NOFC

NORMES D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CENTRE

 

                                  ESCOLA MONTSERRAT

 

                        SANT SALVADOR DE GUARDIOLA

 

  1. Organigrama
  • 1.1Càrrecs unipersonals: Equip directiu i coordinadors
  • 1.2 El claustre
    • Comissions i Equips pedagògics, composició, tasques i calendari de reunions
    • Càrrecs interns
  • 1.3. El consell escolar, funcions i composició.

2. Horari marc

3.Entrades, sortides i servei de transport escolar

4.Patis

5.Agrupament dels alumnes: grups classes

6.Atenció a la diversitat; educació especial i reforços

7.Contacte amb les famílies

8.Criteris per a l’elaboració dels horaris i substitucions de professorat

9.Organització de l’aula

10.Ús del material i presentació dels treballs i deures

11.Puntuació d’exàmens i treballs a Ed primària segons els cicles

12.Reutilització de llibres de text

13.Nomes de convivència i règim disciplinari

14.Protocol d’actuacions en cas d’accident

15.Activitats extra-escolars al centre

16.Sortides i colònies

17.Servei de menjador

 

1.ORGANIGRAMA DEL CENTRE

1.1.Càrrecs unipersonals: Equip directiu i coordinadors

Equip directiu, format per director/a, secretari/ària i cap d’estudis.

Assumirà les funcions que dictamina el departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, treballant com un equip       més que com una divisió de tasques encomanades a cada un dels tres membres. L’equip directiu ha de comptar amb el suport del claustre, i ha de treballar per aconseguir-ho.

Coordinadors de cada cicle

Tasques previstes:

  •  Proposar l’ordre del dia de les reunions de cicle i vetllar per que s’arribi a acords.
  •  Fer les actes de cicle.
  •  Elaborar el full de sortides que es dóna als pares i contactar amb els llocs a visitar i les cases de     colònies i calcular el preu de cada sortida.
  •  Fer la comanda de material i fer-ne el control.
  •  Introduir en el Pla Anual els objectius de cicle i de les sortides, festes i colònies.
  •  Vetllar per tal que les tasques pedagògiques previstes al Pla Anual es realitzin.
  •  Passar a la Memòria del curs les valoracions de tot el que s’ha fet.

Coordinadora LIC 

Tasques previstes:

  • Col·laborar  en la gestió de les actuacions que fan referència a l’acollida i integració de l’alumnat nouvingut, a l’atenció a l’alumnat en risc d’exclusió i a la promoció de l’ús de la llengua, l’educació intercultural i la convivència en el centre.
  • Organitzar i donar a conèixer la documentació pertinent existent al centre
  • Coordinar-se amb la Comissió d’atenció a la diversitat del centre quan calgui.
  • Oferir suport en aquelles situacions i actuacions que ho requereixin per tal de mantenir un bon clima quant a interculturalitat, cohesió social i immersió lingüística.
  • Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria

Coord. Riscos Laborals 

Tasques previstes:

  • Revisar que hi hagi els plànols d’emergència en totes les estàncies del Centre.
  • Actualitzar el dossier del Pla d’emergència, tenint en compte els canvis de personal docent de caada curs.
  • Informar a tot el personal del Centre del Pla d’emergència i del simulacre.
  • Portar a terme un simulacre d’evacuació en cas d’emergència i fer-ne l’informe corresponent.
  • Informar al nou personal del Centre sobre els riscos del seu lloc de treball, tal i com diu la normativa.
  • Actualitzar les dades personals dels mestres  per tal de poder actuar adequadament  en cas d’emergència.
  • Portar un registre dels accidents d’alumnes i del personal del Centre.
  • Informar l’equip docent de les recomanacions que arribin des del Departament d’ Educació així com de les que arriben des dels sindicats.
  •  Vetllar per tal que es compleixin els requisits exigits per la normativa.
  •  Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau

Coordinador TAC  

Tasques previstes:

  • Gestionar la reparació o substitució del material que s’espatlla.
  • Coordinar el treball del tècnic preventiu.
  • Proposar la compra de material nou segons el pressupost de l’escola.
  • Fomentar l’ús  pedagògic de les eines informàtiques.
  • Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau.

Coord del Pla Català de l’esport 

Tasques previstes:

  • Tenir actualitzats els papers de la secció esportiva escolar de l’AMPA com a entitat.
  • Incrementar la participació en activitats físiques i esportives en horari no lectiu.
  • Assistir a reunions i a jornades formatives sobre el pla català d’esport.
  • Coordinar-se amb l’equip directiu i l’AMPA .
  • Establir una col·laboració directa amb el consell esportiu de la comarca, com amb l’associació esportiva guardiolenca.
  • Fer un bon ús del suport econòmic  per portar a terme les activitats que es programin.
  • Comprometre’s a lliurar tots els documents – com ara la memòria – que es demanin des de la Comissió Permanent del Pla.

1.2.El claustre

El claustre de mestres està format per tots els mestres del centre i per a nosaltres és considerat el màxim òrgan representatiu i decisiu. La direcció del centre atorga consultarà al claustre totes les decisions que afectin a l’escola a nivell pedagògic i organitzatiu.

Els components dels claustre tenen assignades un equip pedagògic, una comissió i/o un càrrec cada curs.

1.2.1. Comissions i Equips pedagògics, composició, tasques i calendari de reunions

Equip de coordinació

Està format pel coordinador de cada un dels 4 cicles i el cap d’estudis.

Tasques previstes:

  • Coordinar totes les tasques pedagògiques que realitzen els diversos cicles de l’escola.
  • Posar en comú i debatre les diverses propostes que sorgeixen a les reunions de cicles.
  • Transmetre informació diversa que rep l’equip directiu a la resta dels mestres, i a la inversa.
  •  Organitzar,distribuir i liderar les tasques dels cicles.
  •  Valorar la tasca feta en la memòria de curs.

Equip pedagògic d’educació infantil

Format per els tutors d’educació infantil, més la TEI si n’hi ha, més els especialistes que tinguin la majoria d’hores en aquest cicle.

Tasques i objectius del cicle:

  • Establir acords segons l’ordre del dia de les reunions de cicle proposat per la Coordinadora.
  • Elaborar les programacions de les àrees curriculars.
  • Programar les sortides de tot el curs.
  • Distribuir el personal de reforç de manera equitativa en totes les aules d’Educació Infantil.
  • Fer la comanda de material i fer-ne el control.
  • Decidir on s’endreça el material comú i vetllar pel seu bon manteniment.
  • Decidir i elaborar els continguts a introduir en el Pla Anual en els apartats referents a E.I.
  • Posar en comú les informacions de les diferents comissions.
  • Vetllar per tal que les tasques pedagògiques previstes al Pla Anual es realitzin.
  • Fer les valoracions de totes les activitats que es porten a terme durant tot el curs per tal de reflectir-les en la Memòria de final de curs.
  • Elaborar el material necessari per a portar a terme els racons de treball.
  • Treballar de manera sistemàtica les normes de convivència de l’Escola.

Equip pedagògic de cicle inicial

Format per els tutors d’aquest cicle i els especialistes que hi dediquen la majoria de les seves hores lectives.

Tasques i objectius del cicle:

  • Arribar a acords entre tots els membres del cicle sobre els diferents punts de l’ordre del dia de les reunions de cicle,              proposats per la coordinadora.
  • Planificar les sortides i activitats que es faran durant el curs.
  • Fer el control del material per a que el/la coordinador/a en pugui fer la comanda.
  • Elaborar conjuntament els objectius del Pla Anual
  • Organitzar i distribuir els recursos materials.
  • Repartir els recursos humans dels que es disposin entre les diferents aules del cicle inicial, per tal de poder-les reforçar.
  • Establir una coordinació pedagògica entre tots els membres del cicle.
  • Tractar tots els temes puntuals que surtin al llarg del curs.
  • Buscar i renovar el material pedagògic per millorar els aprenentatges.
  • Posar en comú les informacions de les diferents comissions.
  • Vetllar entre tots per tal que les diferents tasques pedagògiques previstes al Pla Anual es realitzin.
  • Elaborar les programacions de les àrees curriculars.
  • Valorar conjuntament totes les activitats fetes al llarg del curs.
  • Valorar en la Memòria de final de curs com hem portat a terme totes aquestes tasques de l’equip de cicle inicial i pensar com ho podríem  millorar.

Equip pedagògic de cicle mitjà

El formen els tutors del cicle i els especialistes que hi dediquen més hores.

Tasques i objectius del cicle:

  • Arribar a acords entre tots els membres del cicle sobre els diferents punts de l’ordre del dia de les reunions de cicle,                          proposats per la coordinadora.
  • Planificar les sortides i activitats que es faran durant el curs.
  • Fer el control del material per a que el/la coordinador/a en pugui fer la comanda.
  • Elaborar conjuntament els objectius del Pla Anual
  • Organitzar i distribuir els recursos materials.
  • Repartir els recursos humans dels que es disposin entre les diferents aules del cicle inicial, per tal de poder-les reforçar.
  • Posar en comú les informacions de les diferents comissions.
  • Introduir i reforçar conceptes matemàtiques a través del joc (escacs)
  • Treballar el coneixement del municipi (3r) per mitja de plànols, sortides, dossier de treball…
  • Participar en el projecte telemàtic “Un passeig pel Bages” (4t)
  • Observar els cicle vitals de les plantes tenint cura de l’hort i de les plantes de classe.
  • Fer el Bloc d’aula amb aportacions personals dels alumnes. (4t)
  • Treballar l’eix transversal
  • Incidir  en les normes de convivència de l’escola. Veure apartat SCP.
  • Potenciar l’hàbit lector, millorant la comprensió i la velocitat lectora.
  • Elaborar les programacions de les àrees curriculars.
  • Valorar conjuntament totes les activitats fetes al llarg del curs.
  • Valorar en la Memòria de final de curs com hem portat a terme totes aquestes tasques de l’equip de cicle i pensar com ho podríem  millorar.

Equip pedagògic de cicle superior

El formen els tutors del cicle i els especialistes que hi dediquen la majoria de les seves hores lectives.

Tasques i objectius de cicle:

  •  Arribar a acords entre tots els membres del cicle sobre els diferents punts de l’ordre del dia de les reunions de cicle,            proposats per la coordinadora.
  • Planificar les sortides i activitats que es faran durant el curs
  • Fer el control del material per a que el/la coordinador/a en pugui fer la comanda.
  • Elaborar conjuntament els objectius del Pla Anual 
  • Organitzar i distribuir els recursos materials.
  • Repartir els recursos humans dels que es disposin entre les diferents aules del cicle inicial, per tal de poder-les reforçar.
  • Posar en comú les informacions de les diferents comissions.
  • Elaborar les programacions de les àrees curriculars.
  • Dedicar mitja hora diària a la lectura.
  • Incloure en el treball de les àrees de llengua el que es derivi dels resultats de les diferents proves de lectura que es passen (comprensió i velocitat).
  • Treballar l’expressió escrita d’una manera sistemàtica a través de la pràctica de diferents tipologies textuals.
  • Participar en el projecte telemàtic “Geocating” a 6è, i en el algun altre projecte.
  • Coordinar el pas de primària a secundària.Treballar l’eix transversal
  • Continuar el treball d’homogeneïtzar les pautes de  presentació dels treballs a nivell de cicle.
  • Treballar el còmic i els escacs.
  • Participar en el projecte de cant coral “la cantània” del Bages.
  • Incidir  en les normes de convivència de l’escola

Comissió Suport Conductual Positiu/ Comissió de gestió de les emocions/Comissió de convivència

Format per un representant de cada cicle, un dels quals és membre de l’equip directiu.

Tasques previstes:

1-Coordinar l’aplicació del Pla de Suport Conductual Positiu.

2-Establir el calendari de reunions de la Comissió.

3-Decidir la seqüenciació i temporització de les expectatives a treballar.

4- Vetllar perquè es compleixi el calendari pactat.

5- Fer un seguiment i valorar els resultats obtinguts.

6- Coordinar el treball que es faci en l’àmbit de les emocions.

7-Pendre acords i actuar en cas d’algun problema de convivència a l’escola.

8-Valorar la tasca de la comissió en la Memòria de final de curs

 

Comissió de Lectura

Format per un representant de cada cicle.

Tasques previstes:

  • Valorar les diferents activitats que es poden portar a terme i escollir les que semblen més apropiades per a la nostra escola i que els alumnes en puguin treure més rendiment.
  • Vetllar per tal de que es passin les proves de lectura (proves de velocitat i de comprensió) a tots els alumnes i orientar els mestres a extreure’n les conclusions.
  • Orientar les activitats segons els resultats que es desprenguin de les proves de lectura, i  demanar ajuda externa si cal per fer-ho.
  • Proposar activitats als cicles.
  • Col.laborar amb la mestra encarregada de biblioteca en les tasques referents a la biblioteca de l’escola.
  • Renovació i classificació dels materials de lectura proporcionats per l’assessor J. Font.

Comissió de biblioteca

La formen un mestre de cada cicle.

Tasques previstes:

  • Endreçar el fons bibliogràfic.
  • Establir uns criteris fàcils de classificació d’aquest fons.
  • Donar a conèixer els criteris de classificació tant a l’alumnat com al professorat per tal de mantenir la biblioteca endreçada i fer-ne un bon ús.
  • Fer un manteniment dels llibres per tal que es conservin en bones condicions (folrar, arreglar  els espatllats, etiquetar-los..)

Comissió de festes

En forma part un mestre de cada cicle.

Tasques previstes:

  • Organitzar les activitats de les festes de l’escola.
  • Coordinar tots els cicles per tal que les festes segueixin una línia pedagògica.
  • Organitzar totes les activitats de les jornades culturals.
  • Valorar la tasca de la comissió a la memòria de curs

Comissió de l’hort

A partir del curs 2014-15 aquesta comissió de treball queda suprimida, però es crea un càrrec de responsable de l’hort.

Comissió d’atenció a la diversitat (CAD) / Comissió Social

Directora

Mestra d’ EE

Educadora social (només en la comissió social)

Coordinadora LIC

Altres mestres implicats

Representant de l’EAP al centre

Tasques previstes:

  • Determinar els criteris per a l’atenció a la diversitat de nee dels alumnes
  • Priorització d’alumnes atesos a l’AEE
  • Priorització d’alumnes atesos per reforç
  • Recollir i reflexionar sobre les mesures organitzatives i metodològiques del centre en relació a l’atenció a la diversitat
  • Establir criteris per a la promoció o no de l’alumnat
  • Fer el seguiment i la coordinació amb els tutors dels alumnes amb nee
  • Vetllar i col·laborar amb els tutors en la realització,seguiment i avaluació dels plans individualitzat
  • Elaborar el pla d’atenció a la diversitat del centre, que s’inclourà en el PEC.
  • Reunions mensuals d’EE amb els tutors.
  • Reunions del CAD i CAS mínim 3 anuals.
  • Reunions extraordinàries quan convingui.

Comissió TAC

La formen un mestre de cada cicle, un d’ells és el coordinador TAC de l’escola.

Tasques previstes:

  • Mantenir el claustre informat de les novetats informàtiques que s’introdueixen al centre.
  • Recomanar als cicles l’ús de  programari  que ens ajudi en la tasca pedagògica a les aules.
  • Fomentar el treball telecol.laboratiu  entre els alumnes.
  • Vetllar per l’aplicació del Pla TAC de l’escola.
  • Realitzar una jornada de formació interna en TIC per a tots els membres del claustre.
  • Actualitzar setmanalment el web del centre
  • Valorar la tasca del departament en la memòria de curs.

Comissió d’anglès

Els mestres que fan classes d’anglès o en anglès

Tasques previstes:

  • Coordinar-se per mantenir una línia pedagògica, per valorar la progressió dels resultats acadèmics en aquesta àrea, per celebrar les festivitats que hem decidit a nivell d’escola, etc
  • Estar en contacte amb les diverses editorials per saber-ne les novetats.
  • Estar al dia dels programes que ofereix el departament per afavorir l’aprenentatge de l’anglès i valorar si els sol·licitem.
  •  Analitzar i valorar el material nou que hi ha al mercat per tal de intentar dotar-nos de recursos eficaços.

Comissió projecte artístic

Un representant de cada cicle.

Tasques previstes:

  • Organització i coordinació de l’activitat plàstica del curs referent a l ‘Eix transversal
  • Proposta i coordinació del Treball plàstic basat en l’obra d’un artista proper.
  • Realització d’una exposició conjunta dels treballs plàstics de tots el nens i nenes de l’escola basat en  l’obra de l’artista  que hem  treballat
  • Determinar on i com es decora l’escola.
  • Seguiment i avaluació del  treball realitzat.

Comissió de reutilització de llibres de text

Està formada per la secretària de l’escola, un o dos mestres i dos representants de l’AMPA

Tasques previstes:

  • Revisar els llibres de text a final de curs per tal que:

– Els alumnes els hagin retornat tots.

– Hi hagi suficients llibres pels alumnes del següent curs.

– Estiguin etiquetats correctament,

– Reparar els desperfectes

  • Acordar amb els tutors els canvis de llibres quan aquests ja han estat utilitzats quatre cursos i valorar si s’han d’incorporar  o suprimir llibres.
  • Fer les comandes que calguin a les editorials.
  • Repartir a principis de curs els llibres dels alumnes
  • Recordar als tutors que han d’informar als alumnes de l’obligació de tenir cura dels llibres reutilitzables.
  • Acordar una quota de reutilització que permeti l’aplicació del programa.

A finals de curs informar a les famílies de la quota que cal pagar i també del funcionament del programa per a les famílies de nova incorporació. També es repartirà un escrit a les famílies on explicarà que és necessari que revisin ells mateixos els llibres per tal de deixar-los en el més bon estat millor pel curs següent.

 

Calendari de reunions

 

EQUIP DE TREBALL         _ PERIODICITAT    _         HORARI                    _          DIA

 

CONSELL ESCOLAR               Periòdica                      21 h                                Dimecres/Dijous

CLAUSTRE                           Mensual                      De 13 a 14 h.                   Últim dijous de cada mes

TREBALL PEDAGÒGIC

PER NIVELLS                      Setmanal                    De 13 a 14 h.                     Dilluns

COMISSIÓ D’ATENCIÓ

A LA DIVERSITAT                    Periòdic                     De 9 a 10                           Dilluns

EQUIP DE COORDINACIÓ           Periòdic                     De 11.30 a 12.30 h.           Divendres

CICLE                                    Setmanal                   De 13 a 14 h.                     Dimarts i dijous

EQUIP DIRECTIU                         Setmanal                   De 12,30 a 14 h                  Divendres

COORDINACIÓ E.E.                      Periòdica                   De 13 a 14 h.                      Dies establerts

COMISSIÓ TAC                             Setmanal                   De 13 a 14 h.                      Dimecres

COMISSIÓ D’ANGLÈS                   Periòdic                     De 13 a 14 h                       Dies establerts

COMISSIÓ DE FESTES                 Setmanal                   De 13 a 14 h.                      Dimecres

COMISSIÓ DE

L’HORT/ARTÍSTICA                        Setmanal                   De 13 a 14 h.                       Dimecres

COMISSIÓ DE LECTURA               Setmanal                   De 13 a 14 h                        Dimecres

COMISSIÓ BIBLIOTECA                 Setmanal                   De 13 a 14 h                        Dimecres

COMISSIÓ D’HAZIA                        Setmanal                   De 13 a 14 h                        Dimecres

 

Aquest calendari de reunions es pot veure alterat per la disposició horària dels membres de les comissions.

 

1.2.2. Càrrecs interns

Encarregat Audiovisuals 

Tasques previstes:

  • Revisar tot el material, comprovar-ne l’inventari i recol·locar-lo en el lloc assignat.
  • Mirar quin material audiovisual fa falta i planificar-ne la seva adquisició.
  • Fer un recull de tot el material d’audiovisuals que hi hagi a l’escola i no es faci servir per portar-lo a la deixalleria o a una botiga de segona mà.
  • Ocupar-se del manteniment dels aparells audiovisuals.
  • Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau.
  • Encarregat de posar la música de les entrades i sortides.

Encarregat Farmacioles i al·lèrgies

Tasques previstes:

  • Vetllar per que tant les farmacioles fixes com les d’anar d’excursió estiguin complertes.
  • Mantenir actualitzada la llista d’alumnes amb al·lèrgies a diversos medicaments o aliments i informar-ne als tutors.
  • Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau.

Encarregat Full Informatiu 

Tasques previstes:

  • Recopilar tota la informació entorn a informacions administratives, sortides, activitats i novetats escolars d’interès per a  les famílies.
  • Compondre i editar mensualment un full informatiu per lliurar-lo a les famílies el primer dia de cada mes.
  • Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau.
  • Penjar el Full Informatiu en format PDF a la pàgina web de l’escola.

Encarregat Revista 

Tasques previstes:

Determinar el tema en claustre.

Coordinar els articles i treballs de cada classe.

Incloure-hi els treballs de la Llar d’infants Dentetes.

Proporcionar ajuda a aquells mestres que ho necessitin

Publicar la revista a internet  i penjar-la a la pàgina web de l’escola,

Reflectir les propostes de millora per al proper curs en la memòria, si s’escau

Encarregat de l’hort escolar

Tasques previstes:

  • Tenir cura de la compra i manteniment del material.
  • Coordinar la rotació de cultius.
  • Proposar millores en l’espai de l’hort escolar.

Valorar l’ús que s’ha fet de l’hort escolar.

 

 

1.3. El consell Escolar

Funcions

Corresponen al consell escolar les funcions següents:

  • Participar en l’aprovació del projecte educatiu i les seves modificacions. El consell escolar ha de ser consultat pel director de manera preceptiva per valorar la proposta del projecte educatiu i manifestar el seu suport amb una majoria de les tres cinquenes parts dels membres.
  • Participar en l’aprovació de la programació general anual, de les normes de funcionament i de la gestió econòmica del centre. El consell escolar ha de ser consultat de manera preceptiva per valorar cada una de les propostes i manifestar el seu suport per majoria simple dels membres.
  • Avaluar l’aplicació del projecte educatiu i de les seves modificacions així com de la resta de documents de gestió del centre.
  • Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats i institucions.
  • Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.
  • Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament del director o directora.
  • Intervenir en la resolució dels conflictes i, si escau, revisar les sancions als alumnes.
  • Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
  • Participar en les anàlisis i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l’evolució del rendiment escolar.
  • Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l’entorn.
  • Qualsevol altre que li sigui atribuïda per les normes legals o reglamentàries.

Composició

  • El consell escolar d’un centre públic està integrat per:
    • El director o directora, que el presideix.
    • El cap o la cap d’estudis.
    • Un o una representant de l’ajuntament de la localitat on es troba situat el centre.
    • Els i les representants del professorat s’elegeixen pel claustre.
    • Els i les representants de l’alumnat i dels pares i mares o tutors, elegits respectivament per ells i entre ells.
    • Un o una representant del personal d’administració i serveis, elegit per i entre aquest personal.
    • En els centres específics d’educació especial i en els que tinguin unitats d’educació especial també és membre del consell escolar un o una representant del personal d’atenció educativa. La representació d’aquest personal no té la consideració de representació del professorat als efectes de determinar la composició del consell escolar.
  • El secretari o la secretària del centre no és membre del consell escolar, però hi assisteix amb veu i sense vot i exerceix la secretaria del consell.
  • El nombre de representants del professorat no pot ser inferior a un terç del total de persones membres del consell.
  • El nombre de representants de l’alumnat i pares i mares o tutors, en conjunt, no pot ser inferior a un terç del total de persones membres del consell. Una de les persones representants dels progenitors la designa l’associació de pares i mares més representativa del centre.
  • Cada centre determina la composició del consell escolar que queda recollida a les seves normes d’organització i funcionament, d’acord amb el que s’estableix en el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius i la resta de legislació vigent.

En el nostre centre la composició queda establerta de la següent manera:

  • Representants dels pares: 5 membres escollits en eleccions + un membre assignat per l’AMPA
  • Representants dels mestres: 6 membres elegits pel claustre
  • Un representant de l’ajuntament
  • Un representant del personal PAS del centre.
  • El cap d’estudis.
  • El director
  • El secretari del centre assisteix a les reunions però no n’és membre i no té vot.

Per tant, el consell Escolar del nostre centre està format per 17 membres amb veu i vot i el secretari, que no té dret a vot.

Dins del Consell Escolar hi ha tres comissions de treball:

1.La comissió permanent, formada per l’equip directiu, un mestre i un representant dels pares.

Es reunirà quan s’hagi de prendre alguna decisió en un breu termini, que no permet convocar un consell escolar ordinari.Els temes a acordar no poden tenir una repercussió important en l’escola.

2.La comissió econòmica, que la integren el secretari, el director, un mestre i el representant de l’ajuntament.

Farà el seguiment de la gestió econòmica i donarà el vist-i-plau als pressupostos presentats abans de ser exposats a aprovació del Consell Escolar.

  1. La comissió de convivència, amb el director, el secretari, dos representants dels pares i dos mestres.

Les funcions de la comissió de convivència seran:

  • Proposar al Consell Escolar l’establiment i l’aplicació de normes que facilitin i promulguin la convivència i solidaritat activa en la comunitat escolar.  Per fer-ho es guiarà pel Pla de convivència del centre i les sancions previstes en el règim disciplinari vigent a l’escola.
  • Fer reunions amb la/les famílies dels alumnes reincidents en conductes contràries a les normes de convivència del centre, per tal d’arribar a acords que portin a la correcció d’aquestes conductes
  • Proposar al Consell Escolar la incoació d’expedients per faltes greument perjudicials per a la convivència.
  1. HORARI MARC

HORARI ESCOLAR

De 9 a 11 – classe

D’11 a 2/4 de 12 – esbarjo

De 2/4 de 12 a 2/4 d’1 – classe

De 2/4 d’1 a la 1 – SEP  (lectura)

De 3 a 2/4 de 5 – classe

Els períodes de jornada intensiva s’ajusten als que determina el Departament.

Els dies laborals però sense alumnes (setembre i juny) es fa jornada intensiva.

L’escola no estableix cap hora límit per permetre l’entrada dels alumnes al centre, tot i que s’insisteix en la puntualitat.

  1. ENTRADES, SORTIDES I SERVEI DE TRANSPORT ESCOLAR

ENTRADES

Les portes del recinte escolar s’obren a les 8h del matí per poder iniciar el servei “despertador” a l’aula de ludoteca. Però a  2/4 de 9 es tornen a tancar fins a les 8:50 aproximadament, quan arriben els autocars. Mentre sona la música, els alumnes de primària van entrant a l’escola per la porta principal i pugen a les aules. Els mestres que tenen vigilància de pati es distribueixen entre les dues plantes i controlen que no hi hagi problemes.

Tots els mestres han d’estar a la classe a les 9.

Quan sona la música una mica abans de les 3, els mestres de primària que tenen vigilància de pati es tornen a situar als passadissos. Els alumnes que s’han quedat a menjador pugen acompanyats dels monitors.

Els alumnes d’educació infantil s’esperen al pati, acompanyats pels pares, fins que els mestres obren les aules. Els que arriben en autocar els acompanyarà el conserge i dos mestres. Per fer-ho s’estableixen trons rotatius.

Les monitores de l’autobús acompanyen als alumnes d’EI a les seves aules i els recullen també a la tarda. Accedeixen  a l’escola per la porta principal i van al pati d’Infantil.

SORTIDES

A l’hora de plegar sona música. Els mestres de primària acompanyen els alumnes fins al vestíbul, baixant per les escales interiors centrals. Han de baixar en silenci i per la dreta. Els pares recullen els alumnes d’EI a la porta de cada classe que dóna al pati.  Els mestres de CI acompanyen els alumnes fins a fora, a la porta principal, esperant que els pares els recullin o per acompanyar-los als autocars.

Els mestres de 1r i 2n acompanyen els alumnes fins que els recullen els pares o els acompanyen als autocars.

A partir de 3r tots els alumnes poden marxar sols cap a casa. Si alguna família no vol que sigui així, haurà de notificar-ho i signar el document pertinent.

AUTOBUSOS

L’escola té servei de transport escolar per als alumnes que no viuen al casc urbà.

Hi ha tres rutes, que porten el nom del punt de partida :Salelles, El Calvet i Ca l’Esteve.

No es pot fer cap canvi de ruta ni de parada sense l’autorització de la secretària o de la directora.

Tots els usuaris del servei de transport escolar han de tenir signada l’autorització pertinent dels seus pares o tutors, és un document  que es guarda a secretaria.  No s’accepten canvis de ruta o de parada sense tenir el vist-i-plau de la direcció i la corresponent sol·licitud signada i acceptada.

Els alumnes d’EI els recullen els pares per la porta del pati. Les mestres de les dues classes paral·leles s’organitzen per portar els nens a l’autobús, i generalment s’esperen que hagin vingut a recollir tots els que marxen a peu. En cas que quedi algun nen sense recollir se l’emporten a acompanyar els de l’autobús.

Els alumnes  1r i 2n que marxen amb autobús els acompanya un mestre fins a l’autocar corresponent. Un altre mestre està amb els alumnes que els vénen a recollir els familiars fins que han marxat tots.

Els alumnes de la resta de primària baixen per les escales del mig i els acompanya el mestre fins que entren a menjador o bé surten per anar a casa, tant si van amb els pares com si van amb autobús. En el cas que no hagin arribat els autocars, els nens s’esperaran dins del recinte escolar amb la vigilància dels mestres que els toqui vigilància d’autocars i el conserge.

Si no venen a recollir algun alumne el tutor (o un mestre de vigilància d’autocars) trucarà a la família.

  1. PATIS

PRIMÀRIA

Quan és l’hora d’anar al pati sona música, recullen, agafen l’esmorzar i jaquetes si cal, i fan fila dins l’aula. El mestre els acompanya fins al pati procurant que baixin en silenci i per la dreta, cedint el pas a una altra fila si cal.

Quan s’acaba el pati, la música comença a sonar tres minuts abans per que vagin al lavabo i facin fila.

Hi ha uns torns establerts per fer la vigilància del pati l’estona d’esbarjo. Pregunteu-ho al coordinador de cicle o consulteu la cartellera de la sala de mestres. Els de primària que tenen vigilància de pati també hauran de baixar a recollir els nens a les 3 i hauran d’anar a la parada dels autobusos a 2/4 de 5 per tal de resoldre qualsevol incidència.

Quan plou a l’hora del pati els alumnes es queden a les aules. Els d’EI es queden amb el mestre, i els de primària esmorzen i juguen a les aules sota la vigilància del mestre del cicle que té guàrdia de pati aquell dia.

Els mestres tenen les claus dels lavabos del pati. Han de vigilar que no llencin l’esmorzar i que reciclin les deixalles. És important que mantinguin els espais nets.

No hi ha espais de joc assignats a cap curs ni cicle. Els que juguen amb la terra ho han de fer en el tros de terra que toca a la tanca de l’hort.

  1. INFANTIL

A l’hora del pati es treuen les joguines dels cofres, excepte quan està moll. A l’hora de recollir, la mestra que entri més tard tindrà cura que tot quedi endreçat i les rodes apilades en el racó pertinent. Els cadenats per tancar els cofres estan a la classe de P5 A .

Els que fan vigilància de pati han de sortir puntuals i si tenen nens que no han acabat d’esmorzar els ha de deixar a la classe i controlar-los des del pati.

Quan estan al pati poden entrar a beure aigua sempre que ho demanin; han d’anar a la classe i fer servir el got. Per entrar al lavabo també han de demanar permís.

 

PAUTES D’ACTUACIONS AL PATI DE PRIMÀRIA

Resolució de situacions  conflictives al pati:

  • Si es juga a lluites: primer s’avisa als nens/-es,  si no es fa cas, es fa seure per tranquil·litzar-se. (*)
  • Si hi ha baralles, agressions físiques i/o insults : es parla per trobar la solució, es fa seure per tranquil·litzar-se (*)
  • Si en molesta, hi ha rebuig, discriminació: es parla de la situació, i es fa seure per reflexionar. (*)

(*)Si el conflicte es considera greu el/la mestre/a del cicle ho diu al tutor/-a dels nens.

Es pot demanar a l’alumne/-a que ompli el full de Resolució de conflictes

En casos greus cal remetre’s al Règim de convivència del Centre.

 

  1. AGRUPAMENT DELS ALUMNES: GRUPS CLASSES

Els criteris per  distribuir els alumnes amb dos grups-classe quan comencen a P3 són:

  • Separar els familiars.
  • Equilibrar nombre de nens i nenes
  • Tenir en compte l’edat (mes de naixement)
  • Evitar noms repetits
  • Valorar la informació que ens transmet la llar d’infants del poble.
  • Equilibrar els infants que han anat a llar d’infants i els que no en les dues classes.

Quan arriba un alumne nou al centre s’inclourà en el grup-classe menys nombrós. Si són iguals, es tindrà en compte els casos  d’alumnes amb NEE que hi ha a cada classe, l’equilibri entre nens i nenes i la informació que rebem del centre on ha estat fins llavors.

Al finalitzar un cicle ens plantegem sempre de refer els grups. Com a norma general sempre es refan entre educació infantil i primària, que ja fa tres cursos que es mantenen. I sempre que els tutors i la direcció ho cregui oportú al finalitzar cada cicle de primària. Els criteris que se seguiran són:

  • Separar familiars.
  • Equilibrar nens-nenes.
  • Aplicar criteris que afavoreixin la dinàmica dels grups.
  • Repartir els alumnes amb NEE, tant a nivell de capacitats com de trastorns.
  • Distribuir els líders i alumnes amb forta personalitat.
  • Evitar noms repetits.
  1. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT: EDUCACIÓ ESPECIAL I REFORÇOS

L’escola té recollides les línies d’actuació en aquest camp en els documents següents:

  • Pla d’acollida dels alumnes (aprovat en consell escolar el 12-12-2012)
  • Pla d’acció tutorial (aprovat en consell escolar el 12-12-2012)
  • Pla d’atenció a la diversitat (aprovat en consell escolar el 12-12-2012)

La Comissió d’Atenció a la Diversitat (veure 1.2.) és l’òrgan encarregat de vetllar per dur a terme les accions més adequades per poder atendre la diversitat a l’escola.

L’especialista d’educació especial és la persona que coordina l’atenció a la diversitat. Rep l’ orientació i el suport de la  persona de l’EAP que dedica un matí cada setmana a la nostra escola.

Cada cicle exposa les seves demandes d’educació especial i/o de reforços i aquestes són valorades per la CAD o per el      MEE i el cap d’estudis. Decidiran quins casos ha de tractar directament l’especialista i quins rebran un reforç per part d’algun          altre mestre. S’establiran prioritats i es distribuiran les hores disponibles per atenció a la diversitat. En les reunions     d’avaluació es revisa cas per cas i s’introdueixen modificacions si es creu oportú. Sempre que un tutor o mestre d’EE ho             cregui convenient,  es farà una reunió per tal de revisar l’atenció individual o en petit grup que reben els alumnes,             redistribuint les hores si cal.

Les avaluacions, elaboracions i seguiments del Plans Individualitzats i la decisió de permanèixer un curs més en el cicle és decisió de la comissió d’avaluació, en especial del tutor i el MEE i l’EAP, si s’escau; seguint els criteris recollits en el Pla d’Atenció a la diversitat de l’escola.

Totes les hores lectives que un mestre no tingui classe (excepte una hora pels coordinadors) es dedicaran a   atendre la diversitat. Preferentment els mestres reforçaran alumnes del seu cicle. L’escola té aquesta tasca com a        prioritària.

Si l’escola disposa de vetllador/a la CAD decidirà quins alumnes haurà d’atendre.

La memòria de final de curs recollirà la valoració dels reforços fets.

  1. CONTACTE AMB LES FAMÍLIES

Per tal d’informar a les famílies de l’evolució de l’alumne/a s’establiran, com a mínim, els següents contactes:

A educació Infantil:

L’equip directiu, la coordinadora d’educació infantil i un representant del servei de menjador convoquen una reunió el mes de juny amb tots els pares nous del proper curs.

A P3, o quan arribi un alumne nou, es farà una entrevista amb la família i el nen/a abans de començar l’escola.

Es convoca a tots els pares a una reunió amb el tutor/a durant el mes de setembre. Les reunions es poden fer per classes o per cursos.

Es donarà un informe escrit al finalitzar el primer trimestre.

Es convoca als pares a una entrevista durant el segon trimestre.

A final de curs es dóna un informe escrit en mà per poder comentar-lo.

A educació primària:

L’equip directiu i un representant del servei de menjador convoquen una reunió el mes de juny amb tots els pares nous del proper curs.

Quan arribi un alumne nou es farà una entrevista amb la família i el nen/a abans de començar l’escola.

Es convoca a tots els pares a una reunió amb el tutor/a durant el mes de setembre. Les reunions es poden fer per classes o per cursos.

Es donarà un informe escrit valorant diversos ítems de cada matèria i la qualificació obtinguda al finalitzar el primer trimestre.

Es convoca als pares a una entrevista durant el segon trimestre, i a finals de trimestre es dóna un informe on es valora l’actitud, el treball i els coneixements adquirits de cada matèria.

A final de curs cada tutor cita a les famílies per entregar-los un informe detallat i valorar-lo personalment.

Els mestres també es posaran en contacte amb les famílies sempre que es cregui convenient. Ho faran  quan els pares vinguin a l’escola, per telèfon o, preferentment, per escrit.  Els de cicle inicial tenen una llibreta com a agenda, els de cicle mitjà i superior tenen agenda escolar. Els pares també poden comunicar-se amb els mestres mitjançant l’agenda del seu fill/a.

La direcció del centre disposarà d’un horari per atendre a les famílies sempre que calgui.

8.CRITERIS PER A L’ELABORACIÓ DELS HORARIS I SUBSTITUCIONS DE PROFESSORAT

L’equip directiu s’encarregarà d’establir els horaris de cada mestre per tal de distribuir les hores dels especialistes i tenir en compte els càrrecs, reduccions de jornada, i altres prioritats. Després, cada tutor distribuirà les matèries segons li convingui, respectant el nombre de sessions que l’escola ha decidit atorgar a cada àrea en cada curs.

L’equip directiu, en la mesura que sigui possible, intentarà respectar les propostes que es facin en la memòria del curs anterior, si tenen el consens del cicle.

Els mestres de l’escola no disposen d’hores reservades per a substituir un company en cas d’absència, perquè totes les hores lectives fora del grup-classe les dediquem a reforços i atenció a la diversitat.

Quan s’ha de cobrir l’absència d’un company, el cap d’estudis determinarà que ho faci qui en aquella estona tingui dedicació al seu càrrec o bé algun mestre que tingui reforç.  En cas de que ningú es trobi tingui càrrec ni reforç, es desfaran els desdoblaments o l’especialista d’EE  cobrirà l’absència.  Com a última opció, s’ajuntaran grups-classe.

  1. ORGANITZACIÓ DE L’AULA

9.1. Els tutors trobaran la informació necessària sobre els alumnes i l’organització  de les aules  en:

  • La carpeta de curs (o de nivell)
  • La carpeta de grup-classe
  • Les carpetes expedients
  • Les actes d’avaluació
  • La carpeta de curs: n’hi ha només una, encara que el nivell estigui desdoblat, i es guarda en una de les aules del curs. En aquesta carpeta s’hi guarda:

. Unitats de programació i la seva seqüenciació si es creu necessari.

. Proves d’àrees. (optatiu)

. Full de treballs recomanats per a l’estiu.

. Models dels documents del curs per al llibre del nen i on estan guardats.

. Pautes acordades per cicles en l’ús del material i la presentació dels treballs.

. Acords per posar notes als treballs i controls de primària.

.Programacions de les àrees treballades, tant les que segueixen llibre de text com les altres, les trobareu en     una carpeta a part per a cada cicle.

Nota:  Aquesta carpeta es quedarà sempre en una de les classes on s’imparteix el nivell corresponent, i s’hi poden anar afegint tots aquells documents pedagògics que es cregui oportú.

  • La carpeta de grup-classe: aquesta carpeta estarà a la classe i conté:

PART I

. Full d’ Alerta! (és un full de color groc on els tutors anotaran aquelles observacions que cal destacar, tant siguin diagnòstics, problemes de salut, medicació, situacions familiars peculiars, tot allò que es cregui que és  important que conegui un nou tutor)

. Llista d’alumnes amb totes les dades necessàries, inclòs el número de targeta sanitària.

. Llistat d’alumnes NO autoritzats per a la publicació d’imatges.

. Llistat d’alumnes NO autoritzats a gaudir del préstec de biblioteca.

. Llistat d’alumnes NO autoritzats a les sortides pel municipi.

PART II  DOCUMENTS QUE ES RENOVEN CADA CURS:

. Graelles amb la informació dels alumnes amb NEE / Atenció a la diversitat

. Els Plans Individualitzats o adaptacions metodològiques vigents.

. Horari del grup classe.

. Horari del professor tutor.

. Llista d’alumnes que fan religió.

. Llista d’alumnes amb al·lèrgies.

. Llista de les extraescolars que fan els alumnes.

. Llista d’alumnes que van amb autocar, quina ruta i quina parada usen.

. Graelles dels resultats de les proves de velocitat lectora.

. Graelles dels resultats de les proves de comprensió lectora.

PART III      DOCUMENTS/INFORMACIONS QUE S’AFEGIRAN CADA CURS:

. Llista de llibres de text i material de cada curs.

. Llibres de lectura treballats a cada curs.

. Llistat de projectes treballats a cada curs, incloent-hi també el projecte  realitzat  com a eix transversal d’escola i el nom de la classe.

. Llistat de sortides i colònies realitzades cada curs.

. Full de registre d’assistència a les sortides i colònies que s’han fet.

. Full resum d’assistència dels alumnes per trimestres.

. Full resum de les entrevistes amb les famílies.

La carpeta ha d’anar passant amb el grup i a principis de curs cada tutor o equip de cicle en farà entrega al tutor següent,   comentant els aspectes que consideri necessaris.

Si un alumne repeteix curs cal passar a la carpeta corresponent tota la seva informació.

Igualment s’ha de fer quan hi ha barreja d’alumnes al finalitzar un cicle.

  • Les carpetes expedients estan a secretaria i s’hi guarden els fulls amb les dades familiars, la matrícula al centre, una còpia del tots els informes, còpia dels Plans Individualitzats, Informes mèdics o psicològics dictàmens ….
  • Les actes d’avaluació les custodia el cap d’estudis i recullen els aspectes més rellevants del que s’ha parlat a les           reunions d’avaluació i les propostes d’actuacions. A primària també hi ha les notes. Les qualificacions obtingudes al llarg de          tot un cicle queden recollides en un doble full que anomenem “llençol”.

9.2. El llibre del nen.

Cada curs es guardarà un treball de cada alumne/a per recopilar-los a final de primària i fer-ne “El Llibre del Nen”, que      s’enduran com a record. Es recullen en una carpeta que va passant de classe amb el grup. Els treballs que es guarden són:

P3- Empremta de la mà amb el seu nom escrit pel nen.

Foto de grup amb el nom de tots els nens escrits per la mestra.

P4- Un dibuix lliure.

Un dibuix d’ell mateix amb el seu nom escrit.

P5- Un text lliure amb el títol: “Ja sé llegir i escriure”

Foto disfressats i un escrit d’ells dient de què van disfressats.

1r- Text lliure

Foto d’un experiment amb l’explicació.

2n- Foto de colònies amb text explicant-les

Inventar-se un problema.

3r, 4t, 5è i 6è – un text, el que el tutor consideri

una foto de grup

9.3 Informacions que han d’estar exposades a les aules per tal que els mestres que hi vagin les tinguin a mà.

. llista d’assistència

. llista dels que es queden a menjador

. llistats dels usuaris de les tres rutes dels autobusos escolars

. l’horari del grup-classe

. l’horari dels alumnes que surten de l’aula per anar a reforços

. calendari on s’hi anoten els deures (primària)

. els càrrecs i qui els fa

. llistat dels que assisteixen a les activitats extraescolars del centre.

 

  1. ÚS DEL MATERIAL, PRESENTACIÓ DE TREBALLS I DEURES A PRIMÀRIA

CICLE INICIAL

  1. Ús de la carpeta:

Cada alumne ha de tenir una carpeta senzilla on hi posarà els deures, se l’emportarà a casa el divendres i la tornarà el dilluns amb els deures fets

  1. Normes de presentació dels treballs i/o fitxes:

Per tal de que els alumnes presentin les feines polides, els demanem:

. Procurar fer lletra entenedora.

. Escriure la data llarga a la part superior del full, sobretot el dia i el mes, per ex: Dilluns, 17 de setembre)

. Per escriure sempre han de fer servir llapis, i esborrar els errors amb goma.

. A l’hora de pintar, el mestre insistirà en que ho facin bé i aclarirà en cada ocasió quin material han de fer servir, tot i com a norma general acordem que es pinta amb colors de fusta, tot i que a vegades es pintarà amb plastidecors i en ocasions puntuals amb retoladors, els retoladors es faran servir per resseguir dibuixos.

(Document creat el maig de 2010)

CICLE MITJÀ I CICLE SUPERIOR

  1. Ús de carpetes i llibretes:

. La carpeta

C.M. una carpeta senzilla per emportar-se i tornar els deures.

C.S. una carpeta classificadora per els deures i guardar-hi altres fulls.

. Llibretes

A la primera pàgina de cada llibreta hi haurà escrit:

Nom de la matèria

Nom de l’alumne

Nivell

Curs

Per tal d’agilitzar la identificació de les llibretes, el nom de la matèria i el de l’alumne també figuraran a la tapa.

. Fundes

A criteri del mestre, les assignatures que no tenen llibreta, els alumnes tindran una funda de plàstic on hi guardaran els fulls corresponents. A la funda també hi ha d’haver el nom de la matèria i el de l’alumne.

  1. Normes de presentació dels treballs:

Per tal de que els alumnes presentin les feines polides, els demanem:

. Lletra clara i entenedora.

. Que sempre hi hagi el nom i la data a la part superior del treball, si va grapat, només cal en el primer full. Només en les àrees de llengües exigirem que escriguin la data llarga ( dia de la setmana, número, mes i any), en la resta de matèries poden escriure la data curta (ex: 12-05-11)

. Fer marge i respectar-lo.

. Utilitzar una pauta quan escriguin en fulls blancs. Els alumnes de sisè només ho han de fer aquells que els calgui.

. Títols en majúscula i subratllats.

. Copiar els enunciats dels exercicis, sempre que el mestre no digui que no cal.

. Escriure els enunciats en bolígraf blau i la resposta en llapis.

. Els textos s’escriuen en llapis a CM i en bolígraf a CS.

. Els alumnes fan les correccions en bolígraf verd i els mestres en vermell.

. No s’utilitzarà típex, si s’ha comès un error s’inclourà dins d’un parèntesi i es farà un línia per sobre, ex: ( ma dit ) m’ha dit.

(Document creat el 10.05.03 i revisat el maig de 2010)

DEURES I TREBALLS A CASA

Els alumnes de primària portaran tasques a casa per tal d’anar fomentant l’hàbit de treball. En general se seguiran els següents criteris:

CI:       Acabar feines que, tot i haver tingut temps per fer-ho a classe, no s’han acabat.,

Llegir

Petits treballs o fitxes per fer el cap de setmana.

CM:     Acabar feines que, tot i haver tingut temps per fer-ho a classe, no s’han acabat.,

Llegir

Estudiar pels controls

Treballs senzills o memorització de textos breus per al cap de setmana.

 

CS:     Acabar les feines que no s’hagin acabat a la classe

Fer deures, exercicis que sempre s’hauran explicat a classe

Llegir

Estudiar


 

  1. ACORDS SOBRE LA PUNTUACIÓ DE TREBALLS I EXÀMENS A PRIMÀRIA

CICLE INICIAL

El mestre escriurà un comentari lliure, que pot ser: Molt bé / Bé / Regular / No t’hi has esforçat prou / o qualsevol altre comentari que el mestre cregui adequat.

En l’àrea de castellà el comentari serà en castellà.

En els controls o feines d’anglès escriurem:       Excellent

Very good

Good

So-so

Poor

 

Els controls que fan els alumnes s’arxiven a la carpeta d’anelles de cada nen i formaran part de l’àlbum.

CICLE MITJÀ

Els treballs i els exàmens es valoraran amb:

Assoliment Execel·lent   /  Sobresaliente   /  Excellent o Well done   (de 9 a 10 punts)

Assoliment Notable             /      Notable                   /  Very good                          (de 7 a 9 punts)

Assoliment Satisfactori      /  Satisfactorio              /  Good                          (de 5 a 7 punts)

Fluix                     /        Flojo                /  Poor

Molt fluix            /      Muy flojo             /  Very poor                        ( menys de 5 punts)

Has de millorar / Debes mejorar /

Insuficient                / Insuficiente

Els exàmens o treballs suspesos i/o que el mestre creu que l’alumne pot fer-ho millor, es donarà una còpia en blanc de l’examen i l’examen corregit pel mestre i l’alumne tornarà a fer-lo a casa, amb l’ajuda dels llibres si cal. Aquesta tasca serà valorada pel mestre, sense que això impliqui un canvi en la nota del primer examen. La resta d’alumnes no portaran els exàmens a casa, els pares saben que si no el porten és que el nen-a ha fet un examen adequat a les expectatives. Si els pares volen veure els exàmens ho poden fer a l’escola, i els trobaran tots als àlbums de final de trimestre.

CICLE SUPERIOR

Es farà constar el resultat amb nota numèrica, sobre 10 punts, i un comentari optatiu.

Els exàmens es tornen als alumnes un cop corregits, però no se’ls poden endur a casa. A classe, per tal de fer útil l’examen com a eina d’aprenentatge, es corregeix en grup o de manera individual als que no han assolit els coneixements.

(document actualitzat el setembre 2018)

  1. REUTILITZACIÓ DE LLIBRES DE TEXT

L’escola té organitzat un sistema de reutilització de llibres de text per les famílies que així ho volen a partir de 3r de primària. El curs 2014-2015 hi estan acollits el 95% dels alumnes.

Hi ha una comissió de llibres de text formada per mestres i pares i mares de l’AMPA encarregada de supervisar la recollida, etiquetatge, recompte, supervisió i repartiment dels llibres. Els mestres tutors estan encarregats d’adjudicar els llibres als alumnes segons el número de l’etiqueta i han d’explicar als alumnes la normativa i controlar que facin un bon ús i que els deixin tots a l’escola a finals de curs.

Els llibres es compren des de l’escola cada 4 anys o més, això depèn de si en reunió de cicle s’ha decidit utilitzar els llibres un curs més esperant l’edició d’uns altres o bé per algun altre motiu. La tria de llibres la decideix el cicle. L’encarregada de fer la compra de llibres a les diferents editorials o distribuïdores és la secretària de l’escola. Tots els llibres han d’anar folrats i etiquetats.

Les famílies paguen cada curs un quota de reutilització, actualment de 45€ que suposa més o menys un 25% del cost total dels llibres, per tal de formar part del programa. A la gestió econòmica del centre hi ha una partida exclusiva de reutilització de llibres de text on queden reflectides totes les compres que es van fent i els ingressos per part de les famílies.

A finals de 2n de primària les famílies rebran per escrit la informació i normativa del programa de reutilització de llibres de text que es realitza des de l’escola i també un contracte on hauran de signar si decideixen o no formar-ne part. Si un alumne perd o malmet un llibre d’una manera considerable la família ha d’abonar el cost d’aquest llibre.

És un programa que es va començar a aplicar el curs 2008-2009 i que valorem molt positivament.

13.NORMES DE CONVIVÈNCIA I RÈGIM DISCIPLINARI

El claustre de l’escola va elaborar un Pla de Convivència basat en el Suport Conductual Positiu (aprovat en consell escolar el 12-12-2012) que és la base del nostre treball convivencial. El pla parteix dels principis i les expectatives que es recullen en la Taula 1.

Sempre procurarem incidir amb suport positiu en el comportament i l’actitud dels nostres alumnes.

Treballarem a nivell de tota l’escola les diferents expectatives acordades i en els diferents àmbits de manera regular.

De totes maneres, per afrontar faltes de conducta puntuals dels alumnes, l’escola es regirà per un règim disciplinari acordat per la comissió de convivència del centre, que preveu les sancions aplicables a cada tipologia de conducta contrària per a la bona convivència.  Veieu taula 2.

Taula 1: Esquema del Pla de Suport Conductual Positiu de l’escola Montserrat

Principis Expectatives Priorització d’Expectatives Expectatives Conductes Problemàtiques
1. Fomentar una educació basada en la solidaritat, la tolerància i el respecte pels altres, a sí mateix i per l’entorn. 1.    Tractar bé els altres i l’entorn.

 

1.    Respectar el material i les instal·lacions.

 

2.    Esforçar-me per fer (bé) la feina i aprendre.

 

3.    Estar content del que faig a l’escola.

 

4.    Tractar bé els altres per una bona convivència.

 

5.    Escoltar i fer cas als adults.

1.    Tractar bé als altres.

 

1.    Agressions físiques i verbals.

 

2. Estimular l’hàbit del treball, l’esforç i la constància. 2.    Esforçar-se pel treball ben fet.

 

2.    Fer les feines encomanades, amb constància i esforçant-se per millorar. 2.    Manca d’esforç i d’interès per fer la feina.
3. Potenciar l’adequada vinculació entre el pensament, les emocions i les accions per afavorir els aprenentatges i conduir els alumnes a la maduresa i satisfacció personal. 3.    Gaudir dels progressos competencials i emocionals.

 

3.    Mantenir una bona convivència respectant les normes establert establertes.

 

3.    Actituds provocadores i desafiants.

 

4. Fomentar la bona convivència i la participació democràtica de tots els membres de la comunitat educativa. 4.    Respectar la diversitat d’opinions.

 

4.    Controlar els propis impulsos i ser pacients.

 

4.    Actituds egocèntriques i manca de paciència.

 

5. Facilitar les condicions per tal que els alumnes puguin assolir les competències bàsiques, tenint en compte la diversitat de tots ells. 5.    Afavorir l’avenç de tots els alumnes en l’assoliment de les competències bàsiques, tenint en compte les seves individualitats. 5.    Escoltar i fer cas als adults.

 

5.    Interrompre la dinàmica de l’aula només per cridar l’atenció.

 

6. Aplicar estratègies que tinguin com a objectiu la motivació i la participació dels alumnes en el procés d’aprenentatge. 6.    Engrescar els alumnes en els aprenentatges i fomentar la seva participació.

 

6.    Respectar el material i l’entorn.

 

6.    Rebuig d’alguns companys.

 

 

Taula 2- Actuacions segons el Règim disciplinari de l’escola Montserrat

Descripció i categorització de les conductes del centre i el tipus de tractament que han de rebre

CONDUCTES Conductes menors

que ha de gestionar el mestre.

Conductes greus

que ha de gestionar la comissió de convivència.

Tipus de tractament

que se li donarà (què es farà quan es doni la conducta).

 

1.    Agressions físiques i verbals. Actes d’incorrecció amb membres de la comunitat educativa: portar la contrària al professorat, qüestionar les normes, contestar malament, insultar els companys, picabaralles entre companys. Referent a conductes puntuals dels alumnes.

Actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats del centre: similar a l’anterior però referent a sortides de centre i quan l’actitud de l’alumne interromp directament la classe.

Greus: – Actes d’indisciplina, injúries/ofenses contra membres de la comunitat educativa: insults de l’alumne al professorat, picabaralles de més durada o fetes amb intenció (quan ja hi ha ràbia i contacte puntual).

Molt greus: – Actes greus d’indisciplina, injúries, ofenses, contra membres de la comunitat educativa.

Agressió física o amenaces contra membres de la comunitat educativa.

Menors:

Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Greus: –Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Amonestació escrita al full d’incidències. Cada tres anotacions al full d’incidències es consideraria un a falta.

Molt greus:

Amonestació verbal i informar als pares.

No participar en activitats fora del centre o complementàries o lúdiques.

Canvi de grup

2.    Manca d’esforç i d’interès per fer la feina. x

 

Amonestació verbal i informar als pares.

 Privació del temps d’esbarjo

3.    Actituds provocadores i desafiants. Actes d’incorrecció amb membres de la comunitat educativa: portar la contrària al professorat, qüestionar les normes, contestar malament, insultar, picabaralles entre companys. Referent a conductes puntuals dels alumnes. Actes d’indisciplina, injúries/ ofenses contra membres de la comunitat educativa: insults de l’alumne al professorat, picabaralles de més durada o fetes amb intenció (quan ja hi ha ràbia i contacte puntual). Menors: – Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Greus: – Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Amonestació escrita al full d’incidències. Cada tres anotacions al full d’incidències es consideraria un a falta.

4.    Actituds egocèntriques i manca de paciència.        x Reflexió verbal i/o escrita amb l’alumne.
5.    Interrompre la dinàmica de l’aula només per cridar l’atenció.  

x

 

Reflexió individual i/o amb el grup.
6.    Rebuig d’alguns companys.         x Si és reiterat Reflexió individual i col·lectiva.

Buscar estratègies per canviar la dinàmica del grup si cal, o bé fer propòsits de millora.

7.    No fer cas de les advertències dels adults.

 

Actes d’incorrecció amb membres de la comunitat educativa: portar la contrària al professorat, qüestionar les normes, contestar malament,

 

 

 

(Si comporta greus conseqüències) Mestre: Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Comissió de convivència:

Amonestació verbal i informar als pares.

Privació del temps d’esbarjo i reflexió escrita.

Amonestació escrita al full d’incidències. Cada tres anotacions al full d’incidències es consideraria un a falta.

8.    No respectar el material i/o l’entorn. Deteriorament, lleu, intencionat de les dependències del centre, del seu material o de la comunitat educativa. Deteriorament, greu, intencionat de les dependències del centre, del seu material o de la comunitat educativa. Lleu: – Amonestació verbal i informar als pares.

Greu: – Reparar el que s’hagi espatllat, si és possible, netejar el que s’ha embrutat, si és el cas,… Tasques educadores en hores que no afecti els aprenentatges, quan es tracti d’un dany que no sigui fàcil de reparar o bé que no ho pugui fer l’alumne, (màxim 2 setmanes) i/o reparació econòmica dels danys.

9.    Ús d’un vocabulari inadequat.  

x

 

Amonestació i reflexió. I es recomana treballar el vocabulari amb alguna activitat diferent i poc acadèmica.
10.  Moure’s per l’escola inadequadament.         x Amonestació, reflexió i treball de l’hàbit.

 

  1. PROTOCOL D’ ACTUACIONS EN CAS D’ACCIDENTS DELS ALUMNES

En cas de :

  • Una indisposició lleu o passatgera mareig, vòmits, mal d cap, i/ o febre.
    • S’avisa a la família per a què vinguin a buscar l’alumne.
    • Si no pot venir ningú, l’alumne romandrà al Centre.
  • Petites lesions: contusions, esquinços, traumatismes lleus,…
  • Es procedeix a curar l’alumne.
  • Si es considera oportú s’avisa a la família per informar del fet. (com lesions que afectin al cap o a la cara,…o en situacions que hagin afectat molt el nen/-a)
  • Lesions greus: traumatisme cranial, luxacions, hemorràgies fortes, problemes cardiorespiratoris, lipotímies, atacs d’epilèpsia, atacs forts d’angoixa, crisi asmàtica, crisi al·lèrgica o davant qualsevol situació que requereixi actuació immediata.
  • No moure el nen/-a.
  • Actuar segons el protocol d’assistència als accidentats.
  • Avisar al despatx de trucar al 112 per demanar un metge o una ambulància.
  • Trucar la família i comunicar-li el fet. En el cas d’haver de portar l’alumne a l’hospital, si no poguessin venir       a acompanyar-lo hi anirà un membre de l’escola i es trobarà amb la família al Centre hospitalari.
  • Mai cap membre de l’escola agafarà el cotxe particular per acompanyar un alumne.
  • S’informarà al tutor i a la direcció.
  • S’anotarà al full de registre d’accidents.
  • El tutor i/o la direcció de l’escola farà el seguiment del cas, mantenint el contacte amb la família.
  1. ACTIVITATS EXTRAESCOLARS AL CENTRE

Les aules i les instal·lacions de l’escola estan a disposició per fer-hi activitats extraescolars  sempre que es parli primer amb la direcció del centre per tal d’evitar problemes d’organització.

L’AMPA és l’encarregada d’organitzar i gestionar les activitats extraescolars, tot i que les activitats esportives (futbol, Karate…) les organitza La Guardiolenca, entitat municipal.

Les activitats es realitzen de 2/4 de 5 a 2/4 de 6 al recinte escolar o a les instal·lacions esportives municipals properes al centre. Només l’activitat d’acollida es fa al matí, de 8 a 9.

Els monitors són contractats per l’entitat organitzadora.

La direcció de l’escola manté contacte amb un responsable de cada entitat. Són ells els encarregats de comunicar-nos les activitats que es realitzen, on i quins alumnes hi assisteixen. És important que els tutors tinguin la informació actualitzada de quin alumnes es queden a l’escola a fer activitats extraescolars per dur un bon control de quins marxen amb autocar o els han de venir a recollir.

Les activitats que s’ofereixen poden variar cada curs, depenent de la disponibilitat de monitors i demanda de les famílies.

  1. SORTIDES I COLÒNIES

L’escola creu que complementar els aprenentatges curriculars amb les sortides pedagògiques és molt beneficiós per els nostres alumnes, i per tant, en programem per a tots els cursos.

També organitzem colònies cada any perquè les valorem molt positivament per als nens i nenes. Som conscients de que en  alguns casos anar de colònies suposa un trasbals personal per als mestres, però, malgrat tot, el claustre recolza la decisió de fer colònies cada curs. Considerem que proporcionen l’oportunitat per observar com els alumnes desenvolupen les seves habilitats en un altre entorn i realitzant unes activitats diferents a les que es fan a l’escola. També ajuden als nens a adquirir més autonomia, a organitzar-se i a relacionar-se amb els companys i els mestres en una situació diferent. En les estades no desaprofitem mai l’oportunitat d’adquirir nous coneixements relacionats amb el medi natural i social i amb els tallers que es      realitzen.

Els alumnes de P3 no van de colònies perquè considerem que són massa petits per poder-ne gaudir. Els de sisè tampoc hi van perquè fan un viatge per celebrar el final d’etapa educativa.

L’escola té establertes unes directrius base per programar les colònies i les sortides de cada curs, però ens reservem el dret de modificar-les si hi ha motius per fer-ho. Són les següents:

 

Cursos que comencen amb any parell

 

Cursos que comencen amb any imparell
EDUCACIÓ INFANTIL

 

Descoberta de l’entorn:   (dijous llarder)

P3-  El parc del poble

P4- La font de la teula

P5- el Graell

Manresa:

P3- Hospital o Carrefour

P4- Comissaria dels Mossos d’Esquadra

P5-

Comarca: Comarca:
Barcelona:

P3- Aquari

P4- Cosmocaixa o Granja (depenent de si es va de colònies a la platja)

P5- El Zoo de Barcelona

Colònies (P4 i P5)

Platja:

Artur Martorell (Calafell) o una altra destinació de platja

 

Colònies (P4 i P5)

Plana o muntanya

Can Bajona (Solsona) o una altra destinació d’interior

També es realitzaran sortides per assistir a les representacions teatrals o altres espectacles a Manresa o comarca, procurant que quedin repartides al llarg del curs.
CICLE INICIAL 
Descoberta de l’entorn:

Indret del poble ( nom de l’aula)

La Urpina (Dijous llarder): zona del costat de la riera de Guardiola

 

Descoberta de l’entorn:

Indret del poble ( nom de l’aula)

Corriol fins a l’església (dijous llarder)

Manresa:

Visita al Mercat Puigmercadal 1r ( un dia de teatre)

Visita a la biblioteca El Casino 2n  ( un dia de teatre).

Manresa:

Visita al Mercat Puigmercadal 1r ( un dia de teatre)

Visita a la biblioteca El Casino 2n  ( un dia de teatre).

 

Comarca:

El poble vell de Súria

 

Comarca:

Centre d’Apropament a la Natura Navàs (animals)

 

Barcelona o ciutats fora de la comarca: visita museu

Visita al museu de la xocolata de Sant Sadurní d’Anoia.

Sortides a concretar segons els projectes a treballar.

 

Barcelona o ciutats fora de la comarca: visita museu

La fageda d’en Jordà.

Sortides a concretar segons els projectes a treballar.

Colònies:

Platja

Casa La Marinada de Cambrils.

O una altra casa de la costa

Colònies:

Plana o muntanya

El Molí de la Riera de Sant Pere de Torelló

O un altre indret de l’interior

També es realitzaran sortides per assistir a les representacions teatrals o altres espectacles a Manresa o comarca, procurant que quedin repartides al llarg del curs.
CICLE MITJÀ
Descoberta de l’entorn:

Bosc de Cal Miralda (joc de pistes dijous llarder)

Caminada a El Calvet (piscina)

Bosc Mediterrani de l’entorn de Sant Salvador

3r  Nucli antic de Sant Salvador de Guardiola

4t La Urpina (La Verema)

Descoberta de l’entorn:

Raval del Parrot  (joc de pistes dijous llarder)

Caminada a el Calvet (piscina)

Bosc Mediterrani de l’entorn de Sant Salvador

3r  Nucli antic de Sant Salvador de Guardiola

4t La Urpina (La verema)

Manresa:

Atletisme al Congost

4t- Can Font

 

Manresa:

4t Can Font

Comarca:

– Montserrat

– 4t Sortida a Sallent (Projecte telemàtic Un passeig pel Bages)

 

Comarca:

– Sant Benet de Bages (Ruta medieval i tallers)

– 4t Sortida a Sallent (Projecte telemàtic Un passeig pel Bages)

 

Barcelona:

– A concretar

 

 

Barcelona:

Cosmocaixa

Colònies:

Platja:

Mas Gorgoll (Palamós) o alguna altra població costanera

Colònies:

Plana o muntanya:

Mas Banyeres (Centelles, Osona) o un altre indret de l’interior

 

També es realitzaran sortides per assistir a les representacions teatrals o altres espectacles a Manresa o comarca, procurant que quedin repartides al llarg del curs.

 

CICLE SUPERIOR

 

Descoberta de l’entorn:

5è- Salelles

6è- Geocating (ruta pel municipi)

 

Descoberta de l’entorn:

5è- Salelles

6è- Geocating (ruta pel municipi)

 

Manresa:

Visita Medieval al casc antic, el carrer del Balç

 

Manresa:

Ruta modernista per Manresa

Comarca:

Recorregut pel Parc de la Sèquia

 

 

Comarca:

Visita a la Colònia Vidal

Barcelona:

A concretar

 

Barcelona:

A concretar

Colònies:

5è- Camp d’Aprenentatge o s’afegirà a les colònies de CM

6è- Viatge de 4 o 5 dies al destí que es decideixi

 

 

 

Colònies:

5è- Camp d’Aprenentatge o s’afegirà a les colònies de CM

6è- Viatge de 4 o 5 dies al destí que es decideixi

 

També es realitzaran sortides per assistir a les representacions teatrals o altres espectacles a Manresa o comarca, procurant que quedin repartides al llarg del curs.

 

Les sortides queden decidides a principi de curs i se’n informa als pares a la reunió de les classes del setembre. També     estan contemplades en la programació anual de centre que aprova el consell escolar. En el supòsit de que sorgeixi alguna sortida no prevista en el pla anual, s’aprovarà en consell escolar extraordinari abans de que es realitzi.

Al iniciar cada trimestre es dóna a les famílies un full on hi figuren les sortides programades per aquell trimestre, amb la data         i el preu. Ells escullen a quines sortides autoritzen que vagin els seus fills. També es recorden les sortides previstes en el

Full Informatiu que es dóna mensualment a les famílies.

Els equips de cicle amb el vistiplau de la direcció del centre, poden decidir que algun dels alumnes no assisteixi a les activitats de colònies i sortides, tant si és per l’aplicació del règim disciplinari com si es tracta d’un alumne amb algun trastorn o malaltia que li impedeixi la participació activa i autònoma en l’activitat.

Les sortides que es fan sense transport pel municipi i que són gratuïtes queden autoritzades mitjançant un full que signen els pares en el moment de la matrícula.

  1. SERVEI DE MENJADOR ESCOLAR

El servei de menjador escolar de l’Escola Montserrat està gestionat per l’AMPA, que contracte empreses que li proporcionen     el dinar i els monitors. Actualment són  Mengem Bages i  CAE.

Funcionament diari del menjador

Els alumnes dinen tots en un sol torn, a les 13:00, en taules organitzades per cursos al menjador de l’escola.

Durant el temps d’esbarjo els nens tenen possibilitat de fer joc lliure o activitats organitzades.

Normativa

1- Pagaments dels menús

  • Tots els cobraments es faran per domiciliació bancària.
  • En el cas de que l’alumne es quedi a dinar diàriament, com a norma general, el pagament es realitzarà entre el dia 1 i el 10 de cada mes, a l’avançada.
  • Als nens que usen el menjador de forma esporàdica se’ls ho cobrarà també de l’1 al 10 però del més següent al que n’han fet ús.
  • Si hi ha rebuts retornats, el nen no podrà usar el servei de menjador a partir del dia següent de que s’hagi comunicat a la família. I no podrà tornar a quedar-se a dinar fins que es regularitzi el deute i les despeses que el retorn hagi ocasionat.

2- Normes d’utilització del menjador

  • Cal rentar-se les mans abans d’asseure’s a taula.
  • Dins del menjador s’hauran de mantenir els hàbits i l’ordre propis del lloc.
  • Cal entrar al menjador amb tranquil·litat, sense córrer ni cridar.
  •  Cal seure correctament a taula.
  •  Cal parlar amb un to adequat de veu.
  •  Cal demanar les coses a la monitora amb educació i aixecant la mà.
  •  Cal demanar permís per aixecar-se de la taula.
  •  Cal ser pacient a l’hora e rebre els plats, l’aigua o el pa.
  • No es pot llençar menjar a terra ni als companys.
  • Cal provar tot el menjar i intentar acabar-se els plats (si no hi ha un motiu mèdic per escrit).
  • No es pot jugar a taula.
  • No es pot sortir al pati amb menjar, ni pa ni postres.

3- Normes relatives als espais exteriors.

  • Cal respectar les instal·lacions, estris i material el pati o dels tallers.
  • Les joguines i els materials són per a tots. Cal compartir-los amb els altres nens i nenes.
  • Els espais exterior es divideixen entre infantil i primària. Cal utilitzar el que pertoca.
  • No es pot pertorbar l’activitat de la resta de participants.
  • Cal tractar a tothom amb respecte.

4- Normes relatives a l’atenció individualitzada i caos especials.

  • En el cas que hi hagi un nen o nena amb al·lèrgia o problemes alimentaris, és necessari que les famílies ho comuniquin a l’escola mitjançant un informe mèdic.
  • En el cas que hi hagi un nen o nena que hagi de prendre algun medicament al migdia, cal que les famílies ho comuniquin a l’escola i presentin:
  • La recepta mèdica on hi consti el nom del medicament i la dosi
  • Una autorització de la família per tal que li donin les monitores
  • En el cas d’al·lèrgies i intoleràncies a alguns aliments es demanarà un menú especial sempre que s’acompanyi de la documentació mèdica pertinent.
  • En el cas d’alumnes que no puguin menjar porc o derivats per motius religiosos se’ls demanarà també un menú especial   que no en porti sempre que el menú previst inclogui aquest aliment.
  • En el cas de malaltia o accident s’informarà a la família, i si no se’ls localitza, la coordinadora de menjador acompanyarà l’alumne amb transport públic (taxi) al centre mèdic més proper.

5– Informes a les famílies.

Cada final de trimestre s’entregarà a la família un informe d’avaluació del/s seu/s fill/s on s’hi recollirà el nivell d’assoliment dels hàbits (d’higiene, alimentació, de la relació) i la participació i integració en la dinàmica global del menjador. En el cas de P3 aquest informe serà setmanal i s’entregarà els divendres. A partir del curs 17-18 els informes del segon trimestre són Autoavalució dels alumnes amb els comentaris pertinents dels mestres i tutors. Durant aquest trimestre totes les famílies es reuniran amb els tutors per parlar de l’evolució de cada alumne.