PRENEM UN SOL CAMÍ

PROGRAMES D’INNOVACIÓ EDUCATIVA
“COEDUCACIÓ”

Títol del projecte
“PRENEM UN SOL CAMÍ”
Justificació
La nostra motivació
En l´ideari de la nostra escola hi figuren un seguit de creences que ens marquen el camí a seguir en l’educació dels nostres infants. Una d’aquestes creences és la coeducació. Històricament totes les escoles hem assumit com a nostre aquest valor, però ho hem fet sovint d’una manera irreflexiva, sense pensar a fons en tota la càrrega que aquesta paraula duia al damunt. No n’hi ha prou de tenir una escola on els nens i les nenes comparteixin el dia a dia. L’equip que té la responsabilitat de millorar el món que ens envolta, ha d’anar més enllà. Són massa coses que al llarg dels anys s’han fossilitzat i han passat a formar part d’allò quotidià, normal.
Quan en parles amb altres persones, la resposta que et donen és que aquest tema ja està resolt i de debò, nosaltres creiem que hi ha encara un bon camí per recórrer.

Actualment tots els agents educatius estem pensant l’escola que volem i pot ser una bona ocasió per replantejar-nos quelcom obvi i necessari i que malauradament no se li dóna la importància que té. Estem cansats i cansades de copsar actituds que ens fan entendre, que l’equilibri en un pla d’igualtat, encara està lluny de trobar-se en el punt que es mereix. Només cal escoltar un resum de les notícies per adonar-te d’aquesta realitat.
Experiències prèvies
En les diferents activitats que es fan a l’escola procurem tenir present tot el que comporta la coeducació. Algunes d’aquestes activitats són:
Activitats extraescolars obertes a tots els nens i les nenes que afavoreixen la no discriminació per raó de sexe com:
– Cuina
– Roda d’esports
– Teatre
L’hort a l’escola, com espai que fonamenta les relacions interpersonals, l’assumpció de tasques diverses (cavar, plantar, regar,… elaborar plats a partir del productes recollits)
Coneixença d’altres realitats socials més allunyades que les pròpies on la posició social de la dona està en inferioritat respecte a la de l’home (Treball fet a tots els cicles sobre Tansega, un poble de Burkina Faso).

Descripció del projecte
Objectius i aspectes a desenvolupar
“Prenem un sol camí”
A la nostra escola volem que el somni de la coeducació ens faci a tots i a totes més lliures i més iguals.
Objectius Aspectes a desenvolupar
1. Revisar de manera crítica tota la bibliografia existent a l’escola.
Donar de baixa els llibres que són discriminatoris per raons de sexe.
Triar els llibres de text més adequats tenint present aquest aspecte.
2. Reconduir aquelles conductes que demostren una tendència sexista.
Revisar la nostra manera d’actuar davant els infants.
Ésser bons i bones models pel nostre/a alumnat.
Promoure l’ús d’una llengua no discriminatòria per part dels diferents agents educatius.
3. Variar les nostres actituds.
Donar el mateix pes qualitatiu a totes les opinions.
Abandonar la idea d’un sexe dèbil i un de fort.
Capacitar tot l’alumnat per expressar els seus sentiments.
Menysprear la violència de gènere.
Fer ús d’un llenguatge amable.
4. Ésser molt acurat amb l’ús del llenguatge que es fa servir.
Tenir cura amb el llenguatge d’ús a l’escola: notes, butlletins, informacions diverses.
Desestimar aquells documents que tinguin en compte la discriminació del llenguatge.
Buscar alternatives lingüístiques que siguin equilibradores.
Anàlisi dels mitjans de comunicació: ràdio, TV (anuncis) i Internet.
Judicar les intencionalitats de determinades paraules i textos: insults, acudits…
5. Treure de l’oblit els personatges locals i comarcals femenins que han estat menysvalorats.
Recuperar el passat a partir del testimoni oral de la gent gran.
Cercar personatges femenins que han destacat en algun moment de la seva experiència vital, com també col·lectius remarcables.
Treballar la biografia d’aquestes dones i donar-la a conèixer a nivell local.
Testimoniar la seva tasca amb un reconeixement en un plenari de l’Ajuntament.
Dur a terme aquest projecte també a nivell comarcal.
6. Fer comparatives d’allò proper i llunyà pel què fa a aquesta temàtica.
Comparar la nostra realitat amb la d’un altre país llunyà.
Entendre la diversitat cultural.
Valorar els grans desequilibris existents al món.
Analitzar les diverses Declaracions Universals pel què fa a la igualtat entre els nens i les nenes.
7. Modificar els rols preestablerts a partir del joc.
Modificar els rols preestablerts a partir del joc a l’aula.
Facilitat diferents “ambients” on la mainada pugui experimentar rols diferents: botiga, entorn de
construcció, bar, perruqueria…
Promoure jocs no sexistes a l’hora de l’esbarjo.
Possibilitar equips esportius mixtes: bàsquet, futbol…
8. Assumir la corresponsabilitat a la vida adulta.
Valorar positivament la corresponsabilitat.
Estimular el treball de manera conjunta.
Respectar les diverses situacions.
Dramatitzar situacions estàndards que l’alumnat viu a les seves llars.
Treballar amb les famílies les tasques domèstiques.
9. Promoure una igualtat real.
Donar a conèixer experiències vitals reals de compartir la vida.
Fer campanyes per incrementar la igualtat.
Fer realitat ” Per qualsevol treball, qualsevol persona”.
10. Aprendre a gaudir de ser humans i res més que humans.
Aprendre a valorar a les persones com a ésser únics i meravellosos.

Integració al currículum
A la nostra escola i el curs vinent es farà escola inclusiva a tots els nivells en l’assignatura de llengua catalana. Molts dels aspectes assenyalats en la concreció dels objectius es poden treballar perfectament des d’aquesta matèria. També i pel què fa al coneixement del territori, més proper i més allunyat, es fa evident que tots
aquests continguts es poden treballar des de les ciències socials. Hi ha un altre grup de continguts que pensem que podem treballar des de les assembles, que estant molt consolidades tant per a facilitar la dinàmica com la participació.
Col·lectius que hi participen
Estem refent el projecte educatiu i aquest s’està pensant entre tota la comunitat educativa. Per tant la implicació en el projecte d’innovació de coeducació, inclou a tots els agents educatius de la comunitat:
Ajuntament
Personal no docent
Mestres i alumnes
Famílies
Altres centres educatius del municipi
Les entitats i les associacions del nostre poble.
Alumnat participant
Es tracta d’un projecte d’escola i per tant es compta amb tot l’alumnat de l’escola, des de P3 fins a 6è.
Aquest projecte l’hem fonamentat en la implicació de tots i totes, per aquesta raó es tracta d’un projecte d’escola que abasta des dels infants de P3 fins als alumnes de 6è. Ens proposem treballar-ho tant a nivell d’aula, com de cicle i escola.
Com diu en Walt Whitman en la frase ” No deixis mai de somiar, perquè en els somnis l’ésser humà és lliure” a la nostra escola volem que el somni de la coeducació ens faci a totes i a tots més lliures i més iguals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>