Què fem

Aquestes són algunes de les activitats pedagògiques. Algunes fa molt de temps que duem a terme a la nostra ZER, plenament consolidades, altres que hem anat iniciant aquests últims cursos. També n’hi ha que iniciem aquest curs per  afavorir l’ aprenentatge global i competent dels nostres alumnes així com garantir l’assoliment dels objectius generals del nostre Pla Anual.

·Projecte de convivència

Un dels valors de la ZER ha estat el treball de l’educació emocional i sempre ha estat present dins de les nostres aules. Malgrat que des del curs 2017-2018 treballem l’educació emocional d’una manera sistemàtica. El curs 2018-2019 vam incorporar el projecte “Avancem Junts”, que incideix, bàsicament, en la mediació escolar, enfocada sobretot cap a la millora de la resolució de conflictes i la convivència, l’autocontrol, l’opinió crítica i la reflexió.

A finals del curs passat hem vist la necessitat d’incidir d’una manera consensuada, col·lectiva i constant en la resolució positiva dels conflictes.

·Projecte d’innovació: Xarxa de Competències Bàsiques

La Xarxa de Competències Bàsiques (XCB) és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa, promoguda pel Departament d’Educació, dins el seu pla de formació permanent.

·Estratègia digital de centre

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació de la ZER que fan possible que docents, alumnat i escoles assoleixin la competència digital.

Aquest curs els docents de tota la ZER faran una formació (FIC) per encaminar l’estratègia digital de centre.

·Continuació i ampliació de nous racons/espais a Educació Infantil

El curs 2020-2021, es va implementar a tots els horaris d’educació Infantil una franja per a treballar racons i una altra per a treballar els ambients d’aprenentatge.

En els següents cursos es pretén mantenir aquesta proposta metodològica malgrat anar ampliant les propostes.

·Continuació del treball de caixes d’aprenentatge a Primària

S’emprèn de nou el treball de caixes d’aprenentatge amb els alumnes de primària, agrupats en comunitats de mitjans i grans.

Aquest curs es dedicaran tres sessions setmanals a aquest treball i en la mesura que ha estat possible s’ha plantejat una docència compartida. Es fomenta un treball d’autoregulació i autonomia per part dels alumnes, i amb la possibilitat de treballar individualment o e grup, però sempre de manera globalitzada i focalitzant l’alumne en el centre dels seus aprenentatges.

·Projecte de col·laboració Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí

Aquest curs durem a terme una col·laboració amb el Museu de la Vida Rural. Es tracta d’una col·laboració que s’anirà desenvolupant al llarg de tot el curs i les activitats que realitzarem estaran relacionades amb la sostenibilitat i els efectes de canvi climàtic al nostre entorn més proper.

Per aquesta raó, realitzarem diversos tallers i visitarem l’exposició “Arqueologies del paisatge” al mateix museu. Participarem al projecte “Marató de re-m de l’energia” a través de la tutorització d’un dels organitzadors i acabarem amb un congrés a final de curs a una de les sales del museu on els alumnes presentaran el seu treball a les famílies a través de conferències, exposicions, xerrades d’experts, etc.

Serà un treball globalitzat que integrarà tots els àmbits pedagògics i molt relacionat l’emergència climàtica (projecte interdisciplinari de ZER).

·Innovamat

Aquest curs continuarem el projecte Innovamat als nivells de primària, i l’incorporarem a cicle superior de l’escola Mare de Déu dels Torrents.

Aquest projecte proposa unes matemàtiques més significatives i funcionals, unes matemàtiques experimentals que promouen el pensament crític i fomenten el desenvolupament de l’autonomia tot partint d’un dels reptes més importants del nou paradigma: que l’alumnat sigui protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

Per altra banda, Innovamat ofereix diversitat de recursos, tècniques i estratègies que ens permeten millorar l’avaluació i la gestió de l’aula, la personalització de l’aprenentatge, l’aprenentatge cooperatiu.

En cas d’un nou confinament, aquest projecte ens permetrà desenvolupar el treball d’aquest àmbit des de casa.

·Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA)

Durant el curs presencial continuarem en l’aprenentatge en entorns virtuals de tota la comunitat educativa, i en cas de confinament (total o parcial) continuarem desenvolupant la tasca educativa a través d’entorn virtuals com és el Moodle – EIX i utilitzant eines com el correu electrònic, presentacions al núvol, etc.

·Projecte interdisciplinari: L’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA

El Projecte Interdisciplinari d’aquest curs és l’emergència climàtica i es treballa a tots els centres de la ZER, des de totes les àrees i en tots els nivells. El claustre de mestres en farà la programació de les activitats, algunes de les quals seran activitats de col·laboració amb entitats properes o sortides a l’entorn. I a través de les coordinacions de cicles es programaran les activitats més concretes per a dur a terme a l’aula adequades a l’edat dels infants

Les lectures comunes a la ZER per aquest curs giraran entorn a aquest projecte, amb la visita d’alguna autor dels llibres treballats.

·         Projecte rius

Es tracta d’una iniciativa de l’Associació Hàbitats amb l’objectiu d’estimular la participació activa de la societat en la conservació i millora dels rius, fent un treball de camp sobre l’ecosistema proper.

Des de la ZER intentarem poder realitzar el recull de dades d’aquest projecte a la tardor i a la primavera per part dels alumnes de CS i , en alguns casos, CM.

·         Padrins de lectura

Aquesta és una activitat consolidada als nostres centres. Els alumnes de Cicle Superior exerceixen de padrins de lectura als alumnes de P-5 i 1r. Els més grans acompanyen en la lectura als més petits en una sessió per setmana, si és possible, segons el nombre d’alumnes i, en acabar, ells mateixos registren les seves impressions i reflexions. És una de les activitats emmarcades dins el Pla Lector de la ZER.

Aquesta activitat no s’ha pogut dur a terme a tots els centres aquest curs passat per motius de les restriccions de la covid-19, però aquest any es vol tornar a implementar a les tres escoles.

·         Visita d’autora

Aquest any ens visitarà l’autora Anna Vilar del llibre “l’aleteig de la papallona” relacionat amb el projecte interdisciplinari de l’emergència climàtica. Aquest serà el llibre de lectura dels alumnes de 3r a 6è i la visita serà al segon trimestre.

Amb els alumnes de Ed. Infantil  i Cicle Inicial triarem una lectura més adequada a la seva edat i relacionada amb el tema de l’editorial Animallibres també: “Els guardians del bosc” d’Agustín Fernández i “Un dia a la platja” de Gemma Armengol.

·         Lectura en veu alta

Aquesta és una de les activitats del Pla lector, també. Al llarg del curs els alumnes es preparen un seguit de lectures en veu alta i van adquirint les habilitats més adequades d’aquesta competència. Quan es convoca el Concurs de Lectura en Veu alta del Departament, els centres fan una selecció prèvia dels alumnes de CM i CS que es presentaran al Certamen.

Aquest curs el format del certamen serà també virtual per l’estat de la pandèmia de la Covid-19.

·         30′ de lectura diaris

Cada tutor i dins l’horari lectiu incorpora trenta minuts de lectura diària per part dels seus alumnes.  Les activitats són diverses en funció de la programació i les coordinacions a nivell de cicle.

·         Revista BVV de la ZER Poblet

Aquest any arribarem a l’edició n. 27 de la revista BVV. Aquest curs s’ha acordat que tots els articles girin al voltant de l’emergència climàtica i estiguin escrits pel mateixos alumnes tractant tipologies de text diverses (còmic, recepta, conte, reportatge, etc). Des dels darrers sis cursos, manté un format digital. La presentació de la revista es fa pels volts de Sant Jordi.

·         Georeferenciació i Teatre a l’escola

Des del curs 2012-2013 el CRP, juntament amb el Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister, acompanyen els centres en aquesta activitat d’apadrinar un monument  proper al centre i treballar-lo amb georeferenciació, la qual es relaciona amb la Mostra de teatre escolar. Aquest curs es planteja de nou l’activitat de manera presencial a Sarral del 16 al 20 de maig de 2022.

·         La quinzena matemàtica

Aquest curs, tornarem a organitzar La quinzena matemàtica. Per aquest motiu, durant 15 dies del mes de març, es proposarà diàriament als alumnes la resolució d’un problema matemàtic de tipologia diversa i adequat al seu nivell.

·         Pla català de l’esport

El Pla pretén posar a l’abast de tots els alumnes la pràctica d’activitats físiques i esportives, i aprofitar el gran potencial d’aquestes activitats per contribuir a la formació personal i cívica dels nostres infants i joves.
El desenvolupament d’aquest Pla en el territori fa que sigui necessària la intervenció coordinada de diversos agents (AMPA, mestres i professors d’Educació Física, Consells Comarcals…).

·        Consum de fruita a les escoles

L’escola de Vilaverd està adscrita al Pla de consum de fruita promogut per la Generalitat de Catalunya per rebre gratuïtament fruita per al consum dels nens i nenes a l’hora d’esmorzar o berenar dins del recinte escolar.

·Participació en concursos

La participació a concursos a la nostra ZER ens permet apropar l’escola a activitats culturals que sovint organitzen les entitats locals i comarcals més properes, motivar els alumnes en els seus aprenentatges i preparar-los, a la vegada,  per l’adquisició dels objectius d’un aprenentatge més competencial.

– Prova cangur (CS)
– X Concurs literari de tardor, de l’Escarritx (primària)
– XXI Concurs de dibuix Setmana medieval
– VIII Jocs Florals de Catalunya
– XVI Certamen de lectura en veu alta
– Concurs de redacció Cambra Arrossera del Montsià
– Entre altres que puguin esdevenir durant el curs escolar.

·Participació a xerrades i sortides promogudes per entitats i organismes de la Generalitat

    • Mossos d’Esquadra (Internet segura)
    • Educació Viària
    • Consell Comarcal
    • Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet
    • Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister, Poblet
    • Entre altres que puguin esdevenir durant el curs escolar.