Estratègia digital de centre

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.

Estratègia Digital
Diagnosi
Planificació i seguiment
Avaluació

Diagnosi

L’escola ha fet servir l’eina Selfie amb l’objectiu de fomentar la reflexió personal en relació amb l’ús de les tecnologies digitals per la docència i l’aprenentatge. Les dades obtingudes permeten extreure conclusions per a fer un diagnòstic de l’estat actual.

Anàlisi de resultats de l’eina selfie curs 2021-2022

PROFESSORAT
Punts de millora
  • Convindria introduir més ús de les eines digitals a dins les aules.
  • S’hauria de contemplar l’ús de diferents eines per l’avaluació i fer diferents tipus de feedbacks amb l’alumnat: la creació de rúbriques digitals, etc.
  • Implementar programació de robòtica a l’aula.
Punts forts
  • Es considera favorable l’accés a internet i als dispositius digitals per a l’aprenentatge.
  • L’equip docent de la ZER dona suport al desenvolupament i la integració de nous models d’ensenyament i aprenentatge fent ús de les tecnologies digitals per afavorir els resultats d’aprenentatge.
  • Es fa ús dels recursos educatius en línia per a l’aprenentatge
  • Comunicació amb la resta de comunitat educativa mitjançant diferents eines: el Nodes, Telegram, el correu electrònic.
  • Ús d’entorns virtuals de l’aprenentatge (EVA): l’Eix i Paddlet.
  • Implementació a l’aula de les eines digitals, per afavorir l’adaptació a les necessitats de l’alumnat.
ALUMNAT

Punts de millora

• Aprendre a codificar o programar.
  • Gairebé la meitat de l’alumnat no té accés cada dia a un dispositiu a casa.
  • Hi ha alumnat que no utilitza sovint les eines digitals a l’aula.
  • No ser autònoms per buscar la informació/ ajuda sense la intervenció d’un adult.
 Punts forts
  • Les tres escoles de la ZER estan dotades de suficients dispositius per a proporcionar l’aprenentatge fent ús de les tecnologies digitals i fomentar el domini de la competència digital entre l’alumnat.
  • L’ús de diferents dispositius i aplicacions permet adaptar les propostes d’aprenentatge a les necessitats de l’alumnat, atenent així millor a la diversitat.
  • Mostren un alt grau de responsabilitat i seguretat en fer ús dels dispositius digitals.
FAMÍLIES

Punts de millora

• El domini d’edició de vídeo a nivell usuari no és molt alt.
  • El domini d’eines com el full de càlcul no és molt extens.
  • Poc coneixement de com consultar la documentació del centre.

Punts forts

• Es un fa un bon ús de la tecnologia en tasques escolars a casa.
  • Dos terços de les famílies es veuen capacitades per ajudar els seus fills en relació amb la competència digital.

Objectius principals

PER DOCENTS
  • Seqüenciar les activitats de robòtica/programació a l’aula.
  • Utilitzar les competències de l’àmbit digital de manera interdisciplinària.
  • Continuar fent formació interna sobre la competència digital
  • Afavorir l’autonomia de l’alumnat en l’ús de les eines digitals.
  PER FAMÍLIES
  •  Proposar de fer formació a les famílies (format càpsula o formació presencial)
  • Ordenar els documents del centre dins el NODES.

PER L’ALUMNAT

• Afavorir l’autonomia de l’alumnat en l’ús de les eines digitals.
  • Ser autònoms per buscar la informació de manera crítica.

Planificació i seguiment

Un cop feta la diagnosi i consensuats els objectius de la nostra estratègia digital de centre, es fa necessari donar-hi resposta amb la concreció de les actuacions que hi durem a terme. És un procés d’implementació que implica a tots els agents de la comunitat educativa, en què la Comissió digital té un paper cabdal quant al lideratge i seguiment d’aquestes. La finalitat principal és que s’iniciï un procés de transformació que consolidi els aspectes de millora que ens hem proposat.

Us presentem a continuació les actuacions amb les temporitzacions que hem considerat que s’han de dur a terme a la ZER Poblet (podeu clicar damunt la imatge per accedir al document complet):

Avaluació

Cada inici de trimestre la comissió mirarà quines activitats cal realitzar i cada final de trimestre els responsables de revisar la realització de les activitats, que són normalment la coordinadora junt amb la resta de la comissió, aniran marcant a la graella anterior l’assoliment de les activitats i els objectius segons els indicadors i criteris d’èxit de cadascun dels objectius. En el full de càlcul s’anirà seleccionant l’estat de les actuacions entre Fet, en procés, previst

Anualment, a final de curs la comissió es reunirà per revisar els objectius i si és necessari, afegir-ne algun de nou o fer-ne alguna modificació tot fent una revisió global de l’estratègia digital de centre. En cas que l’objectiu estigui Fet, es posarà l’estat final com a Assolit. De manera trimestral, si hi ha algun objectiu ja assolit, també es marcarà.

En cas de fer-ne algun canvi, es tornarà a presentar en claustre la nova graella proposada així com la valoració del curs.

Aquí teniu els objectius relacionats amb els seus indicadors i criteris d’èxit: