Biologia i Geologia

Descripció i Objectius

La matèria de biologia i geologia us ha de servir per explicar els fenòmens que tenen lloc a la natura, establir relacions entre ells i aplicar els coneixements i estratègies apresos a l’anàlisi i resolució de situacions o problemes plantejats. Adquirir coneixements és important com a part d’una cultura científica que us ha d’ajudar a entendre el món que ens envolta des de la perspectiva de la ciència i la tecnologia, i que us ha d’encuriosir i motivar a fer-vos preguntes, cercar informació i plantejar-vos nous reptes. És a través de les estratègies apreses, complementades amb les matemàtiques, que adquirireu les destreses necessàries que us permetran, en un futur, enfrontar-vos als problemes reals i resoldre’ls, no sols en l’àmbit acadèmic sinó també en el personal i laboral.

Continguts

L’optativa està organitzada al voltant dels fluxos d’energia, l’estructura de la matèria, l’espai i el temps, així com les seves interaccions i canvis. Aquests continguts es desenvolupen tenint en compte el caràcter experimental de l’assignatura i fomentant l’ús del mètode científic com a mètode d’adquisició de coneixement, de les tecnologies de l’informació i la comunicació com a eines de treball.

Introduirem la geologia a partir de la geologia interna de la Terra: estructura, formació i dinàmica. Seguirem el pas del temps per veure com ha canviat el nostre planeta, des del punt de vista geològic i biològic. Veurem el lligam entre la geologia i la biologia tot analitzant el cicle de la matèria i el flux d’energia als ecosistemes, així com les causes i conseqüències de la interacció entre sistemes (Teoria de Gaia).

Al bloc de biologia, revisarem els conceptes sobre la cèl.lula, que ja heu vist en cursos anteriors, i les funcions vitals. Estudiarem la cèl·lula com unitat fonamental de vida a nivell molecular (material genètic i genètica molecular) i com els canvis, intervencions a nivell molecular poden modificar i alterar la vida dels éssers vius. Farem una introducció sobre com som i per què, tot estudiant les lleis fonamentals de l’herència i esbrinarem com ha estat possible tenir la diversitat d’éssers vius al llarg de la història del nostre planeta: l’evolució de les espècies.

Metodologia

Es treballarà de forma molt competencial, aprenent la biologia i geologia a partir d’exemples i experiències de la nostra vida diària. S’utilitza el programari Science Bits, amb metodologia 5E: Engeguem, Explorem, Expliquem, Elaborem i Avaluem. L’alumnat aprèn a partir de plantejament de reptes i experiments per descobrir que la biologia i la geologia són presents en tots els aspectes de la nostra vida diària.

El treball experimental al laboratori és essencial per consolidar les idees i conceptes apresos a classe. Així que combinem i utilitzem el Elaborem (laboratori format digital) per consolidar coneixements mitjançant simuladors i el treball pràctic al laboratori de Biologia:
● DENDROCRONOLOGIA: el pas del temps
● MICROECOSISTEMES: cicle matèria i flux d’energia ecosistema
● EFECTES DE LA CONTAMINACIÓ metalls pesants
● DIVISIÓ CEL.LULAR ( mitosi- meiosi)
● EXTRACCIÓ DE MATERIAL GENÈTIC: ADN
● EL MEU GRIFFU: genètica

Les sortides i activitats previstes són:
● Olimpíades de geologia, jornada-concurs per adquirir- repassar conceptes sobre geologia interna i externa, a la UdG (Girona)
● Sortides de coneixement i anàlisi de l’entorn immediat (mostreig i avaluació)

Activitats CLIL (content and language integrated learning): anglès i francès
● CLIL anglès: articles científics, premsa digital especialitzada i vídeos curts
● CLIL francès: articles científics i premsa digital especialitzada

L’avaluació dels alumnes és contínua, formativa i integradora i es fonamenta en l’observació sistemàtica del procés d’aprenentatge individual, basant-se en proves, tests, pràctiques de laboratori, observació de classe…

Ordinador personal amb llicència digital Science Bits.

Orientació

La matèria està recomanada per als alumnes que vulguin cursar batxillerat de modalitat cientificotecnològic, ja que es treballaran els conceptes bàsics per a poder seguir les assignatures de Biologia i Ciències de la Terra i el medi ambient a Batxillerat i posteriorment uns estudis universitaris o de grau superior relacionats amb l’àmbit sanitari, biologia, farmàcia i les ciències ambientals. També pels estudis de psicologia.