Igualtat de gènere

Des de l’escola Creixà dies com el passat 8 de març no passen desapercebuts. I és precisament en aquestes dates de confinament a casa en què els nostres alumnes poden comprovar que el fet de ser home o dona no ens ha de condicionar al tipus de feina que tindrem, les nostres tasques a casa, la nostra dedicació a la família, etc. Una de les activitats que es van realitzar des de l’aula de 3r per reflexionar sobre la igualtat de gènere va ser a partir de dos símbols (el masculí i el femení) i unes targes amb diferents accions, entre d’altres:

Els/les… no ploren –  Els/les… són més detallistes – Els/les… són més sensibles – Els/les… són més forts.

La dinàmica consistia en dividir la classe en dos grups, cadascun amb el mateix llistat de frases. Entre tots els membres s’haurien de posar d’acord en ubicar cada frase en funció de si creien que l’acció la feien més sovint les dones o bé els homes. Ràpidament es van adonar que no es podien posar d’acord. Mentre un grup pensava que els homes eren més forts, altres destacaven que algunes companyes feien arts marcials i podien ser més fortes. Mentre un grup creia que les dones solien plorar més, l’altre grup argumentava que també hi ha companys més sensibles, o que ploren més.

Passats uns minuts, dues companyes van proposar que hi havia algunes coses que no les haurien de classificar, que havien d’anar al centre (entre ambdós sexes). Va ser així com finalment tot el grup classe va poder arribar a la conclusió que tots i totes som diferents, i que el fet de ser homes o dones no determina com som ni les decisions que prenem al llarg de les nostres vides. Vam poder dialogar sobre les tasques domèstiques, en si tots/es ajudem als pares i mares a parar taula, a cuinar, a netejar les habitacions, etc, veient que homes i dones tenim dret a rebre el mateix tracte i suport, obtenint així la igualtat.

1. Neus

Crec que és una bona activitat per tal que els alumnes prenguin consciència de les desigualtats que hi ha encara i per trencar alguns estereotips de gènere. Bona feina!

1. Núria Carmona

Gràcies! Doncs sí, paraules com “estereotip” també van sortir, i l’activitat va ajudar a comprendre aquest concepte a partir dels mateixos judicis que l’alumnat anava fent abans de la reflexió final. Va resultar força interessant!