L’escola

L’escola Eladi Homs és una escola d’una línia, formada per 3 grups d’educació infantil i 6 de primària. Per poder atendre la diversitat de necessitat educatives de tots i cadascun dels alumnes, l’Eladi Homs compta amb 4 SIEIs, unitats de suport intensiu a l’escolarització inclusiva.

TRETS CARACTERÍSTICS DE LA NOSTRA IDENTITAT I DEL CARÀCTER PROPI DE L’ESCOLA

Plantejament institucional: escola inclusiva

L’escola Eladi Homs de Valls, escola pública d’educació infantil i primària amb un percentatge elevat d’alumnes amb necessitats educatives especials, es defineix com a “escola inclusiva” i ofereix un entorn d’aprenentatge significatiu, funcional i inclusiu, «l’escola de tots».

Un entorn d’aprenentatge inclusiu. Què volem dir amb això? Entenem la inclusió com un procés obert i dinàmic mitjançant el qual l’escola busca sempre noves maneres per atendre les necessitats educatives dels alumnes. És a dir, concebem la inclusió com una recerca constant per descobrir els millors enfocaments i estratègies innovadores per atendre la diversitat. La inclusió fa referència a aprendre com viure amb la diferència i aprendre com aprendre de la diferència. L’educació inclusiva ens esperona a millorar els entorns d’aprenentatge i, alhora, a crear oportunitats perquè tots els alumnes puguin experimentar l’èxit i esdevenir subjectes del seu propi procés d’aprenentatge.

«L’escola de tots» significa accessibilitat, presència, participació, igualtat d’oportunitats de tots els alumnes en les diferents experiències que es desenvolupen a l’escola.

«L’escola de tots» inclou exercitar la flexibilitat —programes flexibles, organització, disseny d’activitats en diferents graus de dificultat, agrupaments— tenint en compte les capacitats, interessos, motivacions, estils d’aprenentatge, personalitat, llengua i cultura d’origen, religió i creences, coneixements previs i ritmes d’aprenentatge dels alumnes. L’educació inclusiva implica necessàriament ajustar les actituds, individualment i col·lectiva (mestres, educadores, vetlladores, alumnes, pares, personal no docent…). Flexibilitat que promou l’ensenyament adaptatiu, és a dir, foment de metodologies, estratègies d’ensenyament i aprenentatge i activitats de classe diversificades, adreçades a tots els alumnes, que tinguin en compte el/la nen/nena amb necessitats educatives especials i que garanteixin que cada alumne pugui seguir el seu procés individual fent camí conjunt amb els companys. Desenvolupament de plans educatius individualitzats, si cal, en un entorn ordinari normalitzat i normalitzador.

Així doncs, per a nosaltres, parlar d’inclusió és parlar de normalització. Tal com volem deixar definit en el Projecte Educatiu de Centre, la nostra escola parteix del principi que el procés inclusiu ha de portar a la normalització educativa, és a dir, que donar resposta a la diversitat no crea un tractament diferenciat entre alumnes (no hi ha alumnes i alumnes diferents), sinó que ajuda a prendre consciència de què totes i cadascuna de les persones som diferents i, per tant, tots necessitem d’un tractament educatiu adequat a les nostres característiques individuals

Perquè tots els alumnes puguin desenvolupar al màxim les seves capacitats, atendrem la diversitat de tarannàs, capacitats, orígens, interessos i motivacions que configuren les necessitats educatives –ordinàries i especials– de tots i cadascun dels nens i nenes escolaritzats al centre. Per fer-ho, el projecte educatiu de la nostra escola parteix del convenciment que tots els individus som diferents, que cadascú és com és i que en la diversitat hi ha la riquesa que ens ajuda a desenvolupar-nos com a individus particulars en un entorn socialitzador; per tant, a l’escola, tothom hi és benvingut i tothom hi té un lloc propi. «Aquí tothom hi té el seu lloc, això és l’escola de tots», diem quan cantem l’himne de l’escola.