Cicle Superior està al CdA Les Valls d’Àneu d’Esterri

La sortida dels alumnes de Cicle Superior aquest curs 2017-2018 és de tres dies: dilluns, dimarts i dimecres 28, 29 i 30 de maig de 2018, al Camp d’Aprenentatge Valls d’Àneu, d’Esterri d’Àneu, al Pallars Sobirà, amb l’objectiu de conèixer un dels tresors naturals més preuats del nostre país.

Van arribar bé a Esterri d’Àneu!

L’intensiu programa d’activitats va ser el següent:

DILLUNS 28

• Taller de paisatge, orientació i descoberta del poble d’Esterri d’Àneu.
  • Estudi del riu de Son per tal de conèixer les característiques d’un riu de muntanya: llera, ribera, curs d’aigua, ecosistema aquàtic…
  • Visita a Casa Gassia, una casa agro-ramadera del segle XIX que ens permetrà descobrir, a través de la vida domèstica, els aspectes socioeconòmics, culturals i religiosos de l’època.

DIMARTS 29

• Sortida d’un dia sencer al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de sant Maurici: els alumnes viuran una experiència única endinsant-se al cor del Pirineu. Els Jeeps ens acostaran fins on es permès l’accés amb aquests vehicles autoritzats per poder realitzar a peu una ruta muntanyenca des de l’Estany de Sant Maurici fins a l’Estany de Ratera amb la seva magnífica cascada. Pel camí, aprofitarem per treballar la fauna i flora pirinenques, el relleu glacial, les tarteres…

DIMECRES 30

• Excursió a l’avetosa del Gerdar de Sorpe per tal d’identificar els elements que configuren aquest ecosistema: arbres i arbustos més comuns, clarianes dins el bosc…

Guaiteu quin entorn natural tan meravellós hem pogut visitar i gaudir!!!

Aquesta ha estat la nostra experiència:

Som els alumnes de Cicle Superior de l’escola Enric Farreny de Lleida. Hem estat tres dies al CdA de les Valls d’Àneu i us volem explicar les activitats que vam realitzar.

Només arribar vam fer l’activitat d’Orientació i Paisatge. Els instruments que vam utilitzar van ser: una brúixola, un mapa i un GPS. En petits grups guiàvem a la resta en cada tram d’itinerari. Cada cop que arribàvem al punt marcat, observàvem el paisatge i canviàvem de grupet-guia. A mig camí, l’Hèctor, el monitor, ens va plantejar un enigma que no us expliquem perquè l’haureu de resoldre quan hi aneu.

Havent dinat vam fer el taller de Rastres i Empremtes que va ser molt útil per l’excursió de l’endemà. Hi havia quatre racons de treball: identificació de banyes, d’empremtes, d’excrements i de pèls d’animal que observàvem amb lupes binoculars. Vam fer la tasca de relacionar cada element amb l’animal corresponent dos cops: la primera vegada per intuïció i la segona amb l’ajuda d’unes taules de claus dicotòmiques que ens ajudaven a trobar les respostes correctes. Per acabar, vam fer motlles de petjades d’animals amb fang que ens vam endur de record.

Després de berenar vam visitar Casa Gassia. Primer vam veure un vídeo on s’explicava com es vivia en altres temps i com ho feien els propietaris d’aquella casa. La casa té tres plantes. La primera planta era el rebost o magatzem on es guardaven els aliments. A la segona planta hi havia les habitacions i la cuina amb un gran foc a terra al voltant del qual passaven moltes hores. I la tercera planta era el cap de la casa i ara és una sala d’exposicions.

Al dia següent vam anar d’excursió al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Havent esmorzat vam pujar als jeeps que ens van pujar fins al parc. Només arribar ja vam veure vaques, cavalls i un grup de daines pasturant. Dividits en dos grups vam començar la nostra aventura. Caminant muntanya amunt vam identificar diferents tipus de rastres d’animals: excrements, caus, petjades… També vam aprendre a reconèixer el granit i la pissarra. En arribar a l’estany de Ratera vam dinar i vam jugar amb la neu. La baixada la vam fer pel camí de la cascada i vam tornar a Esterri d’Àneu amb els jeeps.

Després de berenar vam anar a fer la descoberta del poble d’Esterri. Vam anar al pont que hi ha sobre el riu Noguera Pallaresa i vam haver de comptar el nombre d’esgraons de dreta i esquerra. A la plaça de la Creu vam poder comparar, gracies a les fotografies antigues, quins elements es mantenien i que havia canviat. Vam aprendre què és una gelosia: un reixat calat de fusta que es posa a les finestres i que permet xafardejar el carrer des de dins de casa sense que ningú et vegi.

L’endemà i últim dia de la nostra estada, al matí, vam anar d’excursió a l’avetosa del Gerdar. Una avetosa és un bosc d’avets i vam aprendre, entre moltes altres coses, a mesurar a ull l’alçada d’un arbre sabent l’alçada d’un company o qualsevol persona. També vam aprendre que la molsa sempre es fa a la cara nord dels arbres i roques. Vam aprendre a reconèixer la llavor i el fruit i que les pinyes de l’avet sempre creixen cap a dalt mentre que les del pi creixen mirant cap a baix. És per això que les pinyes del pi cauen senceres mentre que les de l’avet es van trencant i cauen a trossets. Vam trobar el cau d’un talpó i vam aprendre a distingir-lo del cau d’un talp. A més, els talps tenen els ulls tancats des de que neixen perquè no els hi entri terra als ulls i així no patir infeccions. I finalment, ens van mostrar les trampes de pèl i les de fotos i vídeo. Les càmeres s’activen amb el moviment gràcies a un sensor i per això a vegades graven boletaires o excursionistes.

Ha estat una gran experiència i hem après moltíssimes coses. Moltes gràcies a la Neus, l’Hèctor, la Laura i la Maria!