L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.
Estratègia Digital |
Diagnosi |
Objectius |
Planificació i seguiment |
Avaluació |
Diagnosi
L’escola ha fet servir l’eina Selfie amb l’objectiu de fomentar la reflexió personal en relació amb l’ús de les tecnologies digitals per la docència i l’aprenentatge. Les dades obtingudes permeten extreure conclusions per a fer un diagnòstic de l’estat actual.
Anàlisi de resultats de l’eina selfie curs 2021-2022
PROFESSORAT
Punts de millora
- Convindria introduir més ús de les eines digitals a dins les aules.
- S’hauria de contemplar l’ús de diferents eines per l’avaluació i fer diferents tipus de feedbacks amb l’alumnat: la creació de rúbriques digitals, etc.
- Implementar programació de robòtica a l’aula.
Punts forts
- Es considera favorable l’accés a internet i als dispositius digitals per a l’aprenentatge.
- L’equip docent de la ZER dona suport al desenvolupament i la integració de nous models d’ensenyament i aprenentatge fent ús de les tecnologies digitals per afavorir els resultats d’aprenentatge.
- Es fa ús dels recursos educatius en línia per a l’aprenentatge
- Comunicació amb la resta de comunitat educativa mitjançant diferents eines: el Nodes, Telegram, el correu electrònic.
- Ús d’entorns virtuals de l’aprenentatge (EVA): l’Eix i Paddlet.
- Implementació a l’aula de les eines digitals, per afavorir l’adaptació a les necessitats de l’alumnat.
ALUMNAT
Punts de millora
- Aprendre a codificar o programar.
- Gairebé la meitat de l’alumnat no té accés cada dia a un dispositiu a casa.
- Hi ha alumnat que no utilitza sovint les eines digitals a l’aula.
- No ser autònoms per buscar la informació/ ajuda sense la intervenció d’un adult.
Punts forts
- Les tres escoles de la ZER estan dotades de suficients dispositius per a proporcionar l’aprenentatge fent ús de les tecnologies digitals i fomentar el domini de la competència digital entre l’alumnat.
- L’ús de diferents dispositius i aplicacions permet adaptar les propostes d’aprenentatge a les necessitats de l’alumnat, atenent així millor a la diversitat.
- Mostren un alt grau de responsabilitat i seguretat en fer ús dels dispositius digitals.
FAMÍLIES
Punts de millora
- El domini d’edició de vídeo a nivell usuari no és molt alt.
- El domini d’eines com el full de càlcul no és molt extens.
- Poc coneixement de com consultar la documentació del centre.
Punts forts
- Es un fa un bon ús de la tecnologia en tasques escolars a casa.
- Dos terços de les famílies es veuen capacitades per ajudar els seus fills en relació amb la competència digital.
Objectius principals
PER DOCENTS
- Seqüenciar les activitats de robòtica/programació a l’aula.
- Utilitzar les competències de l’àmbit digital de manera interdisciplinària.
- Continuar fent formació interna sobre la competència digital
- Afavorir l’autonomia de l’alumnat en l’ús de les eines digitals.
PER FAMÍLIES
- Proposar de fer formació a les famílies (format càpsula o formació presencial)
- Ordenar els documents del centre dins el NODES.
PER L’ALUMNAT
- Afavorir l’autonomia de l’alumnat en l’ús de les eines digitals.
- Ser autònoms per buscar la informació de manera crítica.
Planificació i seguiment
Un cop feta la diagnosi i consensuats els objectius de la nostra estratègia digital de centre, es fa necessari donar-hi resposta amb la concreció de les actuacions que hi durem a terme. És un procés d’implementació que implica a tots els agents de la comunitat educativa, en què la Comissió digital té un paper cabdal quant al lideratge i seguiment d’aquestes. La finalitat principal és que s’iniciï un procés de transformació que consolidi els aspectes de millora que ens hem proposat.
Us presentem a continuació les actuacions amb les temporitzacions que hem considerat que s’han de dur a terme a la ZER Poblet (podeu clicar damunt la imatge per accedir al document complet):
Avaluació
Cada inici de trimestre la comissió mirarà quines activitats cal realitzar i cada final de trimestre els responsables de revisar la realització de les activitats, que són normalment la coordinadora junt amb la resta de la comissió, aniran marcant a la graella anterior l’assoliment de les activitats i els objectius segons els indicadors i criteris d’èxit de cadascun dels objectius. En el full de càlcul s’anirà seleccionant l’estat de les actuacions entre Fet, en procés, previst.
Anualment, a final de curs la comissió es reunirà per revisar els objectius i si és necessari, afegir-ne algun de nou o fer-ne alguna modificació tot fent una revisió global de l’estratègia digital de centre. En cas que l’objectiu estigui Fet, es posarà l’estat final com a Assolit. De manera trimestral, si hi ha algun objectiu ja assolit, també es marcarà.
En cas de fer-ne algun canvi, es tornarà a presentar en claustre la nova graella proposada així com la valoració del curs.
Aquí teniu els objectius relacionats amb els seus indicadors i criteris d’èxit: