Setmana Cultural

En el context de la setmana cultural d’aquest curs 2022, en què s’han treballat múltiples aspectes de l’eix temàtic Cultures del món, els alumnes de l’escola  han tingut l’oportunitat de participar en diferents tallers que treballaven diferents aspectes interculturals i on les famílies van poder venir a l’escola i  gaudir d’una estona amb els/les seus/seves fills/es.

EDUCACIÓ INFANTIL:

TALLERS:

  • Cases del món: Per tal de donar a conèixer els diversos habitatges que es poden trobar arreu del món, s’han fet tres tallers tenint en compte les diferents característiques ambientals i materials que es troben en diferents zones del món:
            • Zones fredes: minimón d’hivern, experimentació amb glaçons i creació de neu.
            • Zones rurals: experimentació amb palla, branques i pedres
            • Zones occidentals: blocs de fusta i de suro.
  • Danses del món: El ball i la dansa és un llenguatge universal, encara que siguem de diferents cultures o parts del món podem gaudir-ne plegats. En els tallers hem ballat 3 estils de danses ben diferents:
          • AMÈRICA LLATINA: BACHATA
          • ÀFRICA: DANSA AFRICANA I PERCUSSIÓ
          • ÍNDIA: DANSA BHANGRA
  •  Menjars del món: Una de les activitats que hem dut a terme dins el projecte ha consistit en un taller de cuines del món… Així doncs, hem elaborat plats típics de:
          • Mèxic “GUACAMOLE”
          • Països Àrabs “HUMMUS”
          • Amèrica Central “PINTXOS TROPICALS” fruites (mango, pinya i papaia)

Els nens i les nenes han tastat tots aquests plats i s’han llepat els dits.

  • Jocs del món: en aquest taller hem conegut diferents jocs d’arreu del món: el Mikado del Japó, el Taouching ball de Filipines, The Clock d’Amèrica, el Baile de la escoba de Cuba, el Hula-hoop de Grècia, Traffic light de Rússia, …

  

CICLE INICIAL:

Hem dedicat un dia de la setmana  a cada continent. A partir d’un genially que ens ha ajudat a situar el continent que treballem, s’han mostrat imatges per conèixer aspectes relacionats amb els hàbitats, els animals, els paisatges,  els plats típics, les robes, els edificis i les construccions típiques, etc.  La primera franja del matí l’hem destinat als tallers. Tornant del pati, les tutores han explicat un conte típic del continent i han fet audicions de cançons tradicionals.

TALLERS:

  • Europa: Construïm edificis amb escuradents. S’exposen edificis i construccions conegudes de diferents països d’Europa i a partir de les imatges, recreen l’edifici amb escuradents, pals de pinxo i altres palets de fusta.

Conte: Sóc d’un poble

  • Àsia: Pintem mandales amb arròs tenyit. Tenyim arròs cru amb colorants alimentaris i omplim una mandala.

Conte: La bibliotecària de Basora

  • Amèrica: Aixequem un tòtem. Pintem caixes de diferents tipus fent dibuixos típics dels indis per protegir la nostra comunitat. Un cop decorades les caixes, aixequem un tòtem que protegirà el nostre edifici.

Conte: Dos plumas de águila

  • Oceania: Creem un boomerang. Plegant un paper sobre sí mateix i decorant amb petits detalls, aconseguim un boomerang que fem volar al pati.

Conte:  El bunyip

  • Àfrica: Fem un collaret massai. Un plat de paper, papers de seda, pasta i boletes d’enfilar és tot el que hem necessitat per fer-nos un collaret Massaï i vestir-nos amb les millors gales.

Conte:  La teva cançó

CICLE MITJÀ:

TALLERS:

  • Taller de cuina: es van dur a terme 5 plats a 4t i 3 plats a 3r que van permetre conèixer, cuinar i després tastar un plat típic de diferents llocs del món. “Lasary Voatabia” és una amanida típica de Madagascar, el “Pottuvoi” és un puré de patata i mantega típic de Lapònia, la “Fiesta en rojo” que és una amanida de fruits vermells que es prepara a la Patagònia, el “Suutei Tsai” que és un té característic de Mongòlia i per últim, el Meni-Meniyong de Mali, una espècie de galeta que es prepara amb mel i sèsam.
  • Jocs del món: s’ha fet una sessió d’educació física on l’objectiu principal era el desenvolupament de jocs de cultures del món diferents. Han viatjat arreu del món, per cinc continents. Han jugat, per exemple, a “Lançamento de pedras” (Illa Cap Verd – Àfrica), “ajatut” (Canadà – Amèrica), “makalot” (Israel – Àsia), “paper, scissors, rock tag” (Austràlia – Oceania), “queenie-I-O” (Irlanda – Europa), entre d’altres.
  • Danses del món: a la Sala Màgica ens vam transportar a diversos llocs del món, primer de tot, per conèixer l’origen de les danses vam anar a l’Àfrica; seguidament, vam viatjar a Cuba per ballar la salsa i veure també quins instruments es fan servir per tocar-la. Finalment, el nostre viatge musical acabaria als EEUU, amb un apropament al country!
  • Plàstica: es feia un taller relacionat amb l’activitat del matí sobre: menys murs i més ponts. Es realitzava la construcció en grup amb pals de fusta i plastilina d’un pont que havia de suportar cert pes.

CICLE SUPERIOR:

TALLERS:

  • Jocs del món: Durant tota la setmana i per donar a conèixer diferents formes de jugar, els alumnes de cicle superior han practicat diferents jocs multiculturals del món. Hem jugat a jocs típics de Pakistan, Amèrica, Palestina, Filipines…
  • Llengües del món: En aquest taller els nens i nenes de cicle superior han pogut escollir diferents activitats, relacionades amb les llengües del món. Podien provar d’escriure el seu nom en diferents alfabets (ciríl·lic, àrab, hindi, armeni, xinès….); escriure petites frases en diferents llengües que utilitzen alfabets diferents al nostre (georgià, ucraïnès, tifinagh, inuktituk, japonès…) ; identificar el logo de la “Cocacola” en diferents alfabets d’arreu del món, o provar d’escriure una carta en diferents llengües que trobem al continent europeu, com l’albanès, el croat, el suec, l’islandès, entre d’altres…
  • Menjars del món: En aquest taller hem realitzat tres menjars típics d’arreu del món: del continent americà hem elaborat Guacamole, d’Àfrica l’Hummus i d’Oceania un pastís anomenat Lamingtons.
  • Artístic: amb l’objectiu de fomentar l’expressivitat i la creativitat individual, al taller artístic els alumnes podien escollir realitzar dues creacions diferents: una màscara africana o un tauler d’aualé. Les dues opcions amb un enfocament de conscienciació pel reciclatge.
          • Màscares africanes: els alumnes havien de dissenyar, retallar, pintar i enganxar diferents trossos de cartró reciclat per donar forma a la seva màscara amb format 3D.
          • Aualé: l’aualé és un joc d’estratègia per a dues persones (connexió amb l’àmbit matemàtic), d’origen africà i estretament relacionat amb el procés de sembra i recollida de conreu.

 A més cada nivell també ha realitzat altres activitats relacionades amb el Projecte Global de Centre. 

En aquest enllaç trobareu totes les fotografies.