A educació infantil treballem l’educació emocional

Saber expressar i gestionar com ens sentim, què ens ha pogut provocar aquest sentiment, entendre que totes les emocions són necessàries, acceptar-nos a nosaltres mateixos/mateixes, són conceptes clau que desenvolupem i treballem transversalment a les aules.

A continuació us mostrem algunes de les activitats que realitzem a les aules d’infantil  per treballar l’educació emocional. Potenciem activitats que ajudin als nostres alumnes/as a desenvolupar la seva intel•ligència emocional, on els infants puguin ser autors del seu creixement personal. El clima emocional el cuidem molt a l’aula.

“Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut.” Aristòtil

Primerament hem d’aprendre a posar nom a les nostres emocions i reconéixer la dels nostres companys/es.

Per què? Doncs perquè conèixer les emocions que sents et fa tolerar més els altres i a estimar-te tu mateix. Queda clar que quan tenim benestar personal i ens sentim ben acollits per la mestra i els companys/es estem oberts a aprendre.
És important que aprenguin a tenir consciència de les seves emocions i la dels altres, que les sàpiguen controlar i expressar de forma adequada així com també desenvolupar certes habilitats socials.

Al llarg de l’educació infantil realitzem diverses activitats:

  • Explicant contes.

A P3 expliquem el conte de “El monstre de colors” que treballa les emocions tot relacionant-les amb els colors:

  • el groc representa l’alegria,
  • el blau la tristesa,
  • el negre la por,
  • el verd la calma,
  • el rosa l’amor i
  • el vermell la ràbia.

A P4 hem explicat el conte: “Així és el meu cor” que treballa les diferents emocions:

A P5 hem explicat els següents contes a la biblioteca:

  • “No estic de mal humor”: parla de la importància d’expressar les emocions.
  • “El buit”: parla de la resiliència
  • “Les meves petites pors”: hem parlat dels malsons i les pors (fantasmes, bruixes, monstres i vampirs)
  • Visualitzem diferents vídeos i escoltem cançons que ens produeixen una determinada emoció: calma, alegria, por… Les activitats ens serveixen, sobretot, per tal que verbalitzin els seus estats d’ànim. Parlem del per què del canvi d’humor, com ho podríem solucionar en el cas que estiguin enfadats o tristos… El treball de les emocions i els sentiments és fonamental per tal que les puguin entendre i gestionar.
  • Parlem entre tots quan ens sentim tristos, què ens passa (tenim ganes de plorar, estar sols), o quan ens sentim alegres, què tenim ganes de fer (riure, ballar, cantar, jugar, córrer…), quan sentim amor cap algú altre (tenim ganes d’abraçar-lo, fer-li petons, dir-li coses boniques…)…
  • Juguem a fer mímica (la mestra diu una emoció a cau d’orella a algun infant i aquest l’ha de representar, la resta d’infant han d’endevinar de quina emoció es tracta)
  • L’emocionòmetre, posem una pinça amb el nostre nom al monstre de colors que ens representa en aquell moment i expliquem el perquè (poso la pinça al monstre negre perquè tinc por a la foscor, o poso la pinça al monstre rosa perquè estimo a aquest company…).

  • Diem una contrasenya a cau d’orella de la mestra que correspongui a una emoció del monstre de colors i li dic el color corresponent (ex: groc com l’alegria, verd com la calma o la tranquil·litat…
  • Ens escrivim missatges bonics
  • Fem les notícies fresques: durant el dia, busquem algun moment per tal que els infants que vulguin i ho necessitin puguin explicar una notícia que vulguin compartir amb els companys, ja pot ser trista (he perdut una joguina que m’agradava…) o bona (els meus avis aquest cap de setmana em portaran a la fira…
  • Ens fem massatges, potenciant bones relacions entre iguals.

  • En les sessions de llengua anglesa també treballem les emocions a partir de cançons divertides com aquestes:

 

 

Veure totes les fotografies