Projecte English

ENGLISH PROJECT

Vivim en un món globalitzat en el qual l’anglès s’ha convertit no només en un vehicle de comunicació, sinó també en una eina d’estudi i treball. És per això que al nostre centre apostem per les llengües estrangeres.
El nostre alumnat aprèn les estructures gramaticals i vocabulari propis de la llengua estrangera, però també la història, tradicions i costums propis dels països de parla anglesa.
La idea que els nens i nenes han de prendre part activa en el procés d’aprenentatge comporta donar-los l’oportunitat d’expressar-se en la llengua estrangera, d’anar agafant confiança en sí mateixos i d’enriquir la seva motivació vers l’aprenentatge de les llengües.
Amb aquest projecte es pretén millorar l’adquisició no només de la competència comunicativa sinó també lingüística que cal assumir en l’aprenentatge de l’anglès, creant situacions reals de la vida quotidiana que motivin als nens i nenes a comunicar-se, i introduint recursos que facilitin la creativitat i l’aprenentatge de la llengua estrangera.

COM ACONSEGUIR LA NOSTRA FITA:
El nostre projecte està enfocat a desenvolupar les Four foreign language skills: reading, listening, writing i speaking, així com a fomentar el gust i l’interès per a l’aprenentatge de noves llengües per poder-les aplicar en contextos reals. Al llarg de l’etapa educativa, des de P3 fins a 6è, pretenem guiar als alumnes en l’aprenentatge d’aquesta nova llengua, des de la comprensió fins a la producció.
La classe de llengua anglesa és un espai d’immersió que ofereix oportunitats d’ús real i de contacte amb la llengua d’aprenentatge.

OBJECTIUS GENERALS
Els objectius més destacables del nostre projecte són:
❏ Incrementar la pràctica oral i ajudar als nens i nenes a desenvolupar habilitats comunicatives, socials i interpersonals.
❏ Ampliar l’àmbit d’ús de la llengua estrangera integrant-la en les activitats de l’escola.
❏ Desenvolupar les destreses d’expressió oral i escrita, de forma individual i d’altres d’interactives.
❏ Gaudir de la llengua parlada com a mitjà de comunicació en un ambient positiu a través d’un ampli ventall d’activitats.
❏ Aplicar les Tecnologies de la Informació i Comunicació en l’aprenentatge de l’anglès.
❏ Fomentar una actitud d’interès, curiositat i respecte vers la llengua i la cultura dels països de llengua anglesa.

METODOLOGIA
Des de fa uns anys, i degut a la demanda social, la nostra escola va decidir avançar la introducció de l’anglès a les aules d’Educació Infantil.

L’objectiu principal de l’àrea de llengua anglesa per aquesta etapa és la familiarització dels alumnes amb el vocabulari i expressions bàsiques de la vida quotidiana.
Oferir una introducció a l’anglès els primers anys és molt important. Per això posar l’alumnat en contacte amb la llengua estrangera durant aquest període ens ajudarà a:

❖ Assolir una pronunciació i entonació adequada.
❖ Tenir una actitud positiva envers altres llengües i cultures.
❖ Adquirir la llengua d’una forma més natural i espontània.

A totes les etapes es fa com a mínim una sessió de mig grup a cada classe a l’aula d’anglès, utilitzant els recursos disponibles: pissarra digital, ordinadors, jocs i materials específics, etc.

Dins de l’aula també s’utilitzen diferents agrupacions dels alumnes. Així doncs, es duen a terme activitats d’aprenentatge cooperatiu en petits grups, grups mitjans, gran grup i també individual.

Disposem de dues aules d’anglès: Una a l’edifici d’infantil, que compartim amb l’àrea de música i on hi tenim una pissarra digital interactiva, i una altra a l’edifici de primària, equipada amb pissarra digital, ordinadors per als alumnes i una biblioteca de llibres i contes en anglès.

A classe, el professorat utilitza la llengua anglesa en les interaccions amb l’alumnat, vetllant sempre per establir un clima favorable en què l’alumnat se senti segur i estimulat per anar-la utilitzant progressivament. Es creen situacions d’ús de la llengua, preferentment les que desenvolupen la competència oral a les primeres etapes i s’introdueix la competència escrita de manera gradual.

Alguns exemples són: llegir o escoltar contes, cantar cançons o rimes, llegir textos o relats curts, mirar i escoltar vídeos, redactar textos amb diferents intencions comunicatives, fer recerca d’informació, realitzar exposicions orals, anar a veure i interpretar obres de teatre, reproduir tongue twisters per a millorar la pronunciació, en algunes ocasions racons d’aprenentatge, jocs interactius i manipulatius, projectes…

Les activitats que es duen a terme pretenen aportar un significat real i contextualitzat per als nens i nenes de manera que adquireixin la llengua a través de la manipulació de diferents materials que els permetin desenvolupar les four foreign language skills.

Les activitats són manipulatives, significatives i variades. De manera que es respectin les individualitats de cada alumne. El joc i el role-play està molt present en el dia a dia de les classes d’anglès i es fomenta la interacció oral entre alumnes i també entre mestre/a-alumne/a.

En totes les etapes es dona molta importància a les daily-routines per consolidar el vocabulari i gramàtica relacionades amb les rutines

A partir de CM i CS, es realitzen exposicions orals i projectes interdisciplinaris (CLIL), on els alumnes aprenen a través d’activitats d’investigació i coneixement del món que els envolta.

A cicle superior , seguint el nostre projecte GEP (Grup d’Experimentació al Pluringüisme), es realitzen classes d’Educació Física utilitzant l’anglès com a llengua vehicular perquè els alumnes s’habituïn a escoltar l’anglès en un context diferent al de l’aula i puguin millorar el seu nivell de comprensió i de vocabulari.
També es fan sessions de laboratori i/o medi on la llengua vehicular és l’anglès.

Tots els nivells van a veure una obra de teatre en llengua anglesa realitzada per una companyia de teatre especialitzada en obres en anglès per alumnes d’Infantil i Primària.

A primària fem servir llibres de text, però no s’utilitzen com a únic mitjà d’aprenentatge. Constitueixen una guia per estructurar els continguts que es complementa amb la resta d’activitats i materials més adequats per a cada curs i alumne.

La dinàmica de treball dividida per cicles és:

Educació Infantil
A P3 es realitza una sessió setmanal en grup reduït.
A P4 i P5, a més de la sessió setmanal amb mig grup, es realitzen tallers setmanals interaules, un dels quals és d’anglès. Les activitats d’aquests tallers canvien trimestralment. El taller d’anglès es fa a l’aire lliure i es basa en jocs de moviment. El fet de barrejar alumnes de P4 i de P5 facilita l’adquisició de nou vocabulari, i alhora es repassen els continguts treballats.
Pretenem que les sessions siguin el més engrescadores possible per als nostres alumnes. Com ja hem comentat, la metodologia utilitzada és primordialment oral i interactiva, i es basa en la introducció de vocabulari i estructures gramaticals a través de contes, danses, cançons, jocs i imatges.
No utilitzem llibre de text; els material que utilitzem els proporciona l’escola, no cal comprar cap mena de material per part dels alumnes.

Cicle Inicial
A CI es realitzen dues sessions setmanals d’anglès: una a l’aula ordinària amb grup sencer i una altra amb grup reduït a l’aula d’anglès.
En aquesta etapa l’input que reben els nens és oral i visual a través de contes, cançons, petites històries, pòsters, flashcards… Tots aquests recursos faciliten la comprensió als alumnes, els proporciona una idea contextualitzada del vocabulari.
Com ja hem comentat, les activitats estan enfocades a desenvolupar les four foreign language skills.
En aquesta etapa, però, es potencien més les habilitats de listening i speaking ja que encara no tenen consolidada la lectoescriptura en la seva llengua materna.
Els nens i nenes escolten diferents tipus d’àudio amb la finalitat d’identificar i entendre el vocabulari i estructures senzilles per després aplicar-ho i resoldre diferents activitats.
Pel que fa a l’speaking, es demana als alumnes que reprodueixin estructures gramaticals senzilles per parlar sobre ells mateixos i sobre el vocabulari que estiguin treballant. A través de diferents models i estructures poden realitzar petites presentacions orals.
Quant al reading, a través de la pràctica es fomenta la identificació i comprensió del vocabulari treballat i l’aplicació a diferents activitats.
Pel que fa al writing, es potencia que els alumnes comprenguin que la relació entre fonema i grafema és diferent en llengua anglesa que en la seva llengua materna. D’aquesta manera, no s’exigeix que escriguin correctament tot el vocabulari, sinó que prenguin consciència d’aquest fet i es fixin en la manera com s’escriu el vocabulari.

Cicle Mitjà
A CM, a 3r es realitzen dues sessions setmanals d’anglès: una a l’aula ordinària amb grup sencer i una altra amb grup reduït a l’aula d’anglès.
A CM, a 4t es realitzen tres sessions setmanals d’anglès: dues a l’aula ordinària amb grup sencer i una altra amb grup reduït a l’aula d’anglès.
En aquesta etapa, l’alumnat aprèn el vocabulari en conjunts lèxics propers als interessos propis de la seva edat sempre lligat a l’aprenentatge d’unes estructures que els faciliti i faci possible la comunicació.
Els nens i nenes desenvolupen destreses d’expressió oral individualment, en parelles o en grup.
Participen preguntant i responent preguntes, fan simulacions o petits diàleg i donem importància a la pronunciació, ritme i entonació i es realitzen activitats específiques per millorar-les.
La majoria de les produccions orals són guiades, utilitzant el vocabulari i les estructures pròpies que s’han treballat o s’estan estudiant. Alguns exemples de les activitats que es realitzen són: reproducció o role-play de les historietes del llibre, dramatitzacions de petits diàlegs i contes o narracions, rimes i cançons, jocs comunicatius, producció de textos orals curts a partir d’un model donat, fer preguntes i respostes (tipus enquestes curtes), presentacions orals…
Quant al reading, treballem amb textos adaptats al nivell i sobretot, als interessos de l’alumnat. Treballem el vocabulari i les estructures treballades a través de diferents activitats relacionades amb els textos que es presenten.
Pel que fa al writing, es demana que prenguin consciència de com s’escriuen les estructures gramaticals treballades a classe i potenciem la curiositat i el fet de que en llengua anglesa, la relació entre fonema i grafema és diferent. Es realitzen petites produccions escrites com descripcions, indicacions, receptes de cuina, emails curts responent preguntes simples…

Cicle Superior
A CS es realitzen tres sessions setmanals d’anglès: dues a l’aula ordinària amb grup sencer i una altra amb grup reduït a l’aula d’anglès.
Periòdicament es fan sessions de laboratori/medi fent servir la llengua anglesa com a llengua vehicular.
Seguint el projecte GEP, es realitzen sessions d’EF on la llengua vehicular és també l’anglès.
En aquesta etapa es continuen desenvolupant les destreses d’expressió oral amb un nivell de dificultat més alt que en l’etapa anterior. Encara que la majoria de les produccions orals són guiades amb la finalitat d’estudiar el vocabulari i estructures que s’ha introduït, també en surten d’altres més lliures i creatives i solen fer servir més l’anglès com llengua de comunicació de classe.
Concretament a 5è, els alumnes es preparen una petita obra de teatre en anglès que es representa a final de curs davant la resta de companys i les seves famílies. Aquest projecte ens permet de profunditzar en el llenguatge oral treballant aspectes com la pronunciació i l’entonació d’una manera més competencial i dinàmica.
A part de les activitats que ja saben fer de les etapes anteriors, altres que els motiven són els qüestionaris i les enquestes, information gap, diàlegs i role-plays, escenificacions de situacions quotidianes, i intercanvis d’opinions.
La pronunciació i l’entonació es tracta d’una manera més específica. S’inclouen rimes, embarbussaments, activitats de distinció de sons, identificació de la síl·laba tònica,..
També s’intenta motivar-los utilitzant material autèntic, com poden ser fragments de pel·lícules en versió original, cançons d’actualitat o cançons que formen part de la cultura angloparlant.
Pel que fa al reading i writing, es segueix amb la mateixa línia que a CM, adaptant i ampliant els continguts a CS. Creem conjuntament amb els alumnes unes bases d’orientació per a les diferents tipologies de text (correu electrònic, carta, recepta de cuina…) que els serveixen de guia a l’hora de fer l’expressió escrita.
Ens agrada “apropar l’anglès a l’escola” i quan tenim una oportunitat ho fem: Per exemple, convidant a jugadors del Bàsquet Girona o jugadores de l’UniGirona per tal de realitzar una roda de premsa en anglès.