Projecte Escacs

A la nostra escola treballem els escacs des de 3r fins a 6è d’Educació Primària. L’objectiu d’aquest projecte és aprofitar l’alt valor pedagògic que contenen els escacs. És un recurs que potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i pensament logicomatemàtic, les habilitats lingüístiques i els valors, contribuint en la formació de ciutadans amb un esperit crític i competents en la seva vida diària.

Alguns dels nombrosos avantatges que aporten els escacs als infants són:

– Milloren la concentració. Una de les causes més freqüents amb què es relaciona el fracàs escolar és la manca d’atenció i concentració dels estudiants, una capacitat que es pot fomentar fàcilment amb la pràctica dels escacs, ja que requereix per part del jugador un alt grau de concentració i observació per desenvolupar la partida adequadament.

– Excerciten la memòria. Tant es treballa la memòria a curt termini, per recordar els moviments que s’han realitzat durant la partida, com la de llarg termini, per no oblidar altres partides jugades i la multiplicitat d’alternatives a les que s’enfronta el/la jugador/a. Tot aquest entrenament ajuda a millorar la retenció de la informació.

– Desenvolupen el raonament logicomatemàtic. Està demostrat que el raonament i el procés d’anàlisi utilitzat en el joc dels escacs és molt similar al que s’utilitza en les matemàtiques i, per tant, la seva pràctica és beneficiosa per millorar les aptituds matemàtiques dels alumnes.

– Milloren dels resultats acadèmics. S’ha comprovat en nombrosos estudis que els alumnes que han practicat escacs en algun moment de la seva escolarització obtenen millors qualificacions que els alumnes que no l’han practicat. Això es deu al fet que els escacs aconsegueixen activar moltes parts del cervell i fan que l’alumne realitzi interconnexions entre els seus pensaments.
– Ajuden a aprendre a reflexionar, planificar i prevenir. A cada moviment el jugador ha de reflexionar sobre totes les jugades possibles i els atacs que pot rebre. Ha d’anticipar-se a les respostes del contrari i tenir previstes amb antelació les possibles línies de joc.

– Potencien la capacitat de resoldre problemes i la presa de decisions. A cada partida d’escacs els infants busquen les estratègies per aconseguir guanyar la partida, fent que el seu cervell estigui en constant funcionament. Això traslladat a la vida real, és una eina molt valuosa a l’hora de resoldre problemes. Quan un infant s’enfronta amb un problema, està acostumat a no dependre d’una única solució, analitzant totes les possibilitats i triant la més adequada.

– Ajuden a socialitzar-se. Compartir una partida de joc d’escacs estimula les relacions personals i el companyerisme.

– Incrementa l’autoestima i l’afany de superació. Cada partida és un nou repte per al jugador, que el motiva a entrenar la seva habilitat per jugar cada vegada millor. Així mateix, cada vegada que l’escaquista guanya una partida, augmenta la seva autoestima i valora la seva perícia en el joc. En el cas de perdre la partida també contribueix en el creixement personal de l’infant, potenciant l’autocrítica, el respecte a l’adversari, l’acceptació i el control de la frustració.