Josep Dalmau Carles

BIOGRAFIA

Josep Dalmau CarleDalmau Carless (Sant Cebrià dels Alls, 1857 – Girona, 1928).
Va créixer en una masia i això va fer que tingués una gran estimació vers la natura.
Com que venia d’una família humil, durant la seva infància havia de treballar, quan sortia de l’escola, en un escorxador de suro.
Era molt treballador, tant a l’escola com a la feina, i l’estimaven molt a tot arreu.
Als tretze anys va anar a viure a Palamós i va continuar treballant i estudiant alhora. Va començar a fer petites publicacions als diaris.
Es va casar als 19 anys amb Maria Casademont i Riu.

No estava gaire content amb la societat en què vivia i durant la seva vida va lluitar per a millorar-la.

Va començar a fer classes gratuïtes pels obrers. Els ensenyava a llegir i escriure. Els obrers estaven tan contents d’aprendre que li van demanar que fes classes als seus fills. Això va despertar el seu amor per l’ensenyament i així va començar la seva llarga trajectòria com a mestre.

Va estudiar magisteri mentre treballava per a poder mantenir la seva família. Va començar el primer curs a l’escola Normal de mestres de Girona i l’any següent ja va obtenir el títol de mestre de primera ensenyança.
Va continuar estudiant i treballant com a mestre durant tres anys, fins que va obtenir el títol de grau superior amb nota excel·lent. Va treure’s les oposicions amb el número 2 i va ser destinat a l’escola de Ventalló.
Per obtenir el màxim grau de Mestre a la seva carrera, l’any 1883, va haver d’anar a finalitzar els estudis a Madrid. Allà es va relacionar amb personalitats que van influir en les seves idees. L’any 1884 va aconseguir el títol a Madrid i el certificat d’estudis de l’especialitat d’ensenyament a sord-muts.

La seva escola estava a l’edifici de “Les Àligues”, on actualment hi ha la Universitat de Girona. A causa del mal estat de l’edifici, Dalmau Carles va decidir fer l´escola a casa seva, però com que no hi cabien tants nens va haver de llogar un altre pis. L’Ajuntament, avergonyit, va pagar el lloguer del pis i el va arreglar. Cada cop tenia més alumnes i per això necessitava locals més grans i altres mestres. La seva fama es va estendre per tota la ciutat i província, fent que es valorés més l’escola pública.
A la seva escola no només es donaven coneixements bàsics, sinó que els preparava per a la vida professional i els ensenyava llengües estrangeres. Va convertir casa seva en un internat.
Finalment, es va aconseguir la construcció del “Grupo escolar” d’on va ser director i que actualment és l’escola Joan Bruguera.

Va viure i treballar a Girona durant més de 40 anys seguits. Va crear un nou tipus d’escola pública i va publicar molts llibres que van ser una revolució per a l’ensenyament primari:

• Lecciones de Aritmética 1ª i 2ª parte
  • Aritmètica raonada i nocions d’àlgebra
  • Solucions analítiques
  • Rudimentos de Derecho
  • Método completo de lectura: El camarada, Infancia, Lecciones de cosas, Deures, El primer manuscrit, El segon manuscrit
  • Mètodes de cal.ligrafia i escriptura vertical
  • Enciclopèdia on es recollien les ensenyances reglamentàries a l’escola primària

aritmèticaprimermanuscritoInfancia