A l’escola apostem des de fa temps per la innovació pedagògica; l’entrada en el projecte d’escola nova 21 ha estat una empenta més en el camí cap a una renovació que garanteix l’equitat i la cohesió social.
També des de fa temps hem potenciat la música com a eina d’expressió perquè l’alumnat interactuï amb el món i per explicar els coneixements adquirits. De fet, i de forma transversal, és present en els projectes de treball, metodologia que ens defineix com a centre.
A partir del curs 2019-2020 el claustre de professorat iniciem formació en STEAM (treball per projectes que engloba de forma interdisciplinar les àrees de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) per tal de fer un pas endavant i de qualitat en les metodologies ja iniciades.
Un altre aspecte en el que creiem fermament és el treball en xarxa tant pel que fa a l’entorn immediat com és el barri del Poble-sec com amb altres institucions i entitats de la ciutat. Fer del centre una escola oberta i connectada impregna la nostra manera de ser i ens marca la nostra línia d’innovació educativa.
Anomenem a continuació alguns dels projectes transversals que segueixen la filosofia abans esmentada:
La filosofia Tàndem sorgeix el curs 2011-12 a partir del treball conjunt amb el Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB). A partir d’aquest moment la música passa a formar part de la quotidianitat de l’escola de tal manera que s’implica en la participació de diverses matèries de l’escola. En aquest tipus d’activitats que fomenten el treball per projectes multidisciplinars, es parteix d’una idea que s’aborda des dels diferents àmbit amb la finalitat de crear un projecte comú. Com a resultat d’aquest projecte es fa una mostra-concert a final de cada curs amb la participació de les famílies.
Des del 2019 i en l’actualitat, pel que fa a l’àrea de música, fem tàndem amb Xamfrà tant en horari escolar com extraescolar.
En aquests darrers cursos la col·laboració amb d’altres entitats ha anat creixent notablement de tal manera que avui en dia fem tàndem a part de Xamfrà, amb el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Joan Brossa a traves del projecte Apadrina, amb el MUHBA a través del projecte Patrimonia’m, amb diferents museus de Montjuic a partir del projecte Gresol cultural.
Altres entitats amb les que col·laborem i fem tàndem són: El Museu Miró, la Universitat Blanquerna, el Mercat de les Flors, l’Institut del Teatre, Consorci d’educació a partir del Projecte Junts, Escoles més sostenibles, la Coordinadora d’entitats, Cerhisec i el Districte.
Xamfrà-Verdaguer, un espai de trobada artística al Poble-sec
El curs 2019-2020 iniciem un projecte de col·laboració a 3 bandes, per una banda la nostra escola, i per les altres dues el centre de música Xamfrà i les escoles bressol amb infants de 2 anys.
Es tracta de dur a terme tallers familiars per generar un espai de creació i comunicació. Web del projecte.
Projecte d’innovació de Tecnologies digitals per a l’aprenentatge
El curs 2019-2020 entrem en el Projecte d’innovació de tecnologies digitals per a l’aprenentatge dins l’àmbit de comunicació digital. L’escola ha estat seleccionada pel Departament d’educació en aquest programa d’innovació amb la finalitat de treballar amb l’alumnat tant els aspectes d’informació digitals amb la comunitat educativa com aprofitar l’entorn del centre per dur a terme diferents treballs amb format periodístic: portals del centre, programes de ràdio i/o de televisió digitals.
Mitjançant un procés de treball d’elaboració sistemàtic dels continguts i la seva publicació en entorns digitals, l’alumnat esdevé el protagonista en el desenvolupament d’aquests projectes.
Un exemple d’aquest projecte és CintoRàdio .
i la nostra participació a REX, Ràdios escolars en xarxa.
Xarxa d’escoles històriques de Barcelona
Des del curs 2011-2012 formem part del grup d’escoles fundadores de la Xarxa d’Escoles Històriques de Barcelona.
La Xarxa agrupa, en un primer moment, centres educatius públics que havíen format part de Patronat Escolar de Barcelona, i que, a diferents nivells i de diferents maneres, realitzem un aprofitament didàctic del nostre patrimoni escolar.
Posteriorment s’han incorporat altres centres educatius creats abans de l’any 1939, malgrat no haguessin format part del Patronat Escolar.
Des del curs 2010-2011 ens incorporem al projecte Patrimonia’m amb el Museu d’Història de Barcelona.
Cada centre educatiu que hi participa patrimonia un espai de la ciutat i desenvolupa un conjunt d’activitats d’ensenyament-aprenentatge en relació amb aquest, tot analitzant el seu valor patrimonial i simbòlic.
Els nois i noies es converteixen en experts de l’espai patrimoniat i estableixen vincles amb l’entorn i amb la ciutat.
Actualment realitzem dos projectes, un a 5è, patrimoniant la Domus romana del carrer de la Fruita, i un a 6è patrimoniant el Refugi 307 de la guerra civil, al mateix barri de l’escola.
El curs 2016-2017 educació infantil va començar el treball per ambients per tal de donar resposta a les necessitats tant d’aprenentatge com socio-afectives dels nens i nenes d’aquestes edats.
Els ambients potencien la curiositat, l’experimentació, l’espontaneïtat i les ganes d’aprendre des infants, així com faciliten que l’aprenentatge es dugui a terme de forma col·laborativa ja que s’aprèn a interactuar amb altres companys i companyes així com amb l’entorn.
El curs 2016-2017, juntament amb l’Associació de Pares i Mares de l’escola, es va iniciar la creació d’un Camí Escolar. En l’actualitat els nens i nenes de 4t són les persones encarregades de vetllar pel seu funcionament fent propostes de millora.