El llenguatge verbal és la via principal per comunicar i transmetre informació però, tot i que les explicacions verbals poden resultar molt útils per a la major part de la població, per a l’alumnat amb TEA solen ser insuficients o poc efectives.
Diferents estudis han demostrat les fortaleses de les persones amb TEA en el processament dels detalls visuals i en les habilitats de recerca visual en comparació amb les persones amb un desenvolupament típic.
Les persones amb TEA comprenen, assimilen i retenen millor la informació que se’ls presenta de forma visual, així que hem de reconèixer la importància dels suports visuals com a elements centrals en els processos d’aprenentatge de les persones amb TEA.
Els suports visuals són aquells recursos visuals que s’utilitzen amb la finalitat de millorar la comprensió de l’entorn i la comunicació de l’alumnat amb TEA.
Tot i que la major part dels suports visuals que utilitzem a l’escola estan elaborats amb pictogrames, no hem d’oblidar que se’n poden utilitzar molts d’altres: objectes reals, miniatures, imatges, fotografies, paraules escrites, dispositius tecnològics…
Els suports visuals:
– Ajuden a anticipar o preveure el que esdevindrà a continuació.
– Ajuden a organitzar-se en el temps i l’espai («Què he de fer ara?», «Què passarà després?»).
– Ajuden a comprendre i respectar les normes.
– Fomenten l’autonomia personal.
– Milloren l’acceptació dels canvis.
A continuació us oferim l’enllaç d’una de les aplicacions amb pictogrames (ARASAAC):
https://arasaac.org/pictograms/search