Alumnes Mediadors

El projecte d’alumnes mediadors és una eina pedagògica. El conflictes es resolen amb paraules. Es poden gestionar de forma pacífica, dialogant, treballant amb empatia i aprenent a escoltar. Es tracta d’aprofitar el conflicte com a instrument de creixement personal i grupal.

Imatges de simulació d’una actuació

Funcionament

• Es realitzen unes sessions preparatòries de formació dels mediadors, que seran dos alumnes de 6è, que s’aniran canviant diàriament.
  • Prèviament els alumnes passaran per les diferents aules per tal d’explicar als companys de l’escola quin serà el seu paper i com podran ajudar i col·laborar en la resolució de conflictes en el centre escolar.
  • La tasca de mediació es portarà a terme cada dia a l’hora del pati.
  • Els mediadors es passejaran amb un distintiu perquè se’ls pugui localitzar fàcilment.
  • Intervindran en el moment que detectin un conflicte o quan se’ls requereixi.
  • Actuaran, sempre per parelles i d’acord a les normes establertes.
  • Disposaran d’un espai a l’escola per a poder dialogar de forma tranquil·la.
  • Al finalitzar el pati, faran una petita valoració per escrit sobre la seva tasca i la lliuraran al mestre responsable.
  • Es faran unes sessions de seguiment amb aquests alumnes al llarg del projecte.

Actuació dels mediadors davant un conflicte

Escolta atenta i activa

Els implicats en el conflicte han de poder desfogar-se i sentir-se escoltats.

Han de tenir l’oportunitat d’explicar la seva pròpia versió del conflicte i expressar els seus sentiments.

Cada persona explica el que ha passat a la seva manera.

Escoltar sense interrupcions les preocupacions i els sentiments de cada un.

Mostrar interès: clarificar, resumir…

Parafrasejar, repetir amb les seves paraules el que expliquen les dues parts del conflicte.

Animar a les parts a que expliquin més, evitant la sensació d’interrogatori.

Respectar els silencis.

No jutjar.

Els mediadors han de poder entendre la situació.

Les persones necessiten privacitat per tractar els seus conflictes. Si cal, utilitzar l’espai destinat “parlem”.

Parlar primer amb les dues persones per separat, si cal, sobretot si estan molt alterades.

Un cop més tranquils, les dues parts passen a dialogar.  Expliquen com s’han sentit…, i escolten l’altra part (es poden sentir incòmodes quan es troben).

Ambient positiu

Parlar a poc a poc.

Repetir les frases de les dues parts.

No desqualificar.

No definir què és veritat ni què és mentida.

No posicionar-se.

Tranquil·litat.

No jutjar.

Fer preguntes per tal d’aclarir les explicacions dels alumnes implicats en el conflicte.

Si cal, parlar amb altres companys que hagin vist els fets o hi hagin participat directa o indirectament.

Proposta de solucions i acords

Cercar possibles vies de solució.

Explorar el que cada part està disposada a fer o demana de l’altra part.

Les dues parts han de sortir-ne satisfetes.

Els mediadors no poden imposar sancions ni obligar a complir acords.

Cada una de les parts dirà el que farà cadascuna, no el que farà l’altra.

Felicitació i confidencialitat

Felicitar els alumnes implicats en el conflicte per haver arribat i/o acceptat un acord.

Els alumnes implicats es donen la mà, simbolitzant l’acord.

No explicar allò succeït fora de la mediació.