REFLEXIÓ SOBRE L’AVALUACIÓ EN TEMPS DE CONFINAMENT

Ara més que mai veiem la necessitat de fer una bona avaluació que tingui en compte les famílies, per això creiem que és molt important escoltar la seva veu. Som molt conscients que aquesta vegada l’avaluació haurà de copsar la situació individual de cada família.

Fruit de la reflexió de l’equip docent veiem que hauriem de preguntar a les famílies com han vist els seus fills i filles durant el confinament i contrastar- ho amb la informació que tenim nosaltres per tal de fer l’avaluació del tercer trimestre. Pensem que una bona manera de recollir aquesta informació seria a través d’un formulari/ enquesta.

Després d’aquests dies de confinament hem copsat una realitat molt diferent a la que vivim a l’aula. Quan estem tots junts, tenim tendència a avaluar als infants de manera força igual i equitativa ja que l’escola ens unifica. En canvi, aquests dies mostren unes diferències socials més significatives.

Actualment, proposem tasques més obertes i competencials. A l’hora d’avaluar la canalla ho fem d’una forma més global. Tenim en compte els recursos digitals i familiars, la situació en que viuen i els entenem i comprenem. L’avaluació tendeix a ser més formativa i no tant numèrica. Fem comentaris de feedback per animar-los a millorar i a seguir avançant dins les seves possibilitats.

Per tant, pensem que aquest confinament ha estat una oportunitat per avançar cap a una avaluació més global, més justa i més avançada. Tanmateix, també ha estat una oportunitat per afiançar i aprendre eines tecnològiques i nous entorns virtuals. Tots aquests aprenentatges ens agradaria aplicar-los a la metodologia quan retornem a l’escola.

Ens plantegem  l’avaluació formativa com una manera de no causar ansietat innecessària ni als alumnes ni als professors. Plantegem l’avaluació de la forma més positiva i constructiva possible.  La por i l’ansietat no són útils per a l’aprenentatge i menys amb tot això que està passant.

Pensem que l’element clau és desenvolupar l’autoregulació, l’autonomia i la confiança en un mateix. Sobretot en la situació actual que estem vivint, que és nova i incerta per a tothom, mestres i alumnat.

En referència al paper de l’alumnat, pensem que la seva veu és crucial. Els mestres ens fem preguntes sobre l’aprenentatge dels alumnes, i com es relaciona això amb les percepcions que tenen ells i elles sobre com plantegem les propostes setmanals.

Per això mateix, fem especial atenció al fet que els alumnes puguin practicar l’autoavaluació i siguin coneixedors del criteris d’avaluació de cadascuna de les propostes que els fem (rúbriques i formularis del Classroom, documents compartits al drive, etc.).

Segons la Neus Sanmartí, “Tots els estudis mostren que les correccions no milloren tant com les auto i co-avaluacions”.

Allò més important per a nosaltres en aquest moment,  és que l’alumnat es senti motivat i incentivat a continuar treballant gràcies als feedbacks dels docents. Per això l’avaluació ha de ser gratificant.

Un altre tema que volem remarcar és el retorn a l’escola. Aquest haurà de ser tal com ens marqui el Departament. Deixant a part la formalitat, llavors serem nosaltres els que haurem d’aportar la part més humana: la socialització.

La socialització és una de les bases de la nostra educació i és un dels aspectes que més hem trobat a faltar al llarg del confinament. Aquest serà un dels nostres objectius principals, ajudar als nostres alumnes a reprendre la relació amb l’entorn escolar i els companys i companyes. Haurem de vetllar per la seva felicitat i autoestima perquè no sabem quines han estat les experiències que han viscut durant aquest període. Haurem de tenir en compte tot allò que han après, i valorar positivament la singularitat de cada alumne. Tots els alumnes tornaran carregats de coneixements nous, potser alguns no seran curriculars, però ben segur que seran competencials.