VISITA DE LA MARGARITA: Val més aprendre de vell que morir ruc

Aquest dimecres vam anar a visitar l’exposició temporal que hi ha instal·lada a l’Ajuntament. Són quadres pintats seguint la tècnica del diamond painting, una activitat manual que consisteix en realitzar un mosaic amb unes peces de plàstic molt petites de diferents colors, d’aquí el nom de diamants. El resultat final és semblant als tapissos de punt de creu. Aquests quadres els ha pintat la Margarita Riera Noguera i avui hem tingut la sort que ens ha vingut a fer una visita per explicar-nos com es fa.

La Margarita ens ha explicat que va viure 25 anys a Gósol i ara en té 93. Ella vivia a d’alt a Santa Margarita i tenien una vida sense comoditats, sense aigua, que havien d’anar a buscar a un safareig, ni calefacció. També ens ha explicat que s’abrigaven amb jerseis de llana i no hi havia aquests anoracs que nosaltres portem. Ens ha sobtat molt que no hi havia lavabos a les cases, havien de fer les necessitats en una comuna i netejar-se amb una palangana d’aigua.

Ens ha parlat de l’escola, que eren uns 20-25 infants i i entraven a les 9 del matí. Si arribaven tard ja no podien entrar i els castigaven de cara la paret, de genolls i amb un llibre a cada mà. També els podien castigar penjant-los unes orelles de ruc a l’esquena i passejant-se per tota la classe. Ella, però, només va poder anar a l’escola els mesos de novembre a febrer perquè després ja havia d’anar a guardar les vaques. A la plaça, que era tot de terra i sorra, jugaven a l’anell pica-pedrer i al pare carbasser.

A Gósol hi havia tres botigues de comestibles que anaven a buscar els queviures a Guardiola amb matxos i els pujaven cap aquí.

Després ja ens ha parlat dels quadres, fa només 3 anys que practica aquesta tècnica, gràcies a un regal que li van fer els reis, ja que li van portar el primer tapís. Des d’aleshores ja ha fet una exposició a Berga, al casal de la gent gran, i aquí a Gósol. També ens ha recalcat la importància de la paciència per fer aquests quadres, perquè els fa a estonetes (fins que la vista es cansa).

La veritat és que ha sigut una gran experiència per nosaltres que hagi pogut venir a explicar-nos coses i ens ha encantat poder passar una estona plegats. Moltes gràcies per la visita i si tenim la sort que els reis ens porten un tapís us ensenyarem el resultat!

Us deixem les fotos de l’exposició i de la visita aquí.