Diversitat i inclusió

L’atenció educativa a l’alumnat comprèn el conjunt de mesures i suports destinats a tots els alumnes, amb la finalitat d’afavorir el seu desenvolupament personal i social i perquè avancin en l’assoliment de les competències de cada etapa educativa i la transició a la vida adulta, en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

L’Institut Ridaura disposa de les següents mesures d’atenció a la diversitat i de necessitats específiques de suport educatiu:

Mesures i suports universals

El curs 2011-12 es va iniciar un pla d’excel·lència a tota la zona educativa de la Vall d’Aro que inclou totes les escoles de primària i l’institut Ridaura amb l’objectiu d’oferir una sèrie d’actuacions a diferents nivells per tal d’atendre tots els alumnes, potenciant que cadascú aprofiti al màxim les seves capacitats.

Mesures i suports addicionals

AI (Atencions Individualitzades)
L’institut Ridaura té dues orientadores educatives, per a primer i segon cicle d’ESO. Sota demanda dels tutors, la família o el propi alumne, s’atenen de manera individualitzada i puntual situacions de caire emocional, acadèmic…

PIM (Pla Intensiu de Millora)
El programa permet prioritzar l’atenció a la diversitat de l’alumnat que accedeix al primer i segon curs de l’educació secundària obligatòria sense haver assolit completament les competències bàsiques de l’educació primària, en especial pel que fa a la competència comunicativa en llengua catalana i castellana, i a la competència matemàtica.

Aula d’Acollida
L’Aula d’Acollida és un mètode educatiu per a donar resposta a l’alumnat nouvingut.

Programa de diversificació curricular
El Programa de Diversificació Curricular s’adreça als alumnes de segon cicle d’ESO i té com a finalitat afavorir que l’alumnat que ho requereixi pugui assolir els objectius i les competències clau de l’etapa, mitjançant una metodologia de treball pràctic i funcional i una organització dels continguts i les activitats d’aprenentatge globalitzada.

A l’Institut Ridaura hi ha dos tipus de PDC: el de Modalitat A (Aula Oberta) i el de Modalitat B (Projecte Singular).

Aula Oberta
Es duu a terme al centre en un 100% de l’horari lectiu.
L’Aula Oberta està formada per alumnes que han estat subjectes a d’altres mesures d’atenció a la diversitat amb anterioritat.

Projecte Singular: Projecte Ridaura
Està gestionat pel nostre centre però els alumnes comparteixen l’escolaritat ordinària amb la realització d’activitats d’aplicació pràctica (40% de l’horari lectiu) subjectes a una avaluació fora del centre, mitjançant el conveni que tenim amb els Ajuntaments de Castell-Platja d’Aro i Santa Cristina d’Aro.

Mesures i suports intensius

SIEI (Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva)
S’adreça als alumnes amb necessitats educatives especials derivades de limitacions molt significatives, tant en el funcionament intel·lectual com en la conducta adaptativa, els quals requereixen al llarg de tota l’escolaritat mesures i suports intensius per poder relacionar-se, participar i aprendre.

AIS (Aula Integral de Suport)
S’adreça a alumnes amb necessitats educatives especials associades a trastorns mentals greus que necessiten suport integral i intensiu de forma temporal per poder assolir l’equilibri i el benestar personal suficient pel retorn als contextos escolars ordinaris.
El pla de suport individualitzat de l’alumne inclou les actuacions educatives, les terapèutiques i els indicadors d’avaluació, que són revisats de manera sistemàtica pels professionals de l’equip de l’aula integral de suport, amb la participació de l’alumne i la seva família.

A més a més d’aquestes mesures i suports, l’Institut Ridaura disposa d’una coordinació setmanal amb les educadores socials municipals de Castell-Platja d’Aro i de Santa Cristina d’Aro.
També quinzenalment i sota el Programa “Salut i escola”, els alumnes poden ser atesos de manera preventiva per la infermera.

Professorat, Tècnics i Professionals d’àrea, curs 2023-2024

Cap de Departament Laura Sánchez-Blanco
Orientadora educativa de 1r d’ESO Marta Salicrú
Orientadora educativa de 2n d’ESO Noe Bueno