El passat dia 21 el cos de Mossos d’Esquadra va venir a l’escola a fer una activitat-xerrada a l’alumnat de 6è sobre “ Internet segura”.
I aquest dijous 29 d’abril es va celebrar telemàticament una xerrada per a totes les famílies de l’escola sobre la temàtica d’Internet i la seva seguretat. La xerrada va ser molt profitosa i es va explicar molts dels perills de la xarxa i com les famílies podem acompanyar els/les nostres fills/es per educar-los en això.
ALGUNES REFLEXIONS QUE VOLEM COMPARTIR AMB VOSALTRES…
Consideren que des de ben petits cal molta comunicació al respecte, molt d’acompanyament i seguiment perquè puguin acabar fent-ne un bon ús i en el moment més adequat per la maduresa dels nois i noies.
S’estan trobant a escoles i instituts en molts problemes que venen provocats per el mal ús d’aplicacions diverses com el Whatsapp, l’Instagram, el TikTok… i que el descontrol en el seu ús és molt gran. Molts preadolescents i adolescents creuen que conèixer el mitjà i el seu domini tècnic ja és suficient, però realment no coneixen suficientment l’abast d’aquest mitjà i no poden tenir el control sobre ell, i sovint aquestes aplicacions els controla a ells/es.
Darrera molts problemes sorgits pel mal ús d’aquestes aplicacions s’hi amaga una manipulació degut a la immaduresa dels nois i noies, problemes de seguretat, d’autoestima… de joves que volen construir una imatge d’ells/es mateixos/es a través dels likes , o d’aparentar allò que no són . La pressió de grup hi és sovint darrera d’aquestes qüestions, que fins i tot poden incitar a reptes extrems que posen en perill la seguretat i la salut dels joves.
Tampoc podem perdre de vista el poder que poden exercir els/les “influencers” en aquests moments que els joves estan definint la seva personalitat.
Per això, la confiança, el diàleg, la cura de l’autoestima dels nostres infants i joves, l’esperit crític… són aspectes que van molt relacionats amb la prevenció de possibles problemes associats a aquest fenomen de les xarxes socials, i que com a escola i família cal que treballem des de ben petits.
D’altra banda, preocupa molt l’enorme quantitat d’hores que nens/es inverteixen amb les pantalles, i especialment amb els videojocs que són molt additius i afecten negativament als canvis d’humor, el mal descans, el baix rendiment a l’escola… i fins i tot la normalització de l’agressivitat (en el cas dels jocs violents). Tinguem present doncs, en quin moment iniciem l’ús de les pantalles, la quantitat d’hores que els hi dediquen i quins jocs posem a l’abast.
No perdem de vista que els adults també som un model pels nostres infants i joves, en l’ús de les tecnologies. I que cal intentar que la gestió del bon ús (en quantitat, qualitat, seguretat) es tracti des de l’acompanyament, des del consell i els límits des de ben petits per no haver d’arribar a actuacions extremes davant el mal ús i l’addicció.