Escoles Refugis Climàtics

En què consisteix el projecte

L’objectiu és convertir onze escoles que actualment són vulnerables a la calor en refugis climàtics oberts a tota la ciutadania implementant solucions tradicionals contra la calor als edificis i transformant els patis introduint vegetació, espais d’ombra i punts d’aigua.

Eixos de treball

Participació

Participació: l’alumnat, la comunitat educativa i les diverses institucions i experts que participen en el projecte consensuaran el disseny dels espais i en definiran les necessitats específiques.

Projecte educatiu

Projecte educatiu: la definició i el seguiment d’aquestes mesures estaran inclosos en el projecte educatiu del centre que treballarà principalment la informació i formació sobre el canvi climàtic.

Obertura

Obertura d’espais per a la ciutadania: l’objectiu és que aquests espais no només serveixin per a l’alumnat de l’escola, sinó també per a tota la ciutadania de l’entorn que podrà accedir als patis en període no lectiu.

Salit i avaluació

Salut i avaluació: tots els canvis seran monitoritzats des de la perspectiva de la salut i el benestar de manera que es pugui avaluar l’impacte aconseguit en paràmetres ambientals, de salut, benestar, etcètera.

Replicabilitat

Replicabilitat: es busca que, a través d’aquestes actuacions, la ciutadania i la comunitat escolar coneguin la necessitat d’impulsar mesures per adaptar la ciutat al canvi climàtic i que siguin unes mesures replicables a altres edificis, sobretot escoles.

 

Les escoles seleccionades

El Consorci d’Educació de Barcelona va fer una convocatòria extraordinària a totes les escoles públiques de primària de la ciutat. Es van presentar 45 escoles, de les quals se’n van seleccionar 10, una per cada districte. Per a la selecció de les escoles es van tenir en compte criteris climàtics (grau d’exposició a la calor, cobertura de verd), intensitat d’ús de les instal·lacions, estat de l’edificació i consums energètics i estat dels patis.

A part de les 10 escoles seleccionades també s’actuarà a l’escola Vila Olímpica, que forma part del projecte des de l’inici.

Les 11 escoles seleccionades són les següents:

DISTRICTE BARRI ESCOLA
Ciutat Vella Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera Cervantes
L’Eixample Nova Esquerra de l’Eixample Els Llorers
Sants-Montjuïc La Marina de Port Ramon Casas
Les Corts Les Corts Ítaca
Sarrià – Sant Gervasi El Putxet i el Farró Poeta Foix
Gràcia Vallcarca i els Penitents Rius i Taulet
Horta-Guinardó La Font d’en Fargas Font d’en Fargas
Nou Barris Les Roquetes Antaviana (institut-escola)
Sant Andreu Sant Andreu Can Fabra
Sant Martí El Poblenou Poblenou
Sant Martí El Poblenou Vila Olímpica

París, projecte germà

La ciutat de París també impulsa un projecte similar, el projecte OASIS de París, també aprovat a la mateixa convocatòria d’UIA i que així mateix se centra en l’adaptació al canvi climàtic i també farà intervencions a les escoles.

Adaptació i Pla Clima

El Pla Clima de Barcelona és un pla transversal que recull 242 accions fins al 2030. Un pla estratègic amb propostes per mitigar els efectes del canvi climàtic, propostes d’adaptació, de justícia climàtica i de foment de la participació ciutadana.

Entre altres, recull accions per augmentar l’adaptació i la resiliència de la ciutat davant els efectes del canvi climàtic que ja notem. Concretament, la línia d’acció 1 relativa al benestar de la ciutadania, “les persones primer”, en el punt relatiu a “prevenir la calor” preveu millorar les condicions de confort tèrmic en edificacions i espais públics de la ciutat i crear una xarxa d’espais de refugi climàtic davant altes temperatures, per garantir la salut i tenir una cura especial dels col·lectius més vulnerables.

Text extret de: https://www.barcelona.cat/barcelona-pel-clima/ca/escoles-refugi-climatic

El Projecte Refugis Climàtics no s’atura malgrat la Covid-19

Butlletí: Butlletí 354

Malgrat el tancament dels centres educatius a causa de la Covid-19, el projecte europeu ha seguit el seu curs amb noves sessions participatives i la redacció dels projectes executius per a adaptar els onze centres participants al canvi climàtic.

En el marc del programa Escoles + Sostenibles, l’any 2019 es va començar a executar el projecte “Adaptar escoles al canvi climàtic a través del verd, el blau i el gris”, gràcies al finançament del programa Urban Innovation Action (UIA) de la Comissió Europea. El projecte pretén convertir onze escoles vulnerables a la calor en refugis climàtics oberts a tota la ciutadania.

Un dels principals eixos de treball d’aquest projecte és el de la participació, que està permetent a les respectives comunitats educatives de cada centre expressar les seves necessitats i plantejar propostes per incorporar-les als projectes d’intervenció a les escoles. Aquesta línia de treball es desenvolupa mitjançant sessions participatives que es fan als centres, dinamitzades des del programa Escoles + Sostenibles. 

El passat mes de febrer va tenir lloc la segona ronda de sessions participatives en les quals ja hi van intervenir els equips d’arquitectes assignats a cada centre per redactar els respectius projectes executius. Durant aquestes sessions, els equips van poder visitar el centre i debatre amb la comunitat educativa la priorització de solucions que havia sorgit de la diagnosi tècnica i de les aportacions fetes durant les primeres sessions participatives (setembre-octubre de 2019).

Durant els mesos de març i abril, els equips d’arquitectes (coordinats pel Consorci d’Educació de Barcelona) han redactat els projectes de cadascun dels centres. En aquest temps s’ha mantingut el contacte amb les escoles per comentar alguns detalls i solucions. Ha estat en aquesta fase que s’ha produït la crisi sanitària de la Covid-19, però, aquest fet, tot i generar incerteses, no ha aturat la iniciativa.

Amb els projectes ja pràcticament enllestits, la darrera setmana d’abril i la primera de maig s’han dut a terme sessions informatives de retorn per explicar a la comunitat educativa de cada centre els detalls dels projectes. Aquestes sessions han sigut virtuals i han permès a les comunitats educatives resoldre dubtes sobre els projectes i plantejar uns últims suggeriments. Tots els centres han rebut els projectes amb molta satisfacció i il·lusió perquè s’han atès, tenint en compte les limitacions pressupostàries, la major part de les demandes que havien sol·licitat.

Els passos més immediats seran les licitacions dels projectes d’obra i, si la crisi sanitària i les limitacions derivades no ho impedeixen, la previsió és que les obres es puguin executar els propers mesos de juliol, agost i setembre. L’alumnat, quan torni als centres, ja podria gaudir dels nous espais creats, amb més vegetació, fonts i jocs d’aigua, zones de descans i nous sistemes de ventilació i aïllament tèrmic als edificis. A partir de llavors, el projecte seguiria amb més sessions participatives per tal d’avaluar l’eficàcia de les actuacions implementades i amb formació per als docents per tal d’incorporar la temàtica del canvi climàtic en les programacions.