Programa d’innovació AraArt

Té com objectiu potenciar les arts per millorar les capacitats, les competències bàsiques de l’alumnat i contribuir a estructurar el seu pensament. El 4Cordes es va iniciar a Les Fonts el curs 2017-2018 i desde el curs 2020-2021 està tutelat pel programa d’innovació pedagògica araArt del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

En el  projecte 4Cordes els infants de 3r, 4t i 5è de primària aprenen a tocar el violí i el violoncel. Es realitza una sessió setmanal amb cada grup classe.
Durant aquesta sessió setmanal es combinen diferents activitats musicals i d’altres tipus per generar sinèrgies que contribueixen al canvi social i la cohesió. Les activitats es duen a terme amb l’especialista de música i dos professors de la Cooperativa Musicop, dins l’aula i en horari lectiu. L’AMPA de l’escola i l’Ajuntament d’Argentona donen el seu suport per tal de que el projecte sigui una realitat.

-Com l’educació artística afavoreix la connexió de tots els àmbits curriculars?

Tal com ens apropa el currículum, l’educació artística té una presència constant en l’entorn i en la vida dels alumnes i esdevé un espai de relació en el qual flueixen experiències, significats, emocions, idees i pensaments. L’educació artística afavoreix l’estructuració del pensament de l’alumnat en tant que analitza la realitat, ajuda a comprendre i respondre, a sentir i distingir, a pensar i construir.
L’àrea d’educació artística pretén desenvolupar en els infants la percepció i l’expressió estètica amb l’objectiu que adquireixin una formació que els permeti comprendre el món artístic i cultural, i de manera molt especial els del seu entorn més proper i participar-hi.
Els objectius i els continguts de l’educació artística pretenen que les nenes i els nens adquireixin la capacitat d’interpretar i representar el món: aprendre a percebre, però també a produir a partir del coneixement i de la comprensió de si mateix i del seu entorn i a entendre les imatges com una representació de la realitat.
L’educació musical per definició és una disciplina que abraça tots els àmbits del currículum (sobretot fent èmfasi al propi àmbit artístic, aprendre a aprendre i autonomia, iniciativa personal i emprenedoria) essent globalitzadora i socioeducativa. A més a més, la música és capaç de connectar els dos hemisferis del cervell i activar alhora diferents àrees d’aquest; generant un efecte positiu en les funcions cognitives.
El projecte 4Cordes fomenta la iniciativa, l’esperit crític, la creativitat i el gust per aprendre, sent l’alumnat el protagonista del seu aprenentatge. També desenvolupa les competències personals i socials al realitzar diferents activitats on es promou el treball a partir de l’orquestra. L’activitat que es desenvolupa és competencial formadora i formativa.

-Com el programa araArt és una oportunitat per incloure tots els alumnes i afavorir l’equitat?
El projecte propicia un clima de treball agradable, confortable, positiu, en el qual s’afavoreix que tothom senti que té el seu lloc, totes les idees i propostes siguin escoltades i benvingudes, on puguem aprendre entre tots i vincular el projecte 4cordes dins l’escola i el seu model metodològic i educatiu.
El projecte 4cordes pot llegir-se des de tres grans dimensions que ajuden a orientar la practica íntegrament. Pel que fa a la dimensió funcional, es consideren els beneficis de la pròpia experiència estètica pel plaer i l’aprentatge que genera. Pel que fa a l’apreciació simbòlica, 4cordes té connotacions socials i d’identitat. Finalment, l’esfera emocional inclou les vivències relacionades amb episodis historics, emotius i personals.

El projecte pot descriure segons el seu valor social i educatiu com un component dinàmic que inclou en la seva gènesi altres valors que cal considerar:
– Valor d’existència: l’eduació artística és un bé que beneficia aquells alumnes que participen directament al projecte i a aquells que encara no ho fan, donat que porta implícit la construcció d’un horitzó lligat a aquesta iniciativa.
– Valor d’educació i innovació: té en compte la contribució de l’art i de la cultura en el desenvolupament estratègic i cognitiu dels alumnes, i fomenta l’esperit crític i creatiu per reforçar el capital cultural.
– Valor de prestigi: participar al 4Cordes acredita i dona reputació als integrants del projecte, independentment del propi context escolar i del bagatge individual de cadascun dels membres que l’integren.
– Valor d’identitat i cohesió: 4Cordes consolida els vincles afectius i de pertinença dels seus membres i crea una major autoestima col·lectiva alhora que al seu torn fomenta la cohesió social.
D’altra banda, no només eś un projecte artístic sinó que basa la seva metodologia en el desenvolupament de les capacitats i habilitats socials, relacionals i comunicatives a partir de l’educació emocional i la comunicació no violenta entre els participants i l’equip de professorat.

-Com el programa araArt millora la convivència iel sentiment de comunitat?
Es tracta d’incorporar el projecte com a part de l’escola i oferir la possibilitat que hi hagi més relació entre els centres educatius d’un mateix municipi i els agents socials de l’entorn.
L’escola ha d’afavorir l’acció conjunta de l’educació de tot l’alumnat amb el recolzament de les seves famílies, dels diferents agents socials i/o entitats, tot fomentant i mantenint la comunicació en un marc de professionalitat.
El factor comú de la comunicació i participació presents en la vida de la nostra escola ha de ser el treball en equip, un repte sempre present que vertebra el clima de participació i de reflexió. L’equip humà ha de treballar cohesionat per poder transmetre a la comunitat els valors del respecte vers l’altre, del diàleg com a forma de relació i de l’entesa per a prendre decisions col·lectives.

OBJECTIUS 4Cordes
1. Oferir nous recursos per abordar les realitats de l’entorn de nens i joves per mitjà de la capacitació artística i l’empoderament personal.
2. Crear un espai de reflexió personal i foment de l’esperit crític per a contribuir positivament al creixement i cohesió del grup mitjançant accions de cooperació i intercanvi d’experiències.
3. Fer extensible el procés i el resultat final del projecte en el municipi on es desenvolupa, així com contribuir a la millora de la percepció i projecció pública de l’escola de primària.
4. Consolidar el projecte als municipis on es desenvolupa i ampliar la xarxa d’abast del projecte en altres punts geogràfics amb la finalitat de possibilitar de forma equitativa la participació de nenes i nens en un procés de creació musical comunitària que reforci l’autoconfiança i la identitat col·lectiva.