PEZ – Avaluació

8. Avaluació

El DECRET 102/2010, d’autonomia dels centres eduactius, es defineix la finalitat, els àmbits i les modalitats de l’Avaluació :

“L’avaluació té per finalitat contribuir a la millora de la qualitat del servei que presten els centres i té com a referència l’assoliment de les competències de l’alumnat. D’acord amb les característiques del context en què es desenvolupa l’acció educativa, l’avaluació dels centres relaciona els resultats educatius amb els processos d’ensenyament i aprenentatge, els recursos i la seva gestió, els objectius del centre i els indicadors de progrés del projecte educatiu”

Indicadors de progrés són dades generalment estadístiques que proporcionen informació sobre la condició i l’estat del sistema educatiu i/o dels seus components, descriuen els seus trets fonamentals i són útils per a la presa de decisions. Els indicadors que intervenen en el procés d’avaluació dels centres públics es concreten en la Programació General Anual (PGA), a partir dels indicadors que consten en el projecte de direcció (PdD). Aquests indicadors s’han de poder revisar periòdicament.

Tal i com es recull a la LEC 12/2009 a l’Article 91, el Projecte Educatiu del Centre ha de contenir indicadors de progrés així com l’avaluació del propi projecte educatiu.

8.1. Indicadors de progrés

El sistema d’indicadors del centre està format per un conjunt seleccionat de dades que faciliten informació mesurable d’un conjunt acotat de variables educatives; s’actualitza cada curs escolar i permet analitzar l’evolució del centre i d’altres centres amb característiques similars, per poder fer valoracions comparatives. Aquests indicadors del centre inclouen informació de:

• de context: proporcionen informació rellevant i ajuda en la presa de decisions de context (permeten la interpretació i la correlació dels altres indicadors) Diversitat, participació de les famílies, procedència de l’alumnat, nivell socioeconòmic/estudis de les famílies, absentisme/abandonament, demanda…
    • de recursos (mesuren l’eficiència en l’ús i la gestió) Ràtios alumnes/professor, professor/alumne, alumnes/grups, personal de suport, serveis externs, pressupost-subvencions i aportacions-, formació.
    • de processos (mesuren l’eficàcia i l’eficiència en relació amb els resultats) D’aula: metodologies, gestió de la informació, aspectes socioafectius, acció tutorial. De centre: convivència, coordinació, participació, relació amb l’entorn, gestió de recursos, acollida de nous professionals i de nou alumnat, bones pràctiques/innovacions, relació amb l’entorn.
    • de resultats (mesuren el grau d’assoliment dels objectius del centre). Superació de cursos i d’etapes, superació de les proves d’avaluació diagnòstica i de competències bàsiques i d’altres proves internes i externes, satisfacció de la comunitat educativa, itineraris posteriors de l’alumnat.

La informació referida a aquest conjunt de variables ha de servir per:

• millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge, i els resultats acadèmics dels alumnes
    • retre comptes a la comunitat educativa a través del consell escolar del centre i a l’Administració educativa
    • aportar informació per a l’avaluació de la funció docent i l’avaluació de la funció directiva
    • aportar informació al Departament d’Educació per orientar les polítiques educatives.

Els indicadors que gestionem estan vinculats als següents documents

• Projecte Educatiu de ZER
    • Projecte de Direcció
    • Programació General Anual
    • Memòria

8.2. Mecanismes d’avaluació

8.2.1. Avaluacions externes

El Consell Superior d’Avaluació duu a terme una prova d’avaluació externa als alumnes de 6è curs d’Ed. Primària.

Aquestes proves mesuren el grau d’assoliment de les competències bàsiques de cada alumne en acabar aquesta etapa educativa; tenen caràcter formatiu i orientador. Els resultats de les proves proporcionen una informació valuosa als alumnes, a les famílies i als centres en relació al nivell competencial assolit per cada alumne/a, i faciliten la transició entre etapes i afavoreixen el disseny d’estratègies pedagògiques i d’intervencions més personalitzades, especialment en el pas entre l’Ed. Primària i l’ESO.

També es passen proves diagnòstiques al 2n curs de Primària de les quals s’obté informació important per poder valorar el grau d’assoliment del cicle inicial.

La ZER utilitzarà aquesta informació per identificar i aplicar les millores oportunes en el marc d’autonomia de centre.

8.2.2. Avaluacions internes

La ZER disposa de diferents mecanismes per avaluar i mesurar el grau d’assoliment dels objectius marcats a cada cicle i/o curs.

Al llarg del curs s’avalua de forma contínua i formativa per tal de que els propis alumnes puguin ser conscients i regulin el seu procés d’aprenentatge.

Actualment la ZER ha acordat aplicar les següents proves a final de curs per avaluar alguns aspectes concrets:

• Consciència Fonològica (P5)
  • Escriptura (P5 i/o 1r)
  • Comprensió Lectora (2n a 6è)
  • Tecnologies Aplicades al Coneixement (al final de cada cicle)

Tota la informació referida a l’avaluació del procés d’aprenentatge de cada alumne es recull en un informe per a la família. En l’etapa d’Infantil es lliura un informe al febrer i un altre al juny. A primària hi ha un informe complet al final de cada trimestre.