Proves de competències bàsiques

Cada any, es fa una prova que avalua les competències i coneixements bàsics que ha d’haver adquirit l’alumnat al final de l’educació primària per poder seguir amb normalitat el currículum previst per a l’ESO.

El Departament d’Ensenyament durà a terme una prova d’avaluació externa a l’alumnat de sisè curs d’educació primària en finalitzar el curs, que faran al voltant de 70.000 nens i nenes de Catalunya. Aquesta prova es basarà en les competències bàsiques lingüístiques i matemàtiques que cal haver assolit en acabar aquesta etapa educativa. El resultat de la prova no tindrà efecte ni en l’avaluació final de l’alumnat ni en les decisions de pas de curs.

Amb aquesta prova, el Departament i cada centre d’educació primària podrà disposar d’informació acurada sobre la marxa de tot l’alumnat en un moment clau de la seva escolaritat segons un instrument de mesura homogeni. La prova ha de servir, també, perquè cada centre pugui corregir els punts febles i potenciar els punts forts a partir de la major autonomia que permet la Llei d’educació de Catalunya. L’objectiu final és millorar els resultats de l’alumnat i afavorir el seu pas a l’educació secundària.

Aquesta és una actuació en el camp de l’avaluació educativa que fa clarament un pas endavant en l’avaluació dels resultats de l’educació en una etapa educativa fonamental per a l’itinerari formatiu de l’alumnat i que ha d’esdevenir una eina útil per a l’avaluació formativa dels centres i del conjunt del sistema educatiu.

L’avaluació de sisè d’educació primària:

– És una avaluació externa de caràcter formatiu i orientador.

– Mesura el grau d’assoliment de competències bàsiques en acabar l’educació primària.

– Facilita informació als centres dels punts forts i febles en l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat.

– Constitueix un instrument per a la millora dels resultats de l’alumnat.

– Afavoreix la transició de l’educació primària a l’educació secundària obligatòria.

– Permet disposar d’informació sobre el sistema educatiu català.


Quan es fa?

La prova s’aplica:

– A principis de maig, al matí. Cada any varien les dates.
– En quatre sessions, dues cada matí:
– 1r dia: llengua catalana i matemàtiques
– 2n dia: llengua castellana i llengua estrangera
– Cada sessió té una durada de 60 minuts.
– S’aplica de manera simultània a tots els centres que imparteixen educació primària de Catalunya.


Què avalua?

Les proves en competència lingüística en llengua catalana i castellana (i llengua occitana aranesa) avaluen:

– La comprensió lectora mitjançant ítems tancats que avaluen els processos d’obtenció d’informació, d’interpretació i de reflexió.

– L’expressió escrita mitjançant ítems tancats de competència lingüística (lèxic i morfosintaxi) i mitjançant una composició escrita on s’avaluen els aspectes formals (lletra,espais, marges), la competència discursiva (coherència i adequació) i la competència lingüística (lèxic, ortografia i morfosintaxi).

– L’ortografia també s’avalua mitjançant un dictat, en el qual s’han d’escriure paraules en uns espais buits.

 

La prova de competència lingüística en llengua estrangera avalua:

– La comprensió lectora i la comprensió oral mitjançant ítems tancats que avaluen els processos d’obtenció d’informació i d’interpretació.

– L’expressió escrita, amb l’elaboració d’una breu producció, pautada i contextualitzada.  Es mesura la competència discursiva (coherència i adequació, guiades pel plantejament de l’activitat) i la competència lingüística (lèxic, morfosintaxi, ortografia de nivell bàsic).

 

La prova de competència matemàtica avalua:

– L’habilitat de l’alumnat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, produir i interpretar diferents tipus d’informació matemàtica, aplicar coneixements sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat, entendre i resoldre problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana i justificar els resultats obtinguts. Ho fa amb ítems referits a:

– Numeració i càlcul
– Espai, mesura i lectura de gràfics
– Relacions i canvi


Com s’estructura la prova?

La prova està formada per quatre quaderns: competència lingüística en llengua catalana, competència lingüística en llengua castellana, competència lingüística en llengua estrangera i competència matemàtica. L’alumnat de la Vall d’Aran té un quadern de competència lingüística en llengua occitana aranesa.

Els quaderns de competència lingüística en llengua catalana i castellana avaluen la comprensió lectora mitjançant textos de tipologia diversa (narratius, expositius, etc.). Els quaderns contenen:

– Un dictat on han d’escriure paraules en els espais buits.
– Dos textos de tipologies diferents amb els quals s’avalua la comprensió lectora.
– Ítems tancats per avaluar la competència lingüística (lèxic i morfosintaxi).
– Una redacció.

El quadern de competència lingüística en llengua estrangera (anglès o francès) conté:

– Ítems tancats sobre dos textos orals per avaluar la comprensió oral.
– Ítems tancats sobre dos textos escrits per avaluar la comprensió lectora.
– Una redacció.

El quadern de competència matemàtica conté activitats que parteixen d’estímuls o situacions-problema que impliquen el domini del llenguatge i del raonament matemàtic i de diferents tipus de contingut del currículum de l’àrea de matemàtiques. S’avalua:

– Càlcul directe, problemes de resposta immediata, justificacions a respostes donades. Amb aquestes activitats s’avaluen els aspectes relacionats amb la numeració i el càlcul.
– Contorns i superfícies de figures planes, elements de figures tridimensionals, comprensió de gràfics associats a taules. Amb aquestes activitats s’avaluen els aspectes relacionats amb l’espai, la mesura i la lectura de gràfics.
– Percentatges relacionats amb situacions quotidianes, equivalències i regularitats en sèries. Amb aquestes activitats s’avaluen els aspectes relacionats amb les relacions i el canvi.


Qui l’organitza?

Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu

Organisme responsable de tota l’avaluació del sistema educatiu, tant en resultats d’aprenentatge com en d’altres aspectes.