Informació sobre les Competències Bàsiques de 6è de Primària

Què és

És una prova que avalua les competències i coneixements bàsics al final de l’educació primària.

El Departament d’Educació porta a terme una prova d’avaluació externa als alumnes de sisè curs d’educació primària en finalitzar el curs 2018-2019, que enguany faran al voltant de 75.000 nens i nenes de Catalunya. Aquesta prova es basa en les competències bàsiques lingüístiques, matemàtiques i de l’àrea de coneixement del medi natural que cal haver assolit en acabar aquesta etapa educativa. Té un caràcter formatiu i orientador.

El resultat de la prova no té efectes ni en l’avaluació final dels alumnes ni en la decisió de passar a l’ESO.

Amb aquesta prova, el Departament i cada centre d’educació primària pot disposar d’informació acurada sobre l’assoliment de les competències bàsiques. La prova serveix, també, perquè cada centre pugui detectar els punts febles, potenciar els punts forts i prendre decisions en la planificació educativa a partir de la major autonomia que permet la Llei d’educació de Catalunya. L’objectiu final és la millora del sistema educatiu català.

Què avalua

La prova avalua les competències següents:

• La competència lingüística en llengua catalana
  • La competència lingüística en llengua castellana
  • La competència lingüística en llengua estrangera (anglès o francès)
  • La competència lingüística en llengua occitana aranesa (a l’Aran)
  • La competència matemàtica
  • La competència associada a l’àrea de coneixement del medi natural

Les proves en competència lingüística en llengua catalana i castellana (i llengua occitana aranesa, a l’Aran) avaluen:

• la comprensió oral mitjançat una audició i ítems de resposta múltiple simple, que avaluen els processos d’obtenció d’informació i interpretació;
  • la comprensió lectora mitjançant ítems de resposta múltiple simple i ítems de resposta oberta, que avaluen els processos d’obtenció d’informació, d’interpretació i de reflexió;
  • l’expressió escrita mitjançant ítems de resposta múltiple simple de correcció lingüística (lèxic i morfosintaxi) i amb l’elaboració d’una composició escrita, on s’avaluen els aspectes formals (lletra, espais, marges), la competència discursiva (coherència i adequació) i la correcció lingüística (lèxic, ortografia i morfosintaxi).

La prova de competència lingüística en llengua estrangera avalua:

• la comprensió lectora i la comprensió oral mitjançant ítems de resposta múltiple simple, que avaluen els processos d’obtenció d’informació i d’interpretació;
  • l’expressió escrita, amb l’elaboració d’una breu producció, pautada i contextualitzada, en què es mesuren la competència discursiva (coherència i adequació, guiades pel plantejament de l’activitat) i la competència lingüística (lèxic, morfosintaxi i ortografia de nivell bàsic).

La prova de competència matemàtica avalua:

• l’habilitat dels alumnes per comprendre, utilitzar i relacionar els nombres;
  • produir i interpretar diferents tipus d’informació matemàtica;
  • aplicar coneixements sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat;
  • entendre i resoldre problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana, i justificar-ne els resultats obtinguts, amb ítems referits a:
    • numeració i càlcul;
    • espai, mesura i representació gràfica de dades;
    • relacions i canvi.

La prova de competència associada a l’àrea de coneixement del medi natural avalua tres aspectes del domini competencial:

• explicar fenòmens naturals i aplicacions tecnològiques utilitzant coneixements científics i tecnològics;
  • reconèixer els aspectes principals de la investigació científica;
  • interpretar informació de caràcter cientificotecnològic en forma de dades i proves.

Les habilitats necessàries per desenvolupar aquests aspectes del domini competencial de la competència associada a l’àrea de coneixement del medi natural es poden consultar al marc conceptual.

Quan i on es fa la prova

La prova es fa durant els dies 7, 8 i 9 de maig de 2019 al centre educatiu on està escolaritzat el vostre fill o filla (pel que fa a la correcció, se n’ocupen professors externs).

Com sabem els resultats

Els resultats de les proves de tots els alumnes es comuniquen al centre, el qual us fa arribar la informació del vostre fill o filla. Les dades concretes de la prova de cada centre i dels alumnes són confidencials.

INFO_families_primaria