LLOBERA APRÈN ASTRONOMIA

Visita a l’Observatori de Lladurs i caminada pel GR 7

El divendres 17 de novembre de 2023, el grup de grans i mitjans de l’escola de Llobera ens vam traslladar al municipi de Lladurs per passar-hi un dia molt interessant i molt bonic i us el volem compartir. Ens hi van acompanyar la Maria Àngels, la Montse i la Marta i a la tarda també el Jordi. Aquestes mestres ens munten unes sortides molt bones!

El dia va començar a les Fonts de Lladurs des d’on vam començar a pujar al Castell. El caminet de pujada estava ple de colors de tardor i a més, podíem anar coneixent diferents herbes, arbustos i arbres, doncs hi ha uns rètols que ho expliquen.

Un cop a dalt ens vam adonar de les vistes que hi havia, a sota lluny es veia l’escola de Lladurs, enmig d’una mica de boira.

I de seguida vam conèixer el nostre astrònom, el Jordi i l’Observatori Astronòmic que han construït als Castell de Lladurs. El vam saludar i vam seure per escoltar-lo. A la primera classe vam fer un gran viatge amb la nau del Jordi i vam passar per tots els planetes i satèl·lits del nostre Sistema Solar. És clar que primer vam visitar les galàxies i, en concret, la nostra, la Via Làctia.

A dalt a la torre hi havia el telescopi i tots vam poder observar el Sol, que era una esfera de color groc i taronja i fins i tot hi vam veure unes erupcions solars.

També ens van deixar unes ulleres per mirar el Sol directament, perquè sempre s’ha de fer amb protecció, si no ens podríem fer mal a la vista.

Amb els prismàtics vam poder observar el paisatge que ens envolta i amb la Marta vam aprendre els punts cardinals: al Sud miràvem cap a Solsona i Llobera, al nord hi veiem la serralada del Prepirineu, amb la muntanya del Port del Comte i vam aprendre que el Sol surt per l’Est, que al migdia el veiem al Sud i que al vespre es pon per l’Oest. Ah, i mirant al cel vam veure gralles i voltors que ens venien a visitar.

Després de dinar a l’escola de Lladurs, on ens van rebre molt bé i vam jugar una estona, vam iniciar una caminada llarga i molt interessant. Vam fer una ruta que té el nom de GR. I què és un GR? És un sender de Gran Recorregut i n’hi ha per tot Europa i a nosaltres ens va tocar el numero 7. Estan senyalats amb dues ratlles, una de blanca i una de vermella.

Vam passar per les Cambres de Llera que tenen molta història i fins i tot vam trobar un regalet: una mica de sajolida que ens va aromatitzar la caminada.

Una mica més enllà vam parar a conèixer els decantadors de Llera, a Lladurs, infraestructura on arriba aigua del Cardener i s’hi fa un fa un primer filtratge perquè arribi neta a totes les aixetes de les cases del municipi de Solsona.

L’arribada va ser al càmping de Solsona i allà ens esperaven les famílies amb els braços oberts. No estàvem gens cansats i sí molt satisfets!