PENSEM SOBRE LA GUERRA I LA PAU

EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS i/o SOCIALS

PENSEM SOBRE LA GUERRA I LA PAU

PROPOSTA PER CICLE MITJÀ

Si teniu problemes per veure bé els quadres els podeu buscar a la xarxa, hi ha el nom de cada quadre a la part de sota.

 

 

 

 

 

 

Pieter Brueghel el vell. El triomf de la mort, 1562, Museo del Prado

 

 

 

 

 

 

 

 

Arnold Böcklin, La guerra, 1896 Kunstsammlernger. Dresde, Alemanya

 

 

 

 

 

 

Jackson Pollock, 1947. La guerra, Museu D’art Modern, New York

GrupIREF – 2006 6 DOSSIER PER PENSAR SOBRE LA GUERRA I LA PAU

Per cada quadre algunes preguntes de les quals podem partir:

Habilitats de pensament 1. Què veus en aquest quadre? (Fer un exercici d’observació lent)

Observar, descriure 2. ¿Què representa? Què et suggereix el que veus? (Es pot estirar intentant simbolitzar: destrucció, tristesa, desolació, mort, etc..)

Inferir, relacionar, imaginar 3. ¿Què més hi podria haver encara que no ho veiem? (Olors, sons, temperatura, estats d’ànim, vida dels personatges, llocs, època…)

Imaginar, formular hipòtesis 4. ¿Amb quins temes es podria relacionar el quadre? (un tema social, una catàstrofe, una desgràcia, una guerra, etc.)

Tematizar, analitzar i sintetitzar 5. ¿Hi ha alguna cosa que et sorprengui en aquest quadre?

Qüestionar, problematitzar 6. Què ens diu aquest quadre sobre la guerra?

Inferir, tematizar, relacionar 7. T’agradaria ser dins el quadre? Per què?

Empatia, imaginació 8. Has vist algun altre quadre que també tracti aquest tema? On? Quan?

Relació, memòria 9. L’autor li ha posat……… com a títol. Creus que és adequat o tu li posaries un altre títol? Quin?

Valoració, comparació i síntesi 10. Com seria un quadre oposat a aquest? Pintem-lo Contraexemplificar, imaginar

LA VIOLÈNCIA

Tipus de violència. Johan Galtung estableix la següent classificació de violència: – violència física i/o psicològica.

  • violència deliberada o no deliberada. – violència manifesta o latent.
  • violència personal o directa
  • violència estructural o indirecta: quan no hi ha cap persona que faci mal directament a una altra, però sí que existeixen oportunitats de vida desiguals.
  • Preguntes: – Coneixes algú que hagi patit algun tipus de violència? – Pots posar exemples de distints tipus de violència? – Una guerra quina mena de violència propicia?
  • Pla de discussió. La violència Enumerar algunes situacions de violència que més ens impressionen. – Buscar de les arrels o causes d’ aquestes situacions. – Quins són els principals efectes? – Analitzar i jutjar la violència que es dona al nostre ambient. – Quina és l’opinió i la reacció de la gent enfront la violència? – Hi ha entre nosaltres actituds de violència? – Quines són les nostres actituds enfront la violència? – Quines solucions s’aporten des de posicions pacifistes i no violentes? – Quines solucions hi veus tu?
  • Pla de discussió. Què és una víctima? Les guerres, com les baralles, els maltractaments i altres formes de violència produeixen víctimes. – Les víctimes són els guanyadors d’un enfrontament? – Tu has estat víctima d’alguna agressió alguna vegada? Com t’has sentit? – Tu has fet alguna víctima agredint-la verbal o físicament? – Pot ser que hi hagi víctimes sense agressió? – Quines són els trets d’una víctima? – Ser víctima suposa abús per part d’algú o d’una institució? – Les víctimes són persones o poden ser grups de persones? – Hi ha guerres sense víctimes? – Quin és l’antònim de víctima?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>