Setmana de la ciència a cicle mitjà de l’escola Vidal i Abad

SETMANA DE LA CIÈNCIA

La setmana del 12 al 19 de novembre hem dedicat l’escola Vidal i Abad de Vilaller ha realitzar experiments científics on els alumnes / as de cicle mitjà han pogut, mitjançant una hipòtesi, comprovar diferents processos per arribar a un estat final.

Els experiments s’han realitzat amb diferents materials i aliments sense cap tipus de perill per als nens/es.

Després de realitzar aquests experiments, els alumnes han gaudit de la ciència en la seva vessant pràctica i s’ho han passat molt bé sent ells mateixos els protagonistes.

Ha continuació anem a explicar els experiments que hem realitzat:

1.- EL POT DE LA CALMA

El pot de la calma és una de les tècniques educatives més conegudes del mètode Montessori.

el pot de la calma és un pot farcit de purpurina i aigua que està dissenyat per estimular la concentració i l’atenció selectiva.

Què necessites per fer un pot de la calma?

Una ampolla de plàstic, preferentment transparent i que no tingui etiquetes.

Purpurina (també coneguda com gebre, brillantina o diamantina) a elecció del nen, encara que l’ideal és decantar-se per tons clars ja que són més relaxants.

Cola glitter o transparent.

Aigua temperada de l’aixeta.

Colorant alimentari per donar-li color a l’aigua.

Una cullera sopera i una altra de postres.

Els passos senzills per confeccionar un pot de la calma

  1. Aboca l’aigua temperada de l’aixeta en l’ampolla de plàstic fins a omplir 1/8 del recipient
  2. Després, afegeix dues cullerades soperes de cola a l’aigua. Tingues en compte que com més cola més temps trigarà la purpurina a baixar, de manera que tindrà un efecte més relaxant.
  3. Seguidament, deixa que el nen/nena esculli el color de purpurina que més li agradi i s’afegeix a l’aigua unes 3 o 4 culleradetes plenes de purpurina. Remou perquè la purpurina es barregi bé amb l’aigua i la cola.
  4. Afegeix dues o tres gotes del colorant que el nen/a
  5. hagi escollit per donar-li color a l’aigua. Un cop més, intenta que es tracti d’un color tènue perquè l’efecte calmant sigui més gran.
  6. Omple l’ampolla amb més aigua o posa-li una mica més de purpurina si no és suficient. Després, col·loca-la tapa i tanca amb força perquè l’aigua no es surti al remoure l’ampolla. Llest!

2.- EXPERIMENT DEL VOLCÀ DE VINAGRE I BICARBONAT

El volcà amb vinagre i bicarbonat és un d’aquests experiments que per molt que ho repeteixis, sempre apassiona als nens. Es tracta de simular una erupció volcànica aprofitant el despreniment de gas (diòxid de carboni, CO2), que té lloc en la reacció àcid-base entre el vinagre i el bicarbonat.

Materials:

Una ampolla de plàstic petita.

2 culleradetes de bicarbonat.

Un quart de got de vinagre.

Una safata per contenir el líquid.

Colorant.

Aigua.

Procediment:

Omple la ampolla d’aigua fins a una mica més de la meitat.

Afegeix 2 culleradetes de bicarbonat i el colorant que més t’agradi.

Tanca l’ampolla amb el tap i posa-la en la safata per començar a decorar i embut, si l’ampolla té la boca molt estreta.

Un cop acabada la decoració, treu el tap i prepara’t per a la gran erupció.

Fes un quart de got de vinagre i veuràs com la lava comença a sortir pel volcà.

Omple l’ampolla d’aigua i repeteix l’erupció amb diferents quantitats de vinagre i bicarbonat.

Què passa?

El vinagre és un àcid i el bicarbonat sòdic una base. A l’ajuntar el vinagre amb el bicarbonat té lloc una reacció química àcid-base. Una reacció química és el procés mitjançant el qual unes substàncies, els reactius, es transformen en altres substàncies diferents anomenades productes.

Els nostres reactius són el vinagre i el bicarbonat sòdic que donen com a productes aigua, acetat de sodi (que és una sal) i diòxid de carboni (un gas).

El diòxid de carboni, CO2, és el gas responsable que es formin les bombolles que simulen l’erupció volcànica. La reacció química acaba quan es consumeixen els reactius o almenys un d’ells.

Sempre que un àcid reacciona amb un bicarbonat els productes són una sal, aigua i diòxid de carboni.

3.- L’OU SENSE GREIX

Per què l’alcohol s’usa per netejar greixos ?, I per desinfectar? En aquest experiment posarem un ou amb una mica d’alcohol que s’utilitza com a antisèptic perquè els nens/es comprovin i coneguin les seves interessants propietats.

Materials:

Alcohol de farmàcia.

Un bol o un plat fons.

Plàstic de cuina.

 

Procediment:

Posa un raig d’alcohol en el bol.

Posar l’ou i afegeix una mica més d’alcohol per sobre.

Cobreix amb film de plàstic. L’evaporació de l’alcohol no serà tan ràpida i evitaràs l’olor de l’alcohol.

Espera 2 dies i observa el que passa amb el pas del temps.

Examina l’ou i talla-per veure l’interior.

Què ha passat?

L’alcohol va desnaturalitzant les proteïnes de l’ou, que es troben principalment en la clara. Quan les proteïnes es desnaturalitzen perden part de la seva estructura molecular i per això el seu aspecte canvia. Gairebé immediatament observem que la clara es va tornant blanca i sòlida igual que passa quan cuinem un ou. I és que la calor també desnaturalitza les proteïnes.

Al seu torn, l’ou es va deshidratant, l’aigua surt dels seus teixits i l’alcohol entra.

L’alcohol també dissol els lípids, els greixos, que es troben sobretot en el rovell però que també són constituents juntament amb les proteïnes de les membranes cel·lulars.

Per això l’alcohol s’usa per netejar greix, literalment les dissol, i per desinfectar.

 

4.- ELS LÍQUIDS QUE S’ODIEN

Farem un experimento on uns líquids tan normals com l’aigua, l’oli i la glicerina es porten fatal.

Materials:

– Oli

– Aigua

– Glicerina pura

– Colorants líquids alimentaris

– Un recipient transparent, com un got

Procediment:

Primer començarem per la glicerina i seguidament tirarem molt a poc a poc l’aigua, procurant que caigui sobre la paret del recipient i no directament sobre la glicerina. Finalment, fem el mateix amb l’oli.

Què ha passat?

Com podrem comprovar, els tres líquids en cap moment s’ajunten.

Però, ¿i si els remenem? Barreja’ls bé amb una cullera i espera uns segons. Els líquids tornaran a situar-se en capes completament separades.

¿I els colorants alimentaris? ¿S’han de dur bé amb algun líquid? Per comprovar-simplement hem de fer una parell de gotetes de qualsevol color.

En passar per l’oli les gotes es mantindran intactes, però en arribar a l’aigua es barrejaran completament.

Explicació:

En realitat, aquests líquids no s’odien, simplement tenen densitats diferents. La glicerina és la substància més densa de les tres, de manera que sempre es mantindrà en el fons, mentre que l’oli és el menys dens i es quedarà a la superfície.

5.- LLET MÀGICA DE COLORS

La llet de colors és un senzill i divertit experiment casolà per a nens/es, que ens ajuda a explicar el comportament del sabó sobre les molècules de greix.

Materials

Plat fons

Llet, preferiblement llet sencera

1 escuradents amb cotó a la punta

Sabó líquid rentavaixelles

Colorants líquids alimentaris

Procediment

Posa la llet al plat fons. Suficient com per cobrir el fons

Afegeix algunes gotes de colorant de diversos colors

Mulla l’escuradents de cotó amb sabó líquid rentavaixelles

Insereix la punta de l’escuradents amb sabó a la llet i ‘observa el que passa!

Els colors ballen sobre la llet, fins i tot es barregen

Explicació

Aquesta explosió de colors que observem en l’experiment, no és més que la reacció entre el greix de la llet i el sabó. És com si les molècules de greix sortissin corrent del sabó, la missió és atrapar-les. Quant als colorants, suren ja que són menys densos que la llet.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>