Tenim la paraula – ZER GUICIVERVI – RÀDIO – (Curs 2021/22)

El programa “Tenim la paraula” té la finalitat global de millorar les habilitats comunicatives orals de l’alumnat perquè puguin expressar pensaments, sentiments, emocions i vivències, i participar activament a la societat.

ZER GUICIVERVI, acomplim el projecte de “Tenim la paraula”. Amb l’objectiu de desenvolupar la llengua oral; prenenem consciència de la importància d’aquesta.

Utilitzem la ràdio com a eix transversal per adquirir i millorar l’aprenentatge d’aquests aspectes.

Això no obstant, una de les temàtiques que hem estat treballant per tal de desenvolupar la pràctica i la millora de la llengua oral ha estat, la notícia. Per fer una notícia de ràdio i/o un programa cal seguir uns criteris i unes característiques pròpies per tal d’integrar l’aprenentatge.

Dialogar a través de la ràdio no és una cosa senzilla. L’alumnat a descobert que l’oralitat no és qüestió únicament parlar i dir qualsevol cosa, sinó que és molt important un treball previ per tal de comunicar de la millor forma possible allò que volem transmetre.

Així mateix, és molt important el treball previ per aconseguir bons resultats al moment de retransmetre a través de la ràdio. Cal que l’alumnat prengui consciència d’allò que cal seguir i que cal fer per obtenir una bona oralitat i comunicació. També, com transmetre correctament (entonació, expressivitat…), com fer de manera adequada l’estructura de la notícia, com redactar, quin llenguatge utilitzar, etc.
Amb tot això, ells han de prendre consciència i, per tant, autoavaluar-se i corregir-se sempre que s’adonin que no ho estan fent de manera apropiada.

En síntesi, per tal d’escriure una notícia correctament i posteriorment emetre-la a través de la ràdio, hem après a seguir els següents passos. Primerament, escoltar una notícia d’exemple, per tal d’aprendre com està redactada, l’entonació o l’estructura d’aquesta. Després, realitzar una base d’orientació per saber i tenir en consciència quines són les instruccions clau que cal seguir per escriure una notícia d’allò més bé i com retransmetre-la oralment de manera adequada. Posteriorment, dur a terme una rúbrica avaluativa per acabar de prendre consciència del que és necessari escriure per tal de fer-ho d’allò més bé i com expressar-se oralment al moment de divulgar-la per la ràdio. Finalment, fer la gravació de la notícia a la ràdio, i a l’última sessió, escoltar les notícies i mitjançant la nostra pròpia rúbrica avaluar-nos i autoavaluar-nos.

Fer una notícia no és un pas senzill. Però amb la posada amb pràctica de l’esmentat anteriorment s’han obtingut resultats increïbles.

Aquí podeu escoltar algunes de les notícies enregistrades (alguns resultats finals d’aquest treball):

GRUP 1 – NOTÍCIA 1

GRUP 2 – NOTÍCIA 2

GRUP 3 – NOTÍCIA 3

També podeu observar els procediments i els passos (base d’orientació, rúbrica avaluativa i redacció de la notícia) que ha fet l’alumnat de manera escrita i prèvia a la gravació:

També podeu observar, a través del vídeo, com ha anat treballant l’alumnat portant a terme els procediments i els passos: base d’orientació, rúbrica avaluativa, redacció de la notícia, gravació de la notícia i escolta de la notícia a l’aula per autoavaluar-se utilitzant la rubrica confeccionada per ells mateixos:

A tall de resum, també s’adjunten a continuació fotografies, per observar una vegada més, com aquest alumnat va anar seguint els passos descrits anteriorment per obtenir els resultats.

prem a la fotografia per visualitzar-ne més