Estem d’Enhorabona! Dos alumnes del centre premiades en el III Concurs de Relats Curts de l’ICE

El passat novembre, dintre de la 21a setmana de la Ciència, alumnat de 4t d’ESO va escriure uns relats una mica peculiars per al III Concurs de Relats Curts que organitza l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Lleida.

Aquests relats tenien com eix central el tema de l’any internacional de la Ciència: els llegums. La veritat és que inicialment estaven desconcertats. Es preguntaven que podien escriure al voltant d’aquest tema, no més enllà de les seves prioritats culinaries per aquests petits agents nitrogenats. No obstant, la realitat ha estat una altra. La seva grandesa literaria i creativa ens ha fet riure i també, plorar. I ahir, 16 de febrer, va tenir l’acte de lliurament dels premis i dos alumnes de 4t ESO B hi van haver d’assistir.

Naia Mora (2n Premi de Llengua Catalana) ens va fer riure amb el seu Carlos Fartutxer i els llegums.  El jurat va voler agrair a l’autora la bona estona que van passar llegint i comentant la seua història. Concretament, van destacar el bon nivell d’escriptura i estructura narrativa però sobre tot l’originalitat d’imaginar un super heroi que aconsegueix volar amb un recurs ben curiós.

Isabel Delgado (1r Premi de Llengua Castellana) va fer plorar no sols a la seva família, sinó a tots els allí presents amb Un plato de lentejas. Els membres del jurat no sols la van felicitar sinó que van utitlizar el seu relat per fer paral·lelismes. Fou Xavier Macià, professor de Literatura Catalana de la Universitat de Lleida qui va dir: diria, que el conte per explicar-lo, per dir com és… és molt semblant a les llenties de l’avia de la Isabel. Demana temps, dedicació, precisió, mesura, contenció i una altra cosa: que això escrit sigui capaç d’emocionar-nos. En aquest cas, el jurat va valorar que el relat estigues ple de referències literàries i escenes quotidianes molt ben descrites. Finalment, van felicitar a Isabel per la seva habilitat a l’hora d’utilitzar el llenguatge directe per despertar les emocions de la persona que el llegeix.

L’acte va ser molt emotiu ja que, a més a més d’escoltar les seves creacions a través d’una narradora excel·lent com és la Meritxell Morera, impulsora del concurs i membre de l’ICE, van estar acompanyades i recolzades per les seves famílies. Aquestes va agrair que se’ls convidés a l’acte i poder escoltar de veu de les altes institucions universitaries el potencial literari de les seves filles.

Com que l’enregistrament en audio no té massa bon directe, si voleu gaudir dels relats podeu consultar-los.

Finalment, voldríem donar les GRÀCIES a Jordi Fernández i Francesca Muñoz per la seva ajuda desinteressada en la correcció prèvia dels relats i a totes i tots els que formeu part d’aquesta experiència!

Què complex i difícil és l’art literari partint d’un tema tan banal, si es vol, com és els llegums però… quant hem gaudit!

Xavier Macià

Altres entrades relacionades:

“Me’n contes un de ciència?” ja té guanyadors