Projectes i programes

PROJECTES DE L’ESCOLA

1) PELE:

L’escola va participar en els Plans d’innovació de Llengües Estrangeres-Anglès en els períodes 2005-2008, i 2009-2012 promoguts pel Departament d’Educació. Això ha implicat:

– Un augment de les hores lectives de l’àrea de llengua anglesa.

– El desdoblament de les sessions sempre que sigui possible.

– La introducció de l’anglès com a llengua vehicular en una altra àrea curricular, que es va iniciar amb la Psicomotricitat al Parvulari P4 i P5, va continuar amb l’Educació Física a Cicle Inicial i s’ha completat amb les unitats de “Nutrition” i “Protect the Earth” de Coneixement del Medi en anglès a Cicle superior.

2) Amic lector: 

 Aquest projecte s’inicia el curs 2008-2009 a demanda del claustre de professorat del centre. La necessitat de millorar tots els aspectes de la lectura (entonació, rapidesa, comprensió,…) dels nostres alumnes i d’ampliar les interrelacions entre els nens i nenes de la nostra escola és una de les fites d’aquest projecte.

El primer any la iniciativa va tenir com a protagonistes els grups de 5è i de 1r i, el segon any, després de la valoració positiva, es va ampliar a P-5 i 4t. Enguany es duu a terme entre els alumnes de 5è i P-5.

Aquest projecte ens permet treballar diverses competències, tant per part dels alumnes més petits com dels padrins respectius.

Per una banda, la competència comunicativa lingüística: es busca la interacció entre dos alumnes per tal de construir l’aprenentatge. A més la interacció és de forma oral i els alumnes més petits han d’expressar opinions, explicar fets, descriure situacions sobre els contes que han llegit.

Per una altra banda, els alumnes més grans treballen la competència d’autonomia i iniciativa personal: han d’aplicar un conjunt de valors i actituds personals de responsabilitat, perseverança, autocrítica que permetin treballar amb les millors condicions. Així com la competència centrada en conviure i habitar el món i, més concretament, la competència social i ciutadana: volem que els alumnes més grans se sentin part activa de l’escola i tinguin una actitud participativa i cooperant sentint-se responsables de l’aprenentatge d’un alumne.

3) Teatre de 6è:

Des de 2003 i des de l’àrea de Llengua catalana es porta a terme aquesta experiència que valorem força positivament, perquè ens permet: treballar la fonètica i la vocalització, la dicció i l’entonació; aprendre a donar instruccions i a seguir-les; desenvolupar els dots d’observació; exercitar la creativitat i la imaginació, tot desenvolupant la capacitat d’expressió oral; enriquir el lèxic; treballar l’expressió corporal; potenciar la responsabilitat personal; afavorir els dots de superació personal; aprendre a treballar en equip.

Durant el primer trimestre es tria de l’obra amb els alumnes i es prepara el text. Els assaigs es comencen al gener. L’obra es representa al mes de juny,a la residència d’avis “La Trinitat”, per a tota la comunitat educativa, nens, nenes, pares i mares de l’escola. S’aprofita aquesta ocasió per fer el comiat dels alumnes de sisè del centre.

4) Setmana Cultural:

A l’escola portem un munt d’anys dedicant una setmana a un treball interdisciplinari lligat a un tema d’interès escollit pel claustre, que presentem a les famílies en forma d’eslògan. El ventall de temes ha estat molt variat, des de Gaudí fins al món del cinema, passant per la Mediterrània i la diversitat cultural, entre d’altres. Aquest curs 2017-2018 l’escola celebrarà la Setmana Cultural entre el 19 i el 23 de febrer.

El dimarts següent, a la tarda, obrim l’escola, perquè les famílies puguin veure el que s’ha treballat.

 5) Setmana del Camí escolar i la Matemàtica:

 

  

 

L’any 2005 vam iniciar el treball del Camí Escolar per millorar el nostre entorn, per a fomentar el respecte de les normes socials de convivència i per millorar la seguretat dels nostres alumnes com a vianants.

El curs 2010-11 vam inaugurar el Camí Escolar de Prosperitat, amb la presidència de l’alcalde de la ciutat i de les entitats que el van fer possible: l’IMEB, la Guàrdia Urbana, les botigues del barri, l’AMPA, els alumnes, les famílies i l’equip de mestres.

A l’escola, però, continuem amb el treball pedagògic amb les famílies i l’alumnat per afavorir que els alumnes puguin venir sols a l’escola amb seguretat, a través de les reunions d’aula d’inici de curs i del treball directe amb els alumnes.

Tots els cursos segueixen la programació d’Educació viària, portada per la Guàrdia Urbana, i complementada amb l’eix transversal del Camí Escolar i les Matemàtiques, que s’inicia cada any a partir d’una sortida de tots els cursos als carrers del voltant de l’escola per observar l’entorn amb una mirada matemàtica.

Aquest curs 2017-2018 l’escola durà a terme el Camí escolar entre el 9 i el 13 d’abril.

Notícies sobre el nostre camí escolar!

 

 

PROGRAMES EN QUÈ PARTICIPA L’ESCOLA

1) Programa Salut i Escola:

L’Agència de Salut Pública proporciona diversos serveis al centre relacionats amb l’educació per a la salut de l’alumnat: vacunacions, salut buco-dental, sexualitat. Per això, l’escola participa regularment en els següents programes de salut :

 Plans de vacunació a 6è.

 Tallers de sexualitat a Cicle Superior.

 Dinamització de la higiene bucal  a Cicle Inicial.

 

2) Pla de consum de fruita i verdura a les escoles:

Consisteix en, durant el curs escolar, una setmana de cada mes, distribuir gratuïtament fruita i verdura fresca seleccionada en funció de l’estació de l’any, la proximitat de producció i la qualitat, als escolars de 2n. cicle d’educació infantil i de primària (infants de 3 a 12 anys) de centres educatius que ho demanin. És una iniciativa de la Unió Europea que es fa efectiva per una acció coordinada dels Departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament.La fruita es reparteix entre els nens i les nenes dins del recinte de l’escola perquè en consumeixin durant l’esmorzar.

Els objectius són:

– Oferir fruita gratuïta en els esmorzars i berenars dins del centre escolar.

– Informar sobre els beneficis de incrementar el consum de fruites i verdures, i sobre la seva diversitat, característiques, producció, l’estacionalitat, etc.

– Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutricional.

Es pretén potenciar accions que afavoreixin la salut dels infants, com ara augmentar el consum de fruites i verdures, fruita seca, llegums, aigua i joc actiu. I reduir el consum de llaminadures, begudes refrescants, brioxeria i videojocs sedentaris.

3) Creixem Sans (POIBA):

Promoció de l’alimentació i nutrició i activitat física saludable. L’obesitat infantil és un problema de salut que ha anat augmentant en els darrers anys molt per sobre de l’esperat. Aquest augment de la prevalença demana una intervenció preventiva al llarg de l’educació primària per tal de millorar els hàbits relacionats amb l’alimentació i nutrició, l’activitat física i el descansa, els quals estan relacionats directament amb el problema.

L’ASPB (Agència de Salut Pública de Barcelona), per fer front a aquest problema, ha impulsat el projecte POIBA (Prevenció de l’Obesitat Infantil a Barcelona) per dissenyar i avaluar una intervenció preventiva en diversos àmbits de la vida dels escolars. El programa CREIXEM SANS és el conjunt d’activitats dissenyades per ser desenvolupades a l’aula pel professor tutor responsable de l’aula, amb l’assessorament tècnic i dels materials del Servei de Salut Comunitària de l’ASPB, que s’integra en el currículum escolar de 4t de primària, dins de l’àrea de Coneixement del medi i del tema de l’alimentació i nutrició.

El programa consta de tres mòduls de treball:

  • “Creixement: pes i alçada. Valoració de la imatge corporal” (amb dues unitats)
  • “Alimentació i nutrició” (amb cinc unitats)
  • “Activitat física i descans” (amb dues unitats)

El programa inclou també un taller dirigit a les famílies dels alumnes participants.

4) Projecte de prevenció de l’obesitat infantil a Barcelona (POIBIN):

Aquest programa enllaça amb l’anterior i està adreçat a l’alumnat d’educació infantil. Es treballa com millorar l’alimentació i l’activitat física en l’alumnat d’aquest etapa educativa.

5) Programa d’educació emocional: 

És un programa impulsat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona adreçat a l’alumnat d’educació infantil per millorar les habilitats interpersonals i la qualitat de les relacions amb altres infants i adults, així com prevenir alguns problemes de salut mental.

El desenvolupament de competències emocionals requereix d’una pràctica continuada des dels primers anys de vida. Per aquest motiu, aquest projecte està adreçat a infants de P3, P4 i P5.

El programa consisteix en una sèrie d’activitats per a ser realitzades a l’aula i, en la mesura del possible, l’entorn escolar i familiar. L’escola col·labora amb la prova pilot durant el curs 2017-2018.

6) Barcelona Escoles + Sostenibles:

 

La nostra escola participa en el projecte anomenat recentment Barcelona Escoles + Sostenibles (antigament anomenat Agenda 21 Escolar) des del curs 2003-2004, per la qual cosa estem compromesos amb el desenvolupament sostenible.

Creiem necessari adaptar el nostre comportament per tal de gaudir indefinidament del nostre planeta com a espècie humana. Volem inculcar als nostres alumnes la idea de “saber viure sense fer malbé”. Aquesta filosofia, que es concreta en diferents activitats, es basa en el respecte i conservació del medi ambient. La nostra contribució és fer una escola cada dia més sostenible.

Així, cada any ens fixem diferents objectius de caire ambiental en el marc del projecte d’Agenda 21 Escolar. A continuació enumerem algunes de les actuacions ja consolidades al centre:

 Hort escolar.

 Substitució dels embolcalls d’alumini de l’entrepà per d’altres de reutilitzables.

 Separació de paper per ser reciclat.

 Reutilització de fulls.

7) Pregó dels infants a les festes de Santa Eulàlia:

 

L’escola aposta perquè els alumnes coneguin els seus drets i deures com a ciutadans i ciutadanes de Barcelona i tinguin una actitud crítica i constructiva del funcionament i l’evolució del seu barri i ciutat.

Així, a la classe de 5è. es treballaran projectes que permetin als nostres alumnes educar-se en la pràctica de la participació democràtica, cívica i festiva, establint uns espais de diàleg i d’intercanvi d’idees per entendre l’avui i fer propostes pel demà.

8) Barcelona Aula Mòbil:

L’escola participa amb l’alumnat de 6è. en un projecte produït per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i desenvolupat pel Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC), que es diu “Barcelona Aula Mòbil”.

El projecte és una proposta pionera en l’aplicació de la tecnologia mòbil a la vida ciutadana. Vol donar suport a la innovació en cultura i noves tecnologies i posar en valor la cultura digital així com en afavorir la participació de les famílies com a capital educatiu. Es basa en tres eixos de treball complementaris entre ells, la intervenció amb professors, alumnes i famílies. La meta final del projecte és doncs promoure un ús responsable de les noves pantalles per part dels joves i una utilització com a eina de producció, en el marc de l’alfabetització audiovisual a les aules.

9) Guàrdia Urbana:

Amb la participació en el projecte “La Guàrdia Urbana a les escoles” es pretén treballar l’ educació viària, entesa com educar per a una mobilitat segura i per a una millora de la convivència ciutadana. El projecte es basa en una anàlisi de l’ús que es fa de l’espai públic, en la percepció del propi risc i en la reflexió sobre el propi comportament per potenciar l’adquisició de conductes segures com a vianant, passatger i conductor.

10) Programa MUS-E: 

Aquest curs 2017-2018 l’escola s’ha adherit al programa MUS-E, basat en el treball a través de les arts amb l’objectiu de millorar la cohesió social.

11) Patrimonia’m: 
 
 

És un programa organitzat pel MUHBA (Museu d’Història de Barcelona) adreçat a l’alumnat de Cicle Superior. El professorat compta amb l’assessorament de professionals del MUHBA.

Els alumnes de 6è. esdevenen patrimoniadors d’un element històric del barri, en el nostre cas, el castell de Torre Baró. Els alumnes de 5è. seran pre-patrimoniadors. L’edifici és l’eix a partir del qual s’estructura una part de l’aprenentatge de l’àmbit de coneixement del medi natural, social i cultural.

12) Programa per promoure les vocacions científico-tecnològiques a Nou Barris: 

És un programa organitzat pel Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa i el Parc Tecnològic de Nou Barris amb l’objectiu de fomentar vocacions científiques entres les nenes de Primària i les noies de Secundària. Els alumnes de 6è. participaran com a centre pilot en l’activitat Docufòrum de tecnologia i innovació en igualtat.