Pla de convivència

ÍNDEX

1.    Introducció ________________________________ pàg. 2
 

2.    Marc legal

 

________________________________

 

pàg. 3

 

 

3.    Dades del centre i contextualització

 

 

________________________________

 

 

pàg. 4

 

 

4.    Temes del Pla de Convivència

 

 

________________________________

 

 

pàg. 5

 

5.    Diagnosi-Resultats

 

________________________________

 

pàg. 7

 

6.    Objectius

 

________________________________

 

pàg. 18

 

7.    Actuacions previstes

 

________________________________

 

pàg. 20

 

8.    Planificació

 

________________________________

 

pàg. 32

 

9.    Protocols

 

________________________________

 

pàg. 53

 

10. Indicadors

 

________________________________

 

pàg. 53

  1. INTRODUCCIÓ

La Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins el marc del Projecte Educatiu de Centre, fa palès que conviure significa viure plegats, compartir objectius i en bona relació. La convivència demana la formació integral de la persona i es fonamenta en els valors de la pluralitat, la participació democràtica, la inclusió social, la igualtat d’oportunitats, el respecte a la diferència, la gestió positiva de conflictes i la cultura de la pau. La convivència comporta una consciència de la pròpia identitat que implica l’acceptació de l’altre i un sentit de pertinença i contribució personal a la societat.

L’escola és el reflex de la societat i, alhora, un espai privilegiat on tots els ciutadans i ciutadanes adquireixin uns coneixements i uns hàbits de socialització i de relació amb els altres. Un dels seus objectius bàsics ha de ser ensenyar i aprendre a viure i conviure; ha de fomentar la convivència, tant a l’interior del centre educatiu com al seu entorn immediat.

Per tal de desenvolupar el Projecte Educatiu de Centre en matèria de convivència, els centres educatius han de dotar-se d’un Projecte de Convivència on es reflecteixin les accions que el centre educatiu desenvolupa per capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. Aquestes accions han d’anar adreçades a la millora de la convivència a l’aula, al centre o a l’entorn, en el benentès que la permeabilitat entre aquests tres àmbits d’intervenció afavoreix la transferència d’aprenentatges, valors, actituds i hàbits relacionals. També recull els mecanismes que el centre estableix a l’hora de resoldre els conflictes i de crear una atmosfera de treball i convivència segura i saludable.

  1. MARC LEGAL

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, estableix a l’article 121.2 l’obligatorietat que tots els centres elaborin un Pla de convivència i l’incloguin dins el Projecte educatiu de centre.

La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, determina a l’article 124.1 que els centres inclouran a la programació general anual el seu pla de convivència i totes aquelles actuacions i activitats programades per al foment de la convivència escolar.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, disposa a l’article 30 que l’aprenentatge de la convivència és un element fonamental del procés educatiu i així ho ha d’expressar el projecte educatiu de cada centre. Els centres han d’establir mesures de promoció de la convivència.

El Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, disposa a l’article 23.2 que les normes d’organització i funcionament del centre han d’incorporar les mesures de promoció de la convivència establertes en el centre.

El Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, reforça el caràcter educatiu que han de tenir els processos i les accions que s’emprenguin, tant per prevenir com per corregir conductes inadequades. A l’article 6 s’estableix que a cada centre s’ha de constituir una comissió de convivència.

La Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de convivència en els centres educatius dins el marc del Projecte educatiu de centre, determina que els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya han de tenir implementat el Projecte de convivència en el marc del seu Projecte educatiu, en un termini màxim de tres anys a partir de la data de publicació. A més d’aquesta normativa general, a cada tema que es desenvolupa en el projecte de convivència es recull una normativa específica.

3.DADES DEL CENTRE I CONTEXTUALITZACIÓ

DADES DEL CENTRE________________________________

Codi: 0807992

Nom: Montserrat

Titularitat: Públic

Adreça: C/Marganell s/n

Telèfon: 938354040

Adreça electrònica: a8017992@xtec.cat

CONTEXTUALITZACIÓ______________________________

La nostra escola és l’única escola d’educació infantil i primària del municipi de Sant Salvador de Guardiola, i n’és un dels de referència important.

Davant la creixent preocupació dels mestres de l’escola per unificar criteris en el camp de la convivència escolar i per prioritzar els valors i les actituds que pretenem infondre en els nostres alumnes, l’any 2010 vam plantejar-nos treballar-ho i vam optar per fer-ho elaborant el Pla de Suport Conductual Positiu de la nostra escola. Per dur-ho a terme vam comptar amb l’assessorament d’en Josep Font i hi vam treballar intensament tot el claustre.

Per elaborar-lo ens havíem de plantejar quins principis bàsics volíem assolir i les expectatives que teníem.

D’acord amb la Declaració de Principis de l’escola el Pla té clarament numerades les conductes, en termes d’expectatives o normes, que s’espera dels alumnes en les diferents situacions escolars.

Entenem per normes o expectatives aquell conjunt de conductes que els alumnes han de mostrar en les diverses situacions escolars i que faciliten tant el compliment de les tasques escolars com el manteniment de relacions socials adequades i respectuoses.

Fins a dia d’avui aquest document ha estat el nostre full de ruta.

A més, per reforçar aquest pla, a partir del curs 2017-18, hem format part del Projecte Hazia que es basa en el treball de les emocions, els comportaments emocionals i les relacions que s’estableixen entre companys. En el projecte també s’hi han incorporat estratègies per detectar i evitar el bullying. En aquest projecte hi hem participat tots els professionals de l’escola i els alumnes. Hem estat assessorats i guiats per psicòlegs profesionals.

4.TEMES DEL PLA DE CONVIVÈNCIA

 Els temes que engloba el Pla de Convivència són:

COEDUCACIÓ: La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de les nenes i els nens, i de les noies i els nois, independentment del seu sexe, orientació afectivosexual,  identitat o expressió de gènere, potenciant així la igualtat real d’oportunitats.

La coeducació cerca l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de gènere, sexe o orientació afectivosexual i el respecte de la diversitat de l’alumnat.

EDUCACIÓ INTERCULTURAL: L’Educació intercultural és una resposta pedagògica a l’exigència de preparar a la ciutadania perquè pugui desenvolupar-se en una societat plural i democràtica. Té com a finalitat última la igualtat en drets, deures i oportunitats de totes les persones i el dret a la diferència en un marc de valors convivencials compartits, tot promovent espais de relació i inclusió. Així mateix, promou l’ús de la llengua catalana en un marc plurilingüe com un element de cohesió i igualtat d’oportunitats.

EDUCACIÓ PER LA PAU: L’educació per la pau té com a objectiu fomentar una cultura de pau i no-violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i millorar la vida de totes les persones.

Si considerem la pau no només a no-violència, sinó com un estat de convivència en què les persones puguin establir entre elles relacions d’harmonia, bo i formant societats lliures i equitatives, l’educació per la pau està conformada per tots els valors, comportaments, pràctiques, actituds, sentiments i creences que acaben construint la pau, que esdevé un valor ètico social per ella mateixa.

EDUCACIÓ SOCIOEMOCIONAL: Entenem per educació socioemocional la que permet capacitar de conèixer i reconèixer les pròpies emocions i les dels altres, i saber expressar-les, utilitzar-les i gestionar-les de manera positiva. Això permet adquirir unes adequades actituds personals que ajudaran a establir i mantenir bones relacions amb els altres i a viure en societat.

L’educació socioemocional ha de facilitar també el treball cooperatiu i la gestió positiva dels conflictes, de tal manera que es contribueixi a generar un bon clima de convivència. En aquest sentit, un ambient relacional positiu, amb vincles de confiança i suport, pot facilitar que  l’aprenentatge sigui més significatiu, interessant i engrescador i, conseqüèntment, l’èxit educatiu de tots els nens i les nenes.

EDUCAR EN EL RESPECTE: El respecte s’entén com l’actitud de reconeixement dels drets de les persones i la valoració de la seva identitat, opinió i manera de pensar, i constitueix el principi bàsic per viure i conviure en  societat. La  manca de respecte  pot generar conflictes en  tots els  àmbits: personal, familiar, escolar, etc.

EDUCAR EN LA GESTIÓ POSITIVA DELS CONFLICTES: Definim el conflicte com una situació en la qual dues o més persones estan en desacord perquè els seus interessos són incompatibles o bé els perceben així.

L’educació en la gestió positiva dels conflictes té com a objectiu primordial proporcionar a l’alumnat les eines, les estratègies i les habilitats necessàries per entendre el conflicte com una oportunitat d’aprenentatge i gestionar-lo de manera constructiva per tal de transformar-lo eliminant els factors violents.

La mediació és un procés de gestió positiva de conflictes. Parteix del fet que, quan es produeix un conflicte, no es tracta de guanyar o perdre, sinó d’intentar arribar a un acord consensuat i cooperatiu entre les dues parts amb l’ajuda d’un tercer.

EDUCAR EN L’ESFORÇ I LA RESPONSABILITAT: L’esforç és la capacitat que tenim de treballar durant un temps continuat per aconseguir uns objectius determinats. En l’àmbit escolar, l’esforç constitueix la base fonamental perquè l’alumnat obtingui un major rendiment. El valor de l’esforç els ajudarà a ampliar al màxim les capacitats que porten dins per obtenir uns millors resultats. També els permetrà vèncer i superar els obstacles en els diferents àmbits de la seva vida.

INCLUSIÓ: L’educació inclusiva és aquella que ofereix a tots els infants i joves altes expectatives d’èxit educatiu, independentment de les seves característiques, necessitats o discapacitats, i l’oportunitat de créixer i aprendre conjuntament compartint experiències i situacions d’aprenentatge.

ABSENTISME: L’absentisme és l’absència reiterada i no justificada, dins l’horari escolar, d’alumnat en edat d’escolarització obligatòria en el centre educatiu on està matriculat.

CONFLICTES GREUS: Els conflictes greus son aquelles conductes tipificades en l’article 37 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació; entre d’altres, indisciplina, injúries, amenaces, agressions i vexacions personals, danys materials i patrimonials, alteració injustificada i greu de les activitats del centre, possessió de mitjans o substàncies perjudicials per a la salut, etc. Aquestes conductes s’han de considerar especialment greus quan impliquin discriminació per raó de gènere, sexe, raça, naixença o qualsevol altra condició personal o social dels afectats.

GESTIÓ I RESOLUCIÓ POSITIVA DELS CONFLICTES: Els conflictes lleus són un conjunt de conductes contràries a les normes de convivència del centre. Es tracta, majoritàriament, de conductes disruptives a l’aula i situacions de conflicte interpersonal.

Són considerades conductes contràries a la convivència totes les tipificades per l’article 37.1 de la Llei d’Educació, quan no siguin de caràcter greu, i també les faltes injustificades d’assistència a classe i de puntualitat.

ACOLLIDA: L’acollida és el conjunt sistemàtic d’actituds i actuacions que el centre educatiu posa en funcionament per acompanyar els nous membres de la comunitat escolar, o els que s’incorporen després de processos d’absència, en la vida i la cultura del centre i, alhora, fer- los partícips dels projectes que s’hi desenvolupen. El centre educatiu ha d’elaborar un Pla d’Acollida que defineixi els procediments a seguir durant l’arribada de nous membres de la comunitat escolar (alumnes, professorat, famílies, PAS, etc.) i ha de crear una estructura organitzativa que permeti plantejar l’acollida com un procés gradual i seqüenciat en el temps, no quedant restringida a un primer contacte o trobada inicial.

COMUNICACIÓ: Entenem per comunicació, en general, el fet d’intercanviar informació. La comunicació és la base de la relació entre les persones, permet compartir coneixement, idees i opinions així com expressar els nostres sentiments i entendre els dels altres.

En el marc del projecte de convivència i des d’una perspectiva organitzativa, la comunicació permet estar informats i establir vincles per evitar situacions de malentesos i confusions.

ESTRUCTURA I GESTIÓ DE RECURSOS: Per tal de garantir un bon clima de centre són necessàries una estructura i una gestió de recursos que el facilitin.

Entenem per estructura de centre l’organització que afavoreix la planificació, coordinació i seguiment de les activitats previstes per a la consecució de determinats objectius. Aquesta estructura de centre ha de facilitar la participació i la presa de decisions de tota la comunicació escolar.

Entenem per gestió de recursos la implementació eficient i eficaç dels recursos humans i materials del centre educatiu orientats a assolir uns objectius determinats.

NORMA: La norma és l’instrument regulador de la convivència que té com a finalitat garantir els drets i els deures de tothom.

Les normes formalitzen el necessari clima de respecte, seguretat i cordialitat del centre. Es tradueixen en un seguit de drets i deures, compromisos i responsabilitats que regulen i faciliten la vida al centre.

Els centres educatius han d’elaborar les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC) d’acord amb el que estableix el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius. Les NOFC han d’incloure unes propostes compatibles i coherents amb la normativa vigent de rang superior i adaptades a l’especificat de cada centre.

PARTICIPACIÓ: Participar és ser i sentir-se part d’una organització en la qual es considera part activa. La participació és una manera d’unir esforços, de generar sentiment de comunitat i de crear un ambient inclusiu.

En l’àmbit educatiu participar vol dir, sobretot, ser protagonista del propi procés educatiu. La participació educativa és el camí per avançar en processos comunitaris de treball i d’aprenentatge en xarxa, orientats a l’èxit educatiu, a l’afavoriment de la convivència i a la millora de l’entorn.

5.DIAGNOSI- RESULTATS

S’ha elaborat la diagnosi dels setze temes englobats en tres blocs per tal que, posteriorment, com a escola ens centrem en aquells aspectes més significatius i rellevants a l’hora d’establir les posteriors actuacions.

Acollida

Punts molt forts

  • Considerem l’acollida com un factor fonamental per a la convivència en els centres i l’èxit educatiu de l’alumnat.
  • Tenim sistematitzats els processos d’acollida per a tot l’alumnat, les seves famílies i per a la resta de la comunitat escolar (professorat, PAS, altres professionals d’intervenció puntual al centre) tant si s’hi incorporen a l’inici com un cop començat el curs.

Punts forts

  • Acompanyem les noves famílies en el coneixement de l’entorn.
  • Disposem d’estratègies concretes d’aula per facilitar l’acollida de l’alumnat.
  • Disposem de mesures informar i acompanyar el professorat o altres professionals que intervinguin per primer cop a l’aula.
  • Ens coordinem amb les administracions locals per facilitar l’acollida dels nous membres de la comunitat escolar.
  • Ens coordinem amb les entitats de l’entorn del centre per facilitar l’acollida dels nous membres de la comunitat escolar.
  • Establim propostes d’actuació específiques per realitzar l’acollida de l’alumnat.
  • Potenciem les xarxes de suport entre iguals per facilitar l’acollida i la integració a l’aula.
  • Preveiem actuacions per afavorir el coneixement mutu i facilitar la cohesió del grup.
  • Preveiem mesures específiques per facilitar l’acollida dels alumnes nous al seu grup classe.
  • Preveiem una imatge acollidora del centre.
  • Recollim la importància de l’acollida en els documents del centre.
  • Tenim en compte els recursos de l’entorn per planificar l’acollida dels nous membres de la comunitat escolar.
  • Tenim mecanismes específics per acollir l’alumnat nouvingut.

Punts febles

  • Avaluem el funcionament del pla d’acollida i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Col·laborem en la creació de projectes que afavoreixen la integració en l’entorn social.
  • Contemplem mesures d’acollida específiques per a l’alumnat que es reincorpora a l’aula després d’un període d’absència continuat (malaltia prolongada, absentisme, inassistència al centre, etc.).
  • Disposem d’estratègies concretes per facilitar l’acollida de les famílies en l’àmbit de l’aula.
  • Establim propostes d’actuació específiques per realitzar l’acollida del professorat nou, PAS i d’altres professionals.

Punts molt febles

  • Establim propostes d’actuació específiques per realitzar l’acollida de les noves famílies.
  • Formem la comunitat escolar en destreses i coneixements per dur a terme una bona acollida.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques d’acollida que el centre realitza.

Coeducació

Punts molt forts

  • Formem la comunitat escolar en coeducació, en la prevenció de la violència masclista o per raons d’identitat de gènere, expressió de gènere o orientació afectivosexual.
  • Potenciem la participació de tot l’alumnat en igualtat de condicions i d’oportunitats.
  • Promovem la participació i la relació de tot l’alumnat de manera igualitària i lliure d’estereotips.
  • Sensibilitzem el claustre sobre la importància d’una acció educativa que potenciï la igualtat d’oportunitats entre nois i noies.

Punts forts

  • Desenvolupem, en el marc de l’acció tutorial, mesures, estratègies i actuacions per educar l’alumnat en el respecte i la no discriminació per raons de sexe, identitat de gènere, expressió de gènere o per orientació afectivosexual.
  • Disposem d’una estructura organitzativa que afavoreix el treball de la coeducació en el centre.
  • Ens coordinem amb les administracions locals per dur a terme actuacions concretes per fomentar els valors de la igualtat de gènere i de les relacions igualitàries.
  • Ens coordinem amb les entitats de l’entorn per promoure la coeducació.
  • Garantim un ús no sexista dels espais del centre.
  • Implementem els protocols per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Ensenyament.
  • Incorporem l’enfocament coeducatiu als continguts curriculars.
  • Planifiquem estratègies de prevenció de les desigualtats de gènere i relacions d’abús de poder.
  • Sensibilitzem i orientem les famílies en la necessitat d’educar els seus fills i filles en la coeducació i en la prevenció de la violència masclista o per motius d’orientació afectivosexual, identitat de gènere i expressió de gènere.

Punts febles

  • Avaluem el funcionament dels processos i actuacions del projecte coeducatiu i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Disposem d’estratègies per implicar les famílies en la necessitat del treball en la coeducació i en la prevenció de la violència masclista.
  • Incorporem la coeducació i la prevenció de la violència masclista o homòfoba als diferents documents de centre.
  • Recollim i divulguem les bones pràctiques realitzades en coeducació.

Punts molt febles

  • Participem en xarxes de centres que treballen en la coeducació i en la prevenció de la violència masclista o per motius d’orientació afectivosexual, identitat de gènere i expressió de gènere.

Educació intercultural

Punts molt forts

  • Gestionem la diversitat de creences i manifestacions culturals de l’alumnat i les seves famílies.
  • Promovem la inclusió a l’aula de tot l’alumnat.
  • Sensibilitzem el claustre sobre la importància de l’educació intercultural.

Punts forts

  • Establim propostes d’actuacions específiques a l’alumnat per conèixer i respectar la diversitat social i cultural i per promoure les relacions interpersonals.
  • Formem el professorat per a l’adquisició de la competència intercultural.
  • Implementem els protocols d’àmbit convivencial elaborats pel Departament d’Ensenyament, en cas de necessitat.
  • Potenciem des de l’acció tutorial el reconeixement a la diferència i la diversitat cultural.
  • Sensibilitzem i orientem les famílies en la necessitat d’educar els seus fills en el valor de la interculturalitat.

Punts febles

  • Avaluem les mesures destinades a fomentar l’educació intercultural i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Disposem d’estratègies per treballar els valors i elements comuns.
  • Plantegem el currículum de les diferents àrees i matèries des d’una perspectiva intercultural.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques realitzades al voltant de l’Educació Intercultural.
  • Recollim l’educació intercultural en els documents del centre.

Punts molt febles

  • Coneixem i participem en xarxes de centres que promouen els valors de l’educació intercultural.
  • Ens coordinem amb les entitats de l’entorn del centre per promoure l’educació intercultural.
  • Participem en programes socioeducatius de l’entorn.

Educació per la pau

Punts forts

  • Desenvolupem, en el marc de l’acció tutorial, mesures, estratègies i actuacions per educar en la pau i els drets humans.
  • Establim propostes d’actuació específiques per fomentar l’educació per la pau i els drets humans entre l’alumnat.
  • Estimulem el compromís personal de l’alumnat en els valors de l’educació per la pau.
  • Sensibilitzem i orientem les famílies en la necessitat d’educar els seus fills en la pau i el respecte als drets humans.
  • Utilitzem estratègies i metodologies que afavoreixen els valors convivencials.

Punts febles

  • Disposem d’estratègies concretes per implicar les famílies a través de l’acció tutorial en l’educació per la pau.
  • Ens coordinem amb les administracions locals per dur a terme actuacions concretes per fomentar la cultura de la pau i el respecte als drets humans entre l’alumnat.
  • Formem la comunitat escolar en hàbits i estratègies que potenciïn la cultura de la pau i el coneixement dels drets humans.
  • Incorporem continguts d’educació per la pau en el currículum de les diverses àrees.
  • Promovem accions i estratègies per fomentar l’educació per la pau i la divulgació dels drets humans entre els membres de la comunitat escolar.
  • Recollim en els documents de centre el valor de l’educació per la pau.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques i els recursos utilitzats per promoure la cultura de la pau i els drets humans.
  • Sensibilitzem el claustre sobre la importància de l’educació per a la pau i els drets humans en els processos educatius.

Punts molt febles

  • Avaluem les mesures destinades a fomentar l’educació per la pau entre la comunitat escolar i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Coneixem i participem en xarxes de centres que fomentin la cultura de la pau i el respecte als drets humans.
  • Ens coordinem amb les entitats esportives, culturals i de lleure de l’entorn escolar per promoure l’educació per la pau.

Educació socioemocional

Punts molt forts

  • Impliquem les famílies en la valoració de la comunicació com a eina per a la millora de les relacions intrapersonals i interpersonals.
  • Desenvolupem, en el marc de l’acció tutorial, mesures i estratègies per educar emocionalment l’alumnat.
  • Desenvolupem, en el marc de l’acció tutorial, mesures i estratègies per potenciar la competència social en l’alumnat.
  • Establim propostes d’actuació específiques per fomentar els valors de l’educació socioemocional entre l’alumnat.
  • Potenciem la competència comunicativa de l’alumnat.
  • Recollim en els documents de centre la necessitat de treballar els valors de l’educació socioemocional.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques realitzades al voltant de l’educació socioemocional.
  • Sensibilitzem i orientem les famílies en la necessitat d’educar socioemocionalment.
  • Utilitzem metodologies que afavoreixen els valors convivencials i l’educació socioemocional.

Punts forts

  • Avaluem les mesures destinades a fomentar l’educació socioemocional entre la comunitat escolar i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Disposem d’estratègies concretes per implicar les famílies en l’educació socioemocional.
  • Formem la comunitat escolar en hàbits i estratègies que potenciïn l’educació sociemocional.
  • Promovem accions i estratègies per fomentar l’educació socioemocional i la comunicació entre els membres de la comunitat escolar.
  • Sensibilitzem el claustre sobre la importància de l’educació socioemocional en els processos educatius.
  • Treballem l’educació socioemocional des de les diferents matèries curriculars de manera transversal.
  • Treballem la competència comunicativa des de les diferents matèries curriculars de manera transversal.

Punts febles

  • Coneixem i participem en xarxes de centres que treballin els programa d’educació emocional i competència social.
  • Ens coordinem amb les administracions locals per dur a terme actuacions concretes per fomentar l’educació socioemocional entre l’alumnat.
  • Ens coordinem amb les entitats esportives, culturals i de lleure de l’entorn escolar per promoure la millora de la competència social i de les relacions interpersonals.

Educar en el respecte

Punts molt forts

  • Fomentem una actitud de respecte de l’alumnat envers el professorat i altres professionals del centre.
  • Planifiquem activitats tutorials que facilitin el respecte entre l’alumnat.
  • Promovem accions de respecte cap als espais físics del centre i del seu entorn.
  • Promovem accions i estratègies per afavorir el valor del respecte entre i cap a l’alumnat.
  • Promovem accions i estratègies per potenciar el respecte de l’alumnat cap al professorat.
  • Recollim el valor del respecte en els documents del centre.
  • Sensibilitzem el claustre sobre el valor del respecte com a principi bàsic per tal de garantir un bon clima de convivència en els centres educatius.
  • Sensibilitzem i orientem les famílies en la necessitat d’educar els seus fills en el respecte.
  • Vetllem perquè l’alumnat tingui cura del material i les instal·lacions.

Punts forts

  • Avaluem les mesures i actuacions realitzades en el centre per promoure el respecte i ho recollim en la memòria anual.
  • Disposem d’estratègies concretes per implicar les famílies en l’educació en el respecte.
  • Formem la comunitat escolar en hàbits i estratègies que potenciïn el valor del respecte.
  • Planifiquem activitats amb l’alumnat que fomentin el respecte cap a un mateix.
  • Promovem accions i estratègies per afavorir el valor del respecte entre els membres de la comunitat escolar.
  • Promovem accions que potenciïn el coneixement i el respecte envers l’entorn.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques i els recursos utilitzats per promoure el respecte en la comunitat escolar.
  • Treballem el respecte entre l’alumnat des de les diferents matèries curriculars de manera transversal.
  • Utilitzem estratègies i metodologies que afavoreixen el respecte entre l’alumnat.

Punts molt febles

  • Ens coordinem amb les administracions locals per dur a terme actuacions concretes per fomentar el respecte i el compromís cívic en el nostre alumnat.
  • Ens coordinem amb les entitats de l’entorn per promoure el respecte.
  • Participem en xarxes de centres que promouen el valor del respecte.

Participació

Punts molt forts

  • Preveiem un calendari i espais físics i virtuals per tal de facilitar les reunions de les associacions del centre i els diversos òrgans de participació de la comunitat escolar.

Punts forts

  • Disposem d’estratègies concretes per facilitar la participació de l’alumnat en la gestió i organització de l’aula.
  • Ens coordinem amb l’administració local per promoure la participació de tots els membres de la comunitat escolar en projectes comunitaris.
  • Establim propostes d’actuació específiques per fomentar la participació de l’alumnat en el centre.
  • Establim propostes d’actuació específiques per fomentar la participació de les famílies en el centre.
  • Establim propostes d’actuació específiques per fomentar la participació del professorat, PAS i professionals d’atenció educativa en el centre.
  • Estimulem la participació de l’alumnat en el seu propi procés educatiu com, per exemple, en el seguiment i en l’avaluació de les activitats a l’aula.
  • Potenciem la corresponsabilitat i la participació de tots els membres de la comunitat escolar.
  • Recollim en els documents de centre els canals i les formes de participació de la comunitat escolar.
  • Sensibilitzem el claustre sobre la importància de la participació i implicació de la comunitat escolar en els processos educatius.
  • Tenim en compte els recursos de l’entorn en la tasca educativa.
  • Utilitzem metodologies que fomentin la participació de l’alumnat.

Punts febles

  • Avaluem el funcionament de la participació i ho recollim en la memòria anual del centre.
  • Disposem d’estratègies concretes d’aula per facilitar la participació de les famílies.
  • Ens coordinem amb les entitats de l’entorn del centre per promoure la participació de tots els membres de la comunitat escolar.
  • Impliquem les famílies en els projectes educatius i les actuacions de l’entorn.
  • Promovem les xarxes de centre.
  • Recollim i difonem les bones pràctiques en participació realitzades en el centre.

Punts molt febles

  • Formem la comunitat escolar en temes de participació dins del Pla de Formació de centre.

 

6. OBJECTIUS

Tal i com explicita la Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, el Projecte de Convivència té com a missió contribuir al màxim desenvolupament personal, acadèmic i social de tot l’alumnat. Per a la consecució d’aquest fi, s’estableixen els següents objectius generals, amb els seus objectius específics:

Objectiu general Objectiu específic
1. Assegurar i garantir la participació, la implicació i el compromís de tota la comunitat escolar. 1.1 Sensibilitzar la comunitat escolar de la necessitat d’elaborar un Projecte de convivència amb la implicació i el compromís de tots els agents educatius.

1.4 Constituir i dinamitzar la comissió de convivència.

2. Ajudar cada alumne a relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb el món. 2.1 Potenciar les competències socioemocionals.

2.2 Potenciar les habilitats i competències necessàries per a la gestió positiva dels conflictes.

2.3 Educar infants i joves en el desenvolupament d’uns valors instrumentals (respecte, esforç, responsabilitat, etc.) que els permetin formar-se com a futurs ciutadans responsables i compromesos.

2.5 Educar en el valor de la norma i potenciar la participació de l’alumnat en la seva elaboració.

3. Potenciar l’equitat i el respecte a la diversitat de l’alumnat en un marc de valors compartits. 3.1 Garantir l’òptima incorporació dels nous membres de la comunitat escolar.

3.2 Promoure una cultura inclusiva que respecti i valori les diferències en un marc de valors compartits.

3.4 Potenciar l’educació intercultural.

3.5 Prevenir l’absentisme i facilitar la reincorporació de l’alumnat absentista.

3.6 Promoure la participació de l’alumnat en les activitats complementàries, extraescolars i de lleure educatiu de l’entorn.

4. Fomentar la mediació escolar i la cultura del diàleg com a eina bàsica en la gestió del conflicte. 4.1 Sensibilitzar la comunitat escolar en la importància del valor del diàleg i la gestió positiva dels conflictes.
5. Fomentar una cultura de la pau i la no-violència, juntament amb els valors que fan possible preservar i enriquir  la vida de totes les persones. 5.3 Elaborar una estructura organitzativa i una gestió de recursos que afavoreixin la convivència i el clima escolar.

7.ACTUACIONS PREVISTES

Les actuacions previstes de cada tema són les següents:

  1. Valors i actituds

Temes

1 – Coeducació

2 – Educació intercultural

3 – Educació per la pau

4 – Educació socioemocional

5 – Educar en el respecte

6 – Educar en la gestió positiva dels conflictes

7 – Educar en l’esforç i la responsabilitat

8 – Inclusió

Coeducació

Actuacions

Centre

  • Recollir en el PEC la importància de la coeducació. Recurs B1

Aula

  • Establir les mesures necessàries i els compromisos entre família i tutor del centre en els continguts específics addicionals de la carta de compromís educatiu per a garantir el respecte a la diferència i a l’orientació sexual. Recurs D2

Entorn

  • Vetllar perquè l’entorn del centre sigui de màxim respecte i de no-discriminació per raons de sexe, identitat de gènere, expressió de gènere o per orientació afectivosexual (Centre).

Educació intercultural

Actuacions

Centre

  • Fer servir el protocol de prevenció, detecció i intervenció davant conductes d’odi i discriminació en cas de detectar situacions de conflicte que impliquin discriminació per raó d’origen. Recurs B6
  • Seguir les instruccions establertes pel Departament d’Educació per fer arribar les bones pràctiques que el centre realitza i que se’n faci difusió. Recurs F1
  • Dissenyar en el Pla d’acció tutorial activitats que fomentin el reconeixement i la valoració de la diversitat cultural de l’alumnat. Recurs B4
  • Establir actuacions en el Projecte de convivència que promouen l’educació intercultural. Recurs B5
  • Incloure en el Pla d’acollida actuacions per promoure la inclusió escolar i social de l’alumnat d’origen estranger. Recurs B8
  • Incloure en la memòria anual la valoració de les actuacions realitzades per promoure l’educació intercultural, elaborant, si escau, propostes de millora. Recurs G2
  • Incorporar la perspectiva intercultural en el Projecte educatiu i en la resta de documents del centre com a element bàsic per a l’èxit educatiu. Recurs B1
  • Incorporar la valoració i reconeixement de totes les llengües existents al centre en el Projecte Lingüístic de Centre. Recurs B7
  • Tenir present la perspectiva intercultural en el projecte curricular de centre. Recurs B2
  • Treballar en el Pla d’Acció Tutorial l’acompanyament a la construcció d’una identitat de múltiples pertinences. Recurs B3
  • Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre. Recurs F3

Aula

  • Analitzar el fenomen de les migracions presentant-ne les diferents visions. Recurs B5
  • Analitzar i valorar exemples de materials escolars (llibres de text, materials de suport…) amb continguts implícitament o explícitament discriminatoris per fer conscients els estudiants de les seves implicacions. Recurs B7
  • Comprovar que els materials educatius utilitzats estiguin lliures d’estereotips i prejudicis. Recurs B6
  • Donar a conèixer la riquesa pròpia de la tradició cultural catalana. Recurs D3
  • Ensenyar, a través del currículum, com els valors de l’esforç i el compromís han fet que homes i cultures aconsegueixin les seves fites. Recurs B2
  • Fer present a l‘aula la varietat de llengües d’origen i utilitzar-les com un recurs lingüístic per al treball curricular. Recurs B8
  • Fomentar l’educació en els valors promovent la formació en Drets humans i en els propis d’una societat democràtica. Recurs D1
  • Incorporar activitats que fomentin, des de l’esperit crític, la valoració de la pròpia cultura i la dels altres. Recurs B3
  • Introduir en el currículum referències a la diversitat de creences, conviccions i opcions de pensament presents al centre. Recurs B4
  • Oferir a totes les àrees i matèries una perspectiva global, que fugi de perspectives eurocèntriques, prioritzant l’actualitat i la contemporaneïtat. Recurs B1
  • Plantejar activitats escolars que permetin que l’alumnat d’altres orígens mostri els seus coneixements o habilitats. Recurs B9
  • Plantejar activitats on sigui necessari el raonament i l’argumentació per tal de posicionar-se èticament enfront de situacions complexes. Recurs B10

Entorn

  • Col·laborar amb els mitjans d’àmbit local (ràdio, premsa, televisió) per fer difusió d’experiències i bones pràctiques sobre convivència intercultural, el coneixement mutu i l’acceptació del dret a la diferència. Recurs C8
  • Obrir els centres a les entitats de l’entorn perquè donin a conèixer a l’alumnat i les famílies les seves propostes d’acció educativa. Recurs C1
  • Oferir les instal·lacions del centre educatiu per a activitats culturals, esportives i de lleure adreçades a la comunitat. Recurs C2
  • Organitzar sortides per conèixer la realitat del territori a partir de la coneixença d’entitats i institucions de grups socioculturals diversos. Recurs C6
  • Promoure i acompanyar la participació de tots els alumnes en les diferents entitats de l’entorn de tipus cultural, esportiu, de lleure, voluntariat, etc. Recurs C3
  • Treballar amb grups socials o culturals diversos per fomentar vincles, trencar estereotips i prejudicis, i afavorir la cohesió social. Recurs C7

Educació per la pau

Actuacions

Centre

  • Seguir les instruccions establertes pel Departament d’Educació per fer arribar les bones pràctiques que el centre realitza i que se’n faci difusió. Recurs F2
  • Aprofitar les diades commemoratives per reflexionar sobre la pau i els drets humans. Recurs C1
  • Donar a conèixer entre la comunitat escolar cursos de formació sobre educació per la pau de diversos organismes d’interès. Recurs E3
  • Establir en el Pla d’acció tutorial mesures, estratègies i actuacions per al desenvolupament de la cultura de la pau en el centre. Recurs B5
  • Fomentar el treball cooperatiu entre els membres de la comunitat escolar com a model de convivència (comissions mixtes: comissió pedagògica, comissió econòmica, comissió d’activitats extraescolars, etc.). Recurs C5
  • Implicar les famílies i l’alumnat en la comissió de convivència per tal de promoure un bon clima de centre. Recurs C6
  • Incloure en la carta de compromís educatiu els objectius i compromisos per a la creació i el manteniment d’un entorn de convivència i respecte en el centre. Recurs B4
  • Incloure en la memòria anual la valoració de les actuacions realitzades per promoure l’educació per la pau, elaborant, si escau, propostes de millora. Recurs G2
  • Incorporar la cultura de la pau en el Projecte educatiu i en la resta de documents del centre. Recurs B1
  • Participar en activitats (campanyes, projectes, trobades, concursos, etc.) de foment de la pau com a experiència educativa. Recurs C2
  • Prendre mesures per garantir el respecte als drets humans dins el centre. Recurs C3
  • Programar actuacions específiques de sensibilització (claustres, reunions informatives, comissions mixtes, etc.). Recurs A1
  • Reforçar el treball en equip entre el professorat com un model de convivència. Recurs C4
  • Revisar les NOFC per tal de garantir que recollim normes clares que garanteixin el respecte als drets i el compliment dels deures de l’alumnat. Recurs B3

Aula

  • Assegurar-nos que els materials educatius utilitzats estan impregnats de valors fonamentadors d’una cultura de pau. Recurs C2
  • Avaluar les activitats d’educació per la pau per fer seguiment de resultats i impactes. Recurs C4
  • Fomentar l’esperit crític per identificar, revisar i superar qualsevol situació de desigualtat (currículum ocult, discriminacions, etc.). Recurs C5
  • Planificar i seqüenciar els continguts de l’educació per a la pau i sobre els drets humans a les diferents àrees curriculars. Recurs C1
  • Realitzar activitats lligades amb campanyes d’organismes que treballen en favor de la pau i el respecte als drets humans. Recurs C3

Entorn

  • Promoure i valorar la participació i implicació de l’alumnat en les diferents entitats locals, culturals, esportives i cíviques.Recurs D1

Educació socioemocional

Actuacions

Entorn

  • Col·laborar amb els mitjans d’àmbit local (ràdio, premsa, televisió) per implicar l’alumnat en programes i millorar la seva competència comunicativa (per exemple, programa escola – ràdio). Recurs E4
  • Coordinar-se amb les biblioteques municipals per potenciar les capacitats comunicatives (gust per la lectura, etc.) i el respecte per la diversitat lingüística (per exemple, l’activitat “conta contes”). Recurs E3
  • Potenciar les relacions de partenariat amb altres entitats de l’entorn per tal d’implicar l’alumnat en accions conjuntes que tinguin com a objectiu la millora de les relacions interpersonals i intrapersonals. Recurs E2
  • Promoure i valorar la participació i implicació de l’alumnat en les diferents entitats locals, culturals, esportives i cíviques. Recurs E1

Educar en el respecte

Actuacions

Entorn

  • Col·laborar amb els mitjans d’àmbit local (ràdio, premsa, televisió) per fomentar valors com el respecte i difondre experiències i bones pràctiques. Recurs D3
  • Col·laborar amb l’administració local en l’elaboració de projectes d’àmbit comunitari (projecte de convivència, educació en valors, etc.). Recurs C3
  • Desenvolupar actuacions que propicien el respecte i el bon ús dels espais públics al voltant dels centres escolars (campanyes locals de recollida de deixalles, manteniment de jardins, apadrinament d’escultures, etc.). Recurs C4
  • Intercanviar experiències i estratègies al voltant del respecte a l’entorn natural, social i cultural. Recurs B3
  • Obrir els centres a les entitats de l’entorn perquè donin a conèixer a l’alumnat i les famílies les seves propostes d’acció educativa. Recurs D1

Educar en la gestió positiva dels conflictes

Actuacions

Centre

  • Adequar a les necessitats i context del centre els protocols marc per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Educació. Recurs C1
  • Programar accions preventives establertes en els protocols per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Educació. Recurs C2
  • Seguir les instruccions establertes pel Departament d’Educació per fer arribar les bones pràctiques que el centre realitza i que se’n faci difusió. Recurs H2
  • Aportar les experiències que es duen a terme en el centre als seminaris de traspàs primària-secundària, reunions amb altres centres de l’entorn, espais virtuals d’intercanvi o pràctica compartida (xtec.cat), etc. Recurs H3
  • Generar espais que facilitin la trobada de la xarxa d’alumnes amb la finalitat de recollir i promoure iniciatives. Recurs F3
  • Impulsar la implantació de programes que promouen la participació de l’alumnat en la prevenció dels conflictes (programa de competència social, programes d’educació emocional, programa de convivència i mediació escolar, etc). Recurs F1
  • Impulsar projectes que fomentin les relacions d’ajuda i aprenentatge entre iguals (tutoria entre iguals, aprenentatge entre iguals, apadrinament, etc.). Recurs F2
  • Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre: murals a les aules, la revista o el bloc del centre, o bé mitjançant la celebració de Jornades de Convivència. Recurs H4
  • Entorn Conèixer els recursos del territori en relació a l’educació en la gestió positiva dels conflictes. Recurs E1
  • Promoure una xarxa comunitària d’agents educatius de la zona per tal de fomentar, a través de les activitats, l’educació en la gestió positiva dels conflictes. Recurs C2

Educar en l’esforç i la responsabilitat

Actuacions

Centre

  • Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre. Recurs E3
  • Entorn Col·laborar en l’elaboració i desenvolupament de projectes solidaris i compromís cívic amb altres centres de l’entorn. Recurs B1

Inclusió

Actuacions

Entorn

  • Col·laborar amb els centres de l’entorn en l’elaboració i desenvolupament de projectes (de caire artístic, musical, cívic, etc.) que fomentin la inclusió, la igualtat d’oportunitats i el respecte a la diversitat. Recurs B1
  1. Resolució de conflictes

Temes

1 – Absentisme

2 – Conflictes greus

3 – Gestió i resolució positiva dels conflictes

Absentisme

Actuacions

Centre

  • Concretar en les NOFC el procediment d’actuació en situacions d’absentisme. Recurs C1
  • Difondre entre la comunitat escolar el protocol de prevenció, detecció i intervenció sobre absentisme. Recurs F2
  • Establir, en el pla d’acció tutorial, mesures i estratègies de seguiment i orientació de l’alumnat en risc d’absentisme. Recurs B5
  • Incloure en el Projecte educatiu de centre el dret dels alumnes a l’escolarització i el deure d’assistir a classe. Recurs B1
  • Incloure en la carta de compromís educatiu, entre els compromisos de la família, el de garantir l’assistència a classe de l’alumnat. Recurs B2

Aula

  • Determinar horaris o agrupacions que afavoreixin la permanència de l’alumnat al centre. Recurs D2
  • Disposar de materials amb continguts curriculars per tal de donar resposta a les necessitats de l’alumnat absentista que es reincorpora al centre després d’un període d’absentisme. Recurs D4
  • Elaborar i realitzar proves d’avaluació per determinar el nivell competencial dels alumnes que es reincorporen al centre després d’un període de no-assistència. Recurs D1
  • Fer un seguiment individualitzat dels alumnes que s’incorporen al centre després d’un període d’absentisme per garantir-ne al màxim la integració. Recurs D3
  • Entorn Intercanviar experiències i estratègies al voltant de la gestió i el tractament dels casos d’absentisme. Recurs B1

Conflictes greus

Actuacions

Entorn

  • Col·laborar amb les entitats de l’entorn per detectar situacions de conflicte (assetjament, ciberassetjament, maltractament, NGJOV, etc.). Recurs D1
  • Intercanviar experiències i estratègies al voltant de la gestió i el tractament dels conflictes greus. Recurs B1

Gestió i resolució positiva dels conflictes

 Actuacions

Entorn         

  • Intercanviar experiències i estratègies al voltant de la gestió i el tractament dels conflictes lleus. Recurs B1
  1. Organització de centre

Temes

1 – Acollida

2 – Comunicació

3 – Estructura i gestió de recursos

4 – Norma

5 – Participació

 

Acollida

 Actuacions

Centre

  • Establir la persona encarregada de l’acollida dels nous professionals (professorat, PAS, etc.). Recurs H1
  • Potenciar el suport entre iguals per facilitar l’acollida i la integració dels nous professionals. Recurs H4
  • Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre. Recurs J3

Aula

  • Fer el seguiment (equip directiu, orientador/a, etc.) de la reincorporació escolar de l’alumne. Recurs D3

Comunicació

Actuacions

Centre

  • Incloure en el Pla de Formació de centre actuacions formatives adreçades a la direcció del centre per a la millora de la gestió de la informació i el coneixement. Recurs F3

Entorn

  • Formar part d’una xarxa de centres. Recurs B1

Estructura i gestió de recursos

Actuacions

Entorn         

  • Fer difusió a tota la comunitat escolar dels recursos existents en el territori. Recurs E2
  • Optimitzar els recursos propis tenint en compte els recursos existents en la zona. Recurs E3

Norma

Actuacions

Aula

  • Establir les mesures necessàries i els compromisos entre família i tutor del centre en els continguts específics addicionals de la carta de compromís educatiu per garantir el compliment de les normes per part de l’alumnat. Recurs H2
  • Potenciar la figura de mare o pare delegat de classe. Recurs H1

Entorn

  • laborar amb diferents agents locals per donar coherència a la normativa que incideix directament en els infants i joves. Recurs D1
  • Donar a conèixer a les famílies les Normes d’organització i funcionament de centre (NOFC). Recurs A2
  • Facilitar la participació de les famílies en l’elaboració i gestió de la norma (consell escolar, comissió de convivència, comissions mixtes de treball, etc.). Recurs A1
  • Organitzar xerrades i invitar els diferents agents de l’entorn a participar en activitats formatives del centre per donar a conèixer normatives d’ús de la via pública. Recurs D3
  • Promoure l’elaboració d’unes normes de convivència comunes. Recurs C1

Participació

Actuacions

Centre

  • Conèixer experiències educatives que potencien la participació: comunitats d’aprenentatge, servei comunitari, aprenentatge i servei, etc. Recurs H4
  • Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre. Recurs I3

Aula

  • Potenciar la figura de mare o pare delegat de classe. Recurs B3

Entorn

  • Coordinar-se amb altres centres de l’entorn per compartir experiències. Recurs B3
  • Dissenyar conjuntament amb les AMPA estratègies per promoure la participació de les famílies en els projectes amb l’entorn. Recurs A1
  • Donar a conèixer a les famílies i l’alumnat les associacions juvenils i entitats de lleure de l’entorn i orientar-los per facilitar la seva participació. Recurs D3.

8.PLANIFICACIÓ

Les actuacions esmentades estan planificades de la següent manera, tenint en compte els recursos necessaris, els responsables i la temporització de cadascuna:

Temes Actuacions Recursos Responsables Temporització
 Absentisme Concretar en les NOFC el procediment d’actuació en situacions d’absentisme.

Recurs C1

 

Protocol absentisme

 

NOFC

Equip Directiu Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Determinar horaris o agrupacions que afavoreixin la permanència de l’alumnat al centre. Recurs D2

 

Horari adaptat a les necessitats de l’alumne

Vetllador

Tutors, Equip Directiu, assistent social, treballador familiar. Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Difondre entre la comunitat escolar el protocol de prevenció, detecció i intervenció sobre absentisme. Recurs F2

 

Carta de compromís educatiu Tutor

 

Consell escolar

 

Assistent social

Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Disposar de materials amb continguts curriculars per tal de donar resposta a les necessitats de l’alumnat absentista que es reincorpora al centre després d’un període d’absentisme. Recurs D4 Pla individualitzat

 

Material curricular adequat

Tutor i especialistes

 

Mestre

 

Educació Especial

 Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Elaborar i realitzar proves d’avaluació per determinar el nivell competencial dels alumnes que es reincorporen al centre després d’un període de no-assistència. Recurs D1 Proves d’avaluació inicial Tutor i especialistes

 

Mestre Educació Especial

Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Fer un seguiment individualitzat dels alumnes que s’incorporen al centre després d’un període d’absentisme per garantir-ne al màxim la integració.

Recurs D3

Full d’assistència

 

Reunions de seguiment

Tutor i especialistes

 

Mestre Educació Especial

 

Assistent Social

Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Incloure en el Projecte educatiu de centre el dret dels alumnes a l’escolarització i el deure d’assistir a classe.

Recurs B1

Projecte Educatiu de Centre

 

Full d’assistència

Equip Directiu Vigent durant el curs escolar.
 Absentisme Incloure en la carta de compromís educatiu, entre els compromisos de la família, el de garantir l’assistència a classe de l’alumnat. Recurs B2 Carta de compromís educatiu Equip Directiu. Vigent durant el curs escolar.
 Acollida Establir la persona encarregada de l’acollida dels nous professionals (professorat, PAS, etc.). Recurs H1

 

Documents de centre i cicle per a mestres nous a l’escola

 

Informació donada pel coordinador de cicle

Equip Directiu

 

Coordinadors de cicle

Vigent durant el curs escolar.
 Acollida Fer el seguiment (equip directiu, orientador/a, etc.) de la reincorporació escolar de l’alumne.

Recurs D3

 

Pla d’acollida

 

Pla d’atenció a la diversitat

 

Suport i material específic per l’alumnat

 

Coordinacions entre els diferents professionals

Tutor

 

Coordinador LIC

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
 Acollida Potenciar el suport entre iguals per facilitar l’acollida i la integració dels nous professionals.

Recurs H4

 

Documents pels mestres nous

 

Reunions de traspàs d’informació.

Equip Directiu

 

Coordinadors de cicle

 

Mestre d’educació especial

Vigent durant el curs escolar.
 Acollida Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre. Recurs J3

 

Pàgina web

 

Full informatiu

 

Correu electrònic

Claustre Vigent durant el curs escolar.
 Coeducació Vetllar perquè l’entorn del centre sigui de màxim respecte i de no-discriminació per raons de sexe, identitat de gènere, expressió de gènere o per orientació afectivosexual.

(Centre)

Intentant solucionar el problema que hagi sorgit a través del diàleg i l’empatia. Equip de mestres Vigent durant el curs escolar.
 Coeducació Recollir en el PEC la importància de la coeducació.

Recurs B1

Projecte Educatiu de Centre Equip Directiu Vigent durant el curs escolar.
 Comunicació Formar part d’una xarxa de centres. Recurs B1

 

Curs de Xarxa de Competències Bàsiques Mestres interessats (formadors i equip impulsor) Vigent durant el curs escolar.
 Comunicació Incloure en el Pla de Formació de centre actuacions formatives adreçades a la direcció del centre per a la millora de la gestió de la informació i el coneixement.

Recurs F3

Cursos de formació i reunions informatives adreçades a la gestió i direcció del centre. Equip Directiu Vigent durant el curs escolar.
Conflictes greus Col·laborar amb les entitats de l’entorn per detectar situacions de conflicte (assetjament, ciberassetjament, maltractament, etc.). Recurs D1

 

Centre de Recursos Educatius per a Alumnes amb Trastorns del Desenvolupament i la Conducta (CRETDIC)

 

Policia local, mossos d’esquadra…

Comunitat educativa Vigent durant el curs escolar.
Educació    intercultural Fer servir el pla de suport conductual positiu davant conductes d’odi i discriminació en cas de detectar situacions de conflicte que impliquin discriminació per raó d’origen. Recurs B6

 

Pla de suport conductual positiu. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Analitzar i valorar exemples de materials escolars (llibres de text, materials de suport…) amb continguts implícitament o explícitament discriminatoris.

Recurs B7

Selecció de material amb continguts implícitament o explícitament no discriminatoris. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Comprovar que els materials educatius utilitzats estiguin lliures d’estereotips i prejudicis.

Recurs B6

 

Selecció de material amb continguts implícitament o explícitament no discriminatoris. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Dissenyar en el Pla d’acció tutorial activitats que fomentin el reconeixement i la valoració de la diversitat cultural de l’alumnat.

Recurs B4

Activitats a l’àrea de valors Tutors Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Donar a conèixer la riquesa pròpia de la tradició cultural catalana.

Recurs D3

Celebració de les diverses festes populars catalanes. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Establir actuacions en el Projecte de convivència que promoguin l’educació intercultural.

Recurs B5

Activitats per treballar l’educació intercultural (respecte per l’origen de les persones). Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Fer present a l‘aula la varietat de llengües d’origen i utilitzar-les com un recurs lingüístic per al treball curricular. Recurs B8

 

Visionar i escoltar diferents tipus de llengües, per fer conscients als alumnes de la varietat lingüística. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Fomentar l’educació en els valors promovent la formació en Drets humans i en els propis d’una societat democràtica.

Recurs D1

 

Activitats a l’àrea de valors. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Incloure en el Pla d’acollida actuacions per promoure la inclusió escolar i social de l’alumnat d’origen estranger.

Recurs B8

 

Elaborar un pla individualitzat per introduir la llengua catalana.

 

Acompanyament a l’alumne durant tot el procés.

Coordinador LIC

 

Tutor

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Incloure en la memòria anual la valoració de les actuacions realitzades per promoure l’educació intercultural, elaborant, si escau, propostes de millora.

Recurs G2

Memòria anual Claustre

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Incorporar activitats que fomentin, des de l’esperit crític, la valoració de la pròpia cultura i la dels altres. Recurs B3 Activitats a l’àrea de valors. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Incorporar la perspectiva intercultural en el Projecte educatiu i en la resta de documents del centre com a element bàsic per a l’èxit educatiu. Recurs B1 Projecte Educatiu

 

NOFC

Claustre

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Incorporar la valoració i reconeixement de totes les llengües existents al centre en el Projecte Lingüístic de Centre. Recurs B7 Projecte Lingüístic Claustre

 

Coordinador LIC

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Introduir en el currículum referències a la diversitat de creences, conviccions i opcions de pensament presents al centre. Recurs B4 Activitats a l’àrea de valors Claustre

 

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Oferir les instal·lacions del centre educatiu per a activitats culturals, esportives i de lleure adreçades a la comunitat.

Recurs C2

Extraescolars

 

Cursos diversos

 

Xerrades

 

Equip Directiu

Ajuntament

 Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Plantejar activitats escolars que permetin que l’alumnat d’altres orígens mostri els seus coneixements o habilitats.

Recurs B9

Activitats vàries durant les jornades culturals o quan s’escaigui. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Promoure i acompanyar la participació de tots els alumnes en les diferents entitats de l’entorn de tipus cultural, esportiu, de lleure, voluntariat, etc. Recurs C3 Participar en les activitats que organitzen les diferents entitats del municipi. Claustre

 

AMPA

 

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Tenir present la perspectiva intercultural en el projecte curricular de centre.

Recurs B2

Projecte Curricular Claustre

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Treballar amb grups socials o culturals diversos per fomentar vincles, trencar estereotips i prejudicis, i afavorir la cohesió social.

Recurs C7

Fomentar activitats amb entitats de l’entorn (Urpina, casal d’avis, llar d’infants, Chrysallis…) Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Treballar en el Pla d’Acció Tutorial l’acompanyament a la construcció d’una identitat de múltiples pertinences.

Recurs B3

Activitats a la tutoria Tutors Vigent durant el curs escolar.
Educació intercultural Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre.

Recurs F3

Reunions de claustre

 

Reunions de cicle

 

Consell Escolar

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Aprofitar les diades commemoratives per reflexionar sobre la pau i els drets humans. Recurs C1 Activitats vàries quan s’escaigui. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Assegurar-nos que els materials educatius utilitzats estan impregnats de valors fonamentadors d’una cultura de pau.

Recurs C2

Materials adients Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Donar a conèixer entre la comunitat escolar cursos de formació sobre educació per la pau de diversos organismes d’interès. Recurs E3  PFZ

 

altres

Equip directiu Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Establir en el Pla d’acció tutorial mesures, estratègies i actuacions per al desenvolupament de la cultura de la pau en el centre.

Recurs B5

Pla d’acció tutorial Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Fomentar el treball cooperatiu entre els membres de la comunitat escolar com a model de convivència (comissió pedagògica, comissió econòmica, comissió d’activitats extraescolars, etc.). Recurs C5 Tècniques de treball cooperatiu Consell Escolar

 

Claustre

 

AMPA

Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Fomentar l’esperit crític per identificar, revisar i superar qualsevol situació de desigualtat (currículum ocult, discriminacions, etc.). Recurs C5 Activitats a la tutoria Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Implicar les famílies i l’alumnat en la comissió de convivència per tal de promoure un bon clima de centre.

Recurs C6

Carta de compromís educatiu Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Incloure en la carta de compromís educatiu els objectius i compromisos per a la creació i el manteniment d’un entorn de convivència i respecte en el centre. Recurs B4 Carta de compromís educatiu Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Incorporar la cultura de la pau en el Projecte educatiu i en la resta de documents del centre. Recurs B1 Projecte educatiu

 

Documents varis del centre

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Participar en activitats (campanyes, projectes, trobades, concursos, etc.) de foment de la pau com a experiència educativa.

Recurs C2

Activitats vàries quan s’escaigui. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Planificar i seqüenciar els continguts de l’educació per a la pau i sobre els drets humans a les diferents àrees curriculars.

Recurs C1

Programació d’aula

 

Reunions de claustre

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Prendre mesures per garantir el respecte als drets humans dins el centre.

Recurs C3

Activitats de tutoria

 

Pla de suport conductual positiu

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Programar actuacions específiques de sensibilització (claustres, reunions informatives, comissions mixtes, etc.).

Recurs A1

Reunions de claustre

 

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Promoure i valorar la participació i implicació de l’alumnat en les diferents entitats locals, culturals, esportives i cíviques.

Recurs D1

Entitats de l’entorn (Guíxola, Guardiolenca, Urpina…) Claustre

 

Equip directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Realitzar activitats lligades amb campanyes d’organismes que treballen en favor de la pau i el respecte als drets humans.

Recurs C3

 

Activitats vàries Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Reforçar el treball en equip entre el professorat com un model de convivència. Recurs C4 Reunions de cicle

 

Reunions de Claustre

Claustre

 

Equip directiu

Vigent durant el curs escolar.
Educació per la pau Revisar les NOFC per tal de garantir que recollim normes clares que garanteix el respecte als drets i el compliment dels deures de l’alumnat.

Recurs B3

NOFC

 

Reunions de claustre

Claustre

 

Equip directiu

Vigent durant el curs escolar.
Estructura i gestió de recursos Fer difusió a tota la comunitat escolar dels recursos existents en el territori.

Recurs E2

Transmetre diferents informacions a través del correu electrònic i en les sessions de claustre. Equip directiu Vigent durant el curs escolar.
Estructura i gestió de recursos Optimitzar les recursos propis tenint en compte els recursos existents en la zona.

Recurs E3

 

Recursos educatius

 

Associacions esportives

 

Associació cultural

 

Entorn natural

Altres infraestructures i serveis.

Consell Escolar Vigent durant el curs escolar.
Gestió i resolució positiva dels conflictes Intercanviar experiències i estratègies al voltant de la gestió i el tractament dels conflictes lleus. Recurs B1 Reunions de claustres i de cicles Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació socioemocional  Col·laborar amb els mitjans d’àmbit local (ràdio, premsa, televisió) per implicar l’alumnat en programes i millorar la seva competència comunicativa (per exemple, programa escola – ràdio).

Recurs E4

Activitats programades segons s’escaigui Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació socioemocional Coordinar-se amb les biblioteques municipals per potenciar les capacitats comunicatives (gust per la lectura, etc.) i el respecte per la diversitat lingüística (per exemple, l’activitat “conta contes”).

Recurs E3

Bibliobús

 

Biblioteca municipal

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació socioemocional Potenciar les relacions de partenariat amb altres entitats de l’entorn per tal d’implicar l’alumnat en accions conjuntes que tinguin com a objectiu la millora de les relacions interpersonals i intrapersonals.

Recurs E2

Entitats de l’entorn Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educació socioemocional Promoure i valorar la participació i implicació de l’alumnat en les diferents entitats locals, culturals, esportives i cíviques.

Recurs E1

Entitats de l’entorn (Guíxola, Guardiolenca, Urpina…) Claustre Vigent durant el curs escolar.
 Norma Col.laborar amb diferents agents locals per donar coherència a la normativa que incideix directament en els infants i joves. Recurs D1 Col.laborar amb la guàrdia urbana municipal de la zona. Equip directiu Vigent durant el curs escolar.
 Norma Donar a conèixer a les famílies les Normes d’organització i funcionament de centre (NOFC).

Recurs A2

Document de les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC). Equip directiu Vigent durant el curs escolar.
 Norma Establir les mesures necessàries i els compromisos entre família i tutor del centre en els continguts específics addicionals de la carta de compromís educatiu per garantir el compliment de les normes per part de l’alumnat.

Recurs H2

Reunions família i tutor Tutor Vigent durant el curs escolar.
 Norma Facilitar la participació de les famílies en l’elaboració i gestió de la norma (consell escolar, comissió de convivència, comissions mixtes de treball, etc.).

Recurs A1

Assistir a reunions i difondre’n la informació. Consell escolar i AMPA Vigent durant el curs escolar.
 Norma Organitzar xerrades i invitar els diferents agents de l’entorn a participar en activitats formatives del centre per donar a conèixer normatives d’ús de la via pública.

Recurs D3

Xerrades, per Jornades Culturals, dels mossos d’esquadra (educació vial). Comissió de festes Vigent durant el curs escolar.
 Norma Potenciar la figura de mare o pare delegat de classe.

Recurs H1

 

Fomentar la participació dels pares a l’escola, començant per escollir un delegat que representi el grup-classe, que farà de portaveu.

 

Utilitzar el delegat de la classe com a nexe entre escola i famílies.

Tutor Vigent durant el curs escolar.
 Norma Promoure l’elaboració d’unes normes de convivència comunes. Recurs C1

 

Elaboració d’unes normes de convivència per dur a terme durant el curs escolar. Consell escolar i AMPA Vigent durant el curs escolar.
Educar en el respecte Col·laborar amb els mitjans d’àmbit local (ràdio, premsa, televisió) per fomentar valors com el respecte i difondre experiències i bones pràctiques. Recurs D3 Mitjans d’àmbit local

 

Activitats vàries

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educar en el respecte Desenvolupar actuacions que propiciïn el respecte i el bon ús dels espais públics al voltant dels centres escolars (campanyes locals de recollida de deixalles, manteniment de jardins, apadrinament d’escultures, etc.). Recurs C4 Campanyes locals de recollida de deixalles, manteniment de jardins, apadrinament d’escultures, etc. Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educar en el respecte Intercanviar experiències i estratègies al voltant del respecte a l’entorn natural, social i cultural. Recurs B3 Reunions de cicle i de claustre Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educar en el respecte Obrir els centres a les entitats de l’entorn perquè donin a conèixer a l’alumnat i les famílies les seves propostes d’acció educativa.

Recurs D1

Entitats de l’entorn

 

Equip directiu   Vigent durant el curs escolar.
 Participació Conèixer experiències educatives que potencien la participació: comunitats d’aprenentatge, servei comunitari, aprenentatge i servei, etc.

Recurs H4

Curs de Xarxa de

 

Competències Bàsiques

 

Cicles pedagògics

Claustre Vigent durant el curs escolar.
 Participació Coordinar-se amb altres centres de l’entorn per compartir experiències.

Recurs B3

Participació a la Xarxa de Competències Bàsiques. Claustre Vigent durant el curs escolar.
 Participació Dissenyar conjuntament amb les AMPA estratègies per promoure la participació de les famílies en els projectes amb l’entorn. Recurs A1 Reunions conjuntes amb l’AMPA i Equip Directiu. AMPA

 

Equip Directiu

Vigent durant el curs escolar.
 Participació Donar a conèixer a les famílies i l’alumnat les associacions juvenils i entitats de lleure de l’entorn i orientar-los per facilitar la seva participació.

Recurs D3

 

Aconsellar la participació dels alumnes a :

 

Extraescolars

 

Cau.

 

Curses

populars

 

Casal d’estiu

AMPA

 

Ajuntament

 

Claustre

Vigent durant el curs escolar.
 Participació Potenciar la figura de mare o pare delegat de classe.

 Recurs B3

 

Informar de la figura de delegat i de les seves funcions a la reunió de pares d’inici de curs.

 

Difondre informació de tot el grup classe a través del pare o mare delegat.

Claustre Vigent durant el curs escolar.
 Participació  Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre.

Recurs I3

Web de l’escola

 

Full informatiu

 

Correu electrònic de l’escola

 

Agenda

Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes Adequar a les necessitats i context del centre els protocols per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Educació.

Recurs C1

Pla de convivència

 

Protocols del Departament d’Educació

Comissió de convivència

 

Equip directiu

 

Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes Programar accions preventives establertes en els protocols per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Educació.

Recurs C2

Pla de suport conductual positiu Claustre Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes  Conèixer els recursos del territori en relació a l’educació en la gestió positiva dels conflictes. Recurs E1 EAP

 

CRETDIC

Claustre

 

Equip Directiu

 

Especialista EE

 

Comissió de convivència.

Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes Generar espais que facilitin la trobada de la xarxa d’alumnes amb la finalitat de recollir i promoure iniciatives. Recurs F3

 

Reunions entre delegats de classe per arribar a acords sobre actuacions concretes a l’escola. Claustre

 

Comissió de convivència

 

Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes Impulsar la implantació de programes que promoguin la participació de l’alumnat en la prevenció dels conflictes (programa de competència social, programes d’educació emocional, programa de convivència i mediació escolar, etc). Recurs F1 Projecte HAZIA

 

Pla de Suport Conductual Positiu

 

Assessorament CRETDIC

Comissió de convivència

 

Equip directiu

 

 

Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes  Impulsar projectes que fomentin les relacions d’ajuda i aprenentatge entre iguals (tutoria entre iguals, aprenentatge entre iguals, apadrinament, etc.).

Recurs F2

Padrins lectors (5è i cicle inicial).

 

Padrins i fillols (6è i P-3).

Mestres de cicle superior

 

Mestres de cicle inicial

 

Tutor/a de P-3

 

 

Vigent durant el curs escolar.
Educar en la gestió positiva dels conflictes  Utilitzar canals de comunicació per compartir amb la comunitat escolar les experiències que es duen a terme en el centre: murals a les aules, la revista o el bloc del centre.

Recurs H4

Web de l’escola

 

Full informatiu

 

Correu electrònic

 

Revista de l’escola

 

Espais del centre

Comissió de convivència

 

Claustre

 

 

 

 

Vigent durant el curs escolar.
Educar en l’esforç i la responsabilitat Col·laborar en l’elaboració i desenvolupament de projectes solidaris i compromís cívic amb altres centres de l’entorn.

Recurs B1

Centres de l’entorn: Urpina, AMPANS Llar d’avis i Llar d’infants. Tutors de: P3, 1r i CM Vigent durant el curs escolar.
 Inclusió Col·laborar amb els centres de l’entorn en l’elaboració i desenvolupament de projectes (de caire artístic, musical, cívic, etc.) que fomentin la inclusió, la igualtat d’oportunitats i el respecte a la diversitat. Recurs B1 Projecte Espiccats

 

Centres de l’entorn: Urpina, AMPANS i Llar d’avis.

 

Mestre/a de música.

 

Tutors de cicle mitjà i 1r.

 

 

Vigent durant el curs escolar.

9.PROTOCOLS

“El Projecte de Convivència del centre ha d’incloure la concreció de protocols de prevenció, detecció i intervenció enfront situacions de conflictes greument perjudicials per a la convivència en els seus projectes. Els centres poden adaptar a la seva realitat i necessitats específiques els protocols per a la millora de la convivència del Departament d’Educació. Aquests protocols s’haurien d’adjuntar a l’informe del projecte.”

Aquesta concreció de protocols es troba recollida al Pla de Suport Conductual Positiu, document intern del centre.

Consultar Annex 1 del Pla de Convivència, on hi consten els “Protocols per a la millora de la convivència” que estableix el Departament d’Ensenyament.

També es poden consultar en el següent enllaç: http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/protocols/#bloc2

10.INDICADORS

   
Objectiu específic Indicadors  
1.1 Sensibilitzar la comunitat escolar de la necessitat d’elaborar un Projecte de convivència amb la implicació i el compromís de tots els agents educatius. • Relació d’actuacions de sensibilització per a cada sector de la comunitat escolar.

 

 
1.4 Constituir i dinamitzar la comissió de convivència. • Existència de la comissió de convivència• Nombre de reunions/periodicitat de la comissió de convivència.

 

 
2.1 Potenciar les competències socioemocionals.

 

• Inclusió en el currículum d’accions per potenciar les competències socioemocionals de l’alumnat.

 

• Inclusió en el Pla d’acció tutorial d’actuacions per desenvolupar les competències socioemocionals de l’alumnat.

 

• Cursos en els quals es desenvolupen accions per formar en competència socioemocional.

 
2.2 Potenciar les habilitats i competències necessàries per a la gestió positiva dels conflictes. • Inclusió en el Pla d’acció tutorial d’actuacions per treballar la gestió positiva dels conflictes

 

•Relació d’estratègies del centre que afavoreixen la gestió positiva dels conflictes (racó de diàleg, servei de mediació, tutoria compartida, pràctiques restauratives, etc.)

 
2.3 Educar infants i joves en el desenvolupament d’uns valors instrumentals (respecte, esforç, responsabilitat, etc.) que els permetin formar-se com a futurs ciutadans responsables i compromesos. • Relació d’actuacions orientades a l’educació en valors.

 

• Relació d’actuacions que promouen l’ajuda entre iguals en el centre.

 

 
2.5 Educar en el valor de la norma i potenciar la participació de l’alumnat en la seva elaboració.

 

• Inclusió en l’acció tutorial d’accions orientades a educar sobre el valor de la norma per a la convivència.

 

• Participació de l’alumnat en l’elaboració de les normes d’aula en el marc de l’acció tutorial.

 

• Existència d’espais perquè els delegats dels alumnes participin en l’elaboració de les normes de centre.

 
3.1 Garantir l’òptima incorporació dels nous membres de la comunitat escolar.

 

• Existència i difusió de protocols d’acollida de qualsevol membre de la comunitat escolar (alumnat, famílies, professorat, PAS, etc.).  
3.2 Promoure una cultura inclusiva que respecti i valori les diferències en un marc de valors compartits.

 

• Relació d’estratègies metodològiques a l’aula que afavoreixen la interrelació dels alumnes.

 

•Relació d’accions orientades a fomentar el coneixement mutu.

 

•Relació d’accions per visibilitzar les diferents cultures existents al centre.

 

•Existència d’una orientació acadèmica i professional no estereotipada per raons de gènere, origen o altres condicions personals i/o socials.

 

• Existència d’unes pautes d’ús de llenguatge inclusiu que donin el mateix protagonisme a tot l’alumnat.

 
3.4 Potenciar l’educació intercultural.

 

• Incorporació de la perspectiva intercultural a les àrees o matèries del currículum.

 

• Relació d’accions per visibilitzar la diversitat existent al centre.

 
3.5 Prevenir l’absentisme i facilitar la reincorporació de l’alumnat absentista

 

• Index d’absentisme.

 

• Index d’abandonament escolar.

 

• Existència d’un protocol de centre de prevenció, detecció i intervenció sobre absentisme amb actuacions específiques per a l’alumnat que s’hi incorpora.

 

• Existència d’un protocol d’absentisme i acompanyament a l’escolarització d’àmbit comunitari en coordinació amb l’administració local i altres serveis.

 

 
3.6 Promoure la participació de l’alumnat en les activitats complementàries, extraescolars i de lleure educatiu de l’entorn.

 

• Percentatge d’alumnes que realitzen activitats complementàries en el centre educatiu.

 

• Percentatge d’alumnes que realitzen activitats extraescolars en el centre educatiu.

 

• Percentatge d’alumnes que realitzen activitats de lleure en el centre educatiu.

 

• Inclusió en el Pla d’acció tutorial de la difusió a l’alumnat i les seves famílies de l’oferta de lleure educatiu de la zona.

 
4.1 Sensibilitzar la comunitat escolar en la importància del valor del diàleg i la gestió positiva dels conflictes. • Relació d’actuacions de sensibilització portades a terme en el centre.

 

 
5.3 Elaborar una estructura organitzativa i una gestió de recursos que afavoreixin la convivència i el clima escolar.

 

• Existència de mesures per a l’acció tutorial compartida dins els equips docents (cotutories, tutors referents,etc.).

 

• Existència d’estratègies per promoure la tutoria entre iguals.

 

• Existència de pautes d’organització dels espais per afavorir la convivència.

 

• Existència d’espais de relació informal per als diferents col.lectius del centre.