SETMANA DE LA CIÈNCIA 2021

La Setmana de la ciència té l’objectiu fonamental de despertar i potenciar l’interès dels infants vers la ciència.

 EDUCACIÓ INFANTIL

 Aquesta setmana, tots els infants d’Educació Infantil, ens hem convertit en científics i científiques i hem realitzat aquests tres experiments:

  • Flor o estrella: col·locarem uns escuradents en forma de flor i hi deixarem caure gotes d’aigua… serem capaços de convertir-ho en una estrella?
  • La trompa d’elefant: amb aquest experiment descobrirem com introduint aire dins d’un líquid es pot convertir en escuma. Podrem crear una trompa d’elefant?
  • Sura o no sura: experimentarem, comprovarem i descobrirem quins objectes suren a l’aigua i quins no. Serem capaços d’endevinar-los abans de fer les comprovacions?

També cada nivell ha realitzat uns experiments diferents:

P3:hem barrejat llet amb colorant i sabó i hem observat les formes que es generaven.

P4: al gel li hem posat sal i colorant i hem observat el procés de descongelació.

P5: hem vist com podem fer que una pinya s’obri o es tanqui i com fer més resistent un paper per tal que aguanti més pes.

Durant aquesta setmana, a més, els infants s’han trobat a l’aula diverses provocacions relacionades amb la ciència, per tal que poguessin experimentar lliurement:

  • Llums de colors: cilindres amb una cara de color translúcid perquè passi la llum, construccions translúcides amb les quals  poden  experimentar  la transparència, la llum, el reflex, barreges de colors…, peces petites per compondre formes i dibuixos diversos…
  • Pesem: balances i diversos elements per pesar i comparar.
  • Imants: una safata plena de materials diversos per tal d’investigar jugant quins elements s’imanten i quins no.
  • Rampes: fustes, rampes i pilotes de diverses mides i materials per jugar i experimentar quina va més de pressa, més lenta…
  • Llibres i targetes del Naturàlium relacionats amb experiments i naturalesa.
  • Lupes amb insectes i altres animals dissecats per observar.
  • Coladors i sedassos: sorra i altres elements per colar.
  • Transvasaments: diversos recipients amb llegums o sorra per fer transvasaments.

A més algunes famílies de l’escola han vingut a les nostres aules i ens ha mostrat diversos experiments.

CICLE   INICIAL

Els  experiments que hem proposat ha estat els següents:

  • EFECTES ÒPTICS: una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament. Hem fet el disc de Newton i altres il·lusions òptiques que ens han permès comprovar que amb la vista podem percebre diferents coses d’una mateixa imatge.
  • MISSATGES SECRETS:  hem après a escriure amb tinta invisible feta  amb suc de llimona. Ens ha resultat sorprenent que amb l’escalfor haguem pogut descobrir el  missatge ocult .
  • MAGNETISME: la manera com els imants atrauen alguns objectes és molt curiosa i sembla màgica perquè la seva força traspassa el paper i el vidre, de forma, que podem extreure una moneda d’un got a través de les seves parets exteriors o bellugar un imant per sota d’un cartró i fer-lo anar seguint un circuit com si fos un cotxe. També hem comprovat que tenen dos pols i que quan s’enfronten imants del mateix pol es repel·leixen en canvi si són de pols oposats s’atrauen.
  • ELECTRICITAT ESTÀTICA: hem fet diferents jocs per comprovar que existeix l’electricitat estàtica. Hem pogut veure què passa quan  fregues un globus amb el cabell o  un jersei de llana  i l’acostes a trossets de confeti,  boletes de “porexpan” , llaunes buides  ….

També hem tingut la col·laboració d’algunes famílies que ens han portat propostes com fer una font amb una ampolla d’aigua, una canyeta i un globus, hem vist erosionar un volcà posant  bicarbonat  i vinagre,  també com  llisca  un disc quan  hi ha una capa d’aire entre la superfície i el disc i  per acabar,  hem llençat un coet propulsat  amb bicarbonat i vinagre. El nostre agraïment a totes aquestes famílies que  ens han  dedicat els seu temps i experiència.

Per finalitzar, divendres, els nens/es de 1r van fer un taller d’entomologia, vam aprendre coses sobre els insectes, sobre la seva alimentació, on viuen, característiques de cada espècie… vam poder observar en directe papallones, libèl·lules, escarabats…

CICLE   MITJÀ

L’alumnat de cicle mitjà s’ha apropat a la ciència a partir de diferents activitats: experiments, provocacions, reflexions…

Dilluns va ser el torn pels nens i nenes de quarts i dimecres, pels de tercer. No obstant, durant tota la setmana van fer d’investigadors/es i van buscar informació sobre diverses preguntes curioses que se’ls va proposar.

El dia de la ciència van dur a terme tres experiments al matí: l’aigua que puja, la descomposició del color negre i dues copes.

A la tarda, tercer va aprofitar la col·laboració d’una família i va proposar uns experiments que ens van enviar que tractaven sobre la refracció. Quart, tenint en compte que havien estat treballant el projecte de l’aigua, va seguir fent experiments relacionats amb la mateixa temàtica.

CICLE   SUPERIOR

A cicle superior hem realitzat diversos experiments on hem après moltes coses interessants:

  •  MASSA NO NEWTONIANA: l’experiment consistia en demostrar que la matèria pot estar en diferents estats alhora i que depenent de les forces externes actua d’una manera o altra.
  • OUS DE TOTA MENA: l’alumnat va realitzar tres experiments diferents amb ous per comprovar els canvis moleculars que es produeixen en diferents reaccions químiques.
  • HOLOGRAMES: van realitzar una activitat de creació d’imatges tridimensionals a partir de la fabricació d’un suport que permetia la refracció de la llum.
  • XERRADA MICROORGANISMES CINQUÈ: els nens i nenes de cinquè van rebre una xerrada sobre els microorganismes, malalties minoritàries i ADN per part de la Dra. Laura Castilla, científica del Departament de Genètica de la Universitat de Barcelona i, posteriorment, van fer una activitat manipulativa sobre microorganismes amb la finalitat de fer un cultiu de bacteris del nostre entorn.
  • XERRADA SOBRE MALALTIES GENÈTIQUES SISÈ: l’alumnat de sisè van assistir a una xerrada sobre malalties genètiques minoritàries i ADN, així com, una reflexió sobre l’evolució del paper de la dona científica per part de la Dra. Roser UrreiztiFrexedas, investigadora de CIBERER de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i, posteriorment, van fer un taller on van extreure l’ADN d’un plàtan.

Des de l’escola donem les gràcies a les doctores Laura i Roser per la seva implicació i participació amb els nostres infants durant el dia de la ciència.

Veure totes les fotografies