L’Escola

L’Institut Escola Mar Mediterrània neix el curs 2018-19 a partir de l’interès que manifesta la comunitat educativa de què els alumnes de primària tinguin una continuïtat dels seus estudis a l’ESO, i com a resposta a la necessitat del Departament per ampliar l’oferta educativa de l’ESO a Mataró. Tots dos interessos van confluir en un projecte únic que és avui dia el nostre institut escola. D’aquesta manera l’Escola Tomàs Viñas, creada l’any 1976 arrel d’una lluita dels veïns per construir una escola, es converteix en un nou centre de primària i secundària, projecte únic i transversal en el qual treballem una mateixa metodologia i línia d’escola, des d’Educació Infantil fins a l’ESO. El curs 2021-22 el centre tindrà implementat tots els cursos de l’ESO.

El centre segueix els principis bàsics que es fonamenten en uns criteris amplis i democràtics. Som un IE públic, català, laic, plural, inclusiu. A més, com a Institució al Servei Públic està integrat al seu entorn i treballa per incorporar activament en la vida cultural i social del barri, de la ciutat i del país a aquelles persones que hi formen part. Perquè la integració es dugui a terme amb garanties, el centre segueix el programa d’immersió lingüística necessari en un context ple de diversitat cultural on el català serà la llengua vehicular de l’escola i també la llengua de cohesió.

L’escola té un important paper social, i treballa per crear un sòlid lligam amb les famílies; ofereix un espai de trobada i participació on convergeixen cultura i aprenentatge. Volem ser un referent en el barri i una eina per als alumnes i per a les famílies.

L’Institut Escola Mar Mediterrània presenta certes peculiaritats: és un centre d’agrupament de nens sords (disposa de SIAL i compta amb el suport del CREDA) és escola mediadora  que compta amb el suport del servei de mediació de l’Ajuntament de Mataró. Això ens permet gestionar la resolució de conflictes mitjançant el diàleg i la negociació.

D’altra banda, es persegueix la millora contínua de la intervenció educativa, entenent aquesta no només com les actuacions que es realitzen a l’aula, sinó com la gestió de l’ampli ventall de factors i condicionants que tenen a veure, directa o indirectament, amb  els objectius que ens proposem, sobretot pel que fa a la millora dels resultats educatius i la cohesió social.

La integració de les diferents etapes educatives de 3 a 16 anys és un altre els trets significatius del centre, ja que permet implantar un projecte educatiu comú que assegura una escolarització cohesionada per a tot els infants i joves. Es tracta de sumar tots els esforços per oferir una continuïtat educativa que ajudi a augmentar la qualitat global de l’educació de l’etapa bàsica alhora que facilita l’organització d’un seguit d’activitats intergeneracionals que són clau per al centre i per al desenvolupament de l’alumnat.

L’oferta d’activitats extraescolars és també un altre element diferenciador del centre, que ens aporta un gran valor afegit i afavoreix la participació tant dels infants i joves com de les seves famílies, del nostre centre, així com de l’entorn. Aquest tipus d’activitats permeten aprendre d’altres maneres, amb altres persones i amb unes pautes diferents, fet que converteix el procés d’aprenentatge en més distès i engrescador. Aquest conjunt d’activitats facilita el contacte amb noves persones de qui aprendre coses, les quals es converteixen en nous punts de referència. I per sobre de tot permeten posar de manifest nous interessos i habilitats, passar-s’ho bé, relacionar-se, descobrir, conèixer noves normes… i fer-ho en un entorn lúdic és, sens dubte, també una molt bona opció.