona amb confirmació del cas (segons l’edat) serà entrevistada pel gestor COVID de l’EAP que s’encarregarà de les tasques següents:

  • Si no estan donats d’alta, tramitar l’alta de “La Meva Salut” i explicar-los-en el funcionament.
  • Fer la recollida de contactes estrets de l’entorn familiar i no escolar i registrar que es tracta d’un cas escolar a l’enquesta de risc de rebrot. Els contactes estrets seran introduïts al programa “COVID Contacts” que inclourà una pregunta/variable que permetrà que la informació de l’existència d’un cas d’àmbit escolar arribi de forma prioritzada al Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial per poder fer el seguiment del cas i l’estudi. Si el menor, per qualsevol raó, no ha estat en contacte amb l’escola en les 48 h prèvies a l’inici de símptomes/confirmació diagnòstica, no es marcarà com a “escolar” a la puntuació (score) de recollida.
  • Informar la persona, i les persones amb qui conviu (en el cas d’un o una menor), que hauran de fer quarantena durant 10 dies. Explicar-los tot el procés, tal com està indicat al Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2. Valorar la presència de persones vulnerables en el domicili.
  • Si s’ha realitzat una PCR, estarem davant d’un cas sospitós pendent de confirmació. En aquest cas, mentre no es disposi del resultat de la prova, els adults que no treballin a cap centre escolar podran anar a treballar prenent les mesures adequades i els germans que pertanyin a un GCE d’un centre educatiu (encara que sigui diferent del cas sospitós) hauran d’estar confinats.
  • El referent COVID escola serà la persona encarregada de les tasques següents:
  • Contactar amb els centres educatius de forma proactiva per establir una línia directa de comunicació i poder estar a disposició dels dubtes que pugin generarse.
  • Informar i atendre els dubtes que plantegen els centres educatius sobre la manera de procedir i els circuits d’atenció.
  • Cercar dintre del CAP, amb un referent assistencial sanitari, el/la professional que pot resoldre la consulta, en el cas que com a referent COVID no la pugui resoldre.
  • Introduir a la Plataforma “COVID Contacts” els contactes estrets del GCE escolar ―tant de l’aula com, si fos el cas, de les activitats extraescolars dins de l’escola. Cal tenir present que és freqüent que l’escolarització sigui a una zona diferent del CAP de referència. Les dades de qui són els membres del GCE estan disponibles a la web del cens escolar, de manera que no s’han de demanar llistes a les direccions dels centres educatius.
  • Si hi ha un cas positiu a una de les seves escoles de referència, cal que doni suport al procés de recollida de PCR al GCE i a la gestió dels resultats.
  • Comunicació fluïda amb l’escola per a l’intercanvi d’informació.
  • Coordinació amb l’Escola, l’equip d’atenció primària (EAP) ―especialment amb la infermera de referència que l’equip hagi designat― i Salut Pública.
  • La infermera de referència del centre educatiu serà qui resoldrà els dubtes sanitaris referents a la COVID-19 que el referent COVID escolar no pugui resoldre.

El Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial s’encarregarà de les tasques següents:

  • A través dels seus propis gestors COVID, trucar a la direcció del centre educatiu d’on sigui la persona atesa (alumna o treballadora) per informar-la de l’existència d’un cas confirmat.
  • Omplir la informació sobre què cal fer amb el GCE del cas confirmat a la web COVID Escoles, perquè aquesta informació arribi puntualment al Servei Territorial d’Educació o al Consorci d’Educació de Barcelona. Per a cada grup caldrà informar una de les opcions següents: Obert / Confinat / Valorat i no cal acció (perquè el centre educatiu i els RECO tinguin la informació que el cas confirmat no ha estat contacte estret de la resta de GCE).
  • Valorar el resultat de l’estudi de contactes del GCE i descartar un brot a la classe i als altres grups als quals pertanyi la persona, així com indicar les mesures a prendre en cada situació.
  • Els gestors COVID del Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial també s’encarregaran de la coordinació amb l’atenció primària en relació amb la realització de les PCR en contactes estrets.

Mentre s’està en espera del resultat de la PCR de l’infant o adolescent amb símptomes (s’ha fet PCR i no TAR):

• No està indicat el confinament dels contactes estrets del grup de convivència estable.

• Només es confinaran els germans i germanes i convivents adults de l’infant o adolescent que estudiïn o treballin a un centre educatiu.

Quan s’està en espera del resultat d’una PCR com a contacte estret, no està indicat el confinament de les persones convivents. Per tant, els pares o tutors legals i els germans i germanes d’un contacte estret no es consideren contactes estrets d’un cas i no han de fer quarantena fins a tenir els resultats.

En el cas de famílies que consultin un servei mèdic privat o una mútua, serà responsabilitat del professional sanitari que ha atès la sospita alertar el Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial de referència de la persona atesa en el moment en què es constati un resultat positiu en laboratoris clínics homologats (vegeu l’Annex 7 del Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2) per a la realització de PCR per a SARS-CoV-2. També caldrà que la família ho notifiqui al centre educatiu i que es realitzi l’estudi de contactes (a través de l’SVE o del CAP de referència). Es faran arribar les instruccions als pediatres que exerceixen a l’àmbit privat.

La persona o la família del o la menor rebrà el resultat: si és negatiu, a través de l’aplicació La Meva Salut, d’un SMS i/o a través d’una trucada des del centre sanitari. En el cas que sigui positiu, se li comunicarà a través d’un professional sanitari.

Quan un professional docent o no docent del centre educatiu rep un resultat positiu cal que ho comuniqui al Servei de Prevenció de Riscos Laborals corresponent.

Quan es confirmi un cas positiu:

1. Les direccions dels centres escolars han d’informar els pares o tutors legals dels infants del grup de convivència estable que els seus infants són contactes estrets d’un cas i que han de començar la quarantena domiciliària, evitant les sortides i les interaccions fora d’aquest àmbit a partir de la sortida de l’escola. Per informar-los es disposa de la carta de l’Annex 2, on s’especifica com fer la quarantena amb els infants i s’informa a les famílies d’on i quan es realitzarà la prova al GCE.

2. En el cas que la confirmació del cas positiu sigui durant l’horari escolar, el GCE romandrà al centre educatiu fins a acabar la jornada lectiva amb normalitat, sempre mantenint les mesures de seguretat i evitant el contacte amb la resta de grups de convivència estable. Finalitzada la jornada lectiva, els alumnes del GCE i els altres possibles contactes estrets del cas positiu retornaran directament als respectius domicilis per iniciar la quarantena (no podran realitzar activitats extraescolars). En el cas que els infants del GCE hagin de tornar a casa amb transport escolar, podran fer-ho extremant les mesures de seguretat, portant en tot moment la mascareta posada i estant separats més de 2 files de la resta d’infants que no pertanyin al mateix GCE ―sempre que sigui possible, els infants es distribuiran al transport escolar asseguts amb els companys o companyes del seu mateix GCE.

3. En la presa de la mostra es prioritzarà l’organització de l’equip mòbil per fer les proves al centre educatiu sempre que sigui possible. Si no s’hagués pogut fer la presa de mostres per part de la unitat mòbil aquell dia, s’indicarà als alumnes abans de marxar de l’escola quan i on (a l’escola mateixa o en un punt centralitzat) es realitzarà la presa de mostres (carta de l’Annex 2). El punt centralitzat pot ser el CAP de referència de l’escola, especialment en entorns dispersos, o algun altre punt centralitzat. Cal indicar a lesfamílies que es farà de forma programada. No és necessari que les unitats mòbils esperin l’autorització de VE per fer les PCR dels contactes estrets escolars.

4. Si el resultat del cas positiu es dona fora de l’horari escolar, els alumnes se citaran l’endemà a l’escola per realitzar la prova sempre que sigui possible o en les hores següents. Si apareixen casos durant el cap de setmana, les mostres es realitzaran tan aviat com sigui factible, d’acord amb el centre educatiu i la unitat de presa de mostres. S’informarà de la data i el lloc amb la carta de l’Annex 2.

5. Quan no es pugui dur a terme la prova per part de l’equip mòbil, la direcció del centre educatiu indicarà a les famílies on i quan es realitzarà. Mentrestant, l’alumnat anirà al seu domicili i s’hi quedarà per iniciar la quarantena.

6. En aquest sentit, quan es detecti un cas positiu, s’hauran de coordinar les unitats de Vigilància Epidemiològica amb els referents COVID escola i amb els equips mòbils o EAP corresponents per realitzar la recollida de mostres. Donada la innocuïtat de la prova i com que gran part dels contagis es produeixen en l’àmbit familiar, es recomana que, excepte en algun cas puntual, els pares i mares no acompanyin els infants durant la presa de mostra, per tal de no augmentar l’exposició si algun és positiu.

La comunicació entre Salut Pública, el centre educatiu, els Serveis Territorials d’Educació o el Consorci d’Educació de Barcelona i els RECO garantirà la coordinació fluïda entre tots ells. El Servei de Vigilància Epidemiològica és qui s’encarrega de l’estratègia de control del brot que pot incloure, en determinats casos, el tancament total o parcial del centre educatiu. En qualsevol cas però, l’escalada de decisions en relació amb el tancament de l’activitat presencial del centre educatiu serà el resultat de la valoració sobre el terreny, per part de l’autoritat sanitària en coordinació amb l’autoritat educativa.

Sempre que es produeixi un cas positiu es comunicarà a l’Ajuntament corresponent a través dels Serveis Territorials d’Educació o Consorci d’Educació de Barcelona.

Sempre que es requereixin aïllaments o quarantenes d’infants que poguessin estar en una situació de vulnerabilitat, l’Ajuntament activarà la seva Àrea Bàsica de Serveis Socials de referència. A l’hora de fer el seguiment del cas, l’atenció primària de serveis socials es coordinarà amb la persona referent de l’atenció primària de salut i amb la Direcció de l’escola.

Els serveis epidemiològics, si detecten un brot a un centre educatiu, ho comunicaran als centres i als serveis territorials d’Educació o al Consorci d’Educació de Barcelona.

En el marc de la cerca activa de casos, es realitzarà un test PCR a tots els membres dels grups de convivència estable que siguin contactes estrets d’un cas diagnosticat. Un resultat negatiu d’aquest test no eximeix de la necessitat de mantenir la quarantena durant els 10 dies que dura el període màxim d’incubació. Cal tenir present també que la durada de la quarantena es pot allargar si surten més casos positius en fer les proves PCR al GCE, de manera que s’allargarà 10 dies des del contacte amb els nous casos positius. Si per alguna raó, passats els 10 dies de quarantena d’un GCE, no es disposa del resultat de les PCR d’aquest grup, la quarantena s’ha de realitzar comptant 10 dies des del darrer cop que van estar en contacte a l’aula aquests alumnes entre ells.

Si un alumne o una alumna no s’ha realitzat la PCR com a membre d’un GCE per manca d’autorització o per alguna altra raó, ha de completar la quarantena igualment com la resta dels seus companys i companyes.

En qualsevol dels casos, en funció dels resultats de l’estudi de cas dirigit per l’autoritat sanitària, aquesta pot decidir ampliar l’estratègia de cerca activa de casos mitjançant tests microbiològics més enllà dels grups de convivència on s’hagin detectat casos.

Les persones que ja han tingut una infecció per coronavirus SARS-CoV-2 confirmada per PCR o TAR o serologia IgG durant els 3 mesos anteriors estaran exemptes de fer quarantena. El centre educatiu, per motius organitzatius, podrà establir si aquests alumnes seguiran la docència telemàtica amb la resta del GCE o si bé es pot incorporar a un altre GCE.

5. Retorn al centre educatiu

En el cas que la PCR hagi estat negativa o no hagi estat necessari realitzar-la, la persona es podrà reincorporar un cop hagi cedit la simptomatologia seguint les recomanacions del document de no assistència al centre educatiu per malaltia transmissible. De manera general, els infants es podran reincorporar quan faci 24 hores que es troben sense febre.

Si la PCR o el TAR ha confirmat la COVID-19, la persona no ha requerit ingrés hospitalari, ha estat atesa a l’atenció primària i s’ha indicat aïllament domiciliari, seguint les recomanacions de l´OMS, l’aïllament es mantindrà durant almenys 10 dies des de l’inici dels símptomes i fins que hagin transcorregut almenys 72 hores des de la resolució dels símptomes.

No serà necessària la realització d’una PCR de control ni l’obtenció d’un certificat mèdic per al retorn al centre educatiu.

6. Vincle amb l’atenció primària

Els centres educatius tindran com a referents els referents COVID Escolars, que s’encarregaran d’atendre i resoldre els dubtes que es plantegin als centres educatius i de  proporcionar informació i suport quan calgui. Els referents COVID escolars rebran una formació específica per part del Departament de Formació del CatSalut.

Si el referent Covid escolar no pot resoldre algun dels dubtes, el vehicularà a la infermera referent. Les infermeres rebran una formació complementària en tots els aspectes relacionats amb la COVID-19 i els protocols de l’àmbit educatiu per part de l’Agència de Salut Pública de Catalunya.

7. Formació

Abans de l’inici del curs escolar s’impartirà una formació sobre el Protocol d’actuació en relació amb la COVID-19 a l’àmbit educatiu tant als referents COVID escolars com a totes les infermeres referents dels EAP. Des de l’Agència de Salut Pública de Catalunya també es farà una formació a distància a totes les direccions dels centres educatius per explicar les mesures de protecció davant la COVID-19 i els detalls del Protocol davant de possibles casos d’infecció per SARS-CoV-2, tant entre l’alumnat com entre els professionals docents i no docents dels centres educatius. Després de les formacions es facilitarà tot el material utilitzat per tal que el puguin fer servir a l’hora de traslladar la informació rebuda als equips respectius.

8. Actuació en cas de germans i/o familiars d’un cas

Els germans i germanes convivents d’un cas sospitós (aquell a qui s’ha realitzat PCR per la presència de símptomes compatibles i que està en espera dels resultats), si pertanyen a l’àmbit d’un centre educatiu han de quedar-se casa fins a conèixer-ne el resultat. Si el resultat és negatiu, poden reincorporar-se al centre educatiu. En el cas de confirmació d’infecció (PCR positiva), els germans i familiars que són contactes estrets han de fer quarantena durant 10 dies i, en el marc de la cerca activa de casos, es realitzarà una PCR a aquests germans i altres familiars convivents. Un resultat negatiu d’aquest test als contactes no eximeix de la necessitat de mantenir la quarantena en els convivents durant els 10 dies que dura el període màxim d’incubació.

9. Gestió de casos del personal del centre educatiu

En general, en funció de la naturalesa de les activitats docents en els centres educatius, així com de la incidència i prevalença de COVID-19 descrita fins ara a la població infantil, el risc del personal docent ha de ser considerat similar al risc comunitari i classificar-se, per tant, com a nivell de risc 1 (NR1). Només en els moments d’atenció a un possible cas pot ser considerat NR2. En aquest cas, està indicat l’ús de mascareta quirúrgica (o 15/26 excepcionalment, quan el nen o la nena no pugui utilitzar la mascareta quirúrgica, la persona que l’atengui utilitzarà mascareta FFP2 sense vàlvula, pantalla facial i bata d’un sol ús).

La gestió d’un cas sospitós en el personal del centre educatiu segueix, en línies generals, l’esquema mostrat i el director o la directora del centre utilitzarà l’aplicació Traçacovid per fer el seguiment i les comunicacions internes corresponents de cada cas. La persona que presenti simptomatologia compatible amb la COVID-19 (vegeu la taula de símptomes) s’haurà de col·locar una mascareta quirúrgica si no la duu posada, haurà d’abandonar el centre i posar-se en contacte amb el seu centre d’atenció primària al més ràpidament possible.

En el cas que l’equip sanitari que l’atengui decideixi realitzar-li una PCR o un TAR per al coronavirus SARS-CoV-2, haurà de romandre al domicili en aïllament fins a conèixer-ne els resultats. Es prioritzarà la realització ràpida d’aquesta prova que hauria de fer-se, en la mesura del possible, en les primeres 24 hores des de l’inici dels símptomes.

Els gestors COVID-19, tant els del CAP com els dels serveis de Vigilància Epidemiològica, faran l’estudi de contactes de la persona docent tal com s’ha explicat anteriorment. El gestor COVID del CAP li explicarà el procediment a seguir i li indicarà els passos a realitzar si necessita agafar la baixa laboral. Cal que la persona docent es posi en contacte amb el Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) corresponent, per tal de comunicar la seva situació d’aïllament i que des del Servei es puguin anar preparant les accions oportunes per si es tractés d’un cas positiu. El gestor COVID referent de l’escola s’encarregarà de l’estudi de contactes del GCE.

• Si el TAR o la PCR és negativa, el o la professional es podrà reincorporar al centre educatiu un cop s’hagi recuperat del quadre clínic i hagi passat almenys 24 hores sense febre i/o altres símptomes.

• Si el TAR o la PCR és positiva, el Servei de Vigilància Epidemiològica Territorial i l’SPRL es coordinaran per tal de posar en marxa la quarantena dels contactes estrets, tal com indica la Guia d’actuació i col·laboració dels serveis de prevenció de riscos laborals per fer front a la pandèmia de COVID-19.

Perquè els resultats de les proves es carreguin correctament a les plataformes informàtiques en docents i fills de docents amb cobertura de MUFACE, s’ha assignat a tots ells un CIP. S’enviarà, des del Servei Català de la Salut, el CIP individualment a cada una de les persones, però si mentre es vol saber el número es pot telefonar al 061. El personal del centre educatiu que tingui un familiar convivent en espera del resultat d’una PCR per ser un cas sospitós (no si és un contacte o s’ha fet un cribratge) no pot acudir al centre educatiu fins que no es conegui el resultat de la prova. Ara bé, no necessita una baixa laboral sinó el document de deure inexcusable que es podrà descarregar des del portal de centres.

10. Com funciona la Traçacovid?

A partir del moment en què el director o la directora d’un centre docent rep la informació que una persona usuària i/o vinculada al seu centre (alumnat, personal PAS/docent del centre, personal proveïdor de serveis) té simptomatologia compatible amb la COVID-19 i que, d’acord amb la valoració clínica del seu centre d’atenció primària (CAP), se li ha fet una PCR anirà introduint a la Traçacovid dos tipus de dades:

1. Casos: dades d’identificació de la persona amb prova PCR/TAR positiva, (data del resultat), així com la data d’alta (moment en què la persona retorna al centre), per tal de fer-ne el seguiment i les comunicacions necessàries.

2. Gestió dels grups confinats: quan el centre hagi de confinar un grup haurà d’introduir la data d’inici del confinament. La data de fi del confinament es calcularà automàticament a partir de la data d’inici. Les dades globals s’actualitzaran cada vegada que es confini o desconfini un grup estable de convivència.

3. Gestió de les persones confinades que no pertanyen a cap grup estable de convivència: el centre haurà d’especificar la data d’inici del confinament i automàticament es calcularà la data de fi del desconfinament. Les dades globals s’actualitzaran cada vegada que es confini o desconfini una persona.

Els Serveis Centrals d’Educació, els Serveis Territorials d’Educació o el Consorci d’Educació de Barcelona i la Inspecció d’Educació rebran diàriament (dos cops al dia) una actualització de les dades emplenades pels centres educatius.

La informació que engega el procés de registre d’un cas a la Traçacovid la pot rebre el director o la directora del centre educatiu directament de la persona afectada; de la família de la persona afectada; del gestor COVID, del referent de l’escola o del Servei de Vigilància Epidemiològica territorial, o del Servei Territorial del Departament d’Educació o del Consorci d’Educació de Barcelona.

El director o la directora del centre educatiu també serà la persona encarregada de comunicar a la persona que presenta símptomes compatibles amb la COVID-19, mentre està present al centre docent, la necessitat d’anar a casa i de trucar al seu CAP per tal que Salut n’estigui al cas, així com d’actualitzar les dades relatives a cada cas en el moment que disposi de nova informació.

11. Indicadors bàsics de seguiment

– Nombre de centres confinats i centres amb grups confinats i el percentatge respecte al total de centres (de cada centre educatiu i de tot Catalunya)

– Nombre d’alumnes, docents, PAS, PAE i personal extern confinat i percentatge sobre el total (de cada centre educatiu i de tot Catalunya) – Nombre de PCR positives acumulades i dels darrers 10 dies dels alumnes, docents, PAS, PAE i personal extern i percentatge sobre el total (de cada centre educatiu i de tot Catalunya)

– Nombre de brots detectats (i, d’aquests, en quants el cas índex és un infant) – Mitjana de casos per brot (mínim i màxim)

– Percentatge de casos sospitosos en els quals s’ha fet la PCR abans de 48 hores

– Mitjana de contactes estudiats per cas confirmat

Les famílies i la ciutadania poden consultar a Escola Segura les dades de cada centre educatiu. Aquestes dades s’actualitzen diàriament amb les dades de la Traçacovid. Així mateix, es publiquen diàriament informes més detallats i fitxers en el Portal de dades obertes de la Generalitat.

12. Principals canvis respecte al procediment del 9 de setembre de 2020

• Possibilitat de fer el diagnòstic mitjançant PCR o test antigènic.

• El període de quarantena s’ha escurçat a 10 dies.

• Quan s’està en espera del resultat de la PCR d’un infant o adolescent amb símptomes, els germans o germanes o convivents adults que vagin o treballin a un centre educatiu s’hauran de confinar en espera del resultat.

• Aclariments sobre el procediment a seguir quan es confirma un cas positiu.

• Període de temps pel qual una PCR o un TAR o una serologia IgG eximeix de la realització de quarantena: de 6 a 3 mesos.

• Aclariment sobre el nivell de risc als centres educatius (NR1). • Enllaç a la Traçacovid.

• Incorporació d’un annex amb les autoritzacions i cartes disponibles.

Annexos: autoritzacions i cartes

Annex 1. Carta d’autorització de proves als centres educatius

(Aquestes cartes es poden descarregar des del Portal de centres i des del Canal Salut)

20200916-autoritzacio-proves-covid 20200928-autoritzacio-proves-covid-cast

20200928-autoritzacio-proves-covid-cast

Annex 2. Carta d’inici de quarantenes

20201021-carta-families-cee

Annex 3. Dates de fi d’aïllament i de quarantena

 

13. Referències bibliogràfiques

• COVID-19 in children and the role of school seetings in COVID-19 transmission, 6/8/20. Stockholm: ECDC; 2020. − https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-schoolstransmission-August%202020.pdf

• European Comission. How is COVID-19 affecting schools in Europe? Abril, 2020. • Ludvigsson J, Children are unlikely to be the main divers of the COVID-19 pandemic –a systematic review. https://doi.org/10.1111/apa.15371

• Ministerio de Sanidad. Documento técnico. Guía de actuación ante la aparición de casos de COVID-19 en centros educativos. Versión del 27 de agosto de 2020. Disponible a: − https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/docume ntos/27_08_2020_Guia_de_actuacion_centros_educativos.pdf

• Park YJ, Choe YJ, Park O, Park SY, Kim Y-M, Kim J, et al. Contact Tracing during Coronavirus Disease outbreak. South Korea 2020. Emerg Infect Dis. 2020 Jul 16;26(10). doi: 10.3201/eid2610.201315.

• Pollán M, Pérez-Gómez B, Pastor-Barriuso R, Oteo J, Hernán MA, Pérez-Olmeda M, et al. Prevalence of SARS-CoV-2 in Spain (ENE-COVID): a nationwide, population-based seroepidemiological study. Lancet. 2020 396: 535–44. Publicat online el 6 de juliol de 2020. Disponible a: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31483-5.

• Somekh E, Gleyzer A, Heller E, Lopian M, Kashani-Ligumski L, Czeiger S, et al. The role of children in the Dynamics of Intra Family Coronavirus 2019 Spread in Densely Populated Area. Pediatr Infect Dis J. 2020;39(8):e202-4. Doi: 10.1097/INF.0000000000002783.

Disponible a:

https://journals.lww.com/pidj/Fulltext/2020/08000/The_Role_of_Children_in_the_Dynamic s_of_Intra.30.aspx.

• Stringhini S, Wisniak A, Piumatti G, Azman AS, Lauer SA, Baysson H, et al. Seroprevalence of anti-SARS-CoV-2 IgG antibodies in Geneva, Switzerland (SEROCoVPOP): a population-based study. Lancet 2020; 396(10247): 313-9. Publicat en línia l’11 de juliol de 2020. Disponible a: https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(20)31304-0.

• Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya. Informe tècnic de resum dels casos de la COVID-19 a Catalunya -24.08.2020, núm. 23.