Setmana Cultural 2023: “Salvem el Planeta”

Tota l’escola hem viscut una setmana molt especial, a partir del nostre Projecte General de Centre d’aquest curs “Salvem el Planeta”, hem viscut tallers que ens han ajudat a tenir més consciència sobre la importància de tenir cura del nostre entorn. Tots els cicles hem tingut molta ajuda per part de les nostres famílies, pares, mares, àvies, àvies i fins i tot tiets i tietes, ens han acompanyat durant aquests dies i hem gaudit plegats de totes les activitats.

Ara segur que tots som més conscients i més sensibles sobre el futur del nostre planeta, està en les nostres mans, en els nostres actes, entre tots ho podem fer!!! “Salvem el Planeta”.

EDUCACIÓ INFANTIL:

Junk-art

 

Al taller “Junk-art” hem pintat una escultura creada amb els materials reciclats que ens han fet arribar les famílies. Els alumnes han gaudit d’aquesta escultura pintant a quatre costats.
Estimem la natura

 

  Al taller “cuidem la natura” hem plantejat diferents propostes per passar-ho bé  manipulant  elements de l’entorn natural, que ens han permès potenciar la nostra imaginació i creativitat: pintar pedres i fulles, fer mandales, crear menjadores d’ocells, manipular pasta de sal, fer pocions tot gaudint de les plantes aromàtiques. També hem creat hàbitats per animals d’arreu del planeta.  Jugar amb la natura és divertit.
L’aigua és vida!

 

  “L’aigua és vida” és un taller per conscienciar i fer reflexionar als infants de tenir cura de l’aigua. Hem fet les següents activitats:

1-  Els infants pesquen animals i els netegen de les deixalles.

2- Fer un experiment on l’aigua del mar està bruta d’oli i observen que per molt que l’intentes netejar, a l’aigua sempre hi ha restes d’oli. Hem explicat l’ús del claqui.

3-  Tots plegats mirem i reflexionem sobre imatges diverses i les classifiquem segons si són correctes o incorrectes per ajudar a cuidar l’aigua del nostre planeta.

Reutilitzem

 

  Amb material reciclat (ampolles, xapes, canyes, caixes de cartró, gots, paper d’alumini…) hem jugat a jocs diversos i els hem donat una segona utilitat.

CICLE INICIAL:

Consum responsable: fem bombes de llavors. Us imagineu poder fer unes bombes que, en comptes de destruir i fer mal, creessin vida? Doncs això és el que han fet els nens i les nenes de cicle inicial en aquest taller. Gràcies a Masanobu Fukuoka (1913-2008), japonès que va redescobrir les boles d’argila (anomenades Nendo Dango) utilitzades a l’antic Egipte, hem conegut què són i per a què serveixen. Així mateix, cada infant ha creat sis bombes amb llavors florals d’espècies autòctones, no invasores, que es poden llençar en qualsevol indret on desitgem crear vida vegetal: un bosc, un camp de no cultiu, una zona desforestada o cremada… I de pas, potenciar la pol·linització de les abelles! Una bona manera de salvar el planeta, no us sembla?
Animals en perill d’extinció Hem fet un joc sobre els animals d’extinció: primer els hem presentat, quins són els animals en perill d’extinció que es veuen i quines causes són les que provoquen això. Després hem reflexionat sobre quines accions podem fer i escriure-les en les targetes en blanc. Hem reflexionat sobre quines coses podem fer perquè aquests animals no desapareguin.
Reduïm el consum d’aigua: veiem com funciona una depuradora d’aigua.

Aquest taller ens ha permès reflexionar sobre la crisis d’aquest element tan important per nosaltres i per la natura. A partir de diferents vídeos hem arribat a la conclusió que hem d’estalviar aigua perquè és un recurs que s’esgota i també hem après que hi ha plantes depuradores que permeten poder abocar als rius les aigües residuals sense que representi un perill pel medi ambient.

Realitzem 2 activitats:

  1. Experiment per veure el cicle natural de l’aigua (evaporació, condensació i precipitació).
  2. Realització d’un filtre d’aigua amb diferents tipus de pedres. Fem passar aigua bruta diferents vegades per aquest filtre i comprovem que cada vegada es veu més transparent.
Reciclem i reutilitzem: fem una joguina Hem parlat sobre el reciclatge i de reutilitzar les deixalles. Amb aquest material abans de posar-lo al contenidor el podem tornar a fer servir, podem crear una joguina ben divertida.

En aquest taller els nens i nenes han pogut jugar amb un munt de jocs fets a partir de deixalles, i a més n’han creat una per portar a casa.

Reutilitzar la roba
Ens han fet un taller molt interessant als grups de 2n, sobre la procedència dels materials amb els que fan les nostres robes i ens han donat un munt d’idees per  donar una segona vida a aquelles peces que ja no utilitzem.

CICLE MITJÀ:

Reutilitzar

Al taller de reutilitzar hem creat joguines amb diferents residus que l’alumnat ha anat portant durant les darreres setmanes com per exemple: envasos de iogurt, ampolles de llet, briks de suc, caixes de sabates i/o aparells electrònics, safates de plàstic, entre d’altres.

Amb tot aquest material, els infants han creat joguines com mini futbolins, ampolles sensorials, coets, cotxes i molt més.

Han gaudit tot estimulant la seva creativitat i traça.

Totes les joguines creades seran donades als infants d’educació infantil perquè les gaudeixin a les seves estones de joc.

Reparar En aquest taller, tenint com a base el Kitsugi japonès, donem molt de valor a la història dels objectes/roba/llibres que ens envolten.

Així que hem muntat a l’aula diversos subgrups on: hem cosit roba, peluixos, coixins esparracats; hem folrat els llibres que tenim a les aules en males condicions; hem arreglat capses de joguines o jocs de la ludoteca.

Hem volgut reparar objectes d’altres cursos també.

Reduir

El taller ha consistit en fer una compra el més sostenible possible. En primer lloc vam preparar amb antelació unes receptes saludables (una amanida i unes broquetes de fruites).

Durant el taller hem anat a comprar els ingredients que necessitàvem per elaborar les receptes tot fixant-nos en:

  • reduir al màxim els residus que pugui generar aquesta compra (evitar bosses d’un sol us, millor productes a granel, evitar embalatges de plàstics, …).
  • mirar la procedència dels productes (millor productes de proximitat).
  • fixar-nos en els preus per tal d’estalviar també.

Divendres vam elaborar les receptes i les vam compartir entre tot l’alumnat de CM.

Reciclar A partir dels diaris ja llegits, els hem reutilitzat per a fer un paper nou. Amb aigua, diaris a trossets, cola i una bona batuda, hem aconseguit una pasta que ens ha ajudat a fer-ho. El motlle totalment casolà l’hem fet amb una perxa de fill ferro i una mitja trencada.

CICLE SUPERIOR: 

Escaperoom virtual canvi climàtic Els nens i nenes de Cicle Superior hem gaudit  d’un taller tecnològic; hem fet un escaperoom virtual sobre el canvi climàtic I hem conegut la pàgina web de la NASA adreçada als nens i nenes.
Trash Art Hem aprofitat material de rebuig, com ampolles de plàstic, cartrons, envasos de llet i iogurt, fundes de mòbil i, fins i tot, pilotes de pàdel, per crear escultures amb molta imaginació. Hem dissenyat i construït vaixells, avions, pistes de futbol i de bàsquet, robots… Ha estat una experiència molt creativa i divertida!
Gimcana Hem organitzat 8 proves en relació a diferents temàtiques medio ambientals: fer planter, reciclar, descobrir alguns animals en perill d’extinció, resoldre endevinalles de la natura, construir una frase, respondre preguntes ecològiques, identificar olors naturals i jocs d’equilibri amb elements de la natura.
Conte Off A partir d’un conte d’il·lustracions que no tenia text, hem hagut d’expressar amb paraules que sentíem amb la imatge.

Després, hem buscat informació sobre les centrals nuclears i hem fet una posterior reflexió.

Per últim, en grups hem escrit un tros de text d’una de les imatges del conte. Finalment, ho hem unit i hem creat el conte entre tots els nens i nenes de cinquè i sisè.

 

VEURE TOTES LES FOTOGRAFIES