INSTITUT EL BRUC A INSPECCIÓ DE RIUS

Fa una setmana, els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut El Bruc, en el marc del servei comunitari, van realitzar la primera de les dues inspeccions anuals que es fan al riu la Tordera. És un exercici voluntari que forma part del Projecte Rius, una iniciativa de l’Associació Hàbitats. Aquest projecte es fonamenta en el treball que realitzen diferents grups de voluntaris i voluntàries a tota Catalunya, els quals es compromet a realitzar dues inspeccions anuals a un tram de riu de 500 metres que ells mateixos han escollit i que, normalment, és proper al seu domicili habitual o segona residencia, en el cas de l’Institut de Riells i Viabrea, el tram analitzat pertany al riu la Tordera, concretament, el tram que travessa el bosc de la Batlloria.
Entre tots els voluntaris repartits en tot el territori, l’associació realitza cada any l’Informe RiusCat. Les inspeccions del riu s’emmarquen dins dues campanyes d’inspecció: la campanya de primavera (del 15 d’abril al 30 de maig)i la de la tardor (del 15 de setembre al 30 d’octubre).
Els alumnes voluntaris van realizar la inspecció in situ i van prendre nota de tots els apartats proposats a observar. Aquesta inspecció es compon de tres pilars: la qualitat hidro-morfològica, que contempla la qualitat del bosc de ribera i les lleres entre d’altres; la qualitat fisicoquímica, on s’hi contempla el pH, l’oxigen dissolt i els nitrats; i per últim, la qualitat biològica, on s’hi contemplen les especies de macroinvertebrats presents.
Un cop la feina de camp està enllestida, les dades recol·lectades s’han d’enviar a través del portal al Projecte Rius, mitjançant l’espai web de l’Entitat, que s’encarrega de tractar i organitzar tots les inspeccions per oferir un servei en línia que permet a tothom conèixer l’estat de salut dels nostres rius.

btr