Economia

L’economia està present en tots els aspectes de la vida, d’aquí la importància que l’alumnat adquireixi competències en economia que li permetin prendre decisions i realitzar una adequada gestió dels recursos individuals i col·lectius, contribuint així al seu desenvolupament personal i al benestar social.
 

L’Economia Bàsica de l’ESO de l’INS Ridaura

La matèria d’Economia Bàsica està plantejada com a matèria d’opció a quart curs de l’educació secundària obligatòria, amb l’objectiu d’acompanyar l’alumnat perquè adquireixi una formació econòmica social i sostenible (global, de gènere, domèstica/familiar, etc.) bàsica que contribueixi a fer que els i les alumnes esdevinguin ciutadans i ciutadanes responsables, reflexius i crítics. Ha de permetre a l’alumnat donar respostes coherents als principals temes de debat econòmic i fer-ho aportant una reflexió crítica sobre les causes i les conseqüències dels problemes econòmics. Això requereix explorar l’entorn, analitzant des d’una perspectiva econòmica els diferents àmbits —social, cultural, artístic i empresarial.

L’ensenyament de l’economia es troba íntimament lligat a l’assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides (ODS) dins de l’Agenda 2030. Aconseguir un desenvolupament sostenible del nostre país suposa comprendre els mecanismes que expliquen el funcionament de la nostra societat, així com garantir la solidaritat interpersonal, interterritorial i intergeneracional, sent respectuosos amb el medi ambient. Implica també tenir en compte la perspectiva de gènere i els processos de col·laboració i diàleg, el pensament crític, l’ús de metodologies innovadores i processos d’aprenentatge actiu i participatiu, per contribuir a la consciència democràtica, cohesionada i global. Requereix a més una ciutadania formada en temes econòmics i financers per planificar, organitzar, finançar i impulsar projectes vitals.

És objecte d’aquesta matèria la recerca de la informació, les possibles fonts i els diversos suports, així com la transformació d’aquesta informació en coneixement, per poder interpretar informacions i opinar de manera argumentada sobre qüestions de l’actualitat econòmica.

També incideix en el desenvolupament d’habilitats de gestió, planificació i organització. Tenint en compte una sèrie de condicions, permet prendre decisions, en un entorn concret, i ser prou flexible per adaptar-les quan sigui necessari; contribueix a potenciar les habilitats de comunicació per explicar i transferir les solucions a contextos reals i fomentar el treball solidari i col·laboratiu.

Curs Economia 4t ESO
Hores setmanals 3

 

L’Emprenedoria de l’ESO de l’INS Ridaura

En l’actualitat, l’economia i les finances, a més de donar a conèixer els elements i les regles que expliquen els esdeveniments econòmics i les conseqüències que es deriven de les decisions financeres, projecten uns valors relacionats amb la solidaritat entre persones, la gestió dels recursos i de la desigualtat i la importància de la sostenibilitat, entre d’altres. En aquest sentit, pren importància el paper de l’emprenedoria com a iniciativa que anima a buscar oportunitats i idees que contribueixin a satisfer les necessitats detectades en l’entorn, desenvolupant estratègies per dur aquestes idees a l’acció. Un emprenedor genera valor per als altres, innova i millora el benestar personal, social i cultural.

La matèria Emprenedoria de quart d’ESO té una triple finalitat:

  • Promoure l’esperit emprenedor, que ha de cristal·litzar en una cultura d’emprenedoria personal, social i empresarial més innovadora.
  • Contribuir a fer que l’alumnat comprengui que l’emprenedor ha d’obrir-se camí en un context global en què els elements s’interrelacionen.
  • Aconseguir que l’alumnat transfereixi els aprenentatges a la pràctica desenvolupant un projecte emprenedor que abasti tot el procés, des de la ideació fins a l’elaboració del prototip final, i la presentació d’aquest en l’entorn, entenent que el prototip pot ser qualsevol resultat —un bé o un servei— que suposi una solució innovadora i de valor per al repte triat.

Aquesta matèria es desenvolupa amb col·laboració amb l’entitat AroImpulsa, i finalitza amb les següents activitats:

  • Concurs d’idees emprenedores
  • Jornada d’emprenedoria
Curs Emprenedoria 4t ESO
Hores setmanals 3

 

L’Economia del Batxillerat de l’INS Ridaura

La matèria d’Economia és una matèria de modalitat del batxillerat d’humanitats i ciències socials que té com a finalitat despertar l’interès dels estudiants i proporcionar-los uns coneixements que els permetin interpretar qüestions econòmiques, de manera reflexiva i raonada, per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat aplicant els coneixements científics que proporciona la ciència econòmica. L’alumnat ha de conèixer els conceptes i les metodologies de la ciència econòmica, i ha de desenvolupar capacitats i comportaments que portin a la presa de consciència dels efectes de les accions individuals i col·lectives sobre l’entorn social, econòmic i natural, i a millorar-ne les condicions. La naturalesa d’aquesta matèria està completament lligada a l’actualitat i als esdeveniments del moment.

La matèria de Funcionament de l’empresa de primer de 1r batxillerat està plantejada com a optativa, i tracta d’aproximar l’alumnat al coneixement de l’empresa com a catalitzador clau del creixement econòmic. Proposa fomentar la cultura empresarial que potenciï la creativitat i l’esperit d’innovació, la reflexió crítica i la presa de decisions fonamentades. El món empresarial té una presència quotidiana en la nostra societat i ens afecta molt directament, per tant, adquirir les competències específiques relacionades amb l’activitat empresarial, tant des dels seus aspectes interns com en totes les implicacions amb el seu entorn, constitueix una base fonamental per a la vida activa dels i les alumnes

La matèria de Funcionament de l’Empresa i Disseny de Models de Negoci de 2n de batxillerat té com a finalitat que l’alumnat estudiï i analitzi les respostes als problemes econòmics que es plantegen al si de les empreses i conegui les noves formes d’organització i administració, amb un enfocament actualitzat i, sobretot, adaptat a la realitat, considerant que la innovació és el motor d’un negoci i que, en molts casos, en determina la supervivència.

Curs Economia Funcionament de l’empresa Funcionament de l’empresa i disseny de models de negoci
Hores setmanals 3 3 4

 

Professorat Àrea Economia (Dep. Matemàtiques), curs 2023-2024

Cap de Departament
Prof. Economia ESO 4 i Emprenedoria ESO 4
Prof. Economia BAT 1 i Funcionament de l’empresa BAT 1
Prof. Funcionament de l’empresa i Disseny de models de negoci BAT 2
Anna Rissech
Prof. Economia ESO 4 i Emprenedoria ESO 4 Xènia Grande