El PLEZ és un document consensuat que recull el conjunt d’objectius, metodologies i estratègies per aprofitar tot el potencial dels centres educatius i per promoure:
- l’aprenentatge de la lectura, entès com a una progressió ascendent en l’adquisició de la comprensió lectora, com una ampliació de la capacitat de llegir textos cada cop més complexos, i, com una necessitat de superació i d’esforç la lectura. Suposa, principalment, una lectura intensiva i implica principalment la classe de llengua i literatura. Cal recordar que “aprenentatge de la lectura no és únicament sinònim de “iniciació en el món de l’escrit”;
- l’aprenentatge a través de la lectura, entès com la capacitat de cercar, comprendre i assimilar textos amb una finalitat investigadora concreta, com la capacitat de discernir críticament la informació vehiculada per textos de diferents tipus i registres, i com a aprenentatge de la gestió del coneixement. Suposa una lectura extensiva i implica totes les àrees del currículum;
- el gust per llegir, entès com l’adquisició d’un hàbit basat en el gaudi, com a descobriment d’unes il·limitades possibilitats d’oci, i com a expressió i formació del gust personal i del desig lector propi. Suposa una lectura en llibertat i implica, principalment, la dinamització de la biblioteca;
- i la formació d’usuaris, entesa com l’adquisició de les eines tècniques i metodològiques de les diferents formes d’accés, tant a la lectura com a font d’informació, com a la lectura com a font de gaudi. Suposa una formació específica en el si de la biblioteca escolar.
Entenem, doncs, el PLEZ com la concreció i confluència material de tots els estímuls possibles per tal de dissenyar, en l’àmbit de la ZER, uns contextos de lectura, escriptura i aprenentatge, oberts a tots els textos i formats diversos en què es presenta la informació.
ÍNDEX PLA LECTOR ESCOLAR DE LA ZER POBLET
ÍNDEX ………………………………………………………………………………………………. Pàg. 2
INTRODUCCIÓ ………………………………………………………………………………… Pàg. 3
NORMATIVA……………………………………………………………………………………… Pàg. 3
1.- JUSTIFICACIÓ I CONTEXTUALITZACIÓ DEL PLEC……………………. Pàg. 7
2.- OBJECTIUS GENERALS……………………………………………………………… Pàg. 7
3.- ÀNALISI PRÈVIA DE L’ENTORN………………………………………………….. Pàg. 8
4.- L’APRENETATGE DE LA LECTURA……………………………………………. Pàg. 11
5.- L’APRENENTATGE A TRAVÉS DE LA LECTURA……………………….. Pàg. 12
6.- EL GUST PER LLEGIR………………………………………………………………….. Pàg. 12
7.- LA FORMACIÓ D’USUARIS…………………………………………………………… Pàg. 13
8.- RECURSOS: BE, B d’aula, TIC, BP, implicació familiar, etc……………. Pàg. 14
9.- FORMACIÓ DEL PROFESSORAT…………………………………………………. Pàg. 14
10.- DIFUSIÓ DEL PLEC……………………………………………………………………… Pàg. 14
11.- AVALUACIÓ, REVISIÓ I PROPOSTES DE MILLORA……………………. Pàg. 15
12.- MODELS D’ESTRATÈGIES…………………………………………………………… Pàg. 18