COM TREBALLEM? trets d’identitat

La nostra metodologia de treball és diversa, i parteix del treball per comunitats (PETITS-MITJANS-GRANS), respectant els ritmes maduratius i donant temps als aprenentatges. La nostra forma de treballar inclou 3 grans estones:

  • Treball sistemàtic: treball dels continguts més instrumentals a assolir a cada etapa, cada grup-classe amb el seu mestre referent i a la seva aula
  • Teixit d’aula:  el teixit es basa en el treball per Projectes, a partir de temàtiques motivadores es plantegen diferents activitats que potencien el treball grupal, la cooperació, i la recerca/investigació.
  • Els Espais*: per últim, des de P3 fins a 6è, tenim l’estona de treball per espais, durant les quals els alumnes d’una mateixa comunitat participen de diferents propostes per les quals es mouen autònomament, amb acompanyament de l’adult, barrejats per edats dins la mateixa Comunitat.

LES AULES OBERTES: a mig curs obrim les portes a les famílies, celebrant les nostres Aules Obertes*, on els nens i nenes de cada classe els expliquen alguna de les coses que han treballat, en formats ben diversos (alguns fan exposició oral, d’altres teatre, etc.), i a l’acabar compartim una estona plegats a l’aula.

SORTIDES D’ENTORN:

Alhora, durant el curs fem diferents sortides d’entorn, moltes de les quals aprofiten els paratges naturals tan especials dels que gaudeix el municipi, com pot ser La Fou, l’Alzina de Cal Gol, l’ermita de Sentfores, etc. També fem colònies, a la comunitat de Petits es sol marxar 2 dies, a Mitjans 3 dies, i a la comunitat de Grans fan una sortida a un Camp d’aprenentatge per lligar les colònies amb algun treball competencial en un entorn significatiu i singular de Catalunya. A banda d’això, també fem altres sortides culturals i de descoberta del territori.

FORMACIÓ PERMANENT:

A banda d’això, la nostra Escola parteix del concepte d’aprenentatge permanent, i el claustre de mestres som un equip viu i interessat en formant-nos any rere any, i sempre que podem programem jornades formatives o fem visites a altres escoles de referència. En aquest sentit hem format part de programes com Escola Nova 21, i hem rebut formació sobre Neuroeducació, educació emocional, Matemàtiques Manipulatives, etc., i seguim treballant per oferir als infants una experiència d’aprenentatge gratificant.

EDUCACIÓ EMOCIONAL I XARXA: A l’escola, en coordinació amb l’AMPA i l’Ajuntament, també participem de projectes com somPoble, i altres iniciatives com les xerrades pegagògiques obertes a tota la comunitat educativa. Disposem d’una Comissió de Convivència, i també ens coordinem amb altres col·lectius com el Movi (CAU), per caminar conjuntament en la prevenció d’actituds incíviques, assetjament, o altres. A l’escola es treballa l’educació emocional des de ben petits, destinant estones a fer conversa, tant en grup (rotllana, assemblees,…), com individual (tutor-alumne). 

L’escola ofereix també un acompanyament a famílies, a través de propostes amb algun professional extern (com el projecte “de Tu a tu”), o en trobades de coordinació família-escola sempre que cal.

PAS DE COMUNITATS: quan un grup d’alumnes finalitza l’etapa a una comunitat, se’ls acompanya en un ritual de “pas de comunitats” on se’ls obsequia amb algun símbol per representar el pas a una etapa nova. La resta d’alumnes els fem un passadís humà per les escales, mentre els cantem la cançó de l’escola (“Ara que estem tots junts”), i quan arriben a la que serà la seva futura aula, la mestra els dóna la benvinguda i els explica la història relacionada amb el nom de la classe.

NOMS DE LES CLASSES: Les classes a l’escola reben noms fixes de personatges de la mitologia catalana:

Petits: FOLLETS (P3), DRACS (P4), MAGS IMAGUES (P5)

Mitjans: MINAIRONS (1r), NYITUS (2n), TRUCAFORTS (3r)

Grans: ONDINES (4t), BUFARUTS (5è), MOIRES (6è).

PROJECTES PROPIS: a l’escola tenim alguns projectes propis, com són:

LA RESERVA: disposem d’un espai vallat (“reserva”) on hi tenim una bassa i vegetació natural. Amb l’ajuda de biòlegs especialistes, allà hi fem un treball d’observació i descoberta entorn a la cria del gripau corredor. Els Mitjans són la comunitat que es cuiden de la Reserva.  Amb  professionals com el Dani de SikarraNostra, tenim engegat també el projecte dels Nius, per treballar la cria de les aus.

L’HORT: a l’escola també tenim un hort, del que tenen cura els alumnes de 4t, que gaudeixen molt veient créixer tot allò que planten!

FEM POBLE: per conèixer millor el nostre poble i les històries d’abans, tenim la “iaia Elisa” que ens vé de tant en tant a obsequiar amb passejades molt interessants, que ens permeten saber més sobre la vida que hi havia temps enrere.

Com escola celebrem la majoria de festes tradicionals, cadascuna amb un format diferent i que s’ha anat adaptant i moldejant any rere any. Algunes són:

LA CASTANYADA: els i les alumnes de 6è són els grans protagonistes, ja que es disfressen de castanyeres i reparteixen castanyes i panellets per tots els companys de l’escola.

SANTA CECÍLIA: la música és important a l’escola. Quan arriba Santa Cecília, patrona de la música, ho celebrem fent algun taller, bé sigui amb els nostres propis alumnes, o bé amb algun instrumentista extern.

EL NADAL: La festa de Nadal l’acostumem a celebrar, d’una banda, compartint una jornada amb famílies, fent algun taller o cantada de nadales. I d’altra banda, a nivell intern, sempre estem molt feliços de rebre els tions, que apareixen al pati un bon dia, i que just abans de marxar de vacances ens obsequien amb un bon esmorzar.

DIJOUS LLARDER: la seva història ens parla que antigament, durant el període de carnaval, era gairebé obligatori atipar-se per poder passar millor el període de dejuni de la Quaresma (un nom que vé dels 40 dies que falten abans de Pasqua). Per tant, la gent menjava molta carn i aliments amb greix que després sabien que els estarien ‘prohibits’ per Quaresma. El primer dia per atipar-se, per tant, era el ‘Dijous gras’, que donava el tret de sortida al Carnestoltes. A l’escola celebrem el Dijous Llarder, des dels més petits fins als més grans, anant d’excursió a menjar algun àpat a base d’ous i botifarra.

CARNESTOLTES: La festa de Carnestoltes també la tenim present a l’escola, però des de fa uns anys n’hem reduit el pes per donar espai i temps a altres tipus de continguts pedagògics. El format actual és bàsicament centrat a la comunitat de Petits, on s’inclouen activitats de maquillatge i disfresses a l’estona d’espais (els encanten!). A Primària es contempla també alguna activitat puntual, com les disfresses al pati durant uns dies*, o alguna proposta ubicada dins els espais, en línia amb allò que es treballa.

LA MONA: aquest és el menjar típic de l’època de la Pasqua, una festivitat en què antigament es reflexionava entorn el naixement i la mort, i l’ou era el símbol més utilitzat per representar-ho. D’aquí en va derivar el pastís que anomenem “la Mona”, i que a l’escola el preparem amb pa de pessic que ens porten del Forn de la Plaça, i que decorem cada classe al nostre gust. El dia assenyalat anem tots plegats d’excursió per menjar-nos-la en algun entorn natural proper. Ens encanta!

SANT JORDI: els alumnes de 3r de Primària preparen una representació de la llegenda de Sant Jordi per exposar-la a la resta de l’escola per aquesta data assenyalada. Ens encanta veure’ls com gaudeixen assajant i representant els diferents personatges! A l’escola el teatre el valorem com una gran eina per treballar múltiples àrees (expressió oral, memòria, confiança en un/a mateix/a, treball cooperatiu,…).

Com escola, també col·laborem en projectes amb la companyia de teatre del poble, el TeatreNu

FINAL DE CURS: a l’escola, el teatre també és protagonista a l’acabament de curs, ja que els alumnes de 6è preparen durant uns mesos l’obra de teatre amb la que acomiadaran el seu pas per l’escola.

Per final de curs també hi ha les representacions de somOrquestra i tocaBatuca, dos projectes musicals ubicats a 4t i 5è, que ens permeten gaudir de dos concerts ben diferents, un amb instruments orff (xilòfons, metal·lòfons,…) i l’altre amb instruments de batukada.