La línia numèrica. Què és i com hi treballem?

Una de les primeres eines que treballem en profunditat a primària és la línia numèrica. És imprescindible per a l’aprenentatge de les matemàtiques que els nostres fills i filles aprenguin el que anomenem el sentit numèric, és a dir, comprendre els nombres en tots els seus aspectes: quantitat, ordre, operacions, etc. És basant-nos en aquest sentit, i també en d’altres que anirem construint, que aniran adquirint cada vegada més coneixement matemàtic.

En aquest article veurem què és la línia numèrica i com la treballem a l’aula. La línia ens acompanyarà durant molts cursos i ens ajudarà a comprendre altres continguts. Entenguem per què.

Què és la línia numèrica

Del collaret de boles a la línia numèrica buida

La línia numèrica no és un invent d’Innovamat. És la manera que tenim en matemàtiques de representar ordenadament el conjunt dels nombres reals, i s’utilitza al llarg de tot l’aprenentatge d’aquesta disciplina i en situacions diferents.

Per exemple, els eixos de coordenades on es representa un gràfic són dues línies numèriques posades en perpendicular.

Com s’utilitza la línia numèrica

Un infant que cursa primer cicle de primària té dificultats per comunicar el que pensa. Així que qualsevol recurs per presentar els nombres l’ajudarà a expressar-se, i el docent en podrà seguir els raonaments i guiar-lo millor.

És per això que oferim als alumnes materials manipulatius diversos. En aquest cas, els collarets de boles són de gran utilitat i ens permeten fer el salt, amb una mica de pràctica, a la línia numèrica.

Els alumnes han d’entendre els nombres com un conjunt ordenat d’elements. Per això, d’inici, els presentem un collaret de boles de dos colors amb el qual poden identificar grups de 5 unitats —que més endavant, quan siguin capaços de manipular nombres més grans, seran grups de 10 unitats. És així, amb els collarets, com comencen a veure on es col·loca cada nombre, observen algunes relacions (el 8 és dues unitats més petit que el 10 i tres unitats més gran que el 5; el 12 està fet de dos grups de 5 boles i 2 boles més…) i fan les seves primeres sumes i restes; primer comptant les boles del collaret i més endavant fent-hi salts.

Les famílies hem de tenir en compte que saber sumar no té a veure només amb saber resoldre l’operació com recordem: posant els nombres en vertical i donant una resposta amb aquest algoritme, aquest mètode que nosaltres vam repetir tantes vegades fins que vam ser capaços de sumar, per exemple, 13 + 15. Aquesta és una manera de resoldre sumes, però no l’única: comptar també és un mètode que permet sumar.

Saber sumar implica saber resoldre situacions additives, més enllà del mètode amb què es resolgui la situació. Això ho saben molt bé els docents, i és aquí on posen tota intenció i força durant les classes.

Recursos per utilitzar i comprendre la línia numèrica

Si voleu veure com s’utilitza la línia numèrica i què significa fer-hi salts, podeu veure aquest vídeo de 2 minuts.

Com acompanyar des de casa amb la línia numèrica

Des de casa pots ajudar el teu fill o filla a reforçar algunes habilitats que li permetran ser més àgil amb la línia numèrica. Aquí et deixem alguns exemples:

• Busca ocasions per comptar: així va interioritzant els nombres i el seu ordre. La cantarella de repetir-los ordenats l’ajuda a interioritzar el conjunt i després pot comptar cap enrere i de 2 en 2 o de 5 en 5 de manera més ràpida i segura.
  • Insisteix en la descomposició del nombre 10 (les diferents sumes per obtenir el 10, 2 + 8, 4 + 6, 1 + 9…): això li donarà desimboltura i seguretat quan hagi de fer salts sobre la línia.
  • Juga amb la descomposició dels dígits d’un nombre amb més d’una xifra (el 27 està format per 2 desenes, és a dir, dos grups de 10 unitats, i 7 unitats més).

Tot això l’ajudarà a col·locar amb més eficàcia els nombres a la línia, juga-hi!

Els docents a classe treballen intensament amb els alumnes en aquesta direcció, i des d’Innovamat els donem suport.

Esperem que aquest acostament al procés d’aprenentatge us sigui d’utilitat com a família!