Ràdio Eladi Homs

CLIQUEU I ESCOLTEU-NOS!

Un dels objectius en el treball de les llengües a l’escola Eladi Homs és el coneixement del so i el domini de la veu. Per donar als alumnes un marc real de comunicació, fa uns anys ens vam animar a fer ràdio, tenint en compte les característiques dels xiquets i xiquetes de les diferents edats i el treball de llengua que duem a terme a l’aula. La tecnologia de què disposem al centre ens hi ajuda i, per fer-ho possible, utilitzem bàsicament el “Kit de Ràdio”, els portàtils i el programa de so “Audacity”.

El dia de Sant Jordi de l’any 2009, vam inaugurar les emissions de Ràdio Eladi Homs, en què els alumnes —des de P4 d’educació infantil fins a 6è d’educació primària participen en la redacció oral i/o escrita de textos i guions, així com en l’enregistrament i emissió dels nostres propis programes de ràdio. Des de llavors no hem parat d’enregistrar i emetre les nostres produccions. Primer vam compartir la nostra experiència, amb l’enregistrament d’un parell de programes l’any,  participant en l’activitat d’escoles en Ona de Radio ONA Valls, experiència impulsada des del CRP de l’Alt Camp. En tancar l’emissora vallenca vam continuar oferint  els nostres programes en podcast.

Durant els cursos 2013-15 vam tenir l’oportunitat de col·laborar quinzenalment amb la cadena COPE Tarragona – Reus, amb una secció pròpia en català de 15 minuts de durada dedicada a Ràdio Eladi Homs, experiència  que va permetre que el nostre projecte d’escola es consolidés i  i hagi arribat molt més enllà del que mai hauríem imaginat. També vam participar en el programa “Economia per a criatures” de RAC1. Actualment estem molt contents perquè hem iniciat un projecte radiofònic nou junt amb Ràdio Ciutat de Valls.

L’any 2015 els alumnes de l’escola Eladi Homs vam rebre un dels premis Baldiri Reixac per la nostra experiència a Ràdio Eladi Homs, en els àmbits d‘Aplicació didàctica de les TIC i dels mitjans de comunicació, Creativitat i expressió lingüística, Foment de l’ús de la llengua, Llengua i comunicació i, Coneixement de l’entorn.

L’objectiu del nostre projecte de ràdio és potenciar el treball i l’ús significatiu de les llengües a l’escola, i promoure la seva projecció més enllà de les aules, fent que arribi a les famílies, a les llars dels alumnes. Objectiu que és alhora un repte, tenint en compte que els alumnes de l’escola provenen de contextos lingüístics, familiars i culturals diversos. Els alumnes aprenen a fer de locutors, de tècnics de so, a parlar i llegir correctament, a treballar la lectura i l’expressió oral, l’entonació, el volum, la modulació de la veu, sempre tenint en compte les característiques dels nens i nens de les diferents edats i les habilitats i capacitats comunicatives diverses. Una activitat que estimula els alumnes a millorar en la seva competència comunicativa tant a nivell oral com escrita i a utilitzar els diferents registres de veu.

Fer un programa de ràdio quinzenal, a més, significa estar alerta no tan sols d’allò que vivim i fem a l’aula o a l’escola, sinó també a Valls i rodalies. Els alumnes esdevenen autèntics reporters de l’entorn —festes populars, esdeveniments locals rellevants, visites culturals d’interès, entrevistes a persones sobre temes diversos—  perquè allò que expliquem a la Ràdio ha de ser significatiu i interessant també per als nostres oients.