“Si lletreges paraules, et converteixes en expert en ortografia”

Escrit per Gemma Carbonell i Miriam Jiménez

L’institut Baix a Mar participa, una edició més, al concurs Pica Lletres, que consisteix a lletrejar paraules. Per això, hem decidit entrevistar la professora Cristina Lledó, que prepara els participants, i també alguns dels alumnes que aniran al concurs, en César Gómez Rafael i en Pau Darder.

Entrevista a la professora Cristina Lledó

Com prepares els alumnes que participen al concurs?

Amb unes activitats que m’envien des del “Pica Lletres”. Es basen en proves, repartirdes per nivells de l’1 al 5, i en cada un hi ha una puntuació. A mesura que van passant els nivells la dificultat va augmentant; en el primer les paraules són més curtes, i en el cinquè, són més llargues.

Creus que esteu dedicant el temps suficient?

No, realment necessitariem una mica més de temps però evidentment no puc agafar als alumnes a qualsevol hora, perquè tenen altres matèries igual que jo. Ja m’agradaria ja!! Ara bé, el que poden fer és practicar a casa seva amb l’aplicació que poden descarregar des de l’IPad.

Els veus amb iniciativa i amb ganes d’anar-hi?

Sí, amb molta iniciativa. Són un grup d’alumnes que estan molt motivats, i fins i tot diuen que no és només per guanyar, sinó per passar-ho bé una estoneta. Creuen que la participació ja és prou important.

Alguna vegada abans havies preparat als teus alumnes per anar a un concurs?

Sí, ja porto 15 anys a la docència, i anant al Pica Lletres, 6. Habitualment, em toca anar amb els tercers de l’ESO. Em motiva preparar-los i, a més, veig que és molt important per a ells, perquè no només hi juguen sinó que també n’aprenen. Per si fos poc, els ajuda molt a la part de l’ortografia i, per tant, per escriure amb menys faltes.

Lletrejant paraules s’aprèn, doncs, ortografia.

Sí, si lletreges paraules, et converteixes en un expert en ortografia. I els alumnes s’adonen que el català és força dificil a l’hora de l’accentuació, per exemple. Mireu, ara m’he fet recordar una experiència que vaig tenir amb una alumna d’un altre centre:  Una noia anava molt preparada i havia assajat molt pel seu compte des de casa seva amb l’aplicació descarregada del “Pica Lletres”. En el concurs, un dels participants ha de llegir l’embarbussament i va decidir llegir-lo ella, tothom la va aplaudir perquè ho havia fet molt bé, però a l’hora de puntuar-la no li van dónar els 100 punts perquè van dir-li que no havia fet la s sonora.

Creus que tenen possibilitats de guanyar?

Oi tant! Aquest nois que tenen tant d’ànim i estan molt participatius, tenen també ganes de guanyar. Molts d’ells tenen molt bona preparació i des del meu punt de vista s’estan mentalitzant força gràcies a la “Revista digital“. Dit d’una altra manera, han donat molta importància a alguna cosa que des del principi veien més com un joc. Com que s’ha estès la notícia que aniran al “Pica Lletres”, estan amb més ganes de participar-hi i de fer-ho bé.
Durant l’entrevista, la Cristina va fer una trucada a la Silvia Pons, una treballadora del Canal Blau, per saber contra quin institut concursarien els alumnes de l’Institut Baix a Mar.
La Silvia va comunicar-li  que el primer grup contra el qual concursarien serà l’Escola Sant Bonaventura (Franciscans) el dia 19 de desembre.

Entrevista a en Cèsar Gòmez Rafael i a en Pau Darder

Com vau decidir qui participaria al concurs?

César: Vam fer un ‘’mini torneig’’ a classe en què es presentaven els alumnes que hi volien participar. Ens van fer proves, de les habituals que es fan al programa de televisió, per veure el nostre nivell i per anar seleccionant els participants. Primer, vam fer una ronda tota la classe, en què la professora anava dictant paraules i les havíem de lletrejar una per una. Llavors, els alumnes que fallaven s’eliminaven, i els últims vam optar a ser-hi participants.

Pau: Hem fet proves a classe i qui encerta més paraules ben lletrejades o qui les diu més bé són els que ens representaran al concurs.

Quantes hores esteu practicant cada setmana? Creieu que esteu dedicant temps suficient?

César: Estem practicant una hora per setmana. I, sincerament, crec que no, que hauríem de dedicar-hi una mica més de temps.

Pau: Ens ve a buscar la professora i practiquem una hora setmanal. Crec que ens vindria bé repasar més hores amb la Cristina perquè tot anés millor. Un altre opció seria que ens participants utilitzéssim l’aplicació que ens van recomanar.

Amb quin mètode practiqueu?

César: Estem lletrejant paraules i practicant el concurs amb l’aplicació de l’Ipad.

Pau: Fem com si estiguéssim al concurs. Llavors, la Cristina, la professora, s’encarrega de dictar-nos paraules i hem de lletrejar-les. A mesura que una persona falla, queda eliminada.

Sabeu totes les fases en què consisteix el concurs?

César: Sí, són diferents proves de Llengua catalana. Una de les quals és anar lletrejant paraules per nivells i una altra és trobar el barbarisme intrús, que consisteix a escoltar un seguit de paraules i dir quina no està escrita correctament.

Pau: Sí, jo vaig anar al Pica Lletres de la ràdio, i no sé si serà exactament el mateix. Passarem per una sèrie de nivells en què hi haurà diverses proves, les quals cada cop tenen més dificultat.

Creieu que teniu possibilitats de guanyar-hi?

César: Des del meu punt de vista, el fet de guanyar no ho veig clar. Això si, si seguim practicant cada dia, potser sí és possible passar a la final.

Pau: El resultat que vam obtenir a la ràdio va ser molt elevat. Tot i això, dubto que sigui el mateix en el concurs en directe. Haurem d’esforçar-nos, perquè crec que serà força complicat.