DIA DE LA LLENGUA MATERNA

Com cada any a la Zer l’Oliver celebrem el dia de la llengua materna, una jornada en la qual es convida a les famílies a formar part d’aquest dia tan especial i bonic que més sinó ens apropa i ens ajuda a conèixer la gran varietat de cultures en les quals convivim en el nostre dia a dia.

Aquest any la jornada ha estat dedicada no tan a la llengua en si, sinó al coneixement de les diferents cultures que conviuen a les nostres escoles i disfrutar descobrint  les seves tradicions i coses més característiques; jocs de pati, cançons, jocs de falda, vestits típics… Alumnat, famílies i mestres han gaudit tots junts de les diferents activitats que s’han dut a terme durant la celebració.

MAIALS

A l’escola Otogesa de Maials vam celebrar la jornada de llengua materna el 21 de febrer, a la sala de la Societat. Alumnat, mestres i famílies estàvem emocionats i expectants per conèixer les diferents cultures de la nostra escola. Les famílies es van apuntar voluntàriament i després d’una reunió de coordinació amb la direcció i l’equip LIC de l’escola es va decidir què es faria i el resultat va ser espectacular!

Colòmbia, Estats Units, Romania, Gàmbia, Hondures i Catalunya hi van ser presents i entre cultura, gastronomia i danses vam acabar la jornada esmorzant un àpat típic de Catalunya, el pa amb tomàquet.

També volem agrair a la família del Japó que després de preparar-se la presentació no va poder venir a la jornada per temes laborals. Aviat farem alguna coseta junts!

A l’escola tenim més nacionalitats que esperem que l’any vinent o durant el curs puguin participar en alguna activitat escolar.

Des d’aquestes línies volem agrair la participació de totes les famílies i a la junta de la Societat per cedir-nos la sala.

LLARDECANS

El divendres 22 de març vam celebrar el Dia de la Llengua materna a l’escola Arc d’Adà de Llardecans. Va ser una jornada molt bonica, emotiva i productiva.  Les famílies van venir disposades a ensenyar-nos jocs, danses, cançons… d’altres èpoques i/o cultures i ho van aconseguir.

Una de les activitats que vam fer va ser la conèixer la cultura marroquí de mans d’una exalumna i germana d’una alumna i de la seva mare. Ens van preparar una presentació sobre el Marroc, i en ella vam poder copsar un tastet de la llengua, els elements arquitectònics més importants, la gastronomia… i també ens van portar vestits típics, que ens vam emprovar.  Per acabar ens van fer una demostració de henna i tots vam sortir ben pintats.

Altres activitats que vam realitzar van ser “cançons de falda” i cançons infantils populars, el joc dels “patacons”, el joc de la corda, el “joc de 10 pedres i els cabassos” i el “joc de les agulles”. Tots aquests jocs ens van fascinar i de ben segur que hi jugarem pròximament durant les hores d’esbarjo.

MASSALCOREIG

El dia de la llengua materna sempre s’inicia uns dies abans del 21 de febrer amb la presentació dels jocs i dels llibres que tenim a la Zer sobre aquest tema però va ser la tarda del divendres 23 de febrer que l’escola de Massalcoreig es va convertir en un espai obert al poble on les diverses cultures que convivim a l’escola vam poder mostrar les nostres tradicions. Aquesta va ser la nostra manera de celebrar el dia de la llengua materna:

Taller de puntes de coixí:  La padrina Glòria ens va fer un taller de Puntes de coixí, tradició molt arrelada al nostre poble. Tot l’alumnat va fer pràctiques i vam veure en viu i en directe la destresa de la padrina Gloria.

Taller de cançons de falda en romanès:  A la classe d’infantil la Felicia ens va ensenyar cançons d’infants del seu país, tots i totes vam cantar i ballar al ritme de les cançons.

Taller de vestits tradicionals i gastronomia del Marroc i de Rumania: La Bouchara, Fatiha, Laila, Aziza i Rhia ens van preparar els plats més típics de la gastronomia marroquina i la Fatima ( exalumna de l’escola) ens va explicar com es cuinaven, els ingredients que es feien servir i altres curiositats sobre aquest plats i sobre els vestits tradicionals i la música marroquina i d’Algèria.  La Lisa també va aportar un plat deliciós de Sarmale, plat  que es cuina a Rumania els dies de festa.

Taller de Henna:  Per primera vegada a l’escola vam tenir un taller de Henna, les mares que ho feien ens van explicar que es fa sobretot quan hi ha una boda i es fa per desitjar bona fortuna al nou matrimoni.

Vam acabar la tarda amb un berenar festiu al pati de l’escola, al final d’aquest vam entregar un diploma d’agraiment a totes les persones que van col·laborar.

LA GRANJA D’ESCARP

El divendres dia 23 de febrer vam celebrar a l’escola Sant Jaume de La Granja d’Escarp el Dia de la LLengua Materna.

Aquest any la jornada ha estat dedicada als Jocs tradicionals de pati.  Es van organitzar 6 estacions de jocs de pati amb grups internivells i s’anava rodant per totes les estacions. A cada estació hi havia 1 o 2 jocs. Es va comptar amb la col·laboració de mares, avis i altra gent del poble per poder explicar als infants els jocs que feien ells quan eren petits i anaven a l’escola o jugaven al carrer.  Es va comptar també amb l’assistència i col·laboració d’altres pares que van poder jugar amb els seus fills i filles.

Els jocs que vam tenir van ser:

– El Palet i la Xarranca ( Conxita, àvia de l’Aina de 6è)

– Els callossos (Antonieta)

– Les pedres ( la Bouchra, mare de l’Achraf de 2n i la mare de la Intissar de 4t)

– Les xapes (el Francisco avi del Pau de 5è i del Nil de 3r)

– El pare Carabasser ( Mari, àvia del Pau de 5è i del Nil de 3r)

– ¿ Dónde están las llaves? ( Carmeta)

– La Goma ( la Neus, mare de l’Àneu de 2n i la Nouhaila, mare del Jad d’I·3)

– Tres en ratlla ( la Khadija mare de la Malak de 5è i la Marwa, germana de la Malak)

– Jocs amb un plomall fet d’herbes ( la Malika, mare del Yahya de 1r)

Va estar una jornada molt bonica i emotiva on grans i petits van gaudir de tots els jocs.