Com treballem?

La nostra metodologia de treball és diversa i parteix del treball per comunitats (PETITS-MITJANS-GRANS), respectant els ritmes maduratius i donant temps als aprenentatges. Inclou 3 grans franges:

  • Treball sistemàtic: treball dels continguts més instrumentals a assolir a cada etapa, cada grup-classe amb el seu mestre referent i a la seva aula.
  • Teixit d’aula: el teixit es basa en el treball per Projectes. A partir de temàtiques motivadores es plantegen diferents activitats que potencien el treball grupal, la cooperació i la recerca/investigació.
  • Els Espais*: per últim, des d’i3 fins a P6, tenim l’estona de treball per espais, durant les quals els alumnes d’una mateixa comunitat participen de diferents propostes. En aquesta franja de treball els alumnes es mouen autònomament, amb acompanyament de l’adult, barrejats per edats dins la mateixa Comunitat.

 

PROJECTES PROPIS: A l’escola tenim alguns projectes propis:

Disposem d’un espai al pati, la Reserva, on tenim una bassa i vegetació natural. Amb l’ajuda de biòlegs especialistes, hi fem un treball d’observació i descoberta entorn a la cria del gripau corredor. Els Mitjans són la comunitat que es cuida de la Reserva.

Prop de l’escola també tenim un hort, que cuiden i gaudeixen els alumnes de P4. És fantàstic veure créixer tot allò que planten!

Per conèixer millor el nostre poble i les històries d’abans, tenim la “iaia Elisa” que ve un cop al mes a obsequiar-nos amb passejades molt interessants, que ens permeten saber més sobre la vida que hi havia temps enrere. Aquest projecte l’anomenem Fem Poble.

SORTIDES D’ENTORN

Al llarg del curs fem diferents sortides d’entorn, moltes de les quals aprofiten els paratges naturals tan especials dels què gaudeix el municipi, com pot ser La Fou, l’Alzina de Cal Gol, l’ermita de Sentfores, etc.

També fem colònies. A la comunitat de Petits es marxa 2 dies, a Mitjans 3 dies i, a la comunitat de Grans, fan una sortida a un Camp d’Aprenentatge (també 3 dies) per vincular les colònies amb algun treball competencial en un entorn significatiu i singular de Catalunya. A banda d’això, també fem altres sortides culturals i de descoberta del territori.

MOMENTS ESPECIALS

Més o menys a mig curs, obrim les portes a les famílies. A les nostres Aules Obertes els nens i nenes de cada classe expliquen a les famílies, en formats ben diversos (alguns fan exposició oral, d’altres teatre, etc.), alguns dels aspectes que han treballat. En acabar compartim una estona plegats a l’aula.

Quan un grup d’alumnes finalitza l’etapa a una comunitat, se l’acompanya en un ritual de “Pas de Comunitat” on se’ls obsequia amb algun símbol per representar el pas a una etapa nova. La resta d’alumnes els fem un passadís humà per les escales, mentre els cantem la cançó de l’escola (“Ara que estem tots junts”) i, quan arriben a la seva futura aula, la mestra els dóna la benvinguda i els explica la història relacionada amb el nom de la classe.

Podeu veure aquest vídeo-resum del Pas de Comunitats:

 

LA CANÇÓ DE L’ESCOLA

A la Cérvola Blanca tenim una cançó molt especial que ens serveix per acompanyar els Passos de Comunitat, el Consell de Nen@s i altres moments emotius.

 

FORMACIÓ PERMANENT

A banda d’això, la nostra Escola parteix del concepte d’aprenentatge permanent i, el claustre de mestres som un equip viu i interessat en formar-nos any rere any. Sempre que és possible programem jornades formatives o fem visites a altres escoles de referència. En aquest sentit hem format part de programes com Escola Nova 21 i hem rebut formació sobre Neuroeducació, Educació Emocional i pràctiques restauratives, Matemàtiques manipulatives…

Seguirem treballant per oferir als infants una experiència d’aprenentatge gratificant.

 

EDUCACIÓ EMOCIONAL I XARXA

A l’escola, en coordinació amb l’AFA i l’Ajuntament, també participem de projectes com SomPoble i la Taula de Convivència. També procurem formar part d’altres iniciatives com les xerrades pegagògiques obertes a tota la comunitat educativa. Disposem d’una Comissió de Convivència i també ens coordinem amb altres col·lectius i entitats com el Movi (CAU) i la UE Tous, per caminar conjuntament en la prevenció d’actituds incíviques, assetjament o altres. A l’escola es treballa l’educació emocional des de ben petits, destinant estones a fer conversa, tant en grup (rotllana, assemblees,…), com individual (tutor-alumne). 

L’escola ofereix també un acompanyament a famílies, a través de propostes amb algun professional extern (com el projecte “De Tu a tu”) o en trobades de coordinació família-escola sempre que cal.

 

LES FESTES I CELEBRACIONS

Com escola celebrem la majoria de festes tradicionals, cadascuna en un format diferent i que es va adaptant i modelant curs rere curs. Les més destacades són:

 

LA CASTANYADA: els i les alumnes de 6è són els grans protagonistes, ja que es disfressen de castanyeres i reparteixen castanyes i panellets per tots els companys de l’escola.

 

 

 

 

SANTA CECÍLIA: la música és important a l’escola.

Quan arriba Santa Cecília, patrona de la música, ho celebrem fent algun taller, bé sigui amb els nostres propis alumnes, o bé amb algun instrumentista extern.

 

 

EL NADAL: La festa de Nadal l’acostumem a celebrar, d’una banda, compartint una jornada amb famílies, fent algun taller o cantada de nadales. I d’altra banda, a nivell intern, sempre estem molt feliços de rebre els tions, que apareixen al pati un bon dia i que just abans de marxar de vacances ens obsequien amb un bon esmorzar.

 

 

 

DIJOUS LLARDER: A l’escola celebrem el Dijous Llarder plegats anant d’excursió a menjar algun àpat a base d’ous i botifarra.

 

CARNESTOLTES: La festa de Carnestoltes també la tenim present a l’escola, però des de fa uns anys n’hem reduït el pes per donar espai i temps a altres tipus de continguts pedagògics. Es fan uns dies de consignes del Rei Carnestoltes.

LA MONA: aquest és el menjar típic de l’època de la Pasqua, una festivitat en què antigament es reflexionava entorn el naixement i la mort i l’ou era el símbol més utilitzat per representar-ho. D’aquí en va derivar el pastís que anomenem “Mona”, que a l’escola preparem amb pa de pessic  i que decorem cada classe al nostre gust. El dia assenyalat anem tots plegats d’excursió per menjar-nos-la en algun entorn natural proper. Ens encanta!

 

 

SANT JORDI: els alumnes dels Trucaforts (Primària 3) preparen una representació de la llegenda de Sant Jordi per a la resta de l’escola. Ens encanta veure’ls com gaudeixen assajant i representant els diferents personatges! A l’escola el teatre el valorem com una gran eina per treballar múltiples àrees (expressió oral, memòria, confiança en un/a mateix/a, treball cooperatiu…).

 

Com escola, també col·laborem en projectes amb la companyia de teatre del poble, el TeatreNu.

LA MÚSICA: a l’escola procurem treballar la música d’una forma motivadora des de ben petits. Quan arriben a Primària tenen estones dedicades a cant coral i, a banda d’això, també treballen amb instruments tan diversos com els instruments orff (xilòfons i metal·lòfons), l’ukelele o els instruments de percussió en el projecte de Tocabatuca.

 

 

 

FINAL DE CURS: El teatre també és protagonista a l’acabament de curs, ja que els alumnes de les Moires (Primària 6) preparen durant uns mesos l’obra de teatre amb la qual acomiadaran el seu pas per l’escola.

Per final de curs també hi ha la mostra de Tocabatuca, moment en què els alumnes de les Ondines (P4) fan un concert de batucada amb els instruments de percussió.

 

 

 

EXPERIÈNCIES DE FAMÍLIES, EX-ALUMNES I COMUNITAT EDUCATIVA:

“Gràcies a l’escola per mantenir-nos sempre al dia com a família, i pels esforços que han invertit, tant en els temps bons com en temps difícils. Gràcies mestres!” (família 20-21)

“Els alumnes de Tous arriben amb molt bon nivell i, sobretot, bona capacitat de treball en grup, amb iniciativa, i molts recursos a l’hora de parlar en públic” (tutora INS Igualada)

“M’ha encantat treballar com a mestra en aquesta escola, és un entorn molt innovador i, sobretot, molt acollidor. Quan arribes tenen la figura del “padrí”, que com a mestra t’orienta i et fa sentir integrada, i aquesta figura també hi és per les famílies i pels alumnes. Tindré sempre un bon record de l’escola Cérvola Blanca” (mestra curs 19-20)

“Ens agrada molt venir a visitar l’escola, enyorem el nostre pati, i aquí ens sentim com a casa” (ex-alumne de l’escola)

Vull donar les gràcies com a mare. En una reunió amb la tutora de l’institut on va la meva filla (ex-alumna de l’escola), em va transmetre que té molt bona base i moltes habilitats personals que, més enllà de les seves capacitats, segur que es van anar inculcant a la vostra escola. Destacava la capacitat d’expressió escrita tant en català com en castellà, la comprensió oral de l’anglès, l’habilitat i motivació en matemàtiques, així com la capacitat per ser didàctica amb els seus companys. Us dono les gràcies per la part que us toca!” (mare d’una ex-alumna)